BibTex RIS Kaynak Göster

TÜBİTAK VE MEB PROJE YARIŞMASI SÜREÇLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 46 - 52, 01.12.2017

Öz

Proje yarışmaları son yıllarda ilk ve ortaöğretimde giderek yaygınlaşmaktadır. Başlangıçta Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından başlatılan ve 2006 yılından beri 10 yıl süre ile uygulanan yarışma, matematik ve fen bilimleri alanında öğrencilerin geliştirmiş oldukları çalışmaların bölge ve ülke genelinde yarıştırılması şeklinde gerçekleştirilmiştir. Yakın zamanda Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumunun (TÜBİTAK) devraldığı bu yarışma, ilköğretim 5-8. Sınıf öğrencilerine yönelik olarak gerçekleştirilmektedir. 2016-2017 eğitim-öğretim yılından itibaren bu sürecin sorumluluğunu TÜBİTAK üstlenmiştir. Bu bağlamda ilgili kurum tarafından proje yarışmasında takip edilecek kurallar ile ilgili olarak gerekli dokümanlar www.tubitak.gov.tr adresinde yayımlanmış bulunmaktadır. Söz konusu dokümanlar, MEB tarafından ilgili yarışmaya yönelik olarak yayımlanan kılavuz kitapçık ve ilgili yarışmaya yönelik olarak gerçekleştirilen araştırma sonuçları birlikte değerlendirilmiştir. Söz konusu dokümanların içeriğinde yer alan yarışma ile ilgili dokümanların özellikle uygulama süreçleri bağlamında içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Veriler, MEB tarafından yürütülen proje yarışmasında tespit edilen bazı sorunların TÜBİTAK’ın yayımlamış olduğu kılavuzda da yer aldığı, bu nedenle önceden akademik çalışmalarda üzerinde durulan sorunların bu süreçte de devam edebileceğini ortaya koymaktadır. Bu bağlamda 5. sınıfların yarışmaya “bağımlı-bağımsız-sabit” değişkenleri proje raporlarına yansıtmaları beklenmektedir. Ancak ilgili beceriye, projenin sisteme yüklendiği tarihte programda yer verilmemektedir. Enerji üretimi ise 8. sınıfın ikinci döneminde ele alınan bir konu olarak Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programında yer almaktadır. Projenin sonuçlandırılarak sisteme yükleme tarihi ise bu dönemin öncesine denk gelmektedir. MEB uygulamalarında bölge koordinatörlüklerini şube müdürleri yürütürken, TÜBİTAK bu idari görevlere büyük oranda alan eğitimcisi yerine fen ve mühendislik kökenli akademisyenleri atamıştır.

Kaynakça

  • Aikenhead, G. S. (2006). Science Education for Everyday Life. New York and London: Columbia University Teachers College Press.
  • Balcı. A. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bruner, J. (2009). Eğitim süreci. (T. Öztürk, Çev.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Charles, C. M. (2003). Öğretmenler İçin Piaget İlkeleri . (4. Baskı). (G. Ülgen, Çev).Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çeken, R. (2012a). İlköğretim Düzeyi Öğrenci Projelerinin Biyoloji ile İlgili Program Dışı Bilgiler Yönünden İçerik Analizi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 6(1), 55-66. 19.06.2017 tarihinde file:///D:/YEAK%202017%20bildiriler/Bu%20Benim%20Eserim/EFMED_FBE160.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Çeken, R. (2012b). A Content Analysis on Extra-Curricular Chemical Knowledge of Elementary Level Students’ Projects. Jornal of Theory and Practice in Education, 8(2). 19.06.2017 tarihinde file:///D:/YEAK%202017%20bildiriler/Bu%20Benim%20Eserim/140-498-1-PB.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Çeken, R. ve Eş, H.(2013). “MEB Bu Benim Eserim” Projelerinde Fizik Bilgilerinin İçerik Analizi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(1), 691-705. 19.06.2017 tarihinde file:///D:/YEAK%202017%20bildiriler/Bu%20Benim%20Eserim/198823092_Eşhüseyi n-Ramazançeken_S-691-705.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Elo, S. & Kyngas, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing 62(1), 107–115. doi: 10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x
  • Goodman, B. (2000). Project Based Learning. Educational Psychology. ESYP 505. 29.05.2017 tarihinde http://www.fsmilitary.org/pdf/Project_Based_Learning.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik Analizi Kuramsal ve Pratik Bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Hsieh, H. F. & Shannon, S. E. (2005). Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research, 15(9): 1277-1288.
  • Kuş, E. (2006). Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli Veri Analizi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Larmer, J., Mergendoller, J., & Boss, S. (2015). Setting The Standard For Project Based Learning. USA: Buck Institue for Education. 29.05.2017 tarihinde http://www.ascd.org/ASCD/pdf/siteASCD/publications/books/Setting-the-Standard-for- PBL-sample-chapters.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Lemke, J. L. (2001). Articulating Communities: Sociocultural Perspectives on Science Education. Journal of Research in Science Teaching, 38(3), 296-316.
  • MEB. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. 19.06.2017 tarihinde file:///C:/Users/PC/AppData/Local/Temp/Rar$DIa0.213/fen_bilimleri_3-8.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Solano-Flores, G. and Nelson-Barber, S. (2001). On the Cultural Validity of Science Assessments. Journal of Research in Science Teaching, 38(5), 553-573.
  • Thomas, J. W. (2000). A Review of Research on Project-Based Learning. California: The Autdesk Foundation. 29.05.2017 tarihinde http://www.bie.org/images/uploads/general/9d06758fd346969cb63653d00dca55c0.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • TÜBİTAK. (2017a). 11. Ortaokul Öğrencileri Araştırma Projeleri Yarışması İlanı (Bu Benim Eserim). 19.06.2017 tarihinde file:///D:/YEAK%202017%20bildiriler/Bu%20Benim%20Eserim/ortaokul_proje_ilan_ 2017_revize_0.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • TÜBİTAK. (2017b). Ortaokul Öğrencileri Araştırma Projeleri Yarışması Proje Rehberi (Bu Benim Eserim). 19.06.2017 tarihinde file:///D:/YEAK%202017%20bildiriler/Bu%20Benim%20Eserim/ortaokul_rehber_201 7_0.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Tümkaya, S. (2010). Okul Öncesi Eğitim Döneminde Ailenin Rolü ve Önemi. S. Tümkaya ve F. Gülaçtı (Ed). Erken Çocukluk Eğitimi içinde (ss. 279- 312). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

A Comparison between The Process of Project Competitions Carried out by TUBITAK and MNE

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 2, 46 - 52, 01.12.2017

Öz

years. From 2006 through 2014 such process is used by Ministry of National Education (MNE) of Turkey in the field of mathematics and science education regionaly and througout the country. It has been under the responsibility of The Scientific and Technological Researh Council of Turkey (TUBITAK) for the students from 5 through 8 grades for two years . In accordence with the results of the related studies regarding these PBL strategies, the problems mentioned by the researchers for this process is still being an important issue. Therefore the related process organised by TUBITAK need to be compared with the previous one. The rules of these PBL practices and related documents were published on www.tubitak.gov.tr. At a result of content analysis of such documents, it is clearly understood that similar problems are located in TUBITAK’s organisation

Kaynakça

  • Aikenhead, G. S. (2006). Science Education for Everyday Life. New York and London: Columbia University Teachers College Press.
  • Balcı. A. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bruner, J. (2009). Eğitim süreci. (T. Öztürk, Çev.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Charles, C. M. (2003). Öğretmenler İçin Piaget İlkeleri . (4. Baskı). (G. Ülgen, Çev).Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çeken, R. (2012a). İlköğretim Düzeyi Öğrenci Projelerinin Biyoloji ile İlgili Program Dışı Bilgiler Yönünden İçerik Analizi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 6(1), 55-66. 19.06.2017 tarihinde file:///D:/YEAK%202017%20bildiriler/Bu%20Benim%20Eserim/EFMED_FBE160.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Çeken, R. (2012b). A Content Analysis on Extra-Curricular Chemical Knowledge of Elementary Level Students’ Projects. Jornal of Theory and Practice in Education, 8(2). 19.06.2017 tarihinde file:///D:/YEAK%202017%20bildiriler/Bu%20Benim%20Eserim/140-498-1-PB.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Çeken, R. ve Eş, H.(2013). “MEB Bu Benim Eserim” Projelerinde Fizik Bilgilerinin İçerik Analizi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(1), 691-705. 19.06.2017 tarihinde file:///D:/YEAK%202017%20bildiriler/Bu%20Benim%20Eserim/198823092_Eşhüseyi n-Ramazançeken_S-691-705.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Elo, S. & Kyngas, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing 62(1), 107–115. doi: 10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x
  • Goodman, B. (2000). Project Based Learning. Educational Psychology. ESYP 505. 29.05.2017 tarihinde http://www.fsmilitary.org/pdf/Project_Based_Learning.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Gökçe, O. (2006). İçerik Analizi Kuramsal ve Pratik Bilgiler. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Hsieh, H. F. & Shannon, S. E. (2005). Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research, 15(9): 1277-1288.
  • Kuş, E. (2006). Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli Veri Analizi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Larmer, J., Mergendoller, J., & Boss, S. (2015). Setting The Standard For Project Based Learning. USA: Buck Institue for Education. 29.05.2017 tarihinde http://www.ascd.org/ASCD/pdf/siteASCD/publications/books/Setting-the-Standard-for- PBL-sample-chapters.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Lemke, J. L. (2001). Articulating Communities: Sociocultural Perspectives on Science Education. Journal of Research in Science Teaching, 38(3), 296-316.
  • MEB. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. 19.06.2017 tarihinde file:///C:/Users/PC/AppData/Local/Temp/Rar$DIa0.213/fen_bilimleri_3-8.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Solano-Flores, G. and Nelson-Barber, S. (2001). On the Cultural Validity of Science Assessments. Journal of Research in Science Teaching, 38(5), 553-573.
  • Thomas, J. W. (2000). A Review of Research on Project-Based Learning. California: The Autdesk Foundation. 29.05.2017 tarihinde http://www.bie.org/images/uploads/general/9d06758fd346969cb63653d00dca55c0.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • TÜBİTAK. (2017a). 11. Ortaokul Öğrencileri Araştırma Projeleri Yarışması İlanı (Bu Benim Eserim). 19.06.2017 tarihinde file:///D:/YEAK%202017%20bildiriler/Bu%20Benim%20Eserim/ortaokul_proje_ilan_ 2017_revize_0.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • TÜBİTAK. (2017b). Ortaokul Öğrencileri Araştırma Projeleri Yarışması Proje Rehberi (Bu Benim Eserim). 19.06.2017 tarihinde file:///D:/YEAK%202017%20bildiriler/Bu%20Benim%20Eserim/ortaokul_rehber_201 7_0.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Tümkaya, S. (2010). Okul Öncesi Eğitim Döneminde Ailenin Rolü ve Önemi. S. Tümkaya ve F. Gülaçtı (Ed). Erken Çocukluk Eğitimi içinde (ss. 279- 312). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA97VY79KE
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ramazan Çeken

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çeken, R. (2017). TÜBİTAK VE MEB PROJE YARIŞMASI SÜREÇLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 46-52.
AMA Çeken R. TÜBİTAK VE MEB PROJE YARIŞMASI SÜREÇLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. ASED. Aralık 2017;1(2):46-52.
Chicago Çeken, Ramazan. “TÜBİTAK VE MEB PROJE YARIŞMASI SÜREÇLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1, sy. 2 (Aralık 2017): 46-52.
EndNote Çeken R (01 Aralık 2017) TÜBİTAK VE MEB PROJE YARIŞMASI SÜREÇLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1 2 46–52.
IEEE R. Çeken, “TÜBİTAK VE MEB PROJE YARIŞMASI SÜREÇLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI”, ASED, c. 1, sy. 2, ss. 46–52, 2017.
ISNAD Çeken, Ramazan. “TÜBİTAK VE MEB PROJE YARIŞMASI SÜREÇLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1/2 (Aralık 2017), 46-52.
JAMA Çeken R. TÜBİTAK VE MEB PROJE YARIŞMASI SÜREÇLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. ASED. 2017;1:46–52.
MLA Çeken, Ramazan. “TÜBİTAK VE MEB PROJE YARIŞMASI SÜREÇLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 1, sy. 2, 2017, ss. 46-52.
Vancouver Çeken R. TÜBİTAK VE MEB PROJE YARIŞMASI SÜREÇLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. ASED. 2017;1(2):46-52.