BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTENİN TARİHSEL SEYRİ VE TÜRKİYE TECRÜBESİ

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 48 - 58, 01.07.2017

Öz

Bu çalışmada, üniversitelerin ilk kuruldukları dönemden günümüze nasıl bir dönüşüm geçirdikleri nedenleriyle birlikte ele alınmaktadır. Ortaçağ üniversitelerinin eğitim-öğretime dayalı anlayışlarının modern üniversiteyle birlikte ne yönde değişime uğradığı ilk ele alınan konulardandır. Küreselleşmenin artan hızıyla birlikte ilk olarak “bilginin” daha sonraki dönemlerde de “enformasyonun” önemini artırması, günümüz bilim anlayışının oluşmasında etkili olmuştur. Küresel değişimler diğer çeşitli kurumlarda olduğu gibi üniversitelerde de piyasa koşullarına ayak uydurmayı mecburi kılmış, bunun sonucunda ise üniversiteler şirketler gibi davranmaya başlamıştır. Daha iyi rekabet edebilmeleri için ticaret dünyasında geçerli olan kuralları uygulamaya başlamışlardır. Multiversite (girişimci) anlayışının üniversitelerde yerleşik hale gelmesi ise yeni yönelimlere neden olmuştur. Küresel ölçekteki bu gelişmelerden ülkemizdeki üniversitelerin nasıl etkilendiği ve ne tür problemlerle karşılaştığı da bu çalışmada irdelenen bir diğer konudur

Kaynakça

  • Aktay, Y. (2003). Üniversiteden Multiversiteye Taşra-Merkez Diyalektiği. Toplum ve Bilim, 97, 93-122.
  • Arap, S. K. (2010). Türkiye Yeni Üniversitelerine Kavuşurken: Türkiye’de Yeni Üniversiteler Ve Kuruluş Gerekçeleri, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 65 (1), 1-29.
  • Baskan, G. A. (2001). Türkiye’de Yükseköğretimin Gelişimi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (1), 21-32.
  • Becker, H. S. (2007). Sosyal Bilimcilerin Yazma Çilesi (Çev. Şerife Geniş). Heretik Yayınevi, Ankara.
  • Bolay, S. H. ( 2011). Çağdaş Üniversitede Neler Önem Kazanmaktadır?. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1 (3), 105-112.
  • Dolgun, U. (2007). Yirmi Birinci Yüzyılda Yüksek Öğretimin Yeni Misyonu: Ticari Üniversiteler ve Girişimci Akademisyenler. 6. Bilgi Ekonomi ve Yönetim Uluslararası Kongresi, İstanbul.
  • Gasset, J. O. (2010). Kitlelerin Ayaklanması ( Çev. Neyyire Gül Işık). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Günay, D. (2007). Yirmibirinci Yüzyılda Üniversite. C. C. Aktan içinde, Değişim Çağında Yüksek Öğretim (Global Trendler - Paradigmal Yönelimler) (s. 77-88). İzmir : Yaşar Üniversitesi.
  • Günay, D., Aydemir, A. (1997). Üniversitenin Anlamı ve Türkiye Üniversitelerinin Durumu, Tmmob Makina Mühendisleri Odası Ulusal Makina Mühendisliği ve Eğitimi Sempozyumu Rapor ve Bildiriler Kitabı, 201, 105-118, İstanbul.
  • Kafadar, O. (2007). Cumhuriyet Dönemi Eğitim Tartışmaları. Tanıl Bora, Murat Gültekingil (Ed.). Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce Modernleşme ve Batıcılık içinde (s. 351-357).
Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 48 - 58, 01.07.2017

Öz

In this study, it is tackling with their reasons how the universities have transformed from the first era that they had established to the present day. Firstly; we examined in what way the medieval universities had changed. Medieval universities education understanding was based on teaching. But; increasing with speed of globalization firstly “knowledge” and after that “information” terms have gained importance and this situation has effected formation of modern science understanding. Global changes have obliged the universities about adapting the market conditions like other institutions. As a result, the universities have begun to act like companies. They have begun to implement rules that are valid in the business world so that they can compete better. The fact that the concept of multiversity (entrepreneurship) has become established in universities has caused new trends. Also; how our universities has influenced from these global changes and what kind of problems it has encountered are another subjects in this work

Kaynakça

  • Aktay, Y. (2003). Üniversiteden Multiversiteye Taşra-Merkez Diyalektiği. Toplum ve Bilim, 97, 93-122.
  • Arap, S. K. (2010). Türkiye Yeni Üniversitelerine Kavuşurken: Türkiye’de Yeni Üniversiteler Ve Kuruluş Gerekçeleri, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 65 (1), 1-29.
  • Baskan, G. A. (2001). Türkiye’de Yükseköğretimin Gelişimi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (1), 21-32.
  • Becker, H. S. (2007). Sosyal Bilimcilerin Yazma Çilesi (Çev. Şerife Geniş). Heretik Yayınevi, Ankara.
  • Bolay, S. H. ( 2011). Çağdaş Üniversitede Neler Önem Kazanmaktadır?. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1 (3), 105-112.
  • Dolgun, U. (2007). Yirmi Birinci Yüzyılda Yüksek Öğretimin Yeni Misyonu: Ticari Üniversiteler ve Girişimci Akademisyenler. 6. Bilgi Ekonomi ve Yönetim Uluslararası Kongresi, İstanbul.
  • Gasset, J. O. (2010). Kitlelerin Ayaklanması ( Çev. Neyyire Gül Işık). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Günay, D. (2007). Yirmibirinci Yüzyılda Üniversite. C. C. Aktan içinde, Değişim Çağında Yüksek Öğretim (Global Trendler - Paradigmal Yönelimler) (s. 77-88). İzmir : Yaşar Üniversitesi.
  • Günay, D., Aydemir, A. (1997). Üniversitenin Anlamı ve Türkiye Üniversitelerinin Durumu, Tmmob Makina Mühendisleri Odası Ulusal Makina Mühendisliği ve Eğitimi Sempozyumu Rapor ve Bildiriler Kitabı, 201, 105-118, İstanbul.
  • Kafadar, O. (2007). Cumhuriyet Dönemi Eğitim Tartışmaları. Tanıl Bora, Murat Gültekingil (Ed.). Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce Modernleşme ve Batıcılık içinde (s. 351-357).
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA78UJ57RB
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Şükriye Ulaşkın

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ulaşkın, Ş. (2017). ÜNİVERSİTENİN TARİHSEL SEYRİ VE TÜRKİYE TECRÜBESİ. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), 48-58.
AMA Ulaşkın Ş. ÜNİVERSİTENİN TARİHSEL SEYRİ VE TÜRKİYE TECRÜBESİ. ASED. Temmuz 2017;1(1):48-58.
Chicago Ulaşkın, Şükriye. “ÜNİVERSİTENİN TARİHSEL SEYRİ VE TÜRKİYE TECRÜBESİ”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1, sy. 1 (Temmuz 2017): 48-58.
EndNote Ulaşkın Ş (01 Temmuz 2017) ÜNİVERSİTENİN TARİHSEL SEYRİ VE TÜRKİYE TECRÜBESİ. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1 1 48–58.
IEEE Ş. Ulaşkın, “ÜNİVERSİTENİN TARİHSEL SEYRİ VE TÜRKİYE TECRÜBESİ”, ASED, c. 1, sy. 1, ss. 48–58, 2017.
ISNAD Ulaşkın, Şükriye. “ÜNİVERSİTENİN TARİHSEL SEYRİ VE TÜRKİYE TECRÜBESİ”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1/1 (Temmuz 2017), 48-58.
JAMA Ulaşkın Ş. ÜNİVERSİTENİN TARİHSEL SEYRİ VE TÜRKİYE TECRÜBESİ. ASED. 2017;1:48–58.
MLA Ulaşkın, Şükriye. “ÜNİVERSİTENİN TARİHSEL SEYRİ VE TÜRKİYE TECRÜBESİ”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 1, sy. 1, 2017, ss. 48-58.
Vancouver Ulaşkın Ş. ÜNİVERSİTENİN TARİHSEL SEYRİ VE TÜRKİYE TECRÜBESİ. ASED. 2017;1(1):48-5.