Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

AŞÇILARIN KENDİ MESLEKLERİNE İLİŞKİN METAFOR ALGILARI

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 156 - 171, 31.12.2022
https://doi.org/10.38122/ased.62.5

Öz

Bu çalışmanın amacı, aşçıların mesleklerini nasıl algıladıklarını, metaforlar yoluyla tespit etmeye çalışmaktır. Çalışmada veriler anket kullanarak elde edilmiştir. Katılımcıların mesleklerini nasıl gördüklerini metafor kullanarak tanımlamaları istenmiştir. Araştırma sonunda 105 anket toplanmıştır. Katılımcılar meslekleriyle ilgili olarak 68 farklı metafor üretmişlerdir. Bu metaforlar olumlu, olumsuz ve ne olumlu ne olumsuz olarak 3 gruba ayrılmıştır. Bunların 41 tanesi olumlu metaforlardır. En çok üretilen ilk üç metafor sanat, arı ve aşk olmaktadır. Bu ilk üç metaforun iki tanesinin olumlu olduğu ve mesleğe karşı sevginin vurgulandığı görülmektedir. Arı metaforu ise bazı aşçılar tarafından olumlu metafor olarak değerlendirilmiştir bazı aşçılar tarafından ise olumsuz metafor olarak değerlendirilmiştir. Olumlu olarak üretilen “sanat, aşk, şarap, sanatçı, ressam, ağaç” gibi metaforlar ile aşçılık mesleğinin sanatsal yönü dikkate alınmakta ve mesleğe karşı duyulan heyecan ve sevginin yönüne vurgu yapılmaktadır. Olumsuz olarak üretilen arı, fedakârlık, hayat” gibi metaforlar ile aşçılık mesleğinin zorluğuna, hızlı çalışma ortamına ve hayat içerisinde var olan kaos ve karmaşanın işte de devam ettiğine vurgu yapılmaktadır. Diğer olumsuz metaforlar olan “demir, motor, makine, yarış” gibi metaforlar ile yine mesleğin zor ve dayanma gücünün zor olması ve çok hızlı bir çalışma alanına sahip olması yönüne vurgu yapılmıştır. Hem olumlu hem olumsuz olarak üretilen “uzun bir yol, güneş/ay, bisiklet pedalı” metaforları; durmadan devam eden bir meslek olmasını ve gece gündüz hep çalışma halinde olunması yönüne vurgu yapmaktadır. “Yarış atı/kaplumbağa/salyangoz, bıçak, mevsim” gibi metaforlar ise mesleğin yeri geldiğinde çok hızlı çalışma gerektirdiği yeri geldiğinde ise saha sakin bir çalışma alanı olması yönüne, yani kolaylığın ve zorluğun bir arada olduğuna vurgu yapmaktadır. Katılımcıların yaşları, medeni durumları ve çalışma yılları açısından ürettikleri metafor grupları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır.

Kaynakça

  • Alyakut, Ö., & Küçükkömürler, S. (2018). Gastronomi Eğitimi Alan Öğrencilerin Mesleklerine Yönelik Metafor Algılarının Değerlendirilmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(16), 823-852.
  • Balcı, A. (1999). Metaphorical Images of School: School Perceptions os Students, Teachers and Parents From Four Selected Schols (In Ankara). Yayınlanmamış Doktora Tezi, The Middle East Technical University, A Thesis Submitted to The Graduate School of Social Sciences, Ankara.
  • Baysal, A. C. (2018). Sosyal Psikolojide Tutumlar. https://arastirmax.com/tr/system/files/ dergiler/2057/makaleler/10/1/arastirmax-sosyal-psikolojidetutumlar.pdf, erişim: 25.20.2018. adresinden alındı
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen Kavramı İle İlgili Metaforlara İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Görüşleri. Temel Eğitim Bilimleir Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Doğan, S., & Yeşiltaş, M. (2017). Aşçının Kişisel Özellikleri ile Mesleki Yetkinliklerinin Tespitine Yönelik Bir Çalışma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(4), 250-263.
  • Doğan, Y. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Kavramına İlişkin Sezgisel Algıları: Bir Metafor Analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 721-740.
  • Döş, A. (2010). Aday Öğretmenlerin Müfettişlik Kavramına İlişkin Metafor Algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 607-629.
  • Edie, J. M. (1963). Expression and Metaphor. Philosophy and Phenomenological Research. Internatıonal Phenomenologial Society, 23(4), 538-561.
  • Gibson , C. B., & Zellmer-Bruhn, M. E. (2001). Methapor and Meaning: An Intercultural Analysis of The Concept of Teamwork. Administrative Science Quartely , 46(2), 274-303.
  • Görkem, O. (2011). Ulusal Aşçılık Meslek Standardı Çerçevesinde Mutfak Eğitimi Yeterliği: Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Liselerinde Bir Uygulama. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gülşen, C., & Seyratlı, E. (2014). Formasyon Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. Eğitim ve Öğretim Araştırmalrı Dergisi, 3(3), 14-25.
  • Güveli, E., İpek, A. S., Atasoy, E., & Güveli, H. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Metafor Algıları. Turkısh Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 140-159.
  • Harbalıoğlu, M., & Ünal, İ. (2014). Aşçılık Programı Öğrencilerinin Mesleki Tutumlarının Belirlenmesi: Ön Lisans Düzeyinde Bir Uygulama. Turizm Akademik Dergisi, 1(1), 57-67.
  • İlhan, S. (2008). Yeni Kapitalizm ve Meslek Olgusunun Değişen Anlamları Üzerine. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 313-328.
  • Kale, E., & Çiçek, Ü. (2015). Hemşirelerin Kendi Mesleklerine İlişkin Metafor Algıları. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 2(3), 142-151. Kliebard, H. M. (1982). Curriculum Theory as Metaphor. Theory Into Practice , 21(1), 11-17.
  • Kurnaz, A., Kurnaz, H. A., & Kılıç, B. (2014). Önlisans Düzeyinde Eğitim Alan Aşçılık Programı Öğrencilerinin Mesleki Tutumlarının Belirlenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32, 41-61.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press. Munby, H. (1987). Metaphor and Teachers' Knowledge. Research in the Teaching of English, 21(4), 377-397.
  • Özbay, G., & Karaca, E. (2021). Türkiye'deki Aşçılık Örgütlenmesine Yönelik Ulusal ve Uluslararası Düzeyde Değerlendirme. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 5(1), 1-22.
  • Parın, K. (2017). Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil. Söylem Filoloji Dergisi, 2(3), 149-151.
  • Pipan, T. (2000). Metaphors and Organizational Identity in The Italian Public Services. Scandinavian Journal of Management, 16(4), 391-409.
  • Rızvanoğlu, K. (2007). Grafik Kullanıcı Ara Yüzlerinde Metaforların Kültürlerarası Kavranışı (Fransa ve Türkiye'de Bir E-Öğrenim Sitesi Üzerinden Karşılaştırmalı Bir Çalışma). Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Saban, A. (2008). Okula İlişkin Metaforlar. Educational Administration: Theory and Practice, 55, 459-496.
  • Sarıtaş, S. Ç., Derin, N., & Sarıtaş, S. (2014). Hemşirelik Öğrencilerinde Mesleki İmaj Algısının Meslekte Kalma Niyeti Üzerine Etkisi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleir Dergisi, 3(1), 29-32.
  • Seyitoğlu, F. (2019). Gastronomy Scholars’ Perspectives towards the Gastronomy Term: A Metaphorical Analysis. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(2), 688-699.
  • TDK. (2015). Türk Dil Kurumu. Aşçı: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.55f027feb664c0.55131560 adresinden alındı
  • TDK. (2018). Türk Dil Kurumu. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime=MESLEK, erişim: 29.09.2018 adresinden alındı
  • Yaman, B. (2020). Sınıf Öğretmenlerinin "Oyunla Öğretim" Kavramına İlişkin Algıları: Bir Metafor Çalışması. Temel Eğitim Dergisi, 2(1), 6-13.
  • Yılmaz, A., & Tanrıverdi, H. (2017). Aşçıların Meslek Uyumu ve Meslek Algısı Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Karabük üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 621-639.
  • Yılmaz, H., & Çemrek, F. (2019). Aşçılık Programı ile Gastronomi Bölümnde Okuyan Kadın Öğrencilerin Aşçılık Mesleğine Yönelik Tutumları: Afyon Kocatepe Üniversitesi Örneği. Journal of Gastronomy Hospitality and Travel, 2(2), 141-156.

METAPHOR PERCEPTIONS OF COOKS ABOUT THEIR OWN PROFESSIONS

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 156 - 171, 31.12.2022
https://doi.org/10.38122/ased.62.5

Öz

The main purpose of this study is to try to reveal the perceptions of the cooks about their profession through metaphors. The data in the study were obtained by using a questionnaire. Participants were asked to describe how they saw their profession using metaphors. At the end of the research, 105 questionnaires were collected. Participants produced 68 different metaphors about their profession. These metaphors are divided into 3 groups as positive, negative and neither positive nor negative. 41 of them are positive metaphors. The first three metaphors most produced are art, bee and love. It is seen that two of these first three metaphors are positive and that love for the profession is emphasized. The metaphor of the bee was evaluated as a positive metaphor by some cooks and as a negative metaphor by some cooks. With positive metaphors such as "art, love, wine, artist, painter, tree", the artistic aspect of the culinary profession is taken into account and the direction of excitement and love for the profession is emphasized. With metaphors such as "negatively produced bee, sacrifice, life", it is emphasized that the difficulty of the cookery profession, the fast working environment and the chaos and confusion that exist in life continue at work. With the other negative metaphors such as "iron, engine, machine, race", it is emphasized that the profession is difficult and has a very fast working area. Metaphors of "a long road, sun/moon, bicycle pedal" produced both positively and negatively; It emphasizes that it is an ongoing profession and that it is always working day and night. Metaphors such as "race horse/tortoise/snail, knife, season" emphasize the fact that the profession requires very fast work when it comes to it, and that the field is a quiet working area, that is, ease and difficulty go together. There was no significant difference between the metaphor groups produced by the participants in terms of age, marital status and working years.

Kaynakça

  • Alyakut, Ö., & Küçükkömürler, S. (2018). Gastronomi Eğitimi Alan Öğrencilerin Mesleklerine Yönelik Metafor Algılarının Değerlendirilmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(16), 823-852.
  • Balcı, A. (1999). Metaphorical Images of School: School Perceptions os Students, Teachers and Parents From Four Selected Schols (In Ankara). Yayınlanmamış Doktora Tezi, The Middle East Technical University, A Thesis Submitted to The Graduate School of Social Sciences, Ankara.
  • Baysal, A. C. (2018). Sosyal Psikolojide Tutumlar. https://arastirmax.com/tr/system/files/ dergiler/2057/makaleler/10/1/arastirmax-sosyal-psikolojidetutumlar.pdf, erişim: 25.20.2018. adresinden alındı
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen Kavramı İle İlgili Metaforlara İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Görüşleri. Temel Eğitim Bilimleir Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Doğan, S., & Yeşiltaş, M. (2017). Aşçının Kişisel Özellikleri ile Mesleki Yetkinliklerinin Tespitine Yönelik Bir Çalışma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(4), 250-263.
  • Doğan, Y. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Kavramına İlişkin Sezgisel Algıları: Bir Metafor Analizi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 721-740.
  • Döş, A. (2010). Aday Öğretmenlerin Müfettişlik Kavramına İlişkin Metafor Algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 607-629.
  • Edie, J. M. (1963). Expression and Metaphor. Philosophy and Phenomenological Research. Internatıonal Phenomenologial Society, 23(4), 538-561.
  • Gibson , C. B., & Zellmer-Bruhn, M. E. (2001). Methapor and Meaning: An Intercultural Analysis of The Concept of Teamwork. Administrative Science Quartely , 46(2), 274-303.
  • Görkem, O. (2011). Ulusal Aşçılık Meslek Standardı Çerçevesinde Mutfak Eğitimi Yeterliği: Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Liselerinde Bir Uygulama. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gülşen, C., & Seyratlı, E. (2014). Formasyon Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. Eğitim ve Öğretim Araştırmalrı Dergisi, 3(3), 14-25.
  • Güveli, E., İpek, A. S., Atasoy, E., & Güveli, H. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Kavramına Yönelik Metafor Algıları. Turkısh Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 140-159.
  • Harbalıoğlu, M., & Ünal, İ. (2014). Aşçılık Programı Öğrencilerinin Mesleki Tutumlarının Belirlenmesi: Ön Lisans Düzeyinde Bir Uygulama. Turizm Akademik Dergisi, 1(1), 57-67.
  • İlhan, S. (2008). Yeni Kapitalizm ve Meslek Olgusunun Değişen Anlamları Üzerine. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 313-328.
  • Kale, E., & Çiçek, Ü. (2015). Hemşirelerin Kendi Mesleklerine İlişkin Metafor Algıları. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 2(3), 142-151. Kliebard, H. M. (1982). Curriculum Theory as Metaphor. Theory Into Practice , 21(1), 11-17.
  • Kurnaz, A., Kurnaz, H. A., & Kılıç, B. (2014). Önlisans Düzeyinde Eğitim Alan Aşçılık Programı Öğrencilerinin Mesleki Tutumlarının Belirlenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32, 41-61.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press. Munby, H. (1987). Metaphor and Teachers' Knowledge. Research in the Teaching of English, 21(4), 377-397.
  • Özbay, G., & Karaca, E. (2021). Türkiye'deki Aşçılık Örgütlenmesine Yönelik Ulusal ve Uluslararası Düzeyde Değerlendirme. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 5(1), 1-22.
  • Parın, K. (2017). Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil. Söylem Filoloji Dergisi, 2(3), 149-151.
  • Pipan, T. (2000). Metaphors and Organizational Identity in The Italian Public Services. Scandinavian Journal of Management, 16(4), 391-409.
  • Rızvanoğlu, K. (2007). Grafik Kullanıcı Ara Yüzlerinde Metaforların Kültürlerarası Kavranışı (Fransa ve Türkiye'de Bir E-Öğrenim Sitesi Üzerinden Karşılaştırmalı Bir Çalışma). Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Saban, A. (2008). Okula İlişkin Metaforlar. Educational Administration: Theory and Practice, 55, 459-496.
  • Sarıtaş, S. Ç., Derin, N., & Sarıtaş, S. (2014). Hemşirelik Öğrencilerinde Mesleki İmaj Algısının Meslekte Kalma Niyeti Üzerine Etkisi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleir Dergisi, 3(1), 29-32.
  • Seyitoğlu, F. (2019). Gastronomy Scholars’ Perspectives towards the Gastronomy Term: A Metaphorical Analysis. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 7(2), 688-699.
  • TDK. (2015). Türk Dil Kurumu. Aşçı: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.55f027feb664c0.55131560 adresinden alındı
  • TDK. (2018). Türk Dil Kurumu. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime=MESLEK, erişim: 29.09.2018 adresinden alındı
  • Yaman, B. (2020). Sınıf Öğretmenlerinin "Oyunla Öğretim" Kavramına İlişkin Algıları: Bir Metafor Çalışması. Temel Eğitim Dergisi, 2(1), 6-13.
  • Yılmaz, A., & Tanrıverdi, H. (2017). Aşçıların Meslek Uyumu ve Meslek Algısı Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Karabük üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 621-639.
  • Yılmaz, H., & Çemrek, F. (2019). Aşçılık Programı ile Gastronomi Bölümnde Okuyan Kadın Öğrencilerin Aşçılık Mesleğine Yönelik Tutumları: Afyon Kocatepe Üniversitesi Örneği. Journal of Gastronomy Hospitality and Travel, 2(2), 141-156.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Havva Güner 0000-0002-7495-745X

Emine Kale 0000-0002-0906-0590

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Kabul Tarihi 26 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güner, H., & Kale, E. (2022). AŞÇILARIN KENDİ MESLEKLERİNE İLİŞKİN METAFOR ALGILARI. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 156-171. https://doi.org/10.38122/ased.62.5
AMA Güner H, Kale E. AŞÇILARIN KENDİ MESLEKLERİNE İLİŞKİN METAFOR ALGILARI. ASED. Aralık 2022;6(2):156-171. doi:10.38122/ased.62.5
Chicago Güner, Havva, ve Emine Kale. “AŞÇILARIN KENDİ MESLEKLERİNE İLİŞKİN METAFOR ALGILARI”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 6, sy. 2 (Aralık 2022): 156-71. https://doi.org/10.38122/ased.62.5.
EndNote Güner H, Kale E (01 Aralık 2022) AŞÇILARIN KENDİ MESLEKLERİNE İLİŞKİN METAFOR ALGILARI. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 6 2 156–171.
IEEE H. Güner ve E. Kale, “AŞÇILARIN KENDİ MESLEKLERİNE İLİŞKİN METAFOR ALGILARI”, ASED, c. 6, sy. 2, ss. 156–171, 2022, doi: 10.38122/ased.62.5.
ISNAD Güner, Havva - Kale, Emine. “AŞÇILARIN KENDİ MESLEKLERİNE İLİŞKİN METAFOR ALGILARI”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 6/2 (Aralık 2022), 156-171. https://doi.org/10.38122/ased.62.5.
JAMA Güner H, Kale E. AŞÇILARIN KENDİ MESLEKLERİNE İLİŞKİN METAFOR ALGILARI. ASED. 2022;6:156–171.
MLA Güner, Havva ve Emine Kale. “AŞÇILARIN KENDİ MESLEKLERİNE İLİŞKİN METAFOR ALGILARI”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 6, sy. 2, 2022, ss. 156-71, doi:10.38122/ased.62.5.
Vancouver Güner H, Kale E. AŞÇILARIN KENDİ MESLEKLERİNE İLİŞKİN METAFOR ALGILARI. ASED. 2022;6(2):156-71.