Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Nurettin Topçu Düşüncesinde Ahlâki Eylemin Gerçekleşme İmkânı Olarak Hürriyet

Yıl 2022, , 102 - 111, 31.12.2022
https://doi.org/10.38122/ased.62.2

Öz

Hür olma, rasyonel tercihler ve iradi eylemler içermesi nedeniyle insana özgü bir durumdur. Rasyonel bir varlık olarak insan, eylemlerinden sorumlu olmalıdır. Sorumlu olmak da, hür eylemde bulunmayı içermelidir. Hürriyet problemi, düşünürler tarafından farklı tanımlamalar ve temellendirmeler içerisinde tartışılmıştır. Düşünürlerin sistemleri çerçevesinde kimi zaman keyfi davranışlara kimi zaman da belirlenmiş, sınırlanmış, neden-sonuç ilişkisine indirgenmiş hürriyet tanımlamaları ile karşılaşırız. Türk düşüncesinin önemli filozoflarından biri olan Nurettin Topçu (1909-1975) da eserlerinde hürriyet problemine değinen düşünürlerimizden biridir. Onun felsefesinde hürriyet, seçim ve eylem sürecini içerisinde barındırdığından ahlâk ile iç içedir. Bu çalışma Topçu’nun ahlak, hürriyet ve sorumluluk bağlamında düşüncelerine odaklanarak ahlâk-hürriyet ilişkisi üzerine bir değerlendirmeyi içermektedir.

Kaynakça

  • Bolay, S. H. (1990). Felsefî Doktrinler Sözlüğü. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Bulaç, A. (2015). İnsanın Özgürlük Arayışı. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Çağrıcı, M. (2015). Ana Hatlarıyla İslam Ahlâkı. İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Eralp, H. V. (1949). Determinizm ve Hürriyet Üzerine Düşünceler, Felsefe Arkivi, Cilt 5, Sayı 1, 1-6.
  • Gündoğan, A. O. (2011). Ahlaktan Siyasete. Bursa: MKM Yayıncılık.
  • Kapani, M. (1970). Kamu Hürriyetleri. Ankara: Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları.
  • Karaman, H. (2000). Nurettin Topçu’da Ahlak Felsefesi. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kök, M. (1995). Nurettin Topçu’da Din Felsefesi. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Pieper, A. (1999). Etiğe Giriş. Çev. Veysel Atayman-Gönül Sezer. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Poyraz, H. (2015). Ahlak Felsefesi Yazıları. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Rosenthal, F. (2000). İslam’da Özgürlük Kavramı. Çev. Vecdi Akyüz. İstanbul: Ayışığı Kitapları.
  • Özden, M. (2011). Kuran’a Göre İnanma Hürriyeti. Ankara: Araştırma Yayınları.
  • Timuçin, A. (2004). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Topçu, N. (2014a). Ahlâk. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2017). Ahlâk Nizamı. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2014b). İsyan Ahlâkı. Çev. Mustafa Kök-Musa Doğan. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2002). Felsefe. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2016). İradenin Dâvası / Devlet ve Demokrasi. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2018). Mehmet Âkif. İstanbul. Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (1997). Türkiye’nin Maarif Davası. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2019b). Var Olmak. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2019a). Yarınki Türkiye. İstanbul: Dergâh Yayınları.

Freedom as an Opportunity for Moral Action to Take Place in Nurettin Topçu’s Thought

Yıl 2022, , 102 - 111, 31.12.2022
https://doi.org/10.38122/ased.62.2

Öz

Being free is a human-specific situation because it includes rational choices and voluntary actions. As a rational being, a man should be responsible for his actions. Being responsible should also include making free action. The problem of liberty has been discussed by thinkers in different definitions and grounds. Within the framework of the systems of thinkers, we come across definitions of liberty that are sometimes determined, limited to arbitrary behavior, and sometimes reduced to the cause-effect relationship. Nurettin Topçu (1909-1975), one of the influential philosophers of Turkish thought, is one of our thinkers who touches on the problem of liberty in his works. In his philosophy, liberty is intertwined with morality since it includes the process of choice and action. This article includes an evaluation of the relationship between morality and liberty by focusing on Topçu's thoughts in the context of morality, liberty, and responsibility

Kaynakça

  • Bolay, S. H. (1990). Felsefî Doktrinler Sözlüğü. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Bulaç, A. (2015). İnsanın Özgürlük Arayışı. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Çağrıcı, M. (2015). Ana Hatlarıyla İslam Ahlâkı. İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Eralp, H. V. (1949). Determinizm ve Hürriyet Üzerine Düşünceler, Felsefe Arkivi, Cilt 5, Sayı 1, 1-6.
  • Gündoğan, A. O. (2011). Ahlaktan Siyasete. Bursa: MKM Yayıncılık.
  • Kapani, M. (1970). Kamu Hürriyetleri. Ankara: Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları.
  • Karaman, H. (2000). Nurettin Topçu’da Ahlak Felsefesi. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kök, M. (1995). Nurettin Topçu’da Din Felsefesi. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Pieper, A. (1999). Etiğe Giriş. Çev. Veysel Atayman-Gönül Sezer. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Poyraz, H. (2015). Ahlak Felsefesi Yazıları. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Rosenthal, F. (2000). İslam’da Özgürlük Kavramı. Çev. Vecdi Akyüz. İstanbul: Ayışığı Kitapları.
  • Özden, M. (2011). Kuran’a Göre İnanma Hürriyeti. Ankara: Araştırma Yayınları.
  • Timuçin, A. (2004). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Topçu, N. (2014a). Ahlâk. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2017). Ahlâk Nizamı. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2014b). İsyan Ahlâkı. Çev. Mustafa Kök-Musa Doğan. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2002). Felsefe. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2016). İradenin Dâvası / Devlet ve Demokrasi. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2018). Mehmet Âkif. İstanbul. Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (1997). Türkiye’nin Maarif Davası. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2019b). Var Olmak. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Topçu, N. (2019a). Yarınki Türkiye. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nuri Çiçek 0000-0002-7565-475X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Kabul Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Çiçek, N. (2022). Nurettin Topçu Düşüncesinde Ahlâki Eylemin Gerçekleşme İmkânı Olarak Hürriyet. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 102-111. https://doi.org/10.38122/ased.62.2
AMA Çiçek N. Nurettin Topçu Düşüncesinde Ahlâki Eylemin Gerçekleşme İmkânı Olarak Hürriyet. ASED. Aralık 2022;6(2):102-111. doi:10.38122/ased.62.2
Chicago Çiçek, Nuri. “Nurettin Topçu Düşüncesinde Ahlâki Eylemin Gerçekleşme İmkânı Olarak Hürriyet”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 6, sy. 2 (Aralık 2022): 102-11. https://doi.org/10.38122/ased.62.2.
EndNote Çiçek N (01 Aralık 2022) Nurettin Topçu Düşüncesinde Ahlâki Eylemin Gerçekleşme İmkânı Olarak Hürriyet. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 6 2 102–111.
IEEE N. Çiçek, “Nurettin Topçu Düşüncesinde Ahlâki Eylemin Gerçekleşme İmkânı Olarak Hürriyet”, ASED, c. 6, sy. 2, ss. 102–111, 2022, doi: 10.38122/ased.62.2.
ISNAD Çiçek, Nuri. “Nurettin Topçu Düşüncesinde Ahlâki Eylemin Gerçekleşme İmkânı Olarak Hürriyet”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 6/2 (Aralık 2022), 102-111. https://doi.org/10.38122/ased.62.2.
JAMA Çiçek N. Nurettin Topçu Düşüncesinde Ahlâki Eylemin Gerçekleşme İmkânı Olarak Hürriyet. ASED. 2022;6:102–111.
MLA Çiçek, Nuri. “Nurettin Topçu Düşüncesinde Ahlâki Eylemin Gerçekleşme İmkânı Olarak Hürriyet”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 6, sy. 2, 2022, ss. 102-11, doi:10.38122/ased.62.2.
Vancouver Çiçek N. Nurettin Topçu Düşüncesinde Ahlâki Eylemin Gerçekleşme İmkânı Olarak Hürriyet. ASED. 2022;6(2):102-11.