Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of The Story Map Technıque on The Wrıtıng Skılls Of 4th Grade Prımary School Students

Yıl 2025, , 98 - 114, 30.06.2025
https://doi.org/10.38122/ased.1667687

Öz

Writing is considered one of the most difficult language skills to develop because it involves a complex structure that requires both cognitive and psychomotor processes. In particular, creative writing poses an even greater challenge, as it necessitates the use of prior knowledge to produce completely original content. Despite these difficulties, well-organized creative writing works play a key role in preserving and passing down societies' accumulated knowledge to future generations. Additionally, these works play a key role in sustaining and advancing sociological structures, while also aiding in the transfer of cultural heritage. This study explores the effect of the story map technique on the writing skills of fourth-grade students. The research employed a pre-test post-test control group design, a common quantitative research approach. The sample included 39 fourth-grade students from a primary school in the Central Anatolia Region, with 20 students in the experimental group and 19 in the control group. While students in the experimental group used a story map to guide their writing, those in the control group followed the standard Turkish curriculum and engaged in routine writing activities without any special intervention. The implementation process lasted for eight weeks. Data were collected using the "Creative Writing Product Evaluation Scale," which was used to assess the students' written stories. The results indicated that the writing scores of the experimental group, which utilized the story map technique, were significantly higher than those of the control group. Additionally, the writing proficiency of students in the experimental group improved from an intermediate level to a good level. These findings suggest that the story map technique has a positive effect on students' writing skills. Based on these results, it is recommended that the story map technique be more widely implemented in schools to enhance students' writing abilities.

Kaynakça

  • Ak, E. (2011). Yaratıcı yazma tekniklerinin ilköğretim 5.sınıf öğrencilerinin Türkçe dersindeki yazılı anlatım becerileri üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Akyol, H. & Şahin, A. (2019). Dil bilgisi ve imla öğretimi. Akyol, H. ve Şahin, A. (Edt.). Türkçe öğretimi içinde (ss. 213-240). Pegem Akademi.
  • Albertson, L., Billingsley, M. & Felix, R. F. (2001). Using strategy instruction and self-regulation to improve gifted students’ creative writing. Journal of Secondary Gifted Education, 12(2), 90-111.
  • Ataman, M. (2006). Yaratıcı drama sürecinde yaratıcı yazma, Çağdaş Drama Dergisi,1(1)75-87.
  • Beydemir, A. (2010). İlköğretim 5. sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma yaklaşımının yazmaya yönelik tutumlara, yaratıcı yazma ve yazma erişisine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demir, T. (2013). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma özyeterlik algısı ilişkisi üzerine bir çalışma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 2(1), 84-114.
  • Demirel, Ö. (1999). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Duru, A. & İşeri, K. (2015). Altıncı sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerini geliştirmeye yönelik stratejilerin etkililiğinin değerlendirilmesi. Başkent University Journal of Education, 2(1), 40-51.
  • Ekinci Çelikpazu, E. & Erdoğan, R. (2020). İlkokul 4. sınıf Türkçe dersinde yansıtıcı düşünme destekli yaratıcı yazma çalışmalarının öğrencilerin yaratıcı yazma becerilerine etkisinin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(4), 1436-1467. https://doi.org/10.16916/aded.756404
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education (6th ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kasap, D. (2019). Yaratıcı okuma-yazma çalışmalarının yaratıcı okuma, okuduğunu anlama, yazma ve yaratıcı yazma erişişine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Kılıç, S. (2021). İlkokul birinci sınıfa devam eden 60-66-72 aylık öğrencilerin dil becerilerinin incelenmesi. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 8(2), 544-576.
  • Kolaç, E. (2009). İlköğretim Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin tür açısından değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1) 594-626.
  • Maden, S. & Durukan, E. (2010). İstasyon tekniğinin yaratıcı yazma becerisi kazandırmaya ve derse karşı tutuma etkisi. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 28, 299-12.
  • Maltepe, S. (2006). Yaratıcı yazma yaklaşımı açısından Türkçe derslerindeki yazma süreçlerinin ve ürünlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Majid, D. A., Tan, A. G. & Soh, K. C. (2003). Enhancing children’s creativity: an exploratory study on using the internet and SCAMPER as creative writing tools. The Korean Journal of Thinking & Problem Solving, 13(2), 67-81.
  • MEB. (2019). İlköğretim Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr.
  • Özdemir, Ö. (2010). Üstün yetenekli öğrencilerde yaratıcı yazma çalışmalarının düzeyleri ilköğretim 6, 7, 8. sınıf örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özdemir, S. & Çevik, A. (2018). Yaratıcı yazma çalışmalarının yazmaya yönelik tutuma ve yaratıcı yazma başarısına etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 141-153. https://doi.org/10.17679/inuefd.336990
  • Saluk, N. (2017). Üstün yeteneklilerde yaratıcı yazma becerilerinin geliştirilmesi üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Sulak, S. E. & Erdoğan, M. (2019). Yaratıcı drama yönteminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerine etkisi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 1118 1139. https://doi.org/10.33692/avrasyad.543649
  • Susar Kırmızı, F. (2008). Türkçe Öğretiminde yaratıcı drama yönteminin tutum ve okuduğunu anlama stratejileri üzerindeki etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 95-109.
  • Susar Kırmızı, F. & Kasap, D. (2017). The effect of creative reading and creative writing activities on creative writing achievement. The Journal of Limitless Education and Research, 2(1), 48 62. https://doi.org/10.29250/sead.286446
  • Şahin, A. (2016). Yaratıcı yazma. Susar Kırmızı, F. (Edt.) İlk ve ortaokullarda Türkçe Öğretimi içinde (s.273-298). Anı Yayıncılık.
  • Şahin, A. & Ata, M. (2023). Hikâye haritası tekniğinin 7. sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerine etkisi. Ana Dili https://doi.org/10.16916/aded.1348176 Eğitimi Dergisi, 11(4), 1056-1069.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2006). Using multivariate statistics, (5th ed.) Boston: Allyn and Bacon.
  • Tonyalı, E. (2010). Yaratıcı yazma uygulamalarının ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin yazma becerilerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Topuzkanamış, E. (2014). Yazma stratejileri öğretiminin Türkçe öğretmenliği birinci sınıf öğrencilerinin yazma başarısına etkisi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (Teke) Dergisi, 3(2), 274-290.
  • Yılmaz, M. (2008). Hikâye haritası yönteminin okuduğunu anlamaya etkisi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 213-225.

Hikâye Haritası Tekniğinin İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Yazma Becerisine Etkisi

Yıl 2025, , 98 - 114, 30.06.2025
https://doi.org/10.38122/ased.1667687

Öz

Yazma, gerçekleştirilmesi en güç dil becerilerinden biridir. Bunun nedeni yazma becerisinin hem zihinsel hem de psikomotor süreçleri içeren karmaşık bir yapıya sahip olmasıdır. Özellikle yaratıcı yazma ile eser ortaya konulması daha da zor olmaktadır. Çünkü bu yazma sürecinde sahip olunan ön bilgiler kullanılarak tamamen özgün bir eserin ortaya konulması hedeflenmektedir. Bu zorluğuna rağmen iyi yapılandırılmış yaratıcı yazma eserleri, toplumların birikimlerini gelecek nesillere aktarmada önemli bir rol oynar. Aynı zamanda, toplumların sosyolojik yapılarının gelişimini ve sürdürülebilirliğini destekleyerek kültürel mirasın kuşaklar arasında aktarılmasına aracı olur. Bu çalışmada hikâye haritası tekniğinin dördüncü sınıfa devam eden öğrencilerin yazma becerileri üzerindeki etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma nicel araştırma desenlerinden ön test son test kontrol gruplu model kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini İç Anadolu Bölgesi’nde yer alan bir ilkokulun 4. sınıf öğrencilerinden 20’si deney 19’u kontrol grubunda olmak üzere toplam 39 öğrenci oluşturmuştur. Deney grubundaki öğrencilere hikâye haritası verilip hikayeler yazdırılmış, kontrol grubundaki öğrencilere ise özel bir uygulama yapılmamış öğretmenin planlamasına uygun olarak Türkçe müfredat programı doğrultusunda derslerini işleyip rutin yazma etkinlikleri yaptırılmıştır. Uygulamalar 8 hafta sürmüştür. Veriler “Yaratıcı Yazma Ürünlerini Değerlendirme Ölçeği ile öğrencilerin yazmış oldukları hikâyelerin puanlanması ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde SPSS paket programından yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda hikâye haritası tekniğinin kullanıldığı deney grubu öğrencilerinin yazma puanlarının kontrol grubu öğrencilerinin yazma puanlarından anlamlı derecede daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca deney grubundaki öğrencilerin yazma düzeylerinin orta seviyeden iyi düzeye yükseldiği saptanmıştır. Bu sonuç, hikâye haritası tekniğinin öğrencilerin yazma becerileri üzerinde etkili olduğu şeklinde değerlendirilmiş ve bu sonuç doğrultusunda öğrencilerin yazma becerilerinin gelişmesi için hikâye haritası tekniğinin okullarda daha fazla kullanılması önerilmiştir.

Kaynakça

  • Ak, E. (2011). Yaratıcı yazma tekniklerinin ilköğretim 5.sınıf öğrencilerinin Türkçe dersindeki yazılı anlatım becerileri üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Akyol, H. & Şahin, A. (2019). Dil bilgisi ve imla öğretimi. Akyol, H. ve Şahin, A. (Edt.). Türkçe öğretimi içinde (ss. 213-240). Pegem Akademi.
  • Albertson, L., Billingsley, M. & Felix, R. F. (2001). Using strategy instruction and self-regulation to improve gifted students’ creative writing. Journal of Secondary Gifted Education, 12(2), 90-111.
  • Ataman, M. (2006). Yaratıcı drama sürecinde yaratıcı yazma, Çağdaş Drama Dergisi,1(1)75-87.
  • Beydemir, A. (2010). İlköğretim 5. sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma yaklaşımının yazmaya yönelik tutumlara, yaratıcı yazma ve yazma erişisine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demir, T. (2013). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma özyeterlik algısı ilişkisi üzerine bir çalışma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 2(1), 84-114.
  • Demirel, Ö. (1999). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Duru, A. & İşeri, K. (2015). Altıncı sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerini geliştirmeye yönelik stratejilerin etkililiğinin değerlendirilmesi. Başkent University Journal of Education, 2(1), 40-51.
  • Ekinci Çelikpazu, E. & Erdoğan, R. (2020). İlkokul 4. sınıf Türkçe dersinde yansıtıcı düşünme destekli yaratıcı yazma çalışmalarının öğrencilerin yaratıcı yazma becerilerine etkisinin incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(4), 1436-1467. https://doi.org/10.16916/aded.756404
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education (6th ed.). New York, NY: McGraw-Hill.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kasap, D. (2019). Yaratıcı okuma-yazma çalışmalarının yaratıcı okuma, okuduğunu anlama, yazma ve yaratıcı yazma erişişine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Kılıç, S. (2021). İlkokul birinci sınıfa devam eden 60-66-72 aylık öğrencilerin dil becerilerinin incelenmesi. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 8(2), 544-576.
  • Kolaç, E. (2009). İlköğretim Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin tür açısından değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1) 594-626.
  • Maden, S. & Durukan, E. (2010). İstasyon tekniğinin yaratıcı yazma becerisi kazandırmaya ve derse karşı tutuma etkisi. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 28, 299-12.
  • Maltepe, S. (2006). Yaratıcı yazma yaklaşımı açısından Türkçe derslerindeki yazma süreçlerinin ve ürünlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Majid, D. A., Tan, A. G. & Soh, K. C. (2003). Enhancing children’s creativity: an exploratory study on using the internet and SCAMPER as creative writing tools. The Korean Journal of Thinking & Problem Solving, 13(2), 67-81.
  • MEB. (2019). İlköğretim Türkçe dersi (1-8. sınıflar) öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr.
  • Özdemir, Ö. (2010). Üstün yetenekli öğrencilerde yaratıcı yazma çalışmalarının düzeyleri ilköğretim 6, 7, 8. sınıf örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özdemir, S. & Çevik, A. (2018). Yaratıcı yazma çalışmalarının yazmaya yönelik tutuma ve yaratıcı yazma başarısına etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 141-153. https://doi.org/10.17679/inuefd.336990
  • Saluk, N. (2017). Üstün yeteneklilerde yaratıcı yazma becerilerinin geliştirilmesi üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Sulak, S. E. & Erdoğan, M. (2019). Yaratıcı drama yönteminin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerine etkisi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 1118 1139. https://doi.org/10.33692/avrasyad.543649
  • Susar Kırmızı, F. (2008). Türkçe Öğretiminde yaratıcı drama yönteminin tutum ve okuduğunu anlama stratejileri üzerindeki etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 95-109.
  • Susar Kırmızı, F. & Kasap, D. (2017). The effect of creative reading and creative writing activities on creative writing achievement. The Journal of Limitless Education and Research, 2(1), 48 62. https://doi.org/10.29250/sead.286446
  • Şahin, A. (2016). Yaratıcı yazma. Susar Kırmızı, F. (Edt.) İlk ve ortaokullarda Türkçe Öğretimi içinde (s.273-298). Anı Yayıncılık.
  • Şahin, A. & Ata, M. (2023). Hikâye haritası tekniğinin 7. sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerine etkisi. Ana Dili https://doi.org/10.16916/aded.1348176 Eğitimi Dergisi, 11(4), 1056-1069.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2006). Using multivariate statistics, (5th ed.) Boston: Allyn and Bacon.
  • Tonyalı, E. (2010). Yaratıcı yazma uygulamalarının ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin yazma becerilerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Topuzkanamış, E. (2014). Yazma stratejileri öğretiminin Türkçe öğretmenliği birinci sınıf öğrencilerinin yazma başarısına etkisi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (Teke) Dergisi, 3(2), 274-290.
  • Yılmaz, M. (2008). Hikâye haritası yönteminin okuduğunu anlamaya etkisi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 213-225.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç), Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yağmur Dönmez 0000-0002-8790-5106

Ayfer Şahin 0000-0001-9903-1445

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 28 Mart 2025
Kabul Tarihi 15 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025

Kaynak Göster

APA Dönmez, Y., & Şahin, A. (2025). Hikâye Haritası Tekniğinin İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Yazma Becerisine Etkisi. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 98-114. https://doi.org/10.38122/ased.1667687
AMA Dönmez Y, Şahin A. Hikâye Haritası Tekniğinin İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Yazma Becerisine Etkisi. ASED. Haziran 2025;9(1):98-114. doi:10.38122/ased.1667687
Chicago Dönmez, Yağmur, ve Ayfer Şahin. “Hikâye Haritası Tekniğinin İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Yazma Becerisine Etkisi”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9, sy. 1 (Haziran 2025): 98-114. https://doi.org/10.38122/ased.1667687.
EndNote Dönmez Y, Şahin A (01 Haziran 2025) Hikâye Haritası Tekniğinin İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Yazma Becerisine Etkisi. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9 1 98–114.
IEEE Y. Dönmez ve A. Şahin, “Hikâye Haritası Tekniğinin İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Yazma Becerisine Etkisi”, ASED, c. 9, sy. 1, ss. 98–114, 2025, doi: 10.38122/ased.1667687.
ISNAD Dönmez, Yağmur - Şahin, Ayfer. “Hikâye Haritası Tekniğinin İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Yazma Becerisine Etkisi”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9/1 (Haziran 2025), 98-114. https://doi.org/10.38122/ased.1667687.
JAMA Dönmez Y, Şahin A. Hikâye Haritası Tekniğinin İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Yazma Becerisine Etkisi. ASED. 2025;9:98–114.
MLA Dönmez, Yağmur ve Ayfer Şahin. “Hikâye Haritası Tekniğinin İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Yazma Becerisine Etkisi”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 9, sy. 1, 2025, ss. 98-114, doi:10.38122/ased.1667687.
Vancouver Dönmez Y, Şahin A. Hikâye Haritası Tekniğinin İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Yazma Becerisine Etkisi. ASED. 2025;9(1):98-114.