Bu çalışmanın amacı, aşçıların mesleklerini nasıl algıladıklarını, metaforlar yoluyla tespit etmeye çalışmaktır. Çalışmada veriler anket kullanarak elde edilmiştir. Katılımcıların mesleklerini nasıl gördüklerini metafor kullanarak tanımlamaları istenmiştir. Araştırma sonunda 105 anket toplanmıştır. Katılımcılar meslekleriyle ilgili olarak 68 farklı metafor üretmişlerdir. Bu metaforlar olumlu, olumsuz ve ne olumlu ne olumsuz olarak 3 gruba ayrılmıştır. Bunların 41 tanesi olumlu metaforlardır. En çok üretilen ilk üç metafor sanat, arı ve aşk olmaktadır. Bu ilk üç metaforun iki tanesinin olumlu olduğu ve mesleğe karşı sevginin vurgulandığı görülmektedir. Arı metaforu ise bazı aşçılar tarafından olumlu metafor olarak değerlendirilmiştir bazı aşçılar tarafından ise olumsuz metafor olarak değerlendirilmiştir. Olumlu olarak üretilen “sanat, aşk, şarap, sanatçı, ressam, ağaç” gibi metaforlar ile aşçılık mesleğinin sanatsal yönü dikkate alınmakta ve mesleğe karşı duyulan heyecan ve sevginin yönüne vurgu yapılmaktadır. Olumsuz olarak üretilen arı, fedakârlık, hayat” gibi metaforlar ile aşçılık mesleğinin zorluğuna, hızlı çalışma ortamına ve hayat içerisinde var olan kaos ve karmaşanın işte de devam ettiğine vurgu yapılmaktadır. Diğer olumsuz metaforlar olan “demir, motor, makine, yarış” gibi metaforlar ile yine mesleğin zor ve dayanma gücünün zor olması ve çok hızlı bir çalışma alanına sahip olması yönüne vurgu yapılmıştır. Hem olumlu hem olumsuz olarak üretilen “uzun bir yol, güneş/ay, bisiklet pedalı” metaforları; durmadan devam eden bir meslek olmasını ve gece gündüz hep çalışma halinde olunması yönüne vurgu yapmaktadır. “Yarış atı/kaplumbağa/salyangoz, bıçak, mevsim” gibi metaforlar ise mesleğin yeri geldiğinde çok hızlı çalışma gerektirdiği yeri geldiğinde ise saha sakin bir çalışma alanı olması yönüne, yani kolaylığın ve zorluğun bir arada olduğuna vurgu yapmaktadır. Katılımcıların yaşları, medeni durumları ve çalışma yılları açısından ürettikleri metafor grupları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır.
The main purpose of this study is to try to reveal the perceptions of the cooks about their profession through metaphors. The data in the study were obtained by using a questionnaire. Participants were asked to describe how they saw their profession using metaphors. At the end of the research, 105 questionnaires were collected. Participants produced 68 different metaphors about their profession. These metaphors are divided into 3 groups as positive, negative and neither positive nor negative. 41 of them are positive metaphors. The first three metaphors most produced are art, bee and love. It is seen that two of these first three metaphors are positive and that love for the profession is emphasized. The metaphor of the bee was evaluated as a positive metaphor by some cooks and as a negative metaphor by some cooks. With positive metaphors such as "art, love, wine, artist, painter, tree", the artistic aspect of the culinary profession is taken into account and the direction of excitement and love for the profession is emphasized. With metaphors such as "negatively produced bee, sacrifice, life", it is emphasized that the difficulty of the cookery profession, the fast working environment and the chaos and confusion that exist in life continue at work. With the other negative metaphors such as "iron, engine, machine, race", it is emphasized that the profession is difficult and has a very fast working area. Metaphors of "a long road, sun/moon, bicycle pedal" produced both positively and negatively; It emphasizes that it is an ongoing profession and that it is always working day and night. Metaphors such as "race horse/tortoise/snail, knife, season" emphasize the fact that the profession requires very fast work when it comes to it, and that the field is a quiet working area, that is, ease and difficulty go together. There was no significant difference between the metaphor groups produced by the participants in terms of age, marital status and working years.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Acceptance Date | December 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2022Volume: 6 Issue: 2 |