Research Article
BibTex RIS Cite

Okula, Çevreye Ve Akranlarına Uyum Sorunu Yaşayan Öğrencinin Ortama Adaptasyonunun Okul Etkinlikleri ile Sağlanması

Year 2021, , 42 - 60, 30.06.2021
https://doi.org/10.38122/ased.877308

Abstract

Yapılan çalışmanın amacı, okula ve arkadaş çevresine uyum sorunu yaşayan ergenlik dönemindeki bir kız öğrencinin, ortama adaptasyonunun okul etkinlikleri ile sağlanmasıdır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden eylem araştırması kullanılmıştır. Veriler öğretmen ve öğrenci günlüklerinden, öğrenci ve rehber öğretmen ile gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formundan yararlanılarak toplanmıştır. Veriler içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir Araştırmanın uygulama aşamasında 3 eylem planı düzenlenmiştir Yürütülen çalışmanın bulgularında öğrencinin eğitim almak için geldiği ilçeyi çok küçük bulmasına, sınıf arkadaşları ile anlaşamamasına, okul pansiyonunda kalmak istememesine rastlanmıştır. Yapılan etkinlikler ile çalışmanın sonucu olarak öğrenci başlarda hoşlanmadığı ve gelmek istemediği okula, pansiyona karşı daha olumlu bir tutum sergilemiş, akranları ile daha sağlıklı iletişime geçebilmiş, sene sonunda okuldan ayrılma fikrinden vazgeçip 2018-2019 eğitim öğretim yılı için bölüm seçimi yapıp okulda kalmaya karar vermiştir.

References

  • Atabek, E. (1999). Kuşatılmış Gençlik. İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Avcı, M. (2006). Ergenlikte toplumsal uyum sorunları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), 39-63.
  • Bayhan, P., & Işıtan, A. G. S. (2010). Ergenlik döneminde ilişkiler: Akran ve romantik ilişkilere genel bakış. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 20 (20), 33-44.
  • Canbay, H. (2010). Lise öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Doktora Tezi). Erişim adresi: https://acikerisim.deu.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12397/7055
  • Çivilidağ, A. (2013). Gelişim süreci odağında ergenlik psikolojisi. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Demir, N. Ö., Baran, A. G., & Ulusoy, D. (2005). Türkiye’de ergenlerin arkadaş-akran grupları ile ilişkileri ve sapmış davranışlar: Ankara örneklemi. Bilig, 32, 83-108.
  • Erbil, N., Divan, Z., & Önder, P. (2006). Ergenlerin benlik saygısına ailelerinin tutum ve davranışlarının etkisi. Aile ve Toplum, Eğitim, Kültür ve Araştırma Dergisi, 10 (10), 7-16.
  • Eroğlu, Y., & Topkaya, N. (2019). Boşanma ile ilgili uyum güçlüğü çeken çocuklarda kişilik özellikleri ve benlik kavramı. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9 (52), 181-208.
  • Ilgaz, H. (2014). Uzaktan eğitim öğrencilerinin eşzamanlı öğrenme uygulamalarında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 13 (26), 187-204.
  • Koç, M. (2004). Gelişim psikolojisi açısından ergenlik dönemi ve genel özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (17), 231-256.
  • Köksal, A. (2000). Müzik eğitimi alma, cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre ergenlerin empatik becerilerinin ve uyum düzeylerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 99 – 107.
  • Kulaksızoğlu, A. (2000). Ergenlik psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Murat, R. (2013). Ergenlik rehberi. İstanbul: Pozitif Yayıncılık.
  • Ocak, G., Ocak, İ., & Saban, Y. (2013). Sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji derslerindeki yansıtıcı düşünme eğilimlerinin değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (1), 161-184.
  • Parlaz, E. A., Tekgül, N., Karademirci,E., & Öngel, K. (2012). Ergenlik dönemi: Fiziksel büyüme, psikolojik ve sosyal gelişim süreci. Turkish Family Physician, 3 (2), 10-16
  • Sezer, Ö. (2010). Ergenlerin kendilik algılarının anne baba tutumları ve bazı faktörlerle ilişkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (1), 1-19.
  • Sidekli, S. (2010). Eylem araştırması: İlköğretim dördüncü sınıf öğrencilerinin okuma ve anlama güçlüklerinin giderilmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 27, 563-580.
  • Şahin, Ş., & Özçelik, Ç. Ö. (2016). Ergenlik dönemi ve sosyalleşme (Adolescence and Socializing). Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 5 (1), 42-49.
  • Totan, T., & Yöndem, Z. (2007). Ergenlerde zorbalığın anne, baba ve akran ilişkileri açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 2 (8), 53–68.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Şeçkin Yayıncılık.

Providing Setting Adaptation With School Activities of the Student Who Has Problem of Adaptation to the School, Environment and Peers

Year 2021, , 42 - 60, 30.06.2021
https://doi.org/10.38122/ased.877308

Abstract

The aim of the study is to ensure the adaptation of an adolescent female student who has problems in adapting to the school and her friends to the environment through school activities. Action research, one of the qualitative research designs, was used in the study. Datas were collected from teacher and student diaries, semi-structured interview with the student and the teacher. The data was analysed with content analysis. In the application phase of the research, 3 action plans were prepared. After every action plan that was practiced, a new action plan was prepared with aiming fulfiling the needs. In the findings of the study, it was found that the student found the district she came to for education too small, could not agree with her classmates, and didn’t want to stay in the dormitory. As a result of the activities carried out, the student had a more positive attitude towards the school and dormitory, which she didn’t like and didn’t want to come at first, and was able to communicate with his peers in a healthier way, she turned about her decision for leaving the school and made a department selection for 2018-2019 education year and decided to stay at school.

References

  • Atabek, E. (1999). Kuşatılmış Gençlik. İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Avcı, M. (2006). Ergenlikte toplumsal uyum sorunları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), 39-63.
  • Bayhan, P., & Işıtan, A. G. S. (2010). Ergenlik döneminde ilişkiler: Akran ve romantik ilişkilere genel bakış. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 20 (20), 33-44.
  • Canbay, H. (2010). Lise öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Doktora Tezi). Erişim adresi: https://acikerisim.deu.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12397/7055
  • Çivilidağ, A. (2013). Gelişim süreci odağında ergenlik psikolojisi. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Demir, N. Ö., Baran, A. G., & Ulusoy, D. (2005). Türkiye’de ergenlerin arkadaş-akran grupları ile ilişkileri ve sapmış davranışlar: Ankara örneklemi. Bilig, 32, 83-108.
  • Erbil, N., Divan, Z., & Önder, P. (2006). Ergenlerin benlik saygısına ailelerinin tutum ve davranışlarının etkisi. Aile ve Toplum, Eğitim, Kültür ve Araştırma Dergisi, 10 (10), 7-16.
  • Eroğlu, Y., & Topkaya, N. (2019). Boşanma ile ilgili uyum güçlüğü çeken çocuklarda kişilik özellikleri ve benlik kavramı. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9 (52), 181-208.
  • Ilgaz, H. (2014). Uzaktan eğitim öğrencilerinin eşzamanlı öğrenme uygulamalarında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 13 (26), 187-204.
  • Koç, M. (2004). Gelişim psikolojisi açısından ergenlik dönemi ve genel özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (17), 231-256.
  • Köksal, A. (2000). Müzik eğitimi alma, cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre ergenlerin empatik becerilerinin ve uyum düzeylerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 99 – 107.
  • Kulaksızoğlu, A. (2000). Ergenlik psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Murat, R. (2013). Ergenlik rehberi. İstanbul: Pozitif Yayıncılık.
  • Ocak, G., Ocak, İ., & Saban, Y. (2013). Sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji derslerindeki yansıtıcı düşünme eğilimlerinin değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (1), 161-184.
  • Parlaz, E. A., Tekgül, N., Karademirci,E., & Öngel, K. (2012). Ergenlik dönemi: Fiziksel büyüme, psikolojik ve sosyal gelişim süreci. Turkish Family Physician, 3 (2), 10-16
  • Sezer, Ö. (2010). Ergenlerin kendilik algılarının anne baba tutumları ve bazı faktörlerle ilişkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (1), 1-19.
  • Sidekli, S. (2010). Eylem araştırması: İlköğretim dördüncü sınıf öğrencilerinin okuma ve anlama güçlüklerinin giderilmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 27, 563-580.
  • Şahin, Ş., & Özçelik, Ç. Ö. (2016). Ergenlik dönemi ve sosyalleşme (Adolescence and Socializing). Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 5 (1), 42-49.
  • Totan, T., & Yöndem, Z. (2007). Ergenlerde zorbalığın anne, baba ve akran ilişkileri açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 2 (8), 53–68.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Şeçkin Yayıncılık.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Emine Akkaş Baysal 0000-0002-5711-0847

Gürbüz Ocak 0000-0001-8568-0364

Büşra Çalışkan 0000-0002-4300-1148

Publication Date June 30, 2021
Acceptance Date June 15, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Akkaş Baysal, E., Ocak, G., & Çalışkan, B. (2021). Okula, Çevreye Ve Akranlarına Uyum Sorunu Yaşayan Öğrencinin Ortama Adaptasyonunun Okul Etkinlikleri ile Sağlanması. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 42-60. https://doi.org/10.38122/ased.877308
AMA Akkaş Baysal E, Ocak G, Çalışkan B. Okula, Çevreye Ve Akranlarına Uyum Sorunu Yaşayan Öğrencinin Ortama Adaptasyonunun Okul Etkinlikleri ile Sağlanması. ASED. June 2021;5(1):42-60. doi:10.38122/ased.877308
Chicago Akkaş Baysal, Emine, Gürbüz Ocak, and Büşra Çalışkan. “Okula, Çevreye Ve Akranlarına Uyum Sorunu Yaşayan Öğrencinin Ortama Adaptasyonunun Okul Etkinlikleri Ile Sağlanması”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5, no. 1 (June 2021): 42-60. https://doi.org/10.38122/ased.877308.
EndNote Akkaş Baysal E, Ocak G, Çalışkan B (June 1, 2021) Okula, Çevreye Ve Akranlarına Uyum Sorunu Yaşayan Öğrencinin Ortama Adaptasyonunun Okul Etkinlikleri ile Sağlanması. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5 1 42–60.
IEEE E. Akkaş Baysal, G. Ocak, and B. Çalışkan, “Okula, Çevreye Ve Akranlarına Uyum Sorunu Yaşayan Öğrencinin Ortama Adaptasyonunun Okul Etkinlikleri ile Sağlanması”, ASED, vol. 5, no. 1, pp. 42–60, 2021, doi: 10.38122/ased.877308.
ISNAD Akkaş Baysal, Emine et al. “Okula, Çevreye Ve Akranlarına Uyum Sorunu Yaşayan Öğrencinin Ortama Adaptasyonunun Okul Etkinlikleri Ile Sağlanması”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5/1 (June 2021), 42-60. https://doi.org/10.38122/ased.877308.
JAMA Akkaş Baysal E, Ocak G, Çalışkan B. Okula, Çevreye Ve Akranlarına Uyum Sorunu Yaşayan Öğrencinin Ortama Adaptasyonunun Okul Etkinlikleri ile Sağlanması. ASED. 2021;5:42–60.
MLA Akkaş Baysal, Emine et al. “Okula, Çevreye Ve Akranlarına Uyum Sorunu Yaşayan Öğrencinin Ortama Adaptasyonunun Okul Etkinlikleri Ile Sağlanması”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 5, no. 1, 2021, pp. 42-60, doi:10.38122/ased.877308.
Vancouver Akkaş Baysal E, Ocak G, Çalışkan B. Okula, Çevreye Ve Akranlarına Uyum Sorunu Yaşayan Öğrencinin Ortama Adaptasyonunun Okul Etkinlikleri ile Sağlanması. ASED. 2021;5(1):42-60.