Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Voice Exercise Techniques in Classical Turkish Music

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 5, 4043 - 4058, 29.12.2020
https://doi.org/10.15869/itobiad.802904

Öz

Classical Turkish music has its own rules and a special performance structure. The methods and ways to be used to transfer cultural heritage to future generations are being researched. It is an important task to ensure that the tradition is passed down in the most correct way and without disturbing the essence, by researching new methods. In this context, the work to be done in the field of classical music is important. The necessity of studies before using the human voice has been accepted in every musical genre, and teaching methods in accordance with the changing and developing processes have started to be applied in music. For this purpose, the bases of voice enhancement exercise techniques in Classical Turkish Music have been explained and sound enhancing exercises are shown in general terms. In the research, action research design, which is a qualitative research model, was used. The study group of the research consists of three undergraduate vocal education students. Vocal exercises prepared in Rast maqam were applied to the students. After the pilot study, it was observed that voice enhancement exercise techniques contributed significantly to the students in terms of ease of saying in voice performance, obtaining correct voice, gaining dominance of the pitch, understanding the intervals of the maqam, preventing loss of voice and preparation for the piece. In addition, after the interview with the students, the students stated that the voice-up exercise techniques contributed and positively affected the areas specified for them (ease of saying, obtaining correct voice, fret control, interval work, preparation for work. The study was limited to the vocal exercises created in the "Rast" maqam .The aim of this study is to reveal the importance of voice enhancement in providing technical development in vocal education and to reveal the necessity of voice enhancement exercises with maqam as required by the genre. It was concluded that the use of maqam and exercises for enunciation would be beneficial for Classical Turkish Music vocal performance.

Kaynakça

  • Burad, E. Ve Çağlar, Y. 1972. Sesiniz. DSİ Matbaası. No: I. 6/77-72. Ankara. s. 32.
  • Gedikli, N. (1979 – 1999), “Geleneksel Türk Sanat Musikisini Müzik Eğitimine Uygulama Yöntemleri ve Sorunları”
  • Türkmen, E.F. (2006) “Kütahya Türkülerinin Bireysel Ses Eğitimi Derslerinde Eğitim Materyalleri Olarak Kullanılabilirliğinin İncelenmesi”. Yayımlanmamış Doktara Tezi. Ankara. Gazi Üniv. Eğt. Bil. Enst.
  • Kartal, M. (2009)Konuşmacılar ve Şarkıcılar için Ses Teknikleri, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Kolçak, O. 2008. Ses Eğitimi ve Şarkı Sanatı. Esin Yayınevi, İstanbul.
  • Sabar, G. (2008). Sesimiz eğitimi ve korunması. İstanbul: Pan yayıncılık.
  • Şenyayla, R. S (2006), “Afyon Kocatepe Üniversitesi Devlet Konservatuarı Klasik Türk Müziği Bölümü Ses eğitimi Dersinde uygulanan Ses Araştırmalarının İncelenmesi” .
  • Ömür, M. (2001). Sesin Peşinde. İstanbul: Pan Yayıncılık
  • Zeren, M.A. 1995. Müzik Fiziği. Pan Yayıncılık. İstanbul. s.240.

Klâsik Türk Mûsikîsinde Ses Açma Egzersiz Teknikleri

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 5, 4043 - 4058, 29.12.2020
https://doi.org/10.15869/itobiad.802904

Öz

Klasik Türk mûsikîsinin kendine özgü kuralları ve özel bir icrâ yapısı bulunmaktadır. Kültürel birikimin gelecek kuşaklara aktarılması amacıyla kullanılacak yöntemler ve yollar araştırılmaktadır. Geleneğin en doğru şekilde ve özünü bozmadan, yeni yöntemleri de araştırarak nesiller boyu aktarılmasını sağlamak önemli bir görevdir. Bu bağlamda Klasik mûsikînin ses icrâcılığı alanında yapılacak çalışmalar önem arz etmektedir. İnsan sesini kullanmadan önce çalışmalar yapılması gerekliliği her müzik türünde kabul görmüş, mûsikîde de değişen ve gelişen süreçlere uygun öğretim yöntemleri uygulanmaya başlanmıştır. Bu amaçla Klasik Türk Mûsikîsinde ses açma egzersiz tekniklerinin dayanakları anlatılmış ve genel hatlarıyla ses açma alıştırmaları gösterilmiştir. Araştırmada nitel araştırma modeli olan eylem araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu lisans düzeyinde üç ses eğitimi öğrencisi oluşturmaktadır. Rast makamında hazırlanan ses egzersizleri öğrencilere uygulanmıştır. Pilot çalışma sonrasında ses açma egzersiz tekniklerinin ses icrasında söyleme kolaylığı, doğru ses elde etme, perde hâkimiyetin kazandırılması, makamın aralıklarının anlaşılması, ses kaybetmenin engellenmesi ve esere hazırlık yönlerinden öğrencilere önemli katkısı olduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca öğrencilerle yapılan görüşme sonrasında öğrenciler ses açma egzersiz tekniklerinin kendilerine belirtilen (söyleme kolaylığı, doğru ses elde etme, perde hâkimiyeti, aralık çalışması, esere hazırlık alanlarda katkı sağladığı ve olumlu yönde etki ettiğine yönelik görüş bildirmişlerdir. Uzmanlar tarafından da değerlendirilen öğrenciler ses açma egzersiz tekniklerinin öğrencilere fayda sağladığı yönünde görüş bildirmişlerdir. Araştırma “Rast” makāmında oluşturulan ses egzersizleriyle sınırlandırılmıştır. Bu çalışmanın amacı; ses eğitiminde teknik gelişimin sağlanmasında, ses açmanın önemini ortaya koymak ve türün gereği olarak makam ile ses açma egzersizlerin gerekliliğini ortaya çıkarmaktır. Eser seslendirmeden önce ses açmada makam ile egzersizlerin kullanılmasının, Klasik Türk Müziği ses icrâcılığı için faydalı olacağı sonucuna varılmıştır. 

Kaynakça

  • Burad, E. Ve Çağlar, Y. 1972. Sesiniz. DSİ Matbaası. No: I. 6/77-72. Ankara. s. 32.
  • Gedikli, N. (1979 – 1999), “Geleneksel Türk Sanat Musikisini Müzik Eğitimine Uygulama Yöntemleri ve Sorunları”
  • Türkmen, E.F. (2006) “Kütahya Türkülerinin Bireysel Ses Eğitimi Derslerinde Eğitim Materyalleri Olarak Kullanılabilirliğinin İncelenmesi”. Yayımlanmamış Doktara Tezi. Ankara. Gazi Üniv. Eğt. Bil. Enst.
  • Kartal, M. (2009)Konuşmacılar ve Şarkıcılar için Ses Teknikleri, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
  • Kolçak, O. 2008. Ses Eğitimi ve Şarkı Sanatı. Esin Yayınevi, İstanbul.
  • Sabar, G. (2008). Sesimiz eğitimi ve korunması. İstanbul: Pan yayıncılık.
  • Şenyayla, R. S (2006), “Afyon Kocatepe Üniversitesi Devlet Konservatuarı Klasik Türk Müziği Bölümü Ses eğitimi Dersinde uygulanan Ses Araştırmalarının İncelenmesi” .
  • Ömür, M. (2001). Sesin Peşinde. İstanbul: Pan Yayıncılık
  • Zeren, M.A. 1995. Müzik Fiziği. Pan Yayıncılık. İstanbul. s.240.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayçin Öner 0000-0002-8506-0998

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Öner, A. (2020). Klâsik Türk Mûsikîsinde Ses Açma Egzersiz Teknikleri. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(5), 4043-4058. https://doi.org/10.15869/itobiad.802904
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.