Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Question of Art’s Legitimacy in Gadamer

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 128 - 144, 31.12.2024
https://doi.org/10.38122/ased.1493829

Öz

Hans-Georg Gadamer (1900-2002), one of the representatives of the hermeneutic movement, contributed to the efforts to ground the human sciences with the hermeneutic method he developed. Gadamer deals with the problem of meaning and legitimacy in art in his works Truth and Method and The Relevance of the Beautiful. In these works, he attempts to justify the historical continuity of art with the conceptual trilogy of play, symbol and festival. Gadamer believes that these three concepts provide information about the anthropological origins of human experiences that unite classical art tradition and modern art. Gadamer's claim not only establishes an ontological justification for the nature of art, but also an idea that human experiences carry an anthropological heritage. This conceptual context is important in that it offers thoughts on the continuity between primitive societies and modern man. Gadamer defines the concepts of play, symbol and festival as forms of behaviour that carry the oldest human experiences to the present day. Just as these three concepts have changed form over time, art has also changed formally today. Gadamer treats art according to the methods of human sciences and presents the question of meaning and legitimacy as a confirmation of cultural contexts. Gadamer's quest to understand and investigate the human sciences leads to an analysis of the influence of modern culture on the evolution of the human sciences and the phenomenon of the preservation of some basic elements of the legacy of humanism. The article deals with this context within the framework of the problem of meaning and legitimacy in art. In this respect, firstly, the story of the emergence of modern art movements is given and then it is analysed how art transforms into the debates expressed as the problem of legitimacy. Gadamer's thoughts on art are placed at the centre of the perspective put forward.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2010). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Artun, A. (der.), (2011). Sanat Manifestoları: Avangard Sanat ve Direniş, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Avşar, Z., Kaya, E. E., ve Omur, S. (2014). Toplumsal ve Siyasal Bir Proje: Ansiklopedi ve Ansiklopedizm. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (22), 219-236. https://doi.org/10.31123/akil.442134
  • Ay, V. (2020). Gadamer’in Kant Eleştirisi ve Oyun Olarak Sanat, Sofist (1), 11-33.
  • Bakhtin, M. (2001). Karnavaldan Romana: Edebiyat Teorisinden Dil Felsefesine Seçme Yazılar, (C. Soydemir Çev.). S. Irzık (Ed.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Beauvais, V. (1885). Speculum Majus, J. Ferguson (Ed.), Glasgow: Strathern & Freeman. Eco, U. (1992). Açık Yapıt. (Y. Şahan, Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Eco, U. (2007). Güzelliğin Tarihi. (A. C. Akkoyunlu, Çev.). İstanbul: Doğan Kitap. Gadamer, Hans-Georg, (1986). The Relevance of the Beautiful and Other Essays. (N. Walker Çev.), R. Bernasconi (Ed.), Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gadamer, H.G., (2005). Güzellin Güncelliği: Bir Oyun, Sembol ve Festival Olarak Sanat, (F. Tepebaşılı Çev.). Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Gadamer, H.G., (2006). Truth and Method, (J. Weinsheimer Çev.), D. G. Marshall (Haz.), London: Continuum Publishing.
  • Gadamer, H.G. (2008). Hakikat ve Yöntem 1. Cilt, (H. Arslan ve İ. Yavuzcan, Çev.). İstanbul: Pardigma Yayınları.
  • Gill, S. (2012). Dancing Culture Religion, Lanham: Lexington Books,.
  • Kant, I. (1987), Critique o f Judgement, Indianapolis, IN: Hacken.
  • Kuspit, Donald, (2010). Sanatın Sonu, (Y. Tezgiden Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Platon (2014). Sympcsion: Şölen, (E. Çoraklı Çev.). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Sarı, G. (2024). Yargı Yetisi’nin Eleştirisi Bağlamında Kant’ın Estetik Anlayışı. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi (SUITDER), 61, 29-42.
  • Zupančič, A. (2005). Gerçeğin Etiği: Kant, Lacan. (A.S. Özcan Çev.). İstanbul: Epos Yayınları.

Sanatta Anlam Sorunu: Gademerci Yaklaşım

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 128 - 144, 31.12.2024
https://doi.org/10.38122/ased.1493829

Öz

Hermeneutik akımının temsilcilerinden Hans-Georg Gadamer (1900-2002), geliştirdiği hermeneutik yöntemle insan bilimlerinin temellendirme çabalarına katkıda bulunmuştur. Gadamer, Hakikat ve Yöntem ile Güzelliğin Güncelliği adlı eserlerinde sanatta anlam ve meşruiyet sorununu ele alır. Bu çalışmalarında kavramsal olarak oyun, sembol ve festival kavram üçlemesiyle geliştirdiği anlayış ile sanatın tarihsel sürekliğine ilişkin bir temellendirmeye girişir. Gadamer, bu üç kavramın klasik sanat geleneği ile modern sanatın birliğini sağlayan insan deneyimlerinin antropolojik kökenlerine yönelik bilgiler sunduğu görüşündedir. Gadamer’in bu iddiası, sanatın doğasına ilişkin ontolojik bir temellendirme yerleştirdiği gibi, insan deneyimlerinin antropolojik miras taşıdığına dair bir fikir de ortaya koyar. Bu kavramsal bağlam, ilkel toplumlarla modern insan arasındaki sürekliliğe dair düşünceler sunması bakımından önemlidir. Gadamer oyun, sembol ve festival kavramlarını, insanın en eski deneyimlerini günümüze taşıyan davranış biçimleri şeklinde tanımlar. Tıpkı bu üç kavramın zamanla biçim değiştirmesi gibi sanat da günümüzde biçimsel olarak değişmiştir. Gadamer, sanatı da insan bilimlerinin yöntemlerine göre ele alarak, anlam ve meşruiyet sorununu, kültürel bağlamların bir onayı şeklinde sunar. Gadamer’in insan bilimlerini anlamaya ve araştırmaya yönelik arayışı, insan bilimlerinin evrimi üzerinde modern kültürün etkisinin ve hümanizm mirasının bazı temel unsurlarının korunduğuna ilişkin olguyu çözümlemeye götürür. Makale içerik olarak bu bağlamı sanatta anlam ve meşruiyet sorunu çerçevesinde ele almaktadır. Bu bakımdan öncelikle modern sanat akımlarının ortaya çıkış hikâyesine yer verilmiş ve sonrasında sanatın meşruiyet sorunu şeklinde ifade edilen tartışmalara nasıl dönüştüğü ele alınmıştır. Ortaya konulan bakış açısının odağına Gadamer’in sanata dair düşünceleri yerleştirilmiştir.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2010). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Artun, A. (der.), (2011). Sanat Manifestoları: Avangard Sanat ve Direniş, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Avşar, Z., Kaya, E. E., ve Omur, S. (2014). Toplumsal ve Siyasal Bir Proje: Ansiklopedi ve Ansiklopedizm. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (22), 219-236. https://doi.org/10.31123/akil.442134
  • Ay, V. (2020). Gadamer’in Kant Eleştirisi ve Oyun Olarak Sanat, Sofist (1), 11-33.
  • Bakhtin, M. (2001). Karnavaldan Romana: Edebiyat Teorisinden Dil Felsefesine Seçme Yazılar, (C. Soydemir Çev.). S. Irzık (Ed.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Beauvais, V. (1885). Speculum Majus, J. Ferguson (Ed.), Glasgow: Strathern & Freeman. Eco, U. (1992). Açık Yapıt. (Y. Şahan, Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Eco, U. (2007). Güzelliğin Tarihi. (A. C. Akkoyunlu, Çev.). İstanbul: Doğan Kitap. Gadamer, Hans-Georg, (1986). The Relevance of the Beautiful and Other Essays. (N. Walker Çev.), R. Bernasconi (Ed.), Cambridge: Cambridge University Press.
  • Gadamer, H.G., (2005). Güzellin Güncelliği: Bir Oyun, Sembol ve Festival Olarak Sanat, (F. Tepebaşılı Çev.). Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Gadamer, H.G., (2006). Truth and Method, (J. Weinsheimer Çev.), D. G. Marshall (Haz.), London: Continuum Publishing.
  • Gadamer, H.G. (2008). Hakikat ve Yöntem 1. Cilt, (H. Arslan ve İ. Yavuzcan, Çev.). İstanbul: Pardigma Yayınları.
  • Gill, S. (2012). Dancing Culture Religion, Lanham: Lexington Books,.
  • Kant, I. (1987), Critique o f Judgement, Indianapolis, IN: Hacken.
  • Kuspit, Donald, (2010). Sanatın Sonu, (Y. Tezgiden Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Platon (2014). Sympcsion: Şölen, (E. Çoraklı Çev.). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Sarı, G. (2024). Yargı Yetisi’nin Eleştirisi Bağlamında Kant’ın Estetik Anlayışı. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi (SUITDER), 61, 29-42.
  • Zupančič, A. (2005). Gerçeğin Etiği: Kant, Lacan. (A.S. Özcan Çev.). İstanbul: Epos Yayınları.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İnsan Felsefesi, Kültür Felsefesi, Sanat Felsefesi, Modern Felsefe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Devrim Avşar 0000-0001-9184-9701

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 31 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 26 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Avşar, D. (2024). Sanatta Anlam Sorunu: Gademerci Yaklaşım. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 128-144. https://doi.org/10.38122/ased.1493829
AMA Avşar D. Sanatta Anlam Sorunu: Gademerci Yaklaşım. ASED. Aralık 2024;8(2):128-144. doi:10.38122/ased.1493829
Chicago Avşar, Devrim. “Sanatta Anlam Sorunu: Gademerci Yaklaşım”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8, sy. 2 (Aralık 2024): 128-44. https://doi.org/10.38122/ased.1493829.
EndNote Avşar D (01 Aralık 2024) Sanatta Anlam Sorunu: Gademerci Yaklaşım. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8 2 128–144.
IEEE D. Avşar, “Sanatta Anlam Sorunu: Gademerci Yaklaşım”, ASED, c. 8, sy. 2, ss. 128–144, 2024, doi: 10.38122/ased.1493829.
ISNAD Avşar, Devrim. “Sanatta Anlam Sorunu: Gademerci Yaklaşım”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8/2 (Aralık 2024), 128-144. https://doi.org/10.38122/ased.1493829.
JAMA Avşar D. Sanatta Anlam Sorunu: Gademerci Yaklaşım. ASED. 2024;8:128–144.
MLA Avşar, Devrim. “Sanatta Anlam Sorunu: Gademerci Yaklaşım”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 8, sy. 2, 2024, ss. 128-44, doi:10.38122/ased.1493829.
Vancouver Avşar D. Sanatta Anlam Sorunu: Gademerci Yaklaşım. ASED. 2024;8(2):128-44.