Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HALK BİLİMİ ARAŞTIRMALARINDA YAZILI KAYNAK OLARAK SÜLEYMAN-NÂME

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 123 - 144, 30.06.2020
https://doi.org/10.38122/ased.694789

Öz

Kültürün korunması ve sistemli bir şekilde gelecek kuşaklara aktarılması fikrinin henüz bilimsel temele oturmadığı dönemlerde ortaya konulan yazılı eserlerin halk bilimi çalışmalarına kaynaklık ettiği bilinmektedir. Türk edebiyatının yazılı/kültürel belleği olarak adlandırılabilicek bu eserler, yazıldığı dönemin sosyo-kültürel hayatına dair bilgiler de içermektedir. Bu bilgiler sözlü bellekteki kültürel malzemenin yazıya geçirilmesi, o dönemin kültürel hayatının öğrenilmesi ve aktarılması noktasında değerlidir. Özellikleri bakımından kültürün çok yönlü yapısı tarih boyunca çeşitli edebi eserlerde farklı alanlarda kendine yer bulmasına yol açmıştır. Tarihte yaşamış toplumların yaşadıkları dönemdeki kültürel değerlerine dair verilerin/izlerin ilgili dönemde yaşamış tarihçiler, edebiyatçılar ve meraklılarınca yazılan eserlerde yer aldığı bilinmektedir. Bu yer alma biçimi bugün kültürün gelecek kuşaklara bir “insanlık mirası” olarak aktarılması fikrinden uzak, çoğu farkında olmaksızın gerçekleşmiştir. Ancak bu farkında olmama durumu bile, eserin bize ışık tuttuğu dönemin, sosyo-kültürel hayatı ile ilgili önemli bilgiler vermektedir. Firdevsî-i Rûmî’nin Süleyman-nâme adlı eserinin; içinde barındırdığı halk kültürüne ait unsurlarla dönemin yaşayış, adet, gelenek ve göreneklerini yansıtması bakımından çok önemli bir yeri vardır. Bu çalışmada Firdevsî-i Rûmî’nin Süleyman-nâme adlı eserinin 67 ve 68. ciltlerinde bulunan halk kültürüne ait unsurlar derlenmiş ve değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Aça, M. (2010). “Kaynaklar”, M. Öcal Oğuz (Ed.). Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, s. 93- 128, İstanbul Grafiker Yayınları.
  • Ahmed, A, A. (2014). “Firdevsî-i Rûmî’nin Süleymannâme-i Kebîr-indeki Deyimler”, Turkish Studies Dergisi, Volume 9/9, Summer, p. 103-122.
  • Alangu, T. (1983). Türkiye Folkloru El Kitabı, İstanbul: Adam Yayıncılık.
  • Alptekin, A, B. (2016). “Saltuknâme’nin Geçiş Dönemleri Açısından Değerlendirilmesi”, Millî Folklor Dergisi, Yıl 2014, Sayı 101.
  • Artun, E. (2007). Türk Halkbilimi, İstanbul: Kitabevi Yayınları. Babür, Y., Süleymân-nâme-i Kebir (6-7. Ciltler/İnceleme-Transkripsiyonlu Metin, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Üniversitesi, Erzincan, 2013.
  • Bars, M. E. (2014). “Şor Kahramanlık Destanlarında Geçiş Dönemleri: Doğum-Evlenme-Ölüm” International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/5 Spring 2014, p. 353-370,
  • Başgöz, İ. (1992). Sibirya’dan Bir Masal Anası, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Biçer, Bekir, Firdevsî-i Rumî ve Tarihçiliği, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya, 2005.
  • Boratav, P, N. (1997). 100 Soruda Türk Folkloru, İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Diker, O. (2016). “Kültürel Miras ile Kültürel Miras Turizmi Kavramları Üzerine Kavramsal Bir Çalışma”, ASOS Journal, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 4, Sayı 30.
  • Ekici, M. (2004). “Halk Bilim Araştırmalarında Üçüncü Boyut”, Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, Cilt 16, Sayı 16.
  • Erdem, Mehmet Dursun, Kitāb-ı Kıssanāme-i Süleymān Aleyhisselām Üzerine Söz Dizimi Çalışması (Süleymānnāme 74. cilt), Yayınlanmamış Doktora Tezi Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun, 2005.Firdevsî-i Rûmi, Süleyman-Nâme, 67 ve 68. Ciltler.
  • Gürçayır, S. (2011). “Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi Üzerine Eleştirel Bir Okuma”, Millî Folklor Dergisi, Yıl 23, Sayı 92.
  • Güvenç, B. (1974). İnsan ve Kültür, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kaplan, M. (2012). Kültür ve Dil, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Köprülü, O. F. (1996). “Firdevsî, Uzun”, İslam Ansiklopedisi, Cilt: 13, S: 127-129.
  • Ong, W, J. (2012). Sözlü ve Yazılı Kültür Sözün Teknolojileşmesi, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Örnek, S, V. (2000). Türk Halkbilimi, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Özcan, H. ve Gönenç C. S. (2015). “Yazılı ve Sözlü Kültür Ortamlarındaki Karaca Ahmet Sultan Menkabelerinin Karşılaştırılması”, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/4 Winter 2015, p. 717-746 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7710
  • Özdemir, C. (2011). Âşık Tarzı Türk Şiirinde Osmanlı Toplum Hayatı, İstanbul: Kitabevi Yayınları.
  • Özünel, E. Ö. (2011). “Kültür Turizminde “Yöresel” ve “Otantik” Olanı Sorgulamak ve Tüketilmiş Mekânları Üretmek Üzerine”, - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 6/4 Fall 2011, p.255-262
  • Sona, İ. (2016). “Yazılı Kaynaklarda, Kültürel Hafıza Cönkler”, Millî Folklor Dergisi, yıl 28, Sayı 111.

SULEYMANNÂME AS WRITTEN SOURCE IN FOLKLORE RESEARCH

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 123 - 144, 30.06.2020
https://doi.org/10.38122/ased.694789

Öz

Preserving culture and the idea of transferring, yet written works produced in the period in which the scientific basis is the source for folklore studies. These works, known as the cultural memory of Turkish literature, The period written contains information about the socio-cultural life. This information will be recorded in writing for cultural material in verbal memory and to learn the cultural life of that period and is valued the transfer points. The multifaceted nature of the cul- ture in terms of its features has led to its place in various fields in various literary works throughout history. It is known that many forms of life, in which many societies have no cultural continuity or are erased from the history of the history, having their cultural values involved in written works by historians, writers or enthusiasts who lived at that time. This way of taking place today has been realized without much awareness, far from the idea of the culture being passed on to future generations as a "human inheritance". But even this lack of awareness gives important information about the socio-cultural life, when the work sheds light on us. The data on public life encountered in these books used to be written information sources, without greatly being aware it was included into the work. In this regard it is important to identify the cultural elements that are meet in the works and it is important to add to the literature. In this sense, the work of Firdevsi-i Rumi's called Solomon-name 67 or 68 cultural elements encountered in the text translated into modern Turkish folklore are evaluated under the skin cadres.

Kaynakça

  • Aça, M. (2010). “Kaynaklar”, M. Öcal Oğuz (Ed.). Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, s. 93- 128, İstanbul Grafiker Yayınları.
  • Ahmed, A, A. (2014). “Firdevsî-i Rûmî’nin Süleymannâme-i Kebîr-indeki Deyimler”, Turkish Studies Dergisi, Volume 9/9, Summer, p. 103-122.
  • Alangu, T. (1983). Türkiye Folkloru El Kitabı, İstanbul: Adam Yayıncılık.
  • Alptekin, A, B. (2016). “Saltuknâme’nin Geçiş Dönemleri Açısından Değerlendirilmesi”, Millî Folklor Dergisi, Yıl 2014, Sayı 101.
  • Artun, E. (2007). Türk Halkbilimi, İstanbul: Kitabevi Yayınları. Babür, Y., Süleymân-nâme-i Kebir (6-7. Ciltler/İnceleme-Transkripsiyonlu Metin, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Üniversitesi, Erzincan, 2013.
  • Bars, M. E. (2014). “Şor Kahramanlık Destanlarında Geçiş Dönemleri: Doğum-Evlenme-Ölüm” International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/5 Spring 2014, p. 353-370,
  • Başgöz, İ. (1992). Sibirya’dan Bir Masal Anası, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Biçer, Bekir, Firdevsî-i Rumî ve Tarihçiliği, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya, 2005.
  • Boratav, P, N. (1997). 100 Soruda Türk Folkloru, İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Diker, O. (2016). “Kültürel Miras ile Kültürel Miras Turizmi Kavramları Üzerine Kavramsal Bir Çalışma”, ASOS Journal, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 4, Sayı 30.
  • Ekici, M. (2004). “Halk Bilim Araştırmalarında Üçüncü Boyut”, Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, Cilt 16, Sayı 16.
  • Erdem, Mehmet Dursun, Kitāb-ı Kıssanāme-i Süleymān Aleyhisselām Üzerine Söz Dizimi Çalışması (Süleymānnāme 74. cilt), Yayınlanmamış Doktora Tezi Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun, 2005.Firdevsî-i Rûmi, Süleyman-Nâme, 67 ve 68. Ciltler.
  • Gürçayır, S. (2011). “Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi Üzerine Eleştirel Bir Okuma”, Millî Folklor Dergisi, Yıl 23, Sayı 92.
  • Güvenç, B. (1974). İnsan ve Kültür, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kaplan, M. (2012). Kültür ve Dil, İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Köprülü, O. F. (1996). “Firdevsî, Uzun”, İslam Ansiklopedisi, Cilt: 13, S: 127-129.
  • Ong, W, J. (2012). Sözlü ve Yazılı Kültür Sözün Teknolojileşmesi, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Örnek, S, V. (2000). Türk Halkbilimi, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Özcan, H. ve Gönenç C. S. (2015). “Yazılı ve Sözlü Kültür Ortamlarındaki Karaca Ahmet Sultan Menkabelerinin Karşılaştırılması”, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/4 Winter 2015, p. 717-746 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7710
  • Özdemir, C. (2011). Âşık Tarzı Türk Şiirinde Osmanlı Toplum Hayatı, İstanbul: Kitabevi Yayınları.
  • Özünel, E. Ö. (2011). “Kültür Turizminde “Yöresel” ve “Otantik” Olanı Sorgulamak ve Tüketilmiş Mekânları Üretmek Üzerine”, - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 6/4 Fall 2011, p.255-262
  • Sona, İ. (2016). “Yazılı Kaynaklarda, Kültürel Hafıza Cönkler”, Millî Folklor Dergisi, yıl 28, Sayı 111.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Özhan Sucu

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Kabul Tarihi 25 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sucu, A. Ö. (2020). HALK BİLİMİ ARAŞTIRMALARINDA YAZILI KAYNAK OLARAK SÜLEYMAN-NÂME. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 123-144. https://doi.org/10.38122/ased.694789
AMA Sucu AÖ. HALK BİLİMİ ARAŞTIRMALARINDA YAZILI KAYNAK OLARAK SÜLEYMAN-NÂME. ASED. Haziran 2020;4(1):123-144. doi:10.38122/ased.694789
Chicago Sucu, Ahmet Özhan. “HALK BİLİMİ ARAŞTIRMALARINDA YAZILI KAYNAK OLARAK SÜLEYMAN-NÂME”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4, sy. 1 (Haziran 2020): 123-44. https://doi.org/10.38122/ased.694789.
EndNote Sucu AÖ (01 Haziran 2020) HALK BİLİMİ ARAŞTIRMALARINDA YAZILI KAYNAK OLARAK SÜLEYMAN-NÂME. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4 1 123–144.
IEEE A. Ö. Sucu, “HALK BİLİMİ ARAŞTIRMALARINDA YAZILI KAYNAK OLARAK SÜLEYMAN-NÂME”, ASED, c. 4, sy. 1, ss. 123–144, 2020, doi: 10.38122/ased.694789.
ISNAD Sucu, Ahmet Özhan. “HALK BİLİMİ ARAŞTIRMALARINDA YAZILI KAYNAK OLARAK SÜLEYMAN-NÂME”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4/1 (Haziran 2020), 123-144. https://doi.org/10.38122/ased.694789.
JAMA Sucu AÖ. HALK BİLİMİ ARAŞTIRMALARINDA YAZILI KAYNAK OLARAK SÜLEYMAN-NÂME. ASED. 2020;4:123–144.
MLA Sucu, Ahmet Özhan. “HALK BİLİMİ ARAŞTIRMALARINDA YAZILI KAYNAK OLARAK SÜLEYMAN-NÂME”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 4, sy. 1, 2020, ss. 123-44, doi:10.38122/ased.694789.
Vancouver Sucu AÖ. HALK BİLİMİ ARAŞTIRMALARINDA YAZILI KAYNAK OLARAK SÜLEYMAN-NÂME. ASED. 2020;4(1):123-44.