The issue of advertising on preschool children is widely debated, and the frequent use of media channels
with technological changes raises concerns about children. Although it is stated that children are
vulnerable to advertising in early childhood, the development of materialistic value is a matter of
concern. Despite the changes in the area of media, television is still an important source and the time
spent in front of television is higher than other media channels. It is known that children who are
frequently exposed to television advertisements develop more materialistic values than children who are
exposed to television advertisements. It is important to comprehend the relationship between brand
awareness and materialism as it is stated that the desire for advertised product is a way of promoting
materialist values. This study aims to examine the perspective of parents of children in preschool age
group in relation to their brand awareness and materialism. The data in this study were obtained by using
a questionnaire to the parents of 77 children (4-6 age) in preschool age group living in Ankara.
According to the results of the research, it is observed that children in this age group have brand
awareness and children who have materialist tendencies as well as children without materialist
tendencies.
Okul öncesi çocuklar üzerinde reklam konusu çokça tartışılmakta, teknolojik değişiklikler ile birlikte
artan medya kanallarının sıkça kullanımı, çocuklar üzerindeki endişeleri beraberinde getirmektedir.
Okul öncesi dönemdeki çocukların reklamlara karşı savunmasız oldukları dile getirilmekle beraber,
materyalist değer gelişimi endişe konusudur. Medya ortamındaki değişikliklere rağmen televizyon
önemli bir kaynak olmaya devam etmekte ve diğer medya kanallarına göre televizyon karşısında
geçirilen vakit daha fazladır. Sıkça televizyon reklamlarına maruz kalan çocukların daha az televizyon
reklamlarına maruz kalan çocuklardan daha fazla materyalist değerler geliştirdikleri bilinmektedir.
Reklamı yapılan ürün arzusunun materyalist değerleri teşvik eden bir yol olduğu dile getirilirken, marka
bilinirliği ve materyalizmin ilişkisini kavramak önemlidir. Bu araştırma okul öncesi yaş grubunda
çocuğa sahip ebeveynlerin, çocuklarının marka bilinirliği ve materyalizm ilişkisindeki bakış açısını
incelemeye yöneliktir. Bu araştırmadaki veriler, Ankara’da yaşayan 77 okul öncesi 4-6 yaş aralığındaki
çocukların ebeveynlerine yapılan anket yöntemi ile elde edilmiştir. Araştırma sonucuna göre, bu yaş
grubundaki çocukların marka bilinirliğine sahip olduğu aynı zamanda materyalist eğilimleri olmayan
çocuklar olduğu gibi materyalist eğilimleri olan çocukların da var olduğu gözlemlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 29 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 3 Sayı: 1 |