The main purpose of this study is to determine the views of school administrators, teachers, parents and students working in a secondary education institution in the central district of Bitlis province on the current school culture. The research data were obtained from the records kept as a result of interviews with a total of 19 people, including 6 teachers, 4 administrators, 4 parents and 5 students, who were reached by purposeful sampling method during the 2023-2024 academic year. It was observed that the majority of the participants gave importance to the values of honesty, justice, trust and sincerity when defining school culture and emphasized these values more than the concept of success. When the opinions of the participants about the concepts of vision and mission, which are important elements of school culture, were examined, it was concluded that they did not have enough information and ideas about the mission and vision of the school in which they worked and that the opinions and opinions of any stakeholders other than the administrators were not taken while determining the mission and vision of the school. Looking at the beliefs of the individuals who make up the organization in the context of school culture, teachers and administrators defined the teaching profession as "a profession that requires sacrifice". In terms of stories, myths, legends, legends and heroes, which are other elements of school culture, it was observed that the participants did not have sufficient knowledge about these concepts, while they generally found the variety and level of participation in ceremonies and rituals, another element of school culture, to be sufficient and satisfactory.
Bu araştırmanın temel amacı, Bitlis ili merkez ilçesindeki bir ortaöğretim kurumunda görev yapan okul yöneticilerinin, öğretmenlerin, velilerin ve öğrencilerin mevcut okul kültürü hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Araştırma verileri, 2023-2024 eğitim-öğretim yılı içerisinde amaçlı örnekleme yöntemiyle ulaşılan 6 öğretmen, 4 yönetici, 4 veli ve 5 öğrenci olmak üzere toplam 19 kişiyle yapılan görüşmeler sonucunda tutulan kayıtlardan elde edilmiştir. Katılımcıların büyük çoğunluğunun okul kültürünü tanımlarken dürüstlük, adalet, güven ve samimiyet değerlerine önem verdikleri ve bu değerleri başarı kavramından daha çok vurguladıkları görülmüştür. Okul kültürünün önemli bir öğesi olan vizyon ve misyon kavramları hakkında katılımcıların görüşleri incelendiğinde, içinde görev yaptıkları okulun misyonu ve vizyonu hakkında yeterince bilgi ve fikir sahibi olmadıkları ve incelenen okulda misyon ve vizyon belirlenirken yöneticiler dışında herhangi bir paydaşın fikir ve görüşünün alınmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Okul kültürü bağlamında örgütü oluşturan bireylerin inançlarına bakıldığında, öğretmenler ve yöneticiler öğretmenlik mesleğini "fedakarlık yapılması gereken bir meslek" olarak tanımlamışlardır. Okul kültürünün diğer unsurları olan hikayeler, mitler, efsaneler ve kahramanlara bakıldığında; katılımcıların bu kavramlarla ilgili yeterli bilgiye sahip olmadıkları görülürken kendi okullarında gerçekleştirdikleri bir diğer unsur olan tören ve ritüellerin çeşitliliği ve katılım düzeylerini genellikle yeterli ve tatmin edici düzeyde bulmuşlardır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024Cilt: 8 Sayı: 2 |