Child sexual abuse is a growing social problem. Considering the negative effects on children, it is necessary to teach children the skills of protection from sexual abuse. The aim of this study is to examine mothers' views on the protection skills of children from sexual abuse. This research carried out qualitatively. Thirty-three mothers who had disabled or typically developed child in preschool period participated in the study. This research is a case study. The data were collected using a semi-structured interview form. It was analyzed with the content analysis method. Most of the participants stated that their child knows his genital parts with the correct terminology, he can exhibit protective skills against unsafe touches, and can report a possible sexual abuse case to a person he trusts, but cannot recognize unsafe touches. When the opinions of the participants who disabled children and who had typically developing children were compared; It has been determined that disabled children are more vulnerable to sexual abuse involving unsafe touches, have more limitations in recognizing unsafe touches, and have more difficulty in demonstrating disclosing skills to a person they trust, compared to their typically developing peers. Based on the opinions of the participant’s, it has been determined that disabled children have limitations in self protection skills for sexual abuse compared to their typically developing peers. The findings are discussed in light of the available literature. To protect disabled children from sexual abuse, family training and child-based prevention programs should be established and further research should be conducted for more reliable findings.Keywords: 3-5 keywords should be added here. Only the first letter of the first keyword should be capitalized, there should be a comma between the words and a period at the end. The keywords should be chosen from words that can distinguish the article from other articles. General expressions (such as prospective teachers, geography lessons) that can be taken in every study should not be chosen.
Çocuk cinsel istismarı her geçen gün büyüyen toplumsal bir sorundur. Çocuklar üzerinde oluşturduğu olumsuz etkiler düşünüldüğünde cinsel istismardan korunma becerilerinin çocuklara kazandırılması gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı cinsel istismardan korunma konusunda annelerin görüşlerini incelemektir.Araştırmanın deseni, nitel araştırma modellerinden çoklu durum modeli olmuştur. Çalışma grubunu çocukları okul öncesi dönemde olan anneler oluşturmaktadır. Katılımcı grup 33 anneden oluşmaktadır.23’ü yetersizlikten etkilenmiş (YE), 10’u tipik gelişim gösteren (TGG) çocuğa sahiptir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmış ve betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir.Her iki grupta yer alan annelerin çoğunluğu, çocuklarının; genital bölgelerini bildiğini, çocuklarının güvenli olmayan dokunuşlara karşı kendini koruma davranışı sergileyebileceğini ve olası bir cinsel istismarı güvendiği bir kişiye bildirebileceğini ifade etmiştir. Diğer yandan katılımcılar çocuklarının uygun ve uyun olmayan dokunuşları ayırt edemeyeceğini bildirmiştir. YE çocuğa sahip olan anneler ile TGG çocuğa sahip olan annelerin görüşleri karşılaştırıldığında YE çocukların annelerinin TGG çocuk annelerine göre güvenli olmayan dokunuşlara karşı daha korunmasız olduğu, , güvenli olmayan dokunuşları ayırt etmekte daha fazla sınırlılık yaşadıkları ve cinsel istismar vakasını güvendiği bir kişiye bildirme becerisini sergilemekte daha fazla güçlük çektiklerini yönünde görüş bildirdikleri belirlenmiştir. Araştırma bulguları, yetersizlikten etkilenmiş çocuk annelerinin çocuklarının cinsel istismardan korunma becerileri sergileme konusunda sınırlılık yaşadığını düşündüklerini ortaya koymuştur . Ayrıca literatür çerçevesinde tartışılan bulguların YE çocukların cinsel istismardan korunma becerileri konusunda ailelerin eğitim gereksinimleri ve müdahale programları oluşturmaya yönelik fikir verebileceği belirlenmiş ve ileri araştırmalar içim önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Acceptance Date | December 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022Volume: 6 Issue: 2 |