Görme
yetersizliği olan bireyler, toplumda bağımsız bir yaşam sürdürebilmek için bazı
becerilerin öğretimine ihtiyaç duyarlar. Hatlen (1996) görme yetersizliği olan
bireylerin ihtiyaç duydukları tüm bu becerileri kapsayan Genişletilmiş Çekirdek
Müfredat’ı tanımlamıştır. Bu müfredat genel eğitim okullarında takip edilen
müfredata ek olarak öğrencilerin ihtiyaçlarına yönelik alan uzmanları
tarafından sunulmaktadır. Genişletilmiş Çekirdek Müfredat dokuz alandan
oluşmaktadır. Bu alanlardan biri de tamamlayıcı akademik becerilerdir.
Tamamlayıcı akademik beceriler, çalışma becerileri, dinleme becerileri, kavram
öğretimi, yön bilgisi, kabartma yazı, önceden kaydedilmiş materyallerin
kullanımı, konuşma kartları veya iletişim için geliştirilen cihazların
kullanımı gibi pek çok beceriyi kapsamaktadır. Bu becerilerin her biri görme
yetersizliği olan öğrencilerin eğitiminde ve günlük yaşamında son derece önemli
bir yere sahiptir. Ancak dinleme becerisi, görme yetersizliği olan bireylerin
yaşamları boyunca en sık başvurduğu beceridir. Bebeklik döneminde görme
duyusunu kullanamayan bebekler, sesleri dinleyerek ebeveynleri ile iletişim
kurmakta, bireylerin ve nesnelerin yerlerini tayin etmekte ve bu şekilde dış
dünyaya ilişkin bilgi toplamaktadırlar. Okul döneminde ise görme yetersizliği
olan öğrenciler, dersleri takip etmede, ödev hazırlamada, sınavlara
hazırlanmada yine sıklıkla dinleme becerisini kullanmaktadırlar. Bu çalışmanın
amacı da pek çok ülkenin eğitim programı içerisinde yer alan Genişletilmiş
Çekirdek Müfredat’ı tanıtmak ve görme yetersizliği olan bireylerin yaşamında
dinleme becerilerinin önemini tartışmaktır. Bu amaçla çalışmada, öncelikle
Genişletilmiş Çekirdek Müfredat ve alanları tek tek tanıtılmış, görme
yetersizliği olan bireylerin eğitiminde dinleme becerilerinin önemi açıklanmış
ve alan uzmanlarına/öğretmenlere ve ebeveynlere önerilerde bulunulmuştur.
Individuals
with visually impaired need to teach some skills in
order to lead an independent life in society. Hatlen (1996) defined the
Expanded Core Curriculum that covers all these skills that individuals with
visual impairment need. In addition to the curriculum followed in general
education schools, this curriculum is offered by field experts for the needs of
the students.The Expanded Core Curriculum consists of nine areas. One of these
areas is complementary academic skills and access. Complementary academic
skills include study skills, listening skills, concept teaching, direction
information, embossed writing, the use of pre-recorded materials, the use of
speech cards or the use of devices developed for communication. Each of these skills
has an important role in the education and daily life of students with visually
impaired. However, listening skill is the most frequently used skill in the
life of individuals with visual impairment. Babies who cannot use their sense
of vision during infancy, communicate with their parents by listening to the
sounds, determine the locations of individuals and objects and collect
information about the outside world. In the school period, students with visual
impairment often use listening skills to follow lessons, prepare homework and
prepare for exams. The aim of this paper is to introduce the Expanded Core
Curriculum which is included in the education program of many countries and to
discuss the importance of listening skills in life of individuals with visually
impaired. For this purpose, first of all, the Expanded Core Curriculum and its sub-areas
introduced one by one, the importance of listening skills in the education of individuals
with visually impaired is explained and suggestions are made to practitioners
and parents.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2019 |
Acceptance Date | December 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 3 Issue: 2 |