This article deals with recreational activities in accordance with Austrian psychiatrist Viktor Frankl's
point of view. In the article, first of all, Frankl's psychology school was emphasized and in particular,
comments and evaluations were made about recreational activities in the axis of his school. The article
is based on the primary source works of Frankl, but it also includes the views of Adler, Tolstoy and
Kafka who are influential in the author's world of thought. In this article, by using content analysis
technique of qualitative research methods; the works written by Frankl were subjected to both detailed
reading and professional reading with “recreational activities” glasses. In other words, theoretical
discussion method was used on literature review. In the article, four main findings have been reached.
According to the findings, Frankl explained recreational activities as mechanism / activity /
phenomenon: (1) Regulatory mechanism of the feeling of existential gap (2) Activity meeting the
individual's search for meaning (3) Leisure activity directed to the center (4) Intention-related
phenomenon. This paper, which is an exploratory study, presents the narrative and evaluations that aim
to contribute to the future studies on the basis of different psychology schools.
Adler, A. (2012). Yaşamın anlam ve amacı. Çev. Kâmuran Şipal, İstanbul: Say Yayınları.
Adler, A. (2011). Yaşama sanatı, Çev. Kâmuran Şipal, İstanbul: Say Yayınları
Bellamy, E. (2011). Geçmişe bakış. Çev. Fahri Yaraş, İstanbul: Say Yayınları.
Demirel, M. & Harmandar D. (2009). Üniversite öğrencilerinin rekreasyonel etkinliklere katılımlarına engel oluşturabilecek faktörlerin belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 838-846.
Ekinci, N.E., Kalkavan A., Üstün, Ü. D., Gündüz B., (2014). Üniversite öğrencilerinin sportif ve sportif olmayan rekreatif etkinliklere katılmalarına engel olabilecek unsurların incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-13.
Eroğlu, F. (2006). Davranış bilimleri. İstanbul: Beta Yayınları.
Frankl, V.E. (2018b). Anlam istenci logoterapinin temelleri ve logoterapi uygulamaları. Çev. Mustafa Yalçınkaya, Ankara: Öteki Yayınları.
Gogol, N.V. (2018). Üç hikaye. Çev. Orhen Veli ve Erol Güney, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Gökdeniz, A. (Ed.), 2003, Boş zaman & rekreasyon yönetimi örnek animasyon uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
Hazar, A. (2003). Rekreasyon ve animasyon. Ankara: Detay Yayıncılık.
Kafka, F. (1966). Mezar bekçisi. Çev. Sevgi Sabuncu, İzmir: Kovan Kitabevi Yayınları.
Kafka, F. (1994). Taşrada düğün hazırlıkları. Çev. Kamuran Şipal, İstanbul: Cem Yayınevi.
Kafka, F. (1995). Değişim. Çev. Hakan Alkan, İstanbul: Ada Yayınları.
Kalberg, S. (2009). Max weber’i anlamak. Çev. Bedri Gencer, Ankara: Lotus Yayınevi.
Karaküçük, S. ve Başaran Z. (1996). Stresle başa çıkmada rekreasyon faktörü. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4, 55-64.
Karaküçük, S. (1997). Rekreasyon boş zaman değerlendirme kavram kapsam ve bir araştırma. Ankara: Seren Ofset.
Karaküçük, S. ve Akgül, B. M. (2016). Rekreasyon ve çevre. Ankara: Gazi Kitabevi.
Keskin, U., (2016). İnsan psikolojisi açısından verimlilik. K. Büyük (Ed.), Verimlilik yönetimi içinde Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Koçel, T. (2015). İşletme yöneticiliği, İstanbul: Beta Yayınları.Maslow, A. H. (1996). Dinler, değerler, doruk deneyimler. Çev. H. Koray Sönmez, İstanbul: Kuraldışı Yayınları.
Sevil, T. (2013). Boş zaman ve rekreasyon: kavram ve özellikler. S. Kocaekşi (Ed.), Boş zaman ve rekreasyon yönetimi içinde, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Tolstoy, L. N. (2018), İvan ilyiç’in ölümü, Çev. Mazlum Beyhan, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Turan, M. İ. (2001). İnsan olması engellenmiş insan. İzmir: Etki Bulut Yayın Basım.
Yılmaz, A. (2015). Örgütsel yaşamda etkin zaman yönetimi. Bursa: Ekin Yayınları.
Yüncü, D. (2015). Boş zaman ve rekreasyon: kavram ve özellikler. M. Argan (Ed.), Rekreasyon yönetimi içinde Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Zweig, S. (2017). Satranç. Çev. Ahmet Cemal, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
Bu makalede, Avusturyalı psikiyatr Viktor Frankl’ın bakış açısı doğrultusunda rekreatif aktiviteler ele
alınmıştır. Makalede öncelikle genel anlamda Frankl’ın psikoloji ekolü üzerinde durulmuş, özel olarak
ise onun ekolü ekseninde rekreatif aktivitelere ilişkin yorum ve değerlendirmelerde bulunulmuştur.
Makale, ağırlıklı olarak Frankl’ın birincil kaynak eserleri kapsamında gerçekleştirilmiş fakat yazarın
düşünce dünyasında etkili olan Adler, Tolstoy ve Kafka’nın görüşlerine de yer verilmiştir. Makalede,
nitel araştırma yöntemlerinden içerik incelemesi tekniği benimsenerek; Frankl tarafından yazılan
eserler, hem ayrıntılı bir taramaya hem de “rekreatif aktiviteler” gözlüğü takılarak profesyonel bir
okumaya tabi tutulmuştur. Bir başka ifadeyle, literatür incelemesi üzerinden kuramsal tartışma yöntemi
kullanılmıştır. Makalede genel anlamda dört temel bulguya ulaşılmıştır. Ulaşılan bulgulara göre Frankl,
rekreatif aktiviteleri, aşağıda sıralanan türden mekanizma/faaliyet/fenomen olarak izah etmiştir: (1)
“Varoluşsal boşluk” hissini düzenleyici mekanizma (2) Bireyin anlam arayışını karşılayan faaliyet (3)
Merkeze yönelmiş boş zaman faaliyeti (4) Niyete bağlı fenomen. Keşifsel bir çalışma olma niteliği
taşıyan bu makale, farklı psikoloji ekolleri ekseninde yapılacak gelecekteki çalışmalara katkı sağlamayı
hedefleyen anlatım ve değerlendirmeleri okuyucunun dikkatine sunmaktadır.
Adler, A. (2012). Yaşamın anlam ve amacı. Çev. Kâmuran Şipal, İstanbul: Say Yayınları.
Adler, A. (2011). Yaşama sanatı, Çev. Kâmuran Şipal, İstanbul: Say Yayınları
Bellamy, E. (2011). Geçmişe bakış. Çev. Fahri Yaraş, İstanbul: Say Yayınları.
Demirel, M. & Harmandar D. (2009). Üniversite öğrencilerinin rekreasyonel etkinliklere katılımlarına engel oluşturabilecek faktörlerin belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1), 838-846.
Ekinci, N.E., Kalkavan A., Üstün, Ü. D., Gündüz B., (2014). Üniversite öğrencilerinin sportif ve sportif olmayan rekreatif etkinliklere katılmalarına engel olabilecek unsurların incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-13.
Eroğlu, F. (2006). Davranış bilimleri. İstanbul: Beta Yayınları.
Frankl, V.E. (2018b). Anlam istenci logoterapinin temelleri ve logoterapi uygulamaları. Çev. Mustafa Yalçınkaya, Ankara: Öteki Yayınları.
Gogol, N.V. (2018). Üç hikaye. Çev. Orhen Veli ve Erol Güney, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Gökdeniz, A. (Ed.), 2003, Boş zaman & rekreasyon yönetimi örnek animasyon uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
Hazar, A. (2003). Rekreasyon ve animasyon. Ankara: Detay Yayıncılık.
Kafka, F. (1966). Mezar bekçisi. Çev. Sevgi Sabuncu, İzmir: Kovan Kitabevi Yayınları.
Kafka, F. (1994). Taşrada düğün hazırlıkları. Çev. Kamuran Şipal, İstanbul: Cem Yayınevi.
Kafka, F. (1995). Değişim. Çev. Hakan Alkan, İstanbul: Ada Yayınları.
Kalberg, S. (2009). Max weber’i anlamak. Çev. Bedri Gencer, Ankara: Lotus Yayınevi.
Karaküçük, S. ve Başaran Z. (1996). Stresle başa çıkmada rekreasyon faktörü. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4, 55-64.
Karaküçük, S. (1997). Rekreasyon boş zaman değerlendirme kavram kapsam ve bir araştırma. Ankara: Seren Ofset.
Karaküçük, S. ve Akgül, B. M. (2016). Rekreasyon ve çevre. Ankara: Gazi Kitabevi.
Keskin, U., (2016). İnsan psikolojisi açısından verimlilik. K. Büyük (Ed.), Verimlilik yönetimi içinde Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Koçel, T. (2015). İşletme yöneticiliği, İstanbul: Beta Yayınları.Maslow, A. H. (1996). Dinler, değerler, doruk deneyimler. Çev. H. Koray Sönmez, İstanbul: Kuraldışı Yayınları.
Sevil, T. (2013). Boş zaman ve rekreasyon: kavram ve özellikler. S. Kocaekşi (Ed.), Boş zaman ve rekreasyon yönetimi içinde, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Tolstoy, L. N. (2018), İvan ilyiç’in ölümü, Çev. Mazlum Beyhan, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Turan, M. İ. (2001). İnsan olması engellenmiş insan. İzmir: Etki Bulut Yayın Basım.
Yılmaz, A. (2015). Örgütsel yaşamda etkin zaman yönetimi. Bursa: Ekin Yayınları.
Yüncü, D. (2015). Boş zaman ve rekreasyon: kavram ve özellikler. M. Argan (Ed.), Rekreasyon yönetimi içinde Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
Zweig, S. (2017). Satranç. Çev. Ahmet Cemal, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
Keskin, U. (2019). REKREATİF AKTİVİTELERE PSİKOLOJİK AÇIDAN YAKLAŞIM: VİKTOR FRANKL EKOLÜNÜN İNCELENMESİ. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-18. https://doi.org/10.38122/ased.531090
AMA
Keskin U. REKREATİF AKTİVİTELERE PSİKOLOJİK AÇIDAN YAKLAŞIM: VİKTOR FRANKL EKOLÜNÜN İNCELENMESİ. ASED. Haziran 2019;3(1):1-18. doi:10.38122/ased.531090
Chicago
Keskin, Uğur. “REKREATİF AKTİVİTELERE PSİKOLOJİK AÇIDAN YAKLAŞIM: VİKTOR FRANKL EKOLÜNÜN İNCELENMESİ”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3, sy. 1 (Haziran 2019): 1-18. https://doi.org/10.38122/ased.531090.
EndNote
Keskin U (01 Haziran 2019) REKREATİF AKTİVİTELERE PSİKOLOJİK AÇIDAN YAKLAŞIM: VİKTOR FRANKL EKOLÜNÜN İNCELENMESİ. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3 1 1–18.
Keskin, Uğur. “REKREATİF AKTİVİTELERE PSİKOLOJİK AÇIDAN YAKLAŞIM: VİKTOR FRANKL EKOLÜNÜN İNCELENMESİ”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 3/1 (Haziran 2019), 1-18. https://doi.org/10.38122/ased.531090.
JAMA
Keskin U. REKREATİF AKTİVİTELERE PSİKOLOJİK AÇIDAN YAKLAŞIM: VİKTOR FRANKL EKOLÜNÜN İNCELENMESİ. ASED. 2019;3:1–18.
MLA
Keskin, Uğur. “REKREATİF AKTİVİTELERE PSİKOLOJİK AÇIDAN YAKLAŞIM: VİKTOR FRANKL EKOLÜNÜN İNCELENMESİ”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 3, sy. 1, 2019, ss. 1-18, doi:10.38122/ased.531090.
Vancouver
Keskin U. REKREATİF AKTİVİTELERE PSİKOLOJİK AÇIDAN YAKLAŞIM: VİKTOR FRANKL EKOLÜNÜN İNCELENMESİ. ASED. 2019;3(1):1-18.