Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Edebiyat Öğretmenlerinde Bulunması Gereken Liderlik Özellikleri

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 2, 57 - 65, 31.12.2019

Öz

Değişen toplum değişen ihtiyaçlar bireyi değiştirmiş yeni bir eğitim-öğretim algısı ve öğretmen profili çizmiştir. Tüm ilişkilerde “az enerjiyle bol kazanç” ilkesi tepki veren değil etkileyen olmayı gündeme getirmiştir. Dolayısıyla öğretmenler her yönüyle “lider olmak” zorundadırlar. Lider öğretmenler, belli amaçlar için bir araya gelmiş grubu yönlendirmek, geliştirmek bilgi ve becerilerine sahip diksiyona, öz güvene, mesleki yeterliliğe sahip, yenilikçi ve cesur kişilerdir. Lider var olan kapasite, yetenek ve diğer özellikleriyle diğer üyeler üzerinde baskın etkisi olan diğerlerinden önde olan kişidir. Bu çalışma edebiyat öğretmenlerinde bulunması gereken liderlik özelliklerini belirlemeye yönelik hazırlanmıştır. Alan taraması ve uzman görüşleri alınarak bulunması gerekli tutumlar belirlenmiştir. 12 öğretmen ve 62 öğrenciye bu tutumlar karşısındaki görüşleri sorulmuştur. Sonuçlar tarama ve sınıflama yöntemiyle değerlendirilmiştir. Öğretmenlerimiz mesleki yeterlilik, sınıf kontrolü, öz güven konularında kendilerine güvenirken çevreyi etkileme, okudukları ve yaptıklarıyla örnek olma noktasında kendilerini ayı seviyede bulmamaktadırlar.

Kaynakça

  • Can, N. (2009). Öğretmen Liderliği. Ankara: Pegem Akademi.
  • Karaçam, A.(2001). Başarılı Öğretmenin Portresi. İstanbul: Bilge Yayıncılık. Özen, Y. (2001). İlköğretimde iletişim. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Recepoğlu, E.(2011). Öğretmen Algılarına Göre Okul Müdürlerinin Mizah Tarzları ile Öğretim Liderliği Davranışları ve Okulun Örgütsel Sağlığı Arasındaki İlişki, Gazi Üni. Sosyal Bilimler Enstitüsü, yayımlanmamış doktora tezi.
  • Schlechty, P.(Çev. Yüksel Özden) (2005) Okulu Yeniden Kurmak. Ankara: Nobel Yayınları. Şişman, M.(2002). Öğretim Liderliği. Ankara: Pegem Akademi.
  • Vaughan, G., Hogg, M. (2007). Sosyal Psikoloji. Ankara: Ütopya Yayınevi.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nuray Üçkarakaya 0000-0002-2406-1065

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Üçkarakaya, N. (2019). Edebiyat Öğretmenlerinde Bulunması Gereken Liderlik Özellikleri. Uluslararası Türkoloji Araştırmaları Ve İncelemeleri Dergisi, 4(2), 57-65.