Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans Programında Yer Alan Seçmeli Derslere Yönelik Öğretmen Adaylarının Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 1, 116 - 130, 31.12.2022

Öz

Bu çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans Programı’nda yer alan seçmeli derslere yönelik öğretmen adaylarının görüşlerini ortaya koymaktır. Çalışma, nitel araştırma yöntemi ile yürütülmüş ve durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği bölümünde öğrenim görmekte olan 4. sınıf öğretmen adayları oluşturmaktadır. Çalışma grubu belirlenirken amaçlı örneklem yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Araştırma verileri odak grup görüşmeleri ile elde edilmiş ve veriler betimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma soruları hazırlanırken alan yazın taraması yapılmış, konu ile ilgili çalışmalar incelenmiştir. Ayrıca uzman görüşü alınmış ve 3. sınıf sosyal bilgiler öğretmen adayları ile bir pilot çalışma yapılmıştır. Asıl görüşmeden sonra elde edilen verilere göre öğretmen adayları seçmeli dersleri kolay dersler olması, öğretim elemanı, fayda bilgiler içermesi ve ilgi alanına uyan dersler olduğu için tercih ettiklerini belirtmişlerdir. Bunun yanı sıra seçmeli ders gruplarındaki derslerin sayısının arttırılması, ders kontenjanlarının arttırılması ve derslere uzmanlığı olan öğretim elemanlarının girmesinin yararlı olacağı belirtilmiştir. Eğitim fakültelerindeki seçmeli ders gruplarının bilim, sanat, kültür, teknoloji ve dil eğitimi alanlarında daha fazla dersin yer alması gerektiği ifade edilmiştir.

Kaynakça

  • Arduç, M. A., Taşkın, G., ve Mutlu, F. (2020). Türkiye’de 2018 yılında uygulamaya konulan fen bilgisi öğretmenliği lisans programının 1997 ve 2006 lisans programları ile karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (55), 71- 94. DOI: 10. 21764/maeuefd.666316
  • Aydın R. (2007). Türkiye’de eğitimle ilgili yapılan bilimsel toplantılarda ve millî eğitim şûralarında ele alınan öğretmen sorunları ile millî eğitim bakanlığı’nın politika ve uygulamalarının değerlendirilmesi (1980-2004). Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Bayyurt, Y. ve Akcan, S. (Ed.). (2016). Türkiye’deki ingilizce öğretmeni yetiştirme programları üzerine düşünce ve öneriler. içinde (s.39). İstanbul: Boğaziçi University Publishing.
  • Bursa, S. ve Ersoy, A. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 2018 öğretmen yetiştirme programı seçmeli ders tercihleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (37), 59-72.
  • Ç, Semerci. ve N, Semerci. Oluşturmacılık ve eleştirel düşünme, Abanı İzzet Baysal Üniversitesi X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Bolu, (7-9 Haziran), 2001.
  • Darling-Hammond, L. (2006). Constructing 21st-century teacher education. Journal of Teacher Education, 57(3), 300-314. DOI: 10.1177/0022487105285962
  • Ersoy, A. ve Yalçınoğlu, P. (Eds.). (2013). Nitel araştırmaya giriş. Anı.
  • Gökçe, E. (2000). Yirmibirinci yüzyılın öğretmeni, Çağdaş Eğitim Dergisi, 270: 21- 26
  • Gürkan, T. (1993). İlkokul öğretmenlerinin öğretmenlik tutumları ile benlik kavramaları arasındaki ilişki. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Kan, Ç. (2010). A.B.D ve Türkiye’de sosyal bilgilerin tarihsel gelişimi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 663-672.
  • Kavcar, C. (1982). Tarihe karışan bir öğretmen modeli: yüksek öğretmen okulu, A.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 18,1.
  • MEB. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6-7. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2006). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. öğretmen yetiştirme ve geliştirme genel müdürlüğü, Ankara. Erişim adresi: Http://Oygm.Meb.Gov.Tr/Meb_İys_Dosyalar/2017_12/13161921_Öğretmenlik_Mesleği_Genel__Yeterlikleri_Onaylanan.Pdf.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Basım Evi.
  • Öztürk, C., ve Dilek, D. (2002). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem.
  • Sezgin, İ. (2002). Öğretmen eğitiminde gelişmeler ve sorunlar, Çağdaş Eğitim Dergisi, 293: 6-8.
  • Sönmez, V. (1998). Eğitim felsefesi. Ankara; Anı.
  • Yıldırım Yakar, Z., Uzun, E. ve Tekerek, B. (2021). Öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (1), 220-245. DOI: 10.33437/ksusbd.655590
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • YÖK (1998). Eğitim Fakülteleri Öğretmen Yetiştirme Programlarının Yeniden Düzenlenmesi. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı: Ankara.
  • YÖK. (2007). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. Ankara.
  • Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı (2017). Tez Merkezi. 3 Ocak tarihinde https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden erişilmiştir
  • Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı (YÖK) (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programları. Ankara. Erişim adresi: https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari

Examination Of Teacher Candidates' Opinios On Elective Courses In The Social Studies Undergraduate Program

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 1, 116 - 130, 31.12.2022

Öz

The aim of this study is to reveal the opinions of pre-service teachers about the elective courses in the Social Studies Teaching Undergraduate Program. The study was carried out with the qualitative research method and the case study pattern was used. The study group of the research consists of 4th grade teacher candidates studying at Erzincan Binali Yıldırım University, Faculty of Education, Department of Social Studies Teaching. While determining the study group, easily accessible case sampling, one of the purposeful sampling methods, was used. Research data were obtained through focus group interviews and the data were analyzed using descriptive analysis method. While preparing the research questions, a literature review was made and studies on the subject were examined. In addition, expert opinion was taken and a pilot study was conducted with 3rd grade social studies teacher candidates. According to the data obtained after the main interview, the pre-service teachers stated that they preferred the elective courses because they were easy courses, they included lecturers, useful information, and they were courses that fit their interests. In addition, it was stated that it would be beneficial to increase the number of courses in the elective course groups, to increase the course quotas, and to include lecturers with expertise in the courses. It was stated that elective course groups in education faculties should include more courses in the fields of science, art, culture, technology and language education.

Kaynakça

  • Arduç, M. A., Taşkın, G., ve Mutlu, F. (2020). Türkiye’de 2018 yılında uygulamaya konulan fen bilgisi öğretmenliği lisans programının 1997 ve 2006 lisans programları ile karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (55), 71- 94. DOI: 10. 21764/maeuefd.666316
  • Aydın R. (2007). Türkiye’de eğitimle ilgili yapılan bilimsel toplantılarda ve millî eğitim şûralarında ele alınan öğretmen sorunları ile millî eğitim bakanlığı’nın politika ve uygulamalarının değerlendirilmesi (1980-2004). Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Bayyurt, Y. ve Akcan, S. (Ed.). (2016). Türkiye’deki ingilizce öğretmeni yetiştirme programları üzerine düşünce ve öneriler. içinde (s.39). İstanbul: Boğaziçi University Publishing.
  • Bursa, S. ve Ersoy, A. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının 2018 öğretmen yetiştirme programı seçmeli ders tercihleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (37), 59-72.
  • Ç, Semerci. ve N, Semerci. Oluşturmacılık ve eleştirel düşünme, Abanı İzzet Baysal Üniversitesi X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Bolu, (7-9 Haziran), 2001.
  • Darling-Hammond, L. (2006). Constructing 21st-century teacher education. Journal of Teacher Education, 57(3), 300-314. DOI: 10.1177/0022487105285962
  • Ersoy, A. ve Yalçınoğlu, P. (Eds.). (2013). Nitel araştırmaya giriş. Anı.
  • Gökçe, E. (2000). Yirmibirinci yüzyılın öğretmeni, Çağdaş Eğitim Dergisi, 270: 21- 26
  • Gürkan, T. (1993). İlkokul öğretmenlerinin öğretmenlik tutumları ile benlik kavramaları arasındaki ilişki. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Kan, Ç. (2010). A.B.D ve Türkiye’de sosyal bilgilerin tarihsel gelişimi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 663-672.
  • Kavcar, C. (1982). Tarihe karışan bir öğretmen modeli: yüksek öğretmen okulu, A.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 18,1.
  • MEB. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6-7. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2006). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. öğretmen yetiştirme ve geliştirme genel müdürlüğü, Ankara. Erişim adresi: Http://Oygm.Meb.Gov.Tr/Meb_İys_Dosyalar/2017_12/13161921_Öğretmenlik_Mesleği_Genel__Yeterlikleri_Onaylanan.Pdf.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Basım Evi.
  • Öztürk, C., ve Dilek, D. (2002). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem.
  • Sezgin, İ. (2002). Öğretmen eğitiminde gelişmeler ve sorunlar, Çağdaş Eğitim Dergisi, 293: 6-8.
  • Sönmez, V. (1998). Eğitim felsefesi. Ankara; Anı.
  • Yıldırım Yakar, Z., Uzun, E. ve Tekerek, B. (2021). Öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (1), 220-245. DOI: 10.33437/ksusbd.655590
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • YÖK (1998). Eğitim Fakülteleri Öğretmen Yetiştirme Programlarının Yeniden Düzenlenmesi. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı: Ankara.
  • YÖK. (2007). Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları. Ankara.
  • Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı (2017). Tez Merkezi. 3 Ocak tarihinde https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden erişilmiştir
  • Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı (YÖK) (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programları. Ankara. Erişim adresi: https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İhsan Ünlü 0000-0003-2769-8966

Rumeysa Kanat Bu kişi benim 0000-0002-1596-7391

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ünlü, İ., & Kanat, R. (2022). Examination Of Teacher Candidates’ Opinios On Elective Courses In The Social Studies Undergraduate Program. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Dergisi, 4(1), 116-130.

19029     25743   

27283     27282