Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ḫaššumaš BAYRAMI VE İKRAMLAR

Yıl 2023, Cilt: 42 Sayı: 74, 1 - 24, 02.10.2023
https://doi.org/10.35239/tariharastirmalari.1336294

Öz

CTH 633 katalog numaralı ḫaššumaš bayram metni A. IBoT 1.29, B. KBo 45.52(+)KUB 51.57, C. KBo 51.135, D. KBo 45.51 ve E. CHDS 5.2 nüshalarından oluşur. ḫaššumaš bayramı bazı özellikleri ile diğer Hitit bayram törenlerinden ayrılmaktadır. Dört gün süren bu bayramda, prens ve ona eşlik eden çeşitli görevlilerin katıldığı ziyafet sahneleri betimlenmektedir. Hitit bayram törenlerine kraliyet ailesinden katılanlar genellikle kral ve kraliçeler olmuştur. Prensler ise bayramlarda kral ve kraliçeye eşlik etmişler veya nadiren tek başlarına bayramları icra etmişlerdir. Ancak ḫaššumaš bayramında kraliçe adına hiç rastlamamakla beraber kral sözcüğü bir defa geçmektedir. Prensin bu bayramda baş karakter olduğu açıktır. Diğer taraftan birçok tanrıya kurbanların sunulması ve burada tüketilen yiyecek çeşitliliği ḫaššumaš bayramının dikkat çekici özelliklerindendir. Yine prensin farklı mekanlara gidip mutfaktan yemek istemesi sonrasında sürekli hazırlanan sofralar bir çeşit ziyafet yapıldığının göstergesidir. ḫaššumaš bayramına ait metnin elimizde olan nüshalarından bayramın hangi amaçla yapıldığını tam olarak bilmiyor olsak da yorumlamalara burada yer verilecektir. Çalışmamızın amacı ḫaššumaš bayram metninin transliterasyon ve Türkçe çevirisini yapıp metinde adı geçen sunuları filolojik yönden değerlendirmektir.

Kaynakça

  • Alp, S. (1954). “The -n(n)- Formations in the Hittite Language”, Belleten, S. 18, s. 449-467. Alp, S. (1979). “Das hethitische Wort für ‘Palast’”, StMed, S. 1, (FsMeriggi2), s. 17-25. Alp, S. (1999). Hititlerde Şarkı, Müzik ve Dans. Hitit Çağında Anadolu’da Üzüm ve Şarap, Kavaklıdere Kültür Yayınları, Ankara. Archi, A. (1977). “Rev. of: Friedrich J. - Kammenhuber A. 1975-1984a”, Or NS S. 46, s. 148-150.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eski Anadolu Tarihi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nazan Baş 0000-0001-9699-8992

Erken Görünüm Tarihi 2 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 2 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 42 Sayı: 74

Kaynak Göster

APA Baş, N. (2023). ḫaššumaš BAYRAMI VE İKRAMLAR. Tarih Araştırmaları Dergisi, 42(74), 1-24. https://doi.org/10.35239/tariharastirmalari.1336294
AMA Baş N. ḫaššumaš BAYRAMI VE İKRAMLAR. TAD. Ekim 2023;42(74):1-24. doi:10.35239/tariharastirmalari.1336294
Chicago Baş, Nazan. “ḫaššumaš BAYRAMI VE İKRAMLAR”. Tarih Araştırmaları Dergisi 42, sy. 74 (Ekim 2023): 1-24. https://doi.org/10.35239/tariharastirmalari.1336294.
EndNote Baş N (01 Ekim 2023) ḫaššumaš BAYRAMI VE İKRAMLAR. Tarih Araştırmaları Dergisi 42 74 1–24.
IEEE N. Baş, “ḫaššumaš BAYRAMI VE İKRAMLAR”, TAD, c. 42, sy. 74, ss. 1–24, 2023, doi: 10.35239/tariharastirmalari.1336294.
ISNAD Baş, Nazan. “ḫaššumaš BAYRAMI VE İKRAMLAR”. Tarih Araştırmaları Dergisi 42/74 (Ekim 2023), 1-24. https://doi.org/10.35239/tariharastirmalari.1336294.
JAMA Baş N. ḫaššumaš BAYRAMI VE İKRAMLAR. TAD. 2023;42:1–24.
MLA Baş, Nazan. “ḫaššumaš BAYRAMI VE İKRAMLAR”. Tarih Araştırmaları Dergisi, c. 42, sy. 74, 2023, ss. 1-24, doi:10.35239/tariharastirmalari.1336294.
Vancouver Baş N. ḫaššumaš BAYRAMI VE İKRAMLAR. TAD. 2023;42(74):1-24.