Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Attitudes of Tourism Product Sellers towards Tourism and Tourists in the Eastern Antalya Tourism Development Region

Yıl 2024, Cilt: 32 Sayı: 60, 387 - 404, 28.04.2024
https://doi.org/10.17233/sosyoekonomi.2024.02.18

Öz

In the Eastern Antalya Tourism Development Region (Kundu, Belek, Side), meeting the expectations of both tourism product sellers and tourists is crucial for advancing tourism activities. Hence, this study aims to determine the attitudes of tourism product sellers toward tourism and tourists. Employing a quantitative research method, a survey was conducted on 364 participants between June and October 2022. According to the data, tourism product sellers generally hold a friendly view of tourists and recognise their role in stimulating the local economy. However, tourists also contribute to the increased cost of living in the area. The COVID-19 pandemic has led to a decline in tourism activities, while the ‘all-inclusive’ concept of hotels has also negatively impacted tourism. Therefore, identifying the attitudes of tourism product sellers toward tourism and tourists will be significant for Antalya’s future tourism planning.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Acar, Y. (2020), “Yeni Koronavirüs (COVID-19) Salgını ve Turizm Faaliyetlerine Etkisi”, Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 7-21.
  • Alaeddinoğlu, F. & A. Aliağaoğlu (2005), “Turizmde Plânlama ve Türkiye ‘de Turizm Plânlaması: Turizm Plânlarının Etkinliği ve Başarılarına İlişkin Bir Değerlendirme”, Erdem, 15(43), 87-118.
  • Altunyüzük, A.İ. (2022), “Coğrafi Özellikleri Yönüyle Belek’te (Antalya) Kongre Turizmi”, Yüksek Lisans Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Arüv, A. vd. (2008), Antalya Kentinde Turizm Faaliyetlerini Kıyı Alanlarına Etkilerinin Belirlenmesi, İnşaat Mühendisleri Odası.
  • Atça-Tonbil, S. (2019), “Türkiye’de Turizm Politikası ve Planlaması”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aylan, S. & İ. Kaya (2020), “Turizm işletmelerinde Karşılaşılan Satıcı Tacizine (Hanutçuluk) Yönelik Müşteri Tutumlarının İncelenmesi: Burhaniye Örneği”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(4), 4065-4084.
  • Bekman, M. (2022), “Halkla İlişkiler Uygulamalarında Nicel Araştırma Yöntemi: İlişkisel Tarama Modeli”, Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 6(16), 238-258.
  • Çeken, H. & L. Ateşoğlu (2008), “Küreselleşme Sürecinde Turizm Endüstrisinin Avrupa Birliği ve Türkiye Ekonomisindeki Yeri ve Önemi”, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 136-151.
  • Çeken, H. vd. (2008), “Turizm Talebine Bağlı Olarak Uluslararası Turizm Hareketlerindeki Gelişmeler”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 72-77.
  • Demirkıran, M. vd. (2022), “Rusya- Ukrayna Savaşının Türkiye’deki Turizm Sektörüne Etkileri: Kriz Yönetimi Stratejileri Açısından Antalya İli Örneği İncelemesi”, İktisat İşletme ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 1(1), 68-87.
  • Haberturizm (2023), <https://www.haberturizm.com/iste-rus-turistlerin-en-cok-tercih-ettigi-ulkeler/29224/>, 18.12.2023.
  • Kapan, K. & A.N. Timor (2018), “Turizm Gelişme Modellemeleri Açısından Antalya Şehri”, Türk Coğrafya Dergisi, (71), 53-61.
  • Özdemir, M.Ç. & M.S. Salt (2019), “Esnaf Kültüründeki Değişim: Sakarya Esnafları Üzerine Bir Araştırma”, Bilgi, 21(2), 364-398.
  • Sarı, C. & S. Bayraktar (2018), “Kemer’de Esnafın Turizm ve Turist ile İlgili Tutumları”, TÜCAUM 30. Yıl Uluslararası Coğrafya Sempozyumu, 3-6 Ekim, Ankara.
  • Sarı, C. & Z. Saruhan (2019), “Alanya’da Turistik Ürün Satıcılarının Faaliyetleri ve Turist ile İlgili Tutumları”, içinde: İnsan ve Medeniyet Araştırmaları (213-222), Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Sarı, C. (2007), “Antalya’nın Alternatif Turizm Kaynakları ve Planlaması”, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Sarı, C. (2014), “Bir Turizm Coğrafyası Araştırması: Antalya Turizminin Son On Yılı”, Coğrafyacılar Derneği Uluslararası Kongresi (107-116), 4-6 Haziran, Muğla.
  • Şahbaz, R.P. & U. Akdu (2010), “Katılımcı Turizm Planlaması; Fethiye’de Alan Araştırması”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (23), 152-170.
  • Şahin, M.T. vd. (2023), “COVID-19’un Seyahat Acenteleri Üzerine Etkisinin İçerik Analizi Yöntemi ile İncelenmesi: Antalya İli Örneği”, Sosyoekonomi, 31(58), 231-248.
  • UNWTO (2020), Impact Assessment of the COVID-19 Outbreak on International Tourism, <https://webunwto.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fspublic/2020-03/UNWTO-Impact-Assessment-COVID19.pdf>, 10.03.2020.
  • WHO World Health Organization (2022), WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Pandemic Dashboard, 21.11.2022.
  • Yılmaz, H. & E. Yakut (2023), “COVID-19 Pandemisinin BİST Turizm Endeksi İşletmelerinin Finansal Performanslarına Etkisinin CRITIC Tabanlı COPRAS ve PROMETHEE Yöntemleri ile İncelenmesi”, Sosyoekonomi, 31(58), 249-276.

Doğu Antalya Turizm Gelişim Bölgesi’nde Turistik Ürün Satıcılarının Turizme ve Turistlere Karşı Tutumu

Yıl 2024, Cilt: 32 Sayı: 60, 387 - 404, 28.04.2024
https://doi.org/10.17233/sosyoekonomi.2024.02.18

Öz

Doğu Antalya Turizm Gelişim Bölgesi’nde (Kundu, Belek, Side) turizm faaliyetlerinin geliştirilmesi için hem turistik ürün satıcılarının hem de turistlerin beklentilerini karşılamak son derece önemlidir. Bu nedenle bu araştırmada; Doğu Antalya Turizm Gelişim Bölgesi’ndeki turistik ürün satıcılarının turizme ve turistlere karşı tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda nicel araştırma yöntemine başvurulmuş ve 2022 yılı Haziran-Ekim aylarında Antalya ili Doğu Antalya Turizm Gelişim Bölgesi’ndeki turistik ürün satıcılığı yapan 364 katılımcıya anket uygulanmıştır. Elde edilen verilere göre; araştırma sahasındaki turistik ürün satıcılarının turistleri arkadaşça gördüğü ve turistlerin bölgede yerel ekonomiyi canlandırdığı tespit edilmiştir. Ancak turistlerin bölgede yaşam maliyetini artırdığı, Covid-19 Pandemisinin turizm faaliyetlerini azalttığı ve otellerin ‘her şey dâhil’(all-inclusive) konseptinin turizm faaliyetlerini azalttığının gözlemlenmesi sebebiyle turistik ürün satıcılarının turizme ve turistlere karşı tutumlarının belirlenmesi Antalya’nın gelecekteki turizm planlaması için hem kamuya hem de özel sektör karar vericilerine önemli veriler sunacaktır.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

Yok

Kaynakça

  • Acar, Y. (2020), “Yeni Koronavirüs (COVID-19) Salgını ve Turizm Faaliyetlerine Etkisi”, Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 7-21.
  • Alaeddinoğlu, F. & A. Aliağaoğlu (2005), “Turizmde Plânlama ve Türkiye ‘de Turizm Plânlaması: Turizm Plânlarının Etkinliği ve Başarılarına İlişkin Bir Değerlendirme”, Erdem, 15(43), 87-118.
  • Altunyüzük, A.İ. (2022), “Coğrafi Özellikleri Yönüyle Belek’te (Antalya) Kongre Turizmi”, Yüksek Lisans Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Arüv, A. vd. (2008), Antalya Kentinde Turizm Faaliyetlerini Kıyı Alanlarına Etkilerinin Belirlenmesi, İnşaat Mühendisleri Odası.
  • Atça-Tonbil, S. (2019), “Türkiye’de Turizm Politikası ve Planlaması”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Aylan, S. & İ. Kaya (2020), “Turizm işletmelerinde Karşılaşılan Satıcı Tacizine (Hanutçuluk) Yönelik Müşteri Tutumlarının İncelenmesi: Burhaniye Örneği”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(4), 4065-4084.
  • Bekman, M. (2022), “Halkla İlişkiler Uygulamalarında Nicel Araştırma Yöntemi: İlişkisel Tarama Modeli”, Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 6(16), 238-258.
  • Çeken, H. & L. Ateşoğlu (2008), “Küreselleşme Sürecinde Turizm Endüstrisinin Avrupa Birliği ve Türkiye Ekonomisindeki Yeri ve Önemi”, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 136-151.
  • Çeken, H. vd. (2008), “Turizm Talebine Bağlı Olarak Uluslararası Turizm Hareketlerindeki Gelişmeler”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(26), 72-77.
  • Demirkıran, M. vd. (2022), “Rusya- Ukrayna Savaşının Türkiye’deki Turizm Sektörüne Etkileri: Kriz Yönetimi Stratejileri Açısından Antalya İli Örneği İncelemesi”, İktisat İşletme ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 1(1), 68-87.
  • Haberturizm (2023), <https://www.haberturizm.com/iste-rus-turistlerin-en-cok-tercih-ettigi-ulkeler/29224/>, 18.12.2023.
  • Kapan, K. & A.N. Timor (2018), “Turizm Gelişme Modellemeleri Açısından Antalya Şehri”, Türk Coğrafya Dergisi, (71), 53-61.
  • Özdemir, M.Ç. & M.S. Salt (2019), “Esnaf Kültüründeki Değişim: Sakarya Esnafları Üzerine Bir Araştırma”, Bilgi, 21(2), 364-398.
  • Sarı, C. & S. Bayraktar (2018), “Kemer’de Esnafın Turizm ve Turist ile İlgili Tutumları”, TÜCAUM 30. Yıl Uluslararası Coğrafya Sempozyumu, 3-6 Ekim, Ankara.
  • Sarı, C. & Z. Saruhan (2019), “Alanya’da Turistik Ürün Satıcılarının Faaliyetleri ve Turist ile İlgili Tutumları”, içinde: İnsan ve Medeniyet Araştırmaları (213-222), Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Sarı, C. (2007), “Antalya’nın Alternatif Turizm Kaynakları ve Planlaması”, Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Sarı, C. (2014), “Bir Turizm Coğrafyası Araştırması: Antalya Turizminin Son On Yılı”, Coğrafyacılar Derneği Uluslararası Kongresi (107-116), 4-6 Haziran, Muğla.
  • Şahbaz, R.P. & U. Akdu (2010), “Katılımcı Turizm Planlaması; Fethiye’de Alan Araştırması”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (23), 152-170.
  • Şahin, M.T. vd. (2023), “COVID-19’un Seyahat Acenteleri Üzerine Etkisinin İçerik Analizi Yöntemi ile İncelenmesi: Antalya İli Örneği”, Sosyoekonomi, 31(58), 231-248.
  • UNWTO (2020), Impact Assessment of the COVID-19 Outbreak on International Tourism, <https://webunwto.s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fspublic/2020-03/UNWTO-Impact-Assessment-COVID19.pdf>, 10.03.2020.
  • WHO World Health Organization (2022), WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Pandemic Dashboard, 21.11.2022.
  • Yılmaz, H. & E. Yakut (2023), “COVID-19 Pandemisinin BİST Turizm Endeksi İşletmelerinin Finansal Performanslarına Etkisinin CRITIC Tabanlı COPRAS ve PROMETHEE Yöntemleri ile İncelenmesi”, Sosyoekonomi, 31(58), 249-276.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bölgesel Ekonomi, Turizm Ekonomisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cemali Sarı 0000-0001-8377-2337

Başak Sahara Can Akbalık 0000-0002-5503-254X

Proje Numarası Yok
Erken Görünüm Tarihi 28 Nisan 2024
Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 15 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 32 Sayı: 60

Kaynak Göster

APA Sarı, C., & Akbalık, B. S. C. (2024). Doğu Antalya Turizm Gelişim Bölgesi’nde Turistik Ürün Satıcılarının Turizme ve Turistlere Karşı Tutumu. Sosyoekonomi, 32(60), 387-404. https://doi.org/10.17233/sosyoekonomi.2024.02.18
AMA Sarı C, Akbalık BSC. Doğu Antalya Turizm Gelişim Bölgesi’nde Turistik Ürün Satıcılarının Turizme ve Turistlere Karşı Tutumu. Sosyoekonomi. Nisan 2024;32(60):387-404. doi:10.17233/sosyoekonomi.2024.02.18
Chicago Sarı, Cemali, ve Başak Sahara Can Akbalık. “Doğu Antalya Turizm Gelişim Bölgesi’nde Turistik Ürün Satıcılarının Turizme Ve Turistlere Karşı Tutumu”. Sosyoekonomi 32, sy. 60 (Nisan 2024): 387-404. https://doi.org/10.17233/sosyoekonomi.2024.02.18.
EndNote Sarı C, Akbalık BSC (01 Nisan 2024) Doğu Antalya Turizm Gelişim Bölgesi’nde Turistik Ürün Satıcılarının Turizme ve Turistlere Karşı Tutumu. Sosyoekonomi 32 60 387–404.
IEEE C. Sarı ve B. S. C. Akbalık, “Doğu Antalya Turizm Gelişim Bölgesi’nde Turistik Ürün Satıcılarının Turizme ve Turistlere Karşı Tutumu”, Sosyoekonomi, c. 32, sy. 60, ss. 387–404, 2024, doi: 10.17233/sosyoekonomi.2024.02.18.
ISNAD Sarı, Cemali - Akbalık, Başak Sahara Can. “Doğu Antalya Turizm Gelişim Bölgesi’nde Turistik Ürün Satıcılarının Turizme Ve Turistlere Karşı Tutumu”. Sosyoekonomi 32/60 (Nisan 2024), 387-404. https://doi.org/10.17233/sosyoekonomi.2024.02.18.
JAMA Sarı C, Akbalık BSC. Doğu Antalya Turizm Gelişim Bölgesi’nde Turistik Ürün Satıcılarının Turizme ve Turistlere Karşı Tutumu. Sosyoekonomi. 2024;32:387–404.
MLA Sarı, Cemali ve Başak Sahara Can Akbalık. “Doğu Antalya Turizm Gelişim Bölgesi’nde Turistik Ürün Satıcılarının Turizme Ve Turistlere Karşı Tutumu”. Sosyoekonomi, c. 32, sy. 60, 2024, ss. 387-04, doi:10.17233/sosyoekonomi.2024.02.18.
Vancouver Sarı C, Akbalık BSC. Doğu Antalya Turizm Gelişim Bölgesi’nde Turistik Ürün Satıcılarının Turizme ve Turistlere Karşı Tutumu. Sosyoekonomi. 2024;32(60):387-404.