Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“The Day of After Tomorrow” Filminin Çevre Söylemleri Perspektifinden İzleyiciler Üzerinde Oluşturduğu İklim Değişikliği Algısı ve Bilinci

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 1, 59 - 71, 30.06.2023
https://doi.org/10.32569/resilience.1192157

Öz

Günümüzde doğal kaynaklar hızla tüketilmektedir. Bilinçsiz bir şekilde tüketilen kaynaklar iklim değişiklilerinin yaşanmasına sebep olmakta ve dünyanın sürdürülebilirliğini azaltmaktadır. Bu bağlamda iklim değişikliğini anlamak, çözüm üretmek amacıyla birçok çalışma yapılmaktadır. Son dönemde yapılan çalışmalar iklim değişikliğinin toplumlar için önemini açıklamakta ve bunu görsel teknikler yardımı ile desteklemektedir. Yapılan çalışmada, iklim değişikliğini konu alan kurgu filmlerinden biri olan, birçok alanda ödül almış ‘The Day Of After Tomorrow’ isimli 2004'te çekilmiş Hollywood yapımı sinema filminin izleyicileri üzerinde oluşturduğu iklim değişikliği algısı ve bilincinin çevreci söylemler aracılığıyla tespit edilmesini amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında belirlenen yöntem iki aşamada tamamlanmıştır. Birinci aşamada Türkiye’de en çok ziyaret edilen sinema web sitelerinde çevrimiçi veri tabanlarında yer alan yorumlar belirli başlıklar altında kategorize edilmiş, ikinci aşama ise çevre söylemleri doğrultusunda kategorize edilen yorumlar MAXQDA 2022 Analytics Pro yazılımı ile analiz edilmiştir. Çalışma bulguları incelendiğinde film izleyicilerin büyük çoğunluğunda (%39,6) iklim değişikliği bilincinin oluşturulamadığı görülmüştür. Film izleyicilerinin çevre bilinci ve iklim değişikliği konusunda verilmek istenen mesajı göz ardı ederek filmi genel ifadelerle yorumladıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Adedeji, O. (2014). Global climate change. Journal of Geoscience and Environment Protection, 2(02), 114.
  • Budan, C. Y. (2017). Çevreci Eleştiri Bağlamında Yaşar Kemal’in Kuşlar Da Gitti Romanı Üzerine Bir Değerlendirme. Bartın Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 2(1), 3-20.
  • Dingler, J. (2005). The discursive nature of nature: Towards a post-modern concept of nature. Journal of Environmental Policy & Planning, 7(3), 209-225.
  • Eryılmaz, Ç. (2017). Çevre Söylemlerine Göre Çevre Konulu Filmlerin Analizi. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 117-147.
  • Erzen, J. (2006). Çevre Estetiği, Odtü Yayıncılık, Ankara.
  • Güntay, G. Y. (2020). Yeşil Reklamlarda Tüketicinin Bilinçlendirilmesine Yönelik Çevreci Söylemlerin Analizi. Selçuk İletişim, 13(2), 501-533.
  • Hannigan, John (2006), Environmental Sociology, London: Routledge.
  • Hajer, M. A. (1995). The politics of environmental discourse: Ecological modernization and the policy process. Clarendon Press.
  • IPCC (2001) Third assessment report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). Cambridge University Press, UK.
  • IPCC Online (2001), Glossary of Terms Used in the IPCC Third Assessment Report.
  • İgit, A. S. L. I. (2017). Yılanların Öcü Filminin Ekoeleştirel Söylem Çözümlemesi. Global Media Journal, 7(14).
  • Krippendorff, K. (2013), Content Analysis: An Introduction to its Methodology, Thousand Oaks: Sage
  • Novikau, A. (2016, March). The evolution of the concept of environmental discourses: is environmental ideologies a useful concept?. In Western Political Science Association 2016 Annual Meeting Paper.
  • Öztürk, Ö. (2017). Çevrecilik Söylemleri ve Türkiye’deki Çevre Hareketlerinin Seyri/Environmental Discourses and the Course of Environmental Movements in Turkey. Journal of History Culture and Art Research, 6(2), 441-456.
  • Rydin, Y. (2003). Conflict, consensus, and rationality in environmental planning: an institutional discourse approach. OUP Oxford.
  • Sakellari, M. (2015). Cinematic climate change, a promising perspective on climate change communication. Public Understanding of Science, 24(7), 827-841.
  • Schreier, M. (2013), Qualitative Content Analysis in Practice, Los Angeles: Sage.
  • Shapiro, M. J. (2005). The discursive spaces of global politics. Journal of Environmental Policy & Planning, 7(3), 227-238.
  • Teymur, N. 1982. Environmental Discourse: A Critical Analysis of Environmentalism in Architecture, Planning, Design, Ecology, Social Sciences and the Media. Question Press, London.
  • URL-1; https://www.blog.umut.org.tr/iklim-krizi-ve-sinemadaki-izleri.html
  • Yaslıkaya, R. (2015). Ekolojik Paradigmada Bir Kavşak: Çevreci Sinema. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS): 410-428.

The Perception and Consciousness of Climate Change Created on The Audience from the Perspective of Environmental Discourses by the Film “The Day of After Tomorrow”

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 1, 59 - 71, 30.06.2023
https://doi.org/10.32569/resilience.1192157

Öz

Today, natural resources are consumed rapidly. Unconsciously consumed resources cause climate change and reduce the sustainability of the world. In this context, many studies are carried out in order to understand climate change and produce solutions. Recent studies explain the importance of climate change for societies and support this with the help of visual techniques. This study is aimed to determine the perception and awareness of climate change created by the audience of the 2004 Hollywood feature film called 'The Day of After Tomorrow', which is one of the fictional films about climate change, which has received awards in many fields, through environmentalist discourses. The method determined within the scope of the study was completed in two stages. In the first stage, the comments in the online databases of the most visited cinema websites in Turkey were categorized under certain headings, and in the second stage, the comments categorized in line with environmental discourses were analyzed with the MAXQDA 2022 Analytics Pro software. When the study findings were examined, it was seen that the majority of the movie audience (39.6%) could not create awareness of climate change. It was concluded that the movie audiences interpreted the movie in general terms, ignoring the message about environmental awareness and climate change.

Kaynakça

  • Adedeji, O. (2014). Global climate change. Journal of Geoscience and Environment Protection, 2(02), 114.
  • Budan, C. Y. (2017). Çevreci Eleştiri Bağlamında Yaşar Kemal’in Kuşlar Da Gitti Romanı Üzerine Bir Değerlendirme. Bartın Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 2(1), 3-20.
  • Dingler, J. (2005). The discursive nature of nature: Towards a post-modern concept of nature. Journal of Environmental Policy & Planning, 7(3), 209-225.
  • Eryılmaz, Ç. (2017). Çevre Söylemlerine Göre Çevre Konulu Filmlerin Analizi. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 117-147.
  • Erzen, J. (2006). Çevre Estetiği, Odtü Yayıncılık, Ankara.
  • Güntay, G. Y. (2020). Yeşil Reklamlarda Tüketicinin Bilinçlendirilmesine Yönelik Çevreci Söylemlerin Analizi. Selçuk İletişim, 13(2), 501-533.
  • Hannigan, John (2006), Environmental Sociology, London: Routledge.
  • Hajer, M. A. (1995). The politics of environmental discourse: Ecological modernization and the policy process. Clarendon Press.
  • IPCC (2001) Third assessment report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). Cambridge University Press, UK.
  • IPCC Online (2001), Glossary of Terms Used in the IPCC Third Assessment Report.
  • İgit, A. S. L. I. (2017). Yılanların Öcü Filminin Ekoeleştirel Söylem Çözümlemesi. Global Media Journal, 7(14).
  • Krippendorff, K. (2013), Content Analysis: An Introduction to its Methodology, Thousand Oaks: Sage
  • Novikau, A. (2016, March). The evolution of the concept of environmental discourses: is environmental ideologies a useful concept?. In Western Political Science Association 2016 Annual Meeting Paper.
  • Öztürk, Ö. (2017). Çevrecilik Söylemleri ve Türkiye’deki Çevre Hareketlerinin Seyri/Environmental Discourses and the Course of Environmental Movements in Turkey. Journal of History Culture and Art Research, 6(2), 441-456.
  • Rydin, Y. (2003). Conflict, consensus, and rationality in environmental planning: an institutional discourse approach. OUP Oxford.
  • Sakellari, M. (2015). Cinematic climate change, a promising perspective on climate change communication. Public Understanding of Science, 24(7), 827-841.
  • Schreier, M. (2013), Qualitative Content Analysis in Practice, Los Angeles: Sage.
  • Shapiro, M. J. (2005). The discursive spaces of global politics. Journal of Environmental Policy & Planning, 7(3), 227-238.
  • Teymur, N. 1982. Environmental Discourse: A Critical Analysis of Environmentalism in Architecture, Planning, Design, Ecology, Social Sciences and the Media. Question Press, London.
  • URL-1; https://www.blog.umut.org.tr/iklim-krizi-ve-sinemadaki-izleri.html
  • Yaslıkaya, R. (2015). Ekolojik Paradigmada Bir Kavşak: Çevreci Sinema. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS): 410-428.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çisem Seyhan 0000-0002-7451-8377

Hayat Zengin Çelik 0000-0002-4460-2498

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Kabul Tarihi 6 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Seyhan, Ç., & Zengin Çelik, H. (2023). “The Day of After Tomorrow” Filminin Çevre Söylemleri Perspektifinden İzleyiciler Üzerinde Oluşturduğu İklim Değişikliği Algısı ve Bilinci. Resilience, 7(1), 59-71. https://doi.org/10.32569/resilience.1192157