Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ABDALLIK GELENEĞİ TEMSİLCİLERİ MUHARREM ERTAŞ VE HACI TAŞAN’IN SESLENDİRDİKLERİ ESERLERİN FARKLI AÇILARDAN TASNİFİ

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 166 - 199, 15.07.2018
https://doi.org/10.31811/ojomus.436307

Öz

Abdallık, yüzyıllar boyunca
Anadolu coğrafyasında var olan, kendi içinde sosyal ve kültürel yapıyı
düzenleyen bir gelenektir. Abdallar, toplum içinde müzik yetenekleri ile de
kendilerini göstermişler ve ürettikleri eserler yoluyla, geleneksel müzik
kültürüne önemli katkılar sağlamışlardır.

Bu araştırmada, Abdallık
geleneğinin en önemli temsilcilerinden olan Muharrem Ertaş ile Hacı Taşan’ın
seslendirdikleri eserlerin, genel hatlarıyla geleneksel abdal müziğinin
özellikleri doğrultusunda tasniflerini yapmak amaçlanmıştır. Araştırma,
geleneksel abdal müziğinin iki önemli temsilcisinin seslendirdikleri eserlerin
tasniflerinin makam, ses genişliği ve usul yönünden yapılması ve elde edilen
verilerin karşılaştırılması yoluyla kendi yörelerine ve içinden yetiştikleri
geleneklerine olan katkılarını göz önüne sermek açısından önemli görülmektedir.





Araştırma tarama modelinde
yapılmış olup, var olan durum betimlenmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Akkanat, C. (2000). Gelenek ve İkinci Yeni Şiiri(Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı.
  • Ayata, S. (2012). Anadolu abdalları. Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ERUIFD). Sayı: 14. 51-62.
  • Bekki, S. (2012, Haziran-Aralık). Abdallık geleneği ve Neşet Ertaş. Ahi Evran Aktüel Dergisi. Sayı: 3. 10-13.
  • Daşdemir, İ. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık ve Danışmanlık
  • Duygulu, M. (1996). Anadolu abdalları'nda müzik. V. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Halk Müziği, Oyun, Tiyatro, Eğlence Seksiyon Bildirileri (108-121). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Erkan, S. (2008). Kırşehir Yöresi Halk Müziği Geleneğinde Abdallar(Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Edebiyat Anabilim Dalı Türk Halkbilimi Bilim Dalı.
  • Gürsoy, Ş. (2006). Sosyal ve Dini Yaşam Açısından Orta Anadolu Abdalları -Kırşehir Örneği- (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Kaptan, S. ( 1995 ). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Rehber Yayınevi.Keskin, A. (2014, Ekim). Geleneksel abdal müziğinin temsili ve Neşet Ertaş, Uluslararası Sosyal Araştırma Dergisi. Cilt:7. Sayı:34. 99-112.
  • Önler, Z. (2013). Tarihten günümüze abdal sözcüğü. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Cilt:13. 293-298.
  • Saruhan, Ş. (2012). Orta Anadolu Abdalları Ses İcralığında Register ve Şarkıcı Formantı Bulguları (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzikoloji Anabilim Dalı Müzikoloji ve Müzik Teorisi Programı.
  • Say, A. (2012). Müzik sözlüğü (Dördüncü Basım). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Tokel, B. B. (2004). Neşet Ertaş Kitabı(4. Baskı).Ankara: Akçağ Basın Yayın Pazarlama A.Ş.
  • Yılmaz, A. (2008). Kırşehir Örneklemesiyle Anadolu Abdalları, Kırşehir: Kırşehir Belediyesi Kültür Tarih Yayınları Serisi 6

CLASSIFICATION OF THE MUSICAL WORKS PERFORMED BY MUHARREM ERTAŞ AND HACI TAŞAN IN TERMS OF DIFFERENT ASPECTS

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 166 - 199, 15.07.2018
https://doi.org/10.31811/ojomus.436307

Öz

Abdallık is a tradition which has
existed in Anatolia for centuries and organized the social and cultural
structure by itself. Abdals are known with their musical abilities in society
and have made great contribution to traditional music culture by works they
produced.

In this research, it was roughly
aimed to classify the musical works performed by Muharrem Ertaş and Hacı Taşan
who are the two important representatives of Abdallık tradition in accordance
with the characteristic of traditional Abdal music. The research is  considered significant due to two reasons.
One of them is that the musical works of two important representatives of
traditional Abdal  music should be
classified  with respect to maqam,
register and meter. As for the second reason is that there two important
representatives should display all contributions to region where they lived and
traditions in which they grew up through comparing obtained datas.





The research was done in descriptive survey model and the current situation was
tried to  be represented.  

Kaynakça

  • Akkanat, C. (2000). Gelenek ve İkinci Yeni Şiiri(Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı.
  • Ayata, S. (2012). Anadolu abdalları. Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ERUIFD). Sayı: 14. 51-62.
  • Bekki, S. (2012, Haziran-Aralık). Abdallık geleneği ve Neşet Ertaş. Ahi Evran Aktüel Dergisi. Sayı: 3. 10-13.
  • Daşdemir, İ. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık ve Danışmanlık
  • Duygulu, M. (1996). Anadolu abdalları'nda müzik. V. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Halk Müziği, Oyun, Tiyatro, Eğlence Seksiyon Bildirileri (108-121). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Erkan, S. (2008). Kırşehir Yöresi Halk Müziği Geleneğinde Abdallar(Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Edebiyat Anabilim Dalı Türk Halkbilimi Bilim Dalı.
  • Gürsoy, Ş. (2006). Sosyal ve Dini Yaşam Açısından Orta Anadolu Abdalları -Kırşehir Örneği- (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı.
  • Kaptan, S. ( 1995 ). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Rehber Yayınevi.Keskin, A. (2014, Ekim). Geleneksel abdal müziğinin temsili ve Neşet Ertaş, Uluslararası Sosyal Araştırma Dergisi. Cilt:7. Sayı:34. 99-112.
  • Önler, Z. (2013). Tarihten günümüze abdal sözcüğü. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Cilt:13. 293-298.
  • Saruhan, Ş. (2012). Orta Anadolu Abdalları Ses İcralığında Register ve Şarkıcı Formantı Bulguları (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzikoloji Anabilim Dalı Müzikoloji ve Müzik Teorisi Programı.
  • Say, A. (2012). Müzik sözlüğü (Dördüncü Basım). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Tokel, B. B. (2004). Neşet Ertaş Kitabı(4. Baskı).Ankara: Akçağ Basın Yayın Pazarlama A.Ş.
  • Yılmaz, A. (2008). Kırşehir Örneklemesiyle Anadolu Abdalları, Kırşehir: Kırşehir Belediyesi Kültür Tarih Yayınları Serisi 6
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Fahrettin Özdeş

Sertan Demir

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özdeş, F., & Demir, S. (2018). ABDALLIK GELENEĞİ TEMSİLCİLERİ MUHARREM ERTAŞ VE HACI TAŞAN’IN SESLENDİRDİKLERİ ESERLERİN FARKLI AÇILARDAN TASNİFİ. Online Journal of Music Sciences, 3(1), 166-199. https://doi.org/10.31811/ojomus.436307