Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN HÜCRE KONUSUYLA İLGİLİ ANLAYIŞLARINI ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR TEST GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Yıl 2020, Cilt: 17 Sayı: 46, 203 - 233, 30.10.2020

Öz

Fen eğitiminde kaliteyi arttırabilmek için kazanımları kapsayan ölçme araçlarının kullanılması gerekmektedir. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı, alanyazına 7. sınıf fen bilimleri dersi “Hücre” konusu kazanımlarını ölçmeye yönelik geçerliliği ve güvenirliliği sağlanmış bir ölçme aracı kazandırmaktır. 28 soruluk Hücre Akademik Başarı Testi (HABT) kapsam geçerliliği ve anlaşılırlığı için alanında uzman 2 (iki) akademisyen, 4 (dört) fen bilimleri öğretmeni ve 1 (bir) Türkçe öğretmeni tarafından incelenmiştir. Benzer nitelikte ve öğrenci seviyesini aşan 3 (üç) madde uzman görüşleri sonucu testten çıkarılmıştır. 25 (yirmi beş) sorudan oluşan başarı testinin pilot uygulaması yapılmıştır. Uygulama 2 (iki) farklı okulda öğrenim görmekte olan 130 (yüz otuz) 7. sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Yapılan madde analizleri sonucunda başarı testinin güvenirliğiyle ilgili olarak Cronbach Alpha (KR-20) kat sayısı .87 bulunmuştur. Ayrıca başarı testinin ortalama madde güçlüğü .668, ortalama madde ayırt ediciliği ise .596 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen bulgular ve bulgular doğrultusunda ulaşılan sonuçlar ışığında geliştirilen başarı testinin geçerli ve güvenilir olduğu ifade edilebilir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, M. ve Karslı, F. (2015). Alternatif ölçme-değerlendirme yaklaşımları kullanılarak iş ve enerji konusunda geliştirilen başarı testinin geçerlilik ve güvenirlik analizi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 1-25.
  • Akbulut, H. İ. ve Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir? İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bir çalışma. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44.
  • Ahmad, S., Sultana, N. and Jamil, S. (2020). Considerations for Constructing and Validating Biology Achievement Test at Secondary Level. US-China Education Review B, January 2020, Vol. 10, No. 1, 13-25doi: 10.17265/21616248/2020.01.002
  • Arslan, A. G. Ö., ve Karamustafaoğlu, S. 2018 Fen Bilimleri Öğretim Programı Kapsamındaki 7. Sınıf Güneş Sistemi Ve Ötesi Ünitesine Yönelik Bir Başarı Testi Geliştirme. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 172–205.
  • Atılgan, H., Kan, A. ve Doğan, N. (2009). Eğitimde ölçme ve değerlendirme.(3. Baskı). Ankara: Arı Yayıncılık.
  • Aygan, M. B. ve Kırbağ Zengin, F. (2017). Yenilenebilir Enerji Konusunda Geçerliliği ve Güvenilirliği Sağlanmış Bir Başarı Testi Geliştirme Çalışması, International Journal of Eurasia Social Sciences, 8(28), ss. (CXXXIX-CLV).
  • Ayvacı, H. Ş. ve Durmuş, A. (2016). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Isı ve sıcaklık başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 87-102.
  • Baykul, Y., 2010. Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Bilir, V. (2016). Korozyon konusunda geçerliliği ve güvenirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2016(6), 124-133.
  • Bolat, A. ve Karamustafaoğlu, S. (2019). Vücudumuzdaki sistemler ünitesi başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 131-159.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem.
  • Büyüköztürk, Ş., 2018. Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum, Pegem A yayıncılık, Ankara.
  • Creswell, J. W. (2013). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. New York: Sage.
  • Çakır, M. ve Aldemir, B. (2011). İki aşamalı genetik kavramlar tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16).
  • Çepni, S., Bayrakçeken, S., Yılmaz, A., Yücel, C., Semerci, Ç., Köse, E., …Gündoğdu, K. (2008). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Darling-Hammond, L., Herman, J., Pellegrino, J., Abedi, J., Aber, J. L., Baker, E., ... and Ho, A. (2013). Criteria for high-quality assessment. Stanford Center for Opportunity Policy in Education, Stanford, CA.
  • Demir, B. ve Akarsu, N. (2014). Modern fizik konuları ile ilgili kavram testi geliştirilmesi ve uygulanması: Modern fizik kavram testi (MKFT). Journal of European Education, 4(2).
  • Demir, N., Kızılay, E. ve Bektaş, O. (2016). 7. sınıf çözeltiler konusunda başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1).
  • Divarcı, Ö. F. ve Kaya, H. (2019). 8. Sınıf “Maddenin Halleri ve Isı” Ünitesine Yönelik Geçerliliği ve Güvenirliği Sağlanmış Bir Akademik Başarı Testi Geliştirme Çalışması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(2), 214–238.
  • Dumanoğlu, F. ve Bezir-Akçay, B. (2018). Elektrik enerjisi başarı testinin geliştirilmesi. E- Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 20-39.
  • Erkan, S. ve Gömleksiz M. (Ed.). (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. (3. Baskı). Ankara: Nobel yayınları.
  • Gömleksiz, M. ve Erkan, S. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gönen, S., Kocakaya, S. ve Kocakaya, F. (2011). Dinamik konusunda geçerliği ve güvenirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), s.40-57.
  • Güven, E. (2013). Çevre sorunları başarı testinin geliştirilmesi ve öğretmen adaylarının bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2).
  • Güneş, M. H. ve Serdaroğlu, C. (2018). Bitki ve hayvanlarda üreme, büyüme ve gelişme ünitesinde geliştirilen başarı testinin geçerliliği ve güvenirliği. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi), 2(1), 35-40.
  • Güngörmez, H.G. ve Akgün, A. (2018). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki kuvvet ve enerji ünitesine yönelik akademik başarı testi geliştirme çalışması. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 85-99.
  • Haladyna, T. M. (1997). Writing test items to evaluate higher order thinking. Needham Heights: Allynand Bacon.
  • İdin, Ş. ve Aydoğdu, C. (2016). Kuvvet ve hareket ünitesi başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Eğitim, Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi, 1(1), 14-33.
  • Karamustafaoğlu, S. ve Tutar, M. (2016). 6. Sınıf Dünya’mız, Ay ve Yaşam Kaynağımız Güneş Ünitesi’ne yönelik bir başarı testi geliştirme. Pegem Atıf İndeksi, 303-320.
  • Karip, E. (Ed.) (2012). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi (5. Baskı).
  • Kaptan, F. ve Korkmaz, H. (1999). İlköğretimde Etkili Öğretme ve Öğrenme Öğretmen El Kitabı.
  • Katz, L. J. and Slomka, G. T. (1999). Achievement Testing. In Goldstein. G. ve Hersen, M. (Eds.). Handbook of Psychological Assessment (pp. 149 – 182). Oxford: Pergamon.
  • Keçeci, G., Yıldırım, P. ve Zengin, F. K. (2019). Sistemler akademik başarı testi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 3(1), 96–114.
  • Kenan, O. ve Özmen, H. (2014). Maddenin tanecikli yapısına yönelik iki aşamalı çoktan seçmeli bir testin geliştirilmesi ve uygulanması. Journal of Research in Education and Teaching, 3(3), 371-378.
  • Kızılcık, H. Ş. ve Tan, M. (2011). İtme ve momentum konusunda çoktan seçmeli bir test geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 185-198.
  • Kızkapan, O. ve Bektaş, O. (2018). Fen eğitiminde başarı testi geliştirilmesi: Hücre bölünmesi ve kalıtım örneği. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 1-18.
  • Kızkapan, O. ve Bektaş, O. (2018). Yedinci sınıf maddenin yapısı ve özellikleri ünitesi başarı testi geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 4(2), 186–202.
  • Klufa, J. (2015). Multiple Choice Question Tests –Advantages and Disadvantages. Retrieved from http://www.inase.org/library/2015/zakynthos/bypaper/EDU/EDU–07.pdf
  • Liamputtong, P. (2013). Qualitative research methods (4th ed.). South Melbourne: Oxford University Press.
  • Marasigan, N. V. (2019). Development and validation of mathematics achievement test. International Journal of Recent Innovations in Academic Research. Volume-3, Issue-3, March-2019: 262-268.
  • Mehrens, W. A. and Lehmann, I. J. (1991). Measurement and evaluation in education and psychology. (4. b.) New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Nacaroğlu, O., Bektaş, O. ve Kızkapan, O. (2020). Madde döngüleri ve çevre sorunları konusunda başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 36–51.
  • Nacaroğlu, O. ve Bektaş, O. (2019). Fen bilimleri dersindeki madde ve değişim ünitesine yönelik geçerli ve güvenilir başarı testi geliştirme: BİLSEM örneği. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 67-88.
  • Nakiboğlu, C. ve Yazar, O. G. (2019). 9. sınıf “doğa ve kimya” ünitesi ile ilgili başarı testi geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(1), 76–104.
  • Tekindal, S. (Ed). (2017). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem A akademi.
  • Timur, S., Doğan, F., Çetin, N. İ., Timur, B. ve Işık, R. (2019). Developing achievement test on cell subject for 6th grade: a validity and reliability study. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48(2), 1202–1219.
  • Tunç, T., ve Kılınç Alpat, S. (2015). Elektrokimyada geçerlik ve güvenirliği sağlanmış kimya başarı testinin geliştirilmesi. Journal of Higher Education ve Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 5(3).
  • Özaşkın Arslan, A. G., Karamustafaoğlu, S. (2019). 2018 Fen bilimleri öğretim programı kapsamındaki 7. sınıf güneş sistemi ve ötesi ünitesine yönelik bir başarı testi geliştirme. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2), 172-205.
  • Özcan, H., Koca, E. ve Söğüt, M. (2019). Ortaokul öğrencilerinin basınç kavramıyla ilgili anlayışlarını ölçmeye yönelik bir test geliştirme çalışması. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(1), 130-144.
  • Özgüven, İ. E., 2012. Psikolojik testler, 11. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Özhan, K. ve Odabaş, S. (2009). Yediiklim KPSS eğitim bilimleri dergisi. Ankara: Eğitim Bilgisayar Yayıncılık.
  • Özkan, E. ve Eryılmaz-Muştu, Ö. (2018). 8. sınıf basit makineler ünitesine yönelik başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 737-754. doi: 10.17218/hititsosbil.332294.
  • Patton, M. (2002). Qualitative evaluation and research methods. Beverly Hills: SAGE.
  • Saraç, H. (2018). Fen bilimleri dersi ‘maddenin değişimi’ ünitesi ile ilgili başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 416-445.
  • Saylan-Kırmızıgül, A. ve Kaya, H. (2019). ‘Aynalarda yansıma ve ışığın soğrulması’ konusunda geçerliği ve güvenirliği sağlanmış başarı testi geliştirme çalışması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi [Journal of Theoretical Educational Science], 12(2), 474-493.
  • Sözen, M., ve Bolat, M. (2016). Developing an achievement test for the subject of sound in science education. Journal of Education and Learning, 5(2), 149-169.
  • Şahin, Ç. ve Bodur Ş. (2016). İlköğretim 7. sınıf ‘vücudumuzdaki sistemler’ ünitesine yönelik günlük yaşamla ilişkilendirme testi geliştirilmesi. İlkogretim Online, 15(3), 999-1016.
  • Şen, H. C. ve Eryılmaz, A. (2011). Bir başarı testi geliştirme çalışması: Basit elektrik devreleri başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-39.
  • Şener, N. ve Taş, E. (2017). Developing achievement test: A research for assessment of 5th grade biology subject. Journal of Education and Learning, 6(2), 254.
  • Sontay, G. ve Karamustafaoğlu, S. (2017). 5. sınıf fen bilimleri dersi “yer kabuğunun gizemi” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme. Fen Bilimleri Öğretim Dergisi, 5(1), 62-86.
  • Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Tosun, C. ve Taşkesenligil, Y. (2011). Revize edilmiş Bloom’un taksonomisine göre çözeltiler ve fiziksel özellikleri konusunda başarı testinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 499-522.
  • Turgut, Ü., Salar, R. ve Çolak, A. (2016). Elektromanyetizma Konusunda Kavramsal Başarı Testi Geliştirilmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 117–140.
  • Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Üçüncü, G. ve Sakız, G. (2020). Başarı Testi Geliştirme Süreci: İlkokul Dördüncü Sınıf Maddeyi Tanıyalım Ünitesi Örneği. Kastamonu Education Journal, 28(1), 82-94.
  • Vogt, W. P., Gardner, D. C. and Haeffele, L. M. (2012). When to use what research design. New York: Guilford Press.
  • Yıldız, S., Keçeci, G. ve Zengin, F. K. (2019). Dengeli Beslenme Akademik Başarı Testi: Geçerlik ve Güvenirlik Araştırması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 848–869.
Toplam 67 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hasan Özcan 0000-0002-4210-7733

Cihan Boz Bu kişi benim 0000-0002-0420-4436

Abdulkadir Özkaya 0000-0002-6962-4597

Yayımlanma Tarihi 30 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 17 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Özcan, H., Boz, C., & Özkaya, A. (2020). 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN HÜCRE KONUSUYLA İLGİLİ ANLAYIŞLARINI ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR TEST GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(46), 203-233.
AMA Özcan H, Boz C, Özkaya A. 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN HÜCRE KONUSUYLA İLGİLİ ANLAYIŞLARINI ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR TEST GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Ekim 2020;17(46):203-233.
Chicago Özcan, Hasan, Cihan Boz, ve Abdulkadir Özkaya. “7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN HÜCRE KONUSUYLA İLGİLİ ANLAYIŞLARINI ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR TEST GELİŞTİRME ÇALIŞMASI”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17, sy. 46 (Ekim 2020): 203-33.
EndNote Özcan H, Boz C, Özkaya A (01 Ekim 2020) 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN HÜCRE KONUSUYLA İLGİLİ ANLAYIŞLARINI ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR TEST GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17 46 203–233.
IEEE H. Özcan, C. Boz, ve A. Özkaya, “7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN HÜCRE KONUSUYLA İLGİLİ ANLAYIŞLARINI ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR TEST GELİŞTİRME ÇALIŞMASI”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 17, sy. 46, ss. 203–233, 2020.
ISNAD Özcan, Hasan vd. “7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN HÜCRE KONUSUYLA İLGİLİ ANLAYIŞLARINI ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR TEST GELİŞTİRME ÇALIŞMASI”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17/46 (Ekim 2020), 203-233.
JAMA Özcan H, Boz C, Özkaya A. 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN HÜCRE KONUSUYLA İLGİLİ ANLAYIŞLARINI ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR TEST GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020;17:203–233.
MLA Özcan, Hasan vd. “7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN HÜCRE KONUSUYLA İLGİLİ ANLAYIŞLARINI ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR TEST GELİŞTİRME ÇALIŞMASI”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 17, sy. 46, 2020, ss. 203-3.
Vancouver Özcan H, Boz C, Özkaya A. 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN HÜCRE KONUSUYLA İLGİLİ ANLAYIŞLARINI ÖLÇMEYE YÖNELİK BİR TEST GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2020;17(46):203-3.

.