Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YEDİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN MATEMATİK OKURYAZARLIĞI EĞİTİMİNİN PLANLANMASI, UYGULANMASI VE DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2021, Cilt: 50 Sayı: 232, 225 - 245, 24.11.2021
https://doi.org/10.37669/milliegitim.743329

Öz

Bu çalışmanın amacı, ortaokul yedinci sınıf öğrencilerine verilen matematik okuryazarlığı eğitiminin öğrencilerin matematik okuryazarlığı başarısına etkisini ortaya koymak ve kalıcı öğrenmenin gerçekleşip gerçekleşmediğini belirlemektir. Çalışma, Bursa’daki bir devlet ortaokulunun yedinci sınıfına giden 19 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada eylem araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada katılımcılara on iki hafta boyunca matematik okuryazarlığı eğitimi verilmiştir. Çalışma grubuna Matematik Okuryazarlığı ön test-son testi ve sekiz ay sonra kalıcılık testi uygulanmıştır. Öğrencilerin etkinliklere katılımları değerlendirebilmek için ön test uygulandıktan sonra haftalık değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Son olarak eğitim sonunda öğrencilerin eğitim sürecine ait duygu ve düşüncelerini belirleyebilmek için öğrencilerden birer mektup yazmaları istenmiş ve elde edilen mektuplara içerik analizi uygulanmıştır. Elde edilen bulgular neticesinde matematik okuryazarlığı eğitiminin, yedinci sınıf öğrencilerinin matematik okuryazarlığı başarı düzeylerinde anlamlı derecede artış sağladığı görülmüştür. Sekiz ay sonra yapılan kalıcılık testi sonucunda da öğrencilerde kalıcı öğrenme gerçekleştiği saptanmıştır. Etkinliklere katılımlar değerlendirildiğinde öğrencilerin etkinliklere aktif şekilde katıldığı belirlenmiştir. Öğrencilerden toplanan mektupların içerikleri duyuşsal ve bilişsel öğrenmeye yönelik iki kategori altında incelendiğinde öğrencilerin olumlu görüş bildirdiği görülmüştür.

Kaynakça

  • AKARSU, S. (2009). Öz-Yeterlik, Motivasyon ve PISA 2003 Matematik okuryazarlığı üzerine uluslararası bir karşılaştırma: Türkiye ve Finlandiya. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Bolu.
  • AKSU, G. & GÜZELLER, C. O. (2016). PISA 2012 Matematik Okuryazarlığı Puanlarının Karar Ağacı Yöntemiyle Sınıflandırılması: Türkiye Örneklemi. Eğitim ve Bilim, 41 (185), 101-122.
  • AKSU, G., GÜZELLER, C.O.& ESER, M.T. (2017). Öğrencilerin matematik okuryazarlığı performanslarının aşamalı doğrusal model (hlm) ile incelenmesi: PISA 2012 Türkiye Örneği. Eğitim ve Bilim, 42(191), 247-266.
  • AKYÜZ, G., PALA, N. M. (2010). PISA 2003 Sonuçlarına göre öğrenci ve sınıf özelliklerinin matematik okuryazarlığına ve problem çözme becerilerine etkisi. İlköğretim Online, 9 (2), 668-678.
  • ALTINTAŞ, E., ÖZDEMİR, A. Ş. & KERPİÇ, A. (2012). Öğretmen adaylarının matematik okuryazarlığı özyeterlik algılarının bölümlere göre karşılaştırılması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 26-34.
  • ALTUN M., BOZKURT I. (2017). Matematik Okuryazarlığı Problemleri İçin Yeni Bir Sınıflama Önerisi, Eğitim ve Bilim, 42(190), 171-188.
  • BANSİLAL, S. (2011). Unpacking mathematical literacy teachers' understanding of the concept of inflation. African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education, 15(2), 179-190.
  • BOZKURT, I. (2019). Matematik Okuryazarlığı Konusunda Yetiştirilen Öğretmenlerin Öğrencilerinde Matematik Okuryazarlığı Gelişiminin İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Bursa, Türkiye.
  • CİHANOĞLU, M. O. (2008). Alternatif değerlendirme yaklaşımlarından öz ve akran değerlendirmenin işbirlikli öğrenme ortamlarında akademik başarı, tutum ve kalıcılığa etkileriDokuz Eylül Üniversitesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi), İzmir.
  • COLWELL, J., & ENDERSON, M. C. (2016). “When I hear literacy”: Using pre-service teachers' perceptions of mathematical literacy to inform program changes in teacher education. Teaching and Teacher Education, 53, 63-74.
  • ÇELİK, S., ÖRENOĞLU T. S. & ÇELİK, K. (2018). Öğrenci Başarısının Derse Katılım ve Öğretmen Yakınlığıyla İlişkisi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(1), 39-53.
  • DİNÇER, B., AKARSU, E. & YILMAZ, S. (2016). İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Özyeterlik Algıları İle Matematik Öğretimi Yeterlik İnanç Düzeylerinin İncelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7(1), 207-228.
  • GELLERT, U. (2004). Didactic Material Confronted with The Concept of Mathematical Literacy. Educational Studies in Mathematics, 55, 163-179.
  • GÜRBÜZ, M. (2014). PISA Matematik Okuryazarlık Öğretiminin PISA Sorusu Yazma ve Okuryazarlık Düzeyleri Üzerine Etkisi. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi), Bursa.
  • GÜRSAKAL, S. (2012). Pısa 2009 Öğrenci Başarı Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(1), 441-452.
  • GÜNEŞ, G. & GÖKÇEK, T. (2013). Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 70-79.
  • GÜZEL, S. (2017). Altıncı Sınıf Matematik Dersi Öğretim Programının Matematik Okuryazarlığı Yeterlikleri Bakımından Değerlendirilmesi Ve Geliştirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Bursa, Türkiye.
  • HÖFER, T., & BECKMANN, A. (2009). Supporting mathematical literacy: examples from a cross-curricular project. ZDM: the international journal on mathematics education, 41(1-2), 223-230.
  • KOĞAR, H. (2015). PISA 2012 Matematik Okuryazarlığını Etkileyen Faktörlerin Aracılık Modeli ile İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 40(179), 45-55.
  • KORKMAZ, D. (2016). İlköğretim 6, 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Geometriye Yönelik Öz-Yeterlikleri İle Geometrik Düşünme Düzeyleri Arasındaki ilişki. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Eskişehir.
  • LEİBOWİTZ, D. (2016). Supporting mathematical literacy development: A case study of the syntax of ıntroductory algebra. Interdisciplinary Undergraduate Research Journal, 2(1), 7-13.
  • KURTOĞLU Ç. S. (2006). Materyal Kullanımının Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Geometri Kavramları Bağlamında Matematiksel Okuryazarlığına Etkisi Üzerine Deneysel Bir Çalışma., Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI (MEB), (2015). Milli Eğitim Bakanlığı 2015-2019 Stratejik Planı, Ankara
  • NATİONAL COUNCİL OF TEACHERS OF MATHEMATİCS (NCTM). (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: Author. OECD. (2006). Assessing scientific, reading and mathematical literacy. A framework for PISA 2006. Paris: OECD Publishing.
  • OJOSE, B., (2011). Mathematics literacy: Are we able to put the mathematics we learn into everyday use? Journal of Mathematics Education, 4(1), 89-100.
  • ÖNCÜ, S. (2007). The Relatıonshıp Between Instructor Practıces And Student Engagement: What Engages Students In Blended Learnıng Envıronments? Indiana University Department of Instructional Systems Technology (Yayınlanmış Doktora Tezi), Indiana.
  • ÖZGEN, K. & BİNDAK, R. (2011). Lise Öğrencilerinin Matematik Okuryazarlığına Yönelik Öz-Yeterlik İnançlarının Belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 1073-1089.
  • ÖZSOY G.Z., ÇILGIL B.Ç. & KIRBAŞLAR, F.G. (2013). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Öz-Yeterlik Düzeyleri İle Eleştirel Düşünme Eğilimleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 19 (2013-1,) 47-64.
  • PESEN, C. (2006). Eğitim Fakülteleri ve Sınıf Öğretmenler İçin Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımına Göre Matematik Öğretimi. Ankara: Öncü Basımevi.
  • SARİ, R. H. N., & WİJAYA, A. (2017). Mathematical literacy of senior high school students in Yogyakarta. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(1), 100-107.
  • ŞİMŞEK, Ö. & YEŞİLOĞLU, Ö. (2014). Akran Öğretimi Yönteminin Elektrik Kavramlarının Öğrenimi Ve Bilimsel Süreç Becerilerinin Kazanımı Üzerine Etkisi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,, 9(2), 72-94 .
  • TARIM, K., BAYPINAR, K. & KEKLİK, G. (2015). İlköğretim Öğretmenlerinin Matematik Okuryazarlığı Öz-Yeterlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(21), 846-870.
  • TAŞKIN, E. (2017). Altıncı Sınıf Öğrencilerine Verilen Matematik Okuryazarlığı Eğitiminin Öğrencilerin Matematik Okuryazarlığı Başarısına Etkisi., Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü(Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi), Bursa, Türkiye.
  • TAŞKIN, E., EZENTAŞ, R. & ALTUN, M. (2018). Altıncı Sınıf Öğrencilerine Verilen Matematik Okuryazarlığı Eğitiminin Öğrencilerin Matematik Okuryazarlığı Başarısına Etkisi. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(6), 2069-2079.
  • UYSAL, E. & YENİLMEZ, K. (2011). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Matematik Okuryazarlığı Düzeyi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 1-15.
  • YENİLMEZ, K. VE ATA, A. (2013). Matematik Okuryazarlığı Dersinin Öğretmen Adaylarının Matematik Okuryazarlığı Özyeterliğine Etkisi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6 (2), 1803-1816.
  • YEŞİLOĞLU, Ö., KARACA, S. & ŞİMŞEK, Ö. (2017). Akran Öğretimi Yönteminin Ortaokul Öğrencilerinin Fen Ve Teknoloji Dersindeki Başarısına Etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(41), 309-320.
  • YILDIRIM, S. (2011). Öz-yeterlik, İçe Yönelik Motivasyon, Kaygı ve Matematik Başarısı: Türkiye, Japonya ve Finlandiya’dan Bulgular. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 277-291.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayşegül Karakaş Bu kişi benim 0000-0002-0478-4661

Ridvan Ezentaş 0000-0001-8619-8334

Yayımlanma Tarihi 24 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 50 Sayı: 232

Kaynak Göster

APA Karakaş, A., & Ezentaş, R. (2021). YEDİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNE VERİLEN MATEMATİK OKURYAZARLIĞI EĞİTİMİNİN PLANLANMASI, UYGULANMASI VE DEĞERLENDİRİLMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 50(232), 225-245. https://doi.org/10.37669/milliegitim.743329