Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MUHASEBE ÖĞRETİMİNDE MANTIKSAL-MATEMATİKSEL ZEKÂNIN AKADEMİK BAŞARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Yıl 2020, Cilt: 20 Sayı: 60, 133 - 154, 08.06.2020

Öz

İktisadi ve idari bilimler alanında öğrenim gören öğrenciler bugünkü müfredat gereği bir kısmı zorunlu, bir kısmı seçmeli olmak üzere yoğun bir muhasebe öğrenimine tabi tutulmaktadır. Mezuniyet için bu derslerin başarılı bir şekilde tamamlanması gerekmektedir. Her derste olduğu gibi, muhasebe dersinde de bir kısım öğrencinin başarısız olduğu görülmektedir. Hatta başarısızlık oranının diğer derslere kıyasla göreli olarak daha fazla olduğu ifade edilebilir. Zira öğrenciler, muhasebe derslerindeki başarısızlıkları hakkındaki özdeğerlendirmelerinde; dersin matematiksel bir ders olduğunu, öğrenim geçmişlerinin muhasebe öğrenimini desteklemediğini; bu nedenle başarısız olduklarını ifade etmektedirler. Bu çalışmanın amacı da lisans öğreniminde muhasebe dersini ilk defa alan öğrencilerin ilk ders dönemi sonundaki akademik başarıları üzerinde yine lisans öğrenimleri sırasında almış oldukları matematik dersindeki akademik başarılarının ve çoklu zekâ bileşenlerinden biri olan mantıksal-matematiksel zekâ bileşenlerinin etkisini değerlendirmektir. Ayrıca öğrencilerin Gardner’ın zekâ bileşenleri bakımından nasıl bir zekâ bileşenleri kombinasyonuna sahip oldukları ile hangi zekâ bileşeninde en yüksek düzeyde oldukları belirlenmiş ve en yüksek oldukları zekâ bileşeni bakımından oluşturulan gruplar arasında, öğrencilerin muhasebe dersindeki akademik başarıları bakımından anlamlı bir farklılık bulunup bulunmadığı da sorgulanmıştır. Çalışmanın sınırları dahilindeki anakütlesini 332 öğrenci oluşturmaktadır. Anakütleden anket yoluyla 180 geçerli geri dönüş sağlanabilmiştir. Yüzde 95 anlam düzeyi (güven aralığında) yüzde 5 hata payı uygulandığında 180 gözlemden oluşan örneklem büyüklüğü, anakütleyi temsil için gerekli olan 178 sayısının üzerindedir. Elde edilen sonuçlara göre, çoklu zekâ kuramı özelinde öğrencilerin yatkın oldukları zekâ bileşenine göre ayrılan gruplar arasında muhasebe başarısı bakımından anlamlı bir farklılık söz konusu değildir. Ayrıca öğrencilerin mantıksal-matematiksel zekaya olan yatkınlıklarının ve matematik başarılarının muhasebe başarı durumları üzerinde yordama gücünün düşük olduğu tespit edilmiştir. Bu da göstermektedir ki, veri koşullar altında, öğrencilerin muhasebe dersindeki akademik başarılarının/başarısızlıklarının, iddia ettikleri gibi, temel bir bilim olan matematik dersindeki akademik başarıları ile ilgisi olduğunu söylemek mümkün değildir.

Kaynakça

  • Ahvan, Y. R., Pour, H. Z. (2016). The Correlation of Multiple Intelligences For The Achievements Of Secondary Students. Educational Research and Reviews. 11 (4), 141-145.
  • Armstrong, T. (2009). Multiple Intelligences In The Classroom. Virginia: Alexandria.
  • Ay, M. (2011). Öğrencilerin muhasebe derslerinde yaşadıkları anlama zorlukları ve nedenleri üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 263-277.
  • Ayaz, N. (1994). TBMM 1995 Yılı Bütçe Raporu. Ankara.
  • Bernardi, R. A. & Bean, D. F. (1999). Preparer versus user introductory sequence: The impact on performance in intermediate accounting I. Journal of Accounting Education, 17 (3), 141-158.
  • Bora Kılınçarslan, T., Poroy Arsoy, A., Özdemir, E. (2019). Çoklu Zekâ Kuramı Bağlamında Muhasebe Dersindeki Başarının Değerlendirilmesi. Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi. 56, 129-140.
  • Buckless, F. A., Lipe, M. G., Ravenscroft, S. P. (1991). Do gender effects on accounting course performance persist after controlling for general academic aptitude. Issues in Accounting Education. 6 (2), 248-261.
  • Buluç, B. (2010). Eğitimin Amaç ve İşlevleri. E. Karip (ed.), Eğitim Bilimine Giriş (ss. 22-55) içinde. Pegem Akademi.
  • Chan, D. S. & Leung, R. K. (1990). An Insight into the Relationship Between Selection and Academic Performance of Accountancy Students. In Proceedeings from Second Annual Hong Kong Conference of Accounting Education. 353-359.
  • Dubois, P. H. (1970). A history of psychological testing. Boston: Allyn & Bacon.
  • Dubois, P. H. (1972). Increase in educational opportunity through measurement. Proceedings of the 1971 Invitational Conference on Testing Problems. Princeton, NJ: Educational Testing Service.
  • Eskew, R. K. & Faley, R. H. (1988). Some Determinants of Student Performance in the First College-Level Financial Accounting Course. The Accounting Review. LX111(1), 137-147.
  • Eyyam, R., Meneviş, İ., Doğruer, N. (2010). Çoklu Zekâ ve Akademik Başarı Arasındaki İlişki. International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 916-919.
  • Farley, A. A. & Ramsay, A. L. (1988). Student Performance in the First Year Tertiary Accounting Courses and Its Relationship to Secondary Accounting Education. Accountin and Finance. 28 (1), 29-44.
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind. New York: Basic Books.
  • Gardner, H. (1999). Intelligence Reframed: Multiple Intelligence fort the 21. Century. Basic Books.
  • Gardner, H. (2004). Zihin Çerçeveleri Çoklu Zekâ Kuramı. Ebru Kılıç (çev.). Melisa Matbaacılık
  • Gardner, H. (2006). Multiple Intelligences New Horizons. Basic Books.
  • Gardner, H. (2009). Çoklu Zekâ Kuramı Yaratıcılık-Gelecek İçin Beş Akıl (çev.). Birinci Uluslararası Yaşayan Kuramcılar Konferansı. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Gardner, H. (2013). Çoklu Zekâ Yeni Ufuklar. Asiye Hekimoğlu Gül (çev.). Optimist Yayınları.
  • Garkaz, M., Bahman, B., Esmaelli, H. (2011). Factors affecting accounting students’ performance : The case of students at the Islamic Azad University. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29, 122-128.
  • Gul, F. A. & Fong, S. C. C. (1993). Predicting Success for Introductory Accounting Students: Some Further Hong Kong Evidence. Accountin Education. 2 (1), 33-41.
  • Gürel, E. ve Tat, M. (2010). Çoklu Zekâ Kuramı: Tekli Zekâ Anlayışından Çoklu Zekâ Yaklaşımına. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi.3, 336-356.
  • İkiz, F. E., Savi Çakar, F. (2010). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Alanları ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2 (3), 83-92.
  • Jansen, J. & Villiers, C. (2016). Determinants of Student Performance in an Accounting Degree Programme. South African Journal of Accounting Research. 30 (1), 1-28.
  • Kandeel, R. A. A. (2016). Multiple Intelligences Patterns of Students at King Saud University and Its Relationship with Mathematics’ Achievement. Journal of Education and Learning. 5 (3), 94-106.
  • Kaplan, M. R. & Saccuzzo, P. D. (2013). Psychological Testing: Principles, Applications and Issues. USA: Wadsworth Publishing.
  • Keef, S. P. (1992). The effect of prior accounting education: some evidence from New Zealand”, Accounting Education: An International Journal, 1 (1), 63 – 68.
  • Kızıl, C., Çelik, İ. E., Akman, V., Danışman, D. (2015). Muhasebe dersini ilk kez alan öğrencilerin başarısına etki eden faktörlerin tespiti: Yalova Üniversitesi’nde bir uygulama. İşletme Bilimi Dergisi, 3 (2).
  • Kurt, M., Çinici A., Demir, Y. (2011). Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Kuramına Gore Zekâ Alanları ile Biyoloji Dersine Yönelik Akademik Başarıları ve Cinsiyetleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Meh¬met Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 3, 51-68.
  • McClelland, A. & Kruger, P. (1993). An Investigation of the Subsequent Performance in Tertiay Studies of Students Admitted Through the Quennsland Tertiary Admissions Centre in 1989-1990. Canberra, Austiralia: Australian Goverment Publishing Service.
  • Mostafa, M. M. & Zheng, L. (2008). Factors associated with student performance in advanced accounting and auditing: An empirical study in a public university. Accounting Research Journal. 21 (1), 16-32. doi: 10.1108/10309610810891328.
  • Muğan, C. Ş. ve Akman, N. H. (2004). Muhasebe Eğitiminde Öğretim ve Öğrenim Yöntemleri İle Ders Başarısı Arasındaki İlişki; Pilot Çalışma. XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu. Antalya: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Muhasebe Enstitüsü.
  • Özulucan, A. (2009). Genel Muhasebe İlkeleri ve Uygulamaları. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Papageorgiou, K. & Halabi, A. K. (2014). Factors contributing toward student performance in a distance education accounting degree. Meditari Accountancy Research. 22 (2), 211-223.
  • Rohde, F. H. & Kavanagh, M. (1996). Performance in first year university accounting: quantifyingthe advantage of secondary school accounting. Accounting and Finance, 36 (2), 275 – 285.
  • Saban, A. (2005). Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim. Nobel Basımevi.
  • Schroeder, N. W. (1986). Previous accounting education and college-level accounting exam performance. Issuesin Accounting Education, 4 (1), 31-47.
  • Shah, C. J., Sanisara, M., Mehta, H. B., Vaghela, H. M. (2014). The Relationship Between Emotional Intelligence And Academic Achievement in Medical Undergraduate. International Journal of Research in Medical Sciences. 2 (1), 59-61.
  • Sternberg, R. J. (2003). Wisdom, Intelligence and Creativity Synthesized. Cambridge University Press.
  • Tho, L. M. (1994). Some evidence on the determinants of student performance in the University of Malaya Introductory Accounting Course. Accounting Education: An International Journal, 3 (4),331 – 340.
  • Uyar, A. ve Güngörmüş, A. H. (2011). Factor Associated with Student Performance in Financial Accounting Course. European Journal of Economic and Political Studies. 4 (2), 139-154.
  • Varıcı, İ. ve Bulut, E. (2015). Muhasebe dersine yönelik endişeler ve tutumlar: Samsun Ondokuzmayıs Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (3), 293-314.
  • Viviani, N. (1990). The Review of Tertiary Entrance in Queensland 1990. Report Submitted to the Minister for Education. Brisbane, Australia: Queensland Dept of Education.
  • Volmer, F. G. (1993). Effect of graphical presentations on insights into a company's financial position - an innovative educational approach to communicating financial information in financial reporting: a reply. Accounting Education, 2(4), 311-312.

THE EFFECT OF LOGICAL-MATHEMATICAL INTELLIGENCE ON ACADEMIC SUCCESS IN ACCOUNTING EDUCATION

Yıl 2020, Cilt: 20 Sayı: 60, 133 - 154, 08.06.2020

Öz

Students who studies in the field of economics and administrative sciences are subject to an intensive accounting education, some of which are compulsory and some are elective. These courses must be completed successfully for the graduation. As in the case of every course, it has been observed that the students may fail the accounting course. We can even state that failure rate in accounting lessons are relatively higher compared to other courses. In their self-evaluations about their failures in accounting lessons students stated that the accounting course is a mathematical course, and their study past does not support accounting education. The purpose of the research is to show whether the success of the students who took the accounting course for the first time is related to the academic success of the mathematics course they had taken before and logical-mathematical intelligence which is one of the multiple intelligences. In addition, it has questioned that combination of intelligence components in terms of Gardner’s intelligence components and which intelligence component they were most susceptible has found and whether there has a significant difference of students’ academic achievement in the accounting lesson. The universe of study which in frontiers of the research is 332 students. Survey application provided 180 students with valid feedback from the universe of study. The sample size is 180 samples and it is above 178; the number required for universe representation with 95 percentage significance level (confidence interval) and 5 percentage error margin. According to the obtained results, there is no significant difference in accounting successes between the groups that are classified according to their tendency to intelligence types of students. In addition, it has been determined that students' predisposition to logical-mathematical intelligence and their mathematics achievement have low predictive power on their accounting success. This shows that, under data conditions, it is not possible to say that students' academic achievements / failures in accounting lessons are related to their academic achievements in mathematics, which is a fundamental science, as they claim.

Kaynakça

  • Ahvan, Y. R., Pour, H. Z. (2016). The Correlation of Multiple Intelligences For The Achievements Of Secondary Students. Educational Research and Reviews. 11 (4), 141-145.
  • Armstrong, T. (2009). Multiple Intelligences In The Classroom. Virginia: Alexandria.
  • Ay, M. (2011). Öğrencilerin muhasebe derslerinde yaşadıkları anlama zorlukları ve nedenleri üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 263-277.
  • Ayaz, N. (1994). TBMM 1995 Yılı Bütçe Raporu. Ankara.
  • Bernardi, R. A. & Bean, D. F. (1999). Preparer versus user introductory sequence: The impact on performance in intermediate accounting I. Journal of Accounting Education, 17 (3), 141-158.
  • Bora Kılınçarslan, T., Poroy Arsoy, A., Özdemir, E. (2019). Çoklu Zekâ Kuramı Bağlamında Muhasebe Dersindeki Başarının Değerlendirilmesi. Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi. 56, 129-140.
  • Buckless, F. A., Lipe, M. G., Ravenscroft, S. P. (1991). Do gender effects on accounting course performance persist after controlling for general academic aptitude. Issues in Accounting Education. 6 (2), 248-261.
  • Buluç, B. (2010). Eğitimin Amaç ve İşlevleri. E. Karip (ed.), Eğitim Bilimine Giriş (ss. 22-55) içinde. Pegem Akademi.
  • Chan, D. S. & Leung, R. K. (1990). An Insight into the Relationship Between Selection and Academic Performance of Accountancy Students. In Proceedeings from Second Annual Hong Kong Conference of Accounting Education. 353-359.
  • Dubois, P. H. (1970). A history of psychological testing. Boston: Allyn & Bacon.
  • Dubois, P. H. (1972). Increase in educational opportunity through measurement. Proceedings of the 1971 Invitational Conference on Testing Problems. Princeton, NJ: Educational Testing Service.
  • Eskew, R. K. & Faley, R. H. (1988). Some Determinants of Student Performance in the First College-Level Financial Accounting Course. The Accounting Review. LX111(1), 137-147.
  • Eyyam, R., Meneviş, İ., Doğruer, N. (2010). Çoklu Zekâ ve Akademik Başarı Arasındaki İlişki. International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 916-919.
  • Farley, A. A. & Ramsay, A. L. (1988). Student Performance in the First Year Tertiary Accounting Courses and Its Relationship to Secondary Accounting Education. Accountin and Finance. 28 (1), 29-44.
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind. New York: Basic Books.
  • Gardner, H. (1999). Intelligence Reframed: Multiple Intelligence fort the 21. Century. Basic Books.
  • Gardner, H. (2004). Zihin Çerçeveleri Çoklu Zekâ Kuramı. Ebru Kılıç (çev.). Melisa Matbaacılık
  • Gardner, H. (2006). Multiple Intelligences New Horizons. Basic Books.
  • Gardner, H. (2009). Çoklu Zekâ Kuramı Yaratıcılık-Gelecek İçin Beş Akıl (çev.). Birinci Uluslararası Yaşayan Kuramcılar Konferansı. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Gardner, H. (2013). Çoklu Zekâ Yeni Ufuklar. Asiye Hekimoğlu Gül (çev.). Optimist Yayınları.
  • Garkaz, M., Bahman, B., Esmaelli, H. (2011). Factors affecting accounting students’ performance : The case of students at the Islamic Azad University. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29, 122-128.
  • Gul, F. A. & Fong, S. C. C. (1993). Predicting Success for Introductory Accounting Students: Some Further Hong Kong Evidence. Accountin Education. 2 (1), 33-41.
  • Gürel, E. ve Tat, M. (2010). Çoklu Zekâ Kuramı: Tekli Zekâ Anlayışından Çoklu Zekâ Yaklaşımına. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi.3, 336-356.
  • İkiz, F. E., Savi Çakar, F. (2010). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Alanları ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2 (3), 83-92.
  • Jansen, J. & Villiers, C. (2016). Determinants of Student Performance in an Accounting Degree Programme. South African Journal of Accounting Research. 30 (1), 1-28.
  • Kandeel, R. A. A. (2016). Multiple Intelligences Patterns of Students at King Saud University and Its Relationship with Mathematics’ Achievement. Journal of Education and Learning. 5 (3), 94-106.
  • Kaplan, M. R. & Saccuzzo, P. D. (2013). Psychological Testing: Principles, Applications and Issues. USA: Wadsworth Publishing.
  • Keef, S. P. (1992). The effect of prior accounting education: some evidence from New Zealand”, Accounting Education: An International Journal, 1 (1), 63 – 68.
  • Kızıl, C., Çelik, İ. E., Akman, V., Danışman, D. (2015). Muhasebe dersini ilk kez alan öğrencilerin başarısına etki eden faktörlerin tespiti: Yalova Üniversitesi’nde bir uygulama. İşletme Bilimi Dergisi, 3 (2).
  • Kurt, M., Çinici A., Demir, Y. (2011). Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Çoklu Zekâ Kuramına Gore Zekâ Alanları ile Biyoloji Dersine Yönelik Akademik Başarıları ve Cinsiyetleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Meh¬met Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 3, 51-68.
  • McClelland, A. & Kruger, P. (1993). An Investigation of the Subsequent Performance in Tertiay Studies of Students Admitted Through the Quennsland Tertiary Admissions Centre in 1989-1990. Canberra, Austiralia: Australian Goverment Publishing Service.
  • Mostafa, M. M. & Zheng, L. (2008). Factors associated with student performance in advanced accounting and auditing: An empirical study in a public university. Accounting Research Journal. 21 (1), 16-32. doi: 10.1108/10309610810891328.
  • Muğan, C. Ş. ve Akman, N. H. (2004). Muhasebe Eğitiminde Öğretim ve Öğrenim Yöntemleri İle Ders Başarısı Arasındaki İlişki; Pilot Çalışma. XXIII. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu. Antalya: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Muhasebe Enstitüsü.
  • Özulucan, A. (2009). Genel Muhasebe İlkeleri ve Uygulamaları. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Papageorgiou, K. & Halabi, A. K. (2014). Factors contributing toward student performance in a distance education accounting degree. Meditari Accountancy Research. 22 (2), 211-223.
  • Rohde, F. H. & Kavanagh, M. (1996). Performance in first year university accounting: quantifyingthe advantage of secondary school accounting. Accounting and Finance, 36 (2), 275 – 285.
  • Saban, A. (2005). Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim. Nobel Basımevi.
  • Schroeder, N. W. (1986). Previous accounting education and college-level accounting exam performance. Issuesin Accounting Education, 4 (1), 31-47.
  • Shah, C. J., Sanisara, M., Mehta, H. B., Vaghela, H. M. (2014). The Relationship Between Emotional Intelligence And Academic Achievement in Medical Undergraduate. International Journal of Research in Medical Sciences. 2 (1), 59-61.
  • Sternberg, R. J. (2003). Wisdom, Intelligence and Creativity Synthesized. Cambridge University Press.
  • Tho, L. M. (1994). Some evidence on the determinants of student performance in the University of Malaya Introductory Accounting Course. Accounting Education: An International Journal, 3 (4),331 – 340.
  • Uyar, A. ve Güngörmüş, A. H. (2011). Factor Associated with Student Performance in Financial Accounting Course. European Journal of Economic and Political Studies. 4 (2), 139-154.
  • Varıcı, İ. ve Bulut, E. (2015). Muhasebe dersine yönelik endişeler ve tutumlar: Samsun Ondokuzmayıs Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (3), 293-314.
  • Viviani, N. (1990). The Review of Tertiary Entrance in Queensland 1990. Report Submitted to the Minister for Education. Brisbane, Australia: Queensland Dept of Education.
  • Volmer, F. G. (1993). Effect of graphical presentations on insights into a company's financial position - an innovative educational approach to communicating financial information in financial reporting: a reply. Accounting Education, 2(4), 311-312.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İsmail Hakkı Ünal 0000-0003-4465-9045

Fevzi Serkan Özdemir 0000-0002-0641-6352

Yayımlanma Tarihi 8 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 29 Mart 2020
Kabul Tarihi 19 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 60

Kaynak Göster

APA Ünal, İ. H., & Özdemir, F. S. (2020). MUHASEBE ÖĞRETİMİNDE MANTIKSAL-MATEMATİKSEL ZEKÂNIN AKADEMİK BAŞARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Muhasebe Ve Denetime Bakış, 20(60), 133-154.