Bu çalışma öğrencilerin yaşadıkları çevre ile ilgili
mekânsal algılarını geliştirmek, bunların zihin haritalarına yansıması ve
yaşadıkları çevre ile ilgili varsa yanılgılarını düzeltmek, geliştirmek
amacıyla yapılmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemine uygun olarak
yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni
kullanılmıştır. Öğrencilerin okul ve çevresine ilişkin olarak çizdikleri
krokiler içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu
İstanbul’da Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir okuldaki 13 altıncı sınıf
öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma grubu kolay ulaşılabilirlik dikkate
alınarak seçilmiştir. Veriler araştırma grubunu oluşturan öğrencilerin okul ve
çevresi ile okuldan eve gidiş yolları üzerinde hatırlayabildikleri mekân
unsurlarını içeren çizimlerden ortaya çıkan krokilerin analizi ile elde
edilmiştir. Öğrencilerin kroki çizimleri belli aralıklarla tekrar edilmiş,
süreç içerisinde öğrencilerin mekân algılarını geliştirmek ve çevreyi
tanımalarını sağlamak için öğrencilerle yaşadıkları çevre ile ilgili
konuşma-tartışma ve değerlendirmeler yapılmıştır. Öğrencilerin süreç içerisinde
çizdikleri krokilerde meydana değişmeler de dikkate alınarak elde edilen
veriler yorumlanmıştır. Araştırma sürecinde oluşturulan krokiler
incelendiğinde; ilk uygulama ile son uygulama arasında öğrencilerin mekân
algılarında önemli değişiklikler olduğu, zaman içerisinde mekânı daha dikkatle
gözlemledikleri ve gözlemlerini daha yoğun bir şekilde krokilere yansıttıkları
anlaşılmaktadır. Yapılan değerlendirmelerle öğrencilerin çevreleri ile ilgili
algılarının değiştiği ve geliştiği çevrelerini algılamaya yönelik
yanılgılarının düzeldiği görülmüştür. Öğrencilerin okul ve çevresine ilişkin
zihin haritaları cinsiyetlerine, akademik başarılarına göre
değerlendirilmiştir.
Konular | Beşeri Coğrafya |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 36 |