Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ADAPTION OF SECOND WORLD WAR JACQMAR PROPAGANDA PATTERNS TO TODAY’S FASHION

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 45, 338 - 357, 18.03.2024
https://doi.org/10.12981/mahder.1405841

Öz

ABSTRACT: Limitation of materials and resources due to the Second World War, led to the transformation of fashion. More practical and functional clothes have been produced with limited color options. The designs of the British fashion company Jacqmar are also remarkable examples of how fashion trends and clothing changed with the restrictions of war conditions.
The research is limited to information about Jacqmar, one of the fashion brands that was affected by the changes in women's fashion, especially with "Civilian Clothing" and war restrictions in Britain during the Second World War, and its designs reflecting the period. By conducting an extensive literature review, the women's propaganda scarf designs of the Jacqmar brand from the period were investigated in the study. It has been observed that propaganda clothing and accessories were preferred during the war period when there were socio-economic difficulties, aiming to support the feeling of patriotism among the people and strengthening the belief that the war would be won. The existence of quality and branded textile products produced by Jacqmar is important as it is evidence of the social transformation experienced in London, including fashion during the war period. For this reason, thematic Jacqmar scarves, which are products of aesthetic and design-oriented thinking, are presented by making contemporary design examples on clothes.
It has been observed that the propaganda textiles that emerged during the Second World War against the devastating effects of the war were decorated with interesting patterns and prints carrying anti-war or patriotic messages. The study found out how the fashion industry can adapt to challenging conditions and produce solutions to meet both the physical and psychological needs of the civilian population.
As a conclusion, during periods of extraordinary conditions, symbolic and eye-catching clothes and accessories created with limited materials were used as tools for people to create their own styles and express their thoughts freely, as evidence of social transformation.
Keywords: Second World War, clothe, design, pattern, Jacqmar.

Kaynakça

  • Adlington, L. (2020). Women's lives and clothes in WW2. Philadelphia: Pen and Sword Books Ltd.
  • Blackman, C. (2013). Modanın tarihi. (çev.: O. Kaftanoğlu). İstanbul: Kerasus Yayınları.
  • Rennie, P. (2005). London squares. Wearing Propaganda, 229-239, Londra: Yale University Press.
  • Sindjelic, S. (2021). History of scarves in the 20th century and her role in contemporary clothing. 12th international scientific – professional conference Textile Science And Economy, (ed.: M. Pesic), 145-153, Zrenjanin: University of Novi Sad, Technical Faculty.
  • Taylor, L. M. (2020). Paris fashion and world war two. Bloomsbury Publishing.
  • Wilcox, C. (2007). The golden age of couture: Paris and London 1947-1957. Londra: V & A Publishing.

II. DÜNYA SAVAŞI DÖNEMİ JACQMAR PROPAGANDA DESENLERİNİN GÜNÜMÜZ MODASINA UYARLANMASI

Yıl 2024, Cilt: 17 Sayı: 45, 338 - 357, 18.03.2024
https://doi.org/10.12981/mahder.1405841

Öz

ÖZ: İkinci Dünya Savaşı'nın etkisiyle, sınırlı hale gelen malzemeler ve kaynaklar, modanın dönüşümüne yol açmıştır. Sınırlı renk seçenekleri olan daha pratik ve fonksiyonel giysiler üretilmiştir. İngiliz moda firması Jacqmar’ın tasarımları, savaş şartlarındaki kısıtlamalarla moda trendlerinin ve giyimin nasıl değiştiğini gösteren dikkat çekici örneklerdendir.
Araştırma, II. Dünya Savaşı döneminde Britanya’da özellikle “Sivil Giyim” ve savaş kısıtlamaları ile kadın modasındaki değişimlerden etkilenen moda markalarından biri olan Jacqmar ve dönemi yansıtan tasarımlarına ait bilgilerle sınırlandırılmıştır. Geniş literatür taraması ile, Jacqmar markasının döneme ait propaganda kadın eşarp tasarımları araştırılmıştır. Sosyoekonomik sıkıntıların olduğu savaş dönemindeki propaganda giysilerinin ve aksesuarlarının, halk arasında vatanseverlik duygusunu desteklemeyi amaçlayarak, savaşın kazanılacağına olan inancı güçlendirmek için tercih edildiği görülmüştür. Jacqmar'ın ürettiği kaliteli ve markalı tekstil ürünlerinin varlığı, savaş döneminde modanın da dahil olduğu, Londra'da yaşanan toplumsal dönüşümün ispatı olması açısından önemlidir. Bu nedenle, estetik ve tasarım odaklı düşünme ürünü olan tematik Jacqmar eşarplarından, giysiler üzerinde günümüze uygun tasarım örneklendirmeleri yapılarak sunulmuştur.
II. Dünya Savaşı dönemi propaganda tekstillerinin, savaş karşıtı veya vatansever mesajlar taşıyan ilginç desenler ve baskılarla süslendiği gözlemlenmiştir. Çalışmada, moda endüstrisinin zorlu koşullara nasıl uyum sağlayabildiği ve sivil halkın hem fiziksel hem psikolojik ihtiyaçlarını karşılamak için nasıl çözümler ürettiği bulgularına ulaşılmıştır.
Olağanüstü koşulların yaşandığı dönemlerde, elde var olan kısıtlı malzemelerle oluşturulan sembolik ve dikkat çekici kıyafetler ve aksesuarların, aynı zamanda toplumsal dönüşümün kanıtı olarak, kişilerin kendi stillerini yaratmaları ve düşüncelerini özgürce ifade etmeleri için araç olarak kullanıldığı sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelimeler: II. Dünya Savaşı, giysi, tasarım, desen, Jacqmar.

Kaynakça

  • Adlington, L. (2020). Women's lives and clothes in WW2. Philadelphia: Pen and Sword Books Ltd.
  • Blackman, C. (2013). Modanın tarihi. (çev.: O. Kaftanoğlu). İstanbul: Kerasus Yayınları.
  • Rennie, P. (2005). London squares. Wearing Propaganda, 229-239, Londra: Yale University Press.
  • Sindjelic, S. (2021). History of scarves in the 20th century and her role in contemporary clothing. 12th international scientific – professional conference Textile Science And Economy, (ed.: M. Pesic), 145-153, Zrenjanin: University of Novi Sad, Technical Faculty.
  • Taylor, L. M. (2020). Paris fashion and world war two. Bloomsbury Publishing.
  • Wilcox, C. (2007). The golden age of couture: Paris and London 1947-1957. Londra: V & A Publishing.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tekstil ve Moda Tasarımı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nursen Geyik Değerli 0000-0001-9144-3066

Yayımlanma Tarihi 18 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 16 Aralık 2023
Kabul Tarihi 16 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 17 Sayı: 45

Kaynak Göster

APA Geyik Değerli, N. (2024). II. DÜNYA SAVAŞI DÖNEMİ JACQMAR PROPAGANDA DESENLERİNİN GÜNÜMÜZ MODASINA UYARLANMASI. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 17(45), 338-357. https://doi.org/10.12981/mahder.1405841