İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

REALİST HALK HİKÂYELERİNDE ÖTEKİLER: AZINLIKLAR VE GAYRİMÜSLİMLER

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 44, 1563 - 1583, 20.12.2023
https://doi.org/10.12981/mahder.1368042

Öz

Realist halk hikâyeleri; birçoğu XIX. yüzyılda yazıya geçirilen, gerçeklik unsurları ağır bastığı için halk hikâyelerinden farklılık gösteren mensur hikâyelerdir. Hançerli Hanım Hikâye-i Garîbesi, Letâifnâme, Hikâye-i Tayyarzâde, Cevrî Çelebi, Tıflî ile İki Birâderler Hikâyesi, Kanlı Bektaş, Sansar Mustafa Hikâyesi, Safiye ile Yusufşâh Hikâyesi, Hikâyet-i Sipâhî Şâdân, Hikâyet-i Hüseyin Çelebi ve Nigâr ve Şâh-ı Huban ve Kıssa-i Boşnak, Cafer Paşa Hikâyesi, Hikâye-i Sipâhî Kastamonî, Şâbûr Çelebi, Ferdâne Hanım, Hikâye-i Temimdâr, Hikâyet-i Bağdâd Şâh, Hikâyet-i Beng-i Hallaç, Evhâd Çelebi, İstanbul Batakhâneleri, Hâzâ Menâkıb-ı Fil’l-i Hümâyûn, Destân-ı Kıssa-i Şâd ile Gam, Hikâyet-i Kızılalma, Hikâyet (Kadı ile Uğrı) ve Hikâyet-i Mekr-i Zenân I-VI hikâyeleri realist halk hikâyeleri arasında değerlendirilmektedir. Bu çalışmada realist halk hikâyelerinde yer alan azınlıkların ve gayrimüslimlerin durumu incelenmiştir. Etnik azınlıklar, köleler ve cariyeler de çalışmanın konusuna dâhil edilmiştir. Hikâyeler incelenirken; Halk Edebiyatı Araştırmaları 2, Kitab-ı Mensur Realist İstanbul Hikâyeleri (Metinler), Realist Halk Hikâyelerinden Tayyarzâde Hikâyesi ile Hançerli Hanım Hikâyesi Üzerine Bir Tahlil Denemesi, Tıflî Hikâyeleri, Masaldan Romana Sözden Yazıya İstanbul Hikâyeleri ve Eski Türk Edebiyatında Mensur Hikâyeler adlı kitaplarda yer alan hikâye metinlerinden yararlanılmıştır. Realist halk hikâyelerinde yer alan azınlıklar ve gayrimüslimlerle ilgili bir araştırma yapılmamış olması bu çalışmayı gerekli kılmıştır.

Kaynakça

  • Akçadağ, V. (2008). Realist İstanbul hikâyeleri. Edirne: Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Akova, S. (2012) Balkan Savaşları'ndan günümüze Batı Balkanlar ve kültürlerarası iletişim bağlamında Türkiye ile ilişkiler. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, (Balkan Özel Sayısı-II), 170-201.
  • Alpaslan, G. G. (2002). XIX. yüzyıl yazılı anlatılarında sözlü kültür etkileri. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Alptekin, A. B. (2016). Halk hikâyelerinin motif yapısı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Aytaç, P. (2011). Realist halk hikâyelerinden Tayyarzâde hikâyesi ile Hançerli Hanım hikâyesi üzerine bir tahlil denemesi. Ankara: Berikan Yayınları.
  • Aytaç, P. P. vd. (2012). Kitâb-ı mensûr realist İstanbul hikâyeleri(metinler). Ankara: Berikan Yayınları.
  • Bauman, Z. (2010). Sosyolojik düşünmek. (çev.: Abdullah Yılmaz), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Boratav, P. N. (2018). Halk hikâyeleri ve halk hikâyeciliği. Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • Boratav, P. N. (2019). 100 soruda Türk halk edebiyatı. Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • Çevik, M. (2014). Kültürel değişim, gelenek ve Türk halk hikâyeciliği. Turkish Studies, 9/12, 113-123.
  • Çevik, M. (2015). Televizyon dizileri halk hikâyelerinin modern şekli midir?, Millî Folklor, 27/106, 34-46.
  • Elçin, Ş. (1997). Halk edebiyatı araştırmaları 2. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Elçin, Ş. (2013). Halk edebiyatına giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Eryılmaz, B. (1996). Osmanlı Devleti'nde gayrimüslim tebaanın yönetimi. İstanbul: Risale Yayınları.
  • İnalcık, H. (2018). Osmanlı İmparatorluğu'nun ekonomik ve sosyal tarihi-1. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Kalyoncu, H. (2021). 16.-19. yüzyıl dönemi sosyal yaşamında Osmanlı kadını ve Osmanlı topraklarında yaşamış sanatçıların eserlerine yansımaları. Motif Akademi Halk Bilimi Dergisi, 14 (35), 1104-1128.
  • Kavruk, H. (2016). Eski Türk edebiyatında mensur hikâyeler. Ankara: MEB Yayınları.
  • Köprülü, M. F. (1989). Edebiyat araştırmaları 1. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Nutku, Ö. (1997). Meddahlık ve meddah hikâyeleri. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.
  • Oran, B. (2004). Türkiye'de azınlıklar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Sakaoğlu, S. (2011). Türk gölge oyunu Karagöz. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Sayers, D. S. (2013). Tıflî hikâyeleri. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Soydan, S. (2008). Masaldan romana, sözden yazıya İstanbul hikâyeleri. İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Şeker, M. - Şimşek, F. (2011). Ötekilik bağlamında 'Muhteşem Yüzyıl' dizisinin farklı ideolojideki gazetelerin köşe yazılarına yansımaları. Türkiyat Araştırmaları Dergisi(29), 483-501.
  • Tosun, R. (2009). Cumhuriyet ve azınlıklar (makaleler, incelemeler). Ankara: Berikan Yayınları.

THE OTHERS IN REALIST FOLK STORIES: MINORITIES AND NON-MUSLIMS

Yıl 2023, Cilt: 16 Sayı: 44, 1563 - 1583, 20.12.2023
https://doi.org/10.12981/mahder.1368042

Öz

Realist folk stories; Many of them date back to the 19th century. These are prose stories that were written down in the 19th century and differ from folk stories because their elements of reality predominate. Hançerli Hanım Hikâye-i Garîbesi, Letâifnâme, Hikâye-i Tayyarzâde, Cevrî Çelebi, Tıflî ile İki Birâderler Hikâyesi, Kanlı Bektaş, Sansar Mustafa Hikâyesi, Safiye ile Yusufşâh Hikâyesi, Hikâyet-i Sipâhî Şâdân, Hikâyet-i Hüseyin Çelebi ve Nigâr ve Şâh-ı Huban ve Kıssa-i Boşnak, Cafer Paşa Hikâyesi, Hikâye-i Sipâhî Kastamonî, Şâbûr Çelebi, Ferdâne Hanım, Hikâye-i Temimdâr, Hikâyet-i Bağdâd Şâh, Hikâyet-i Beng-i Hallaç, Evhâd Çelebi, İstanbul Batakhâneleri, Hâzâ Menâkıb-ı Fil’l-i Hümâyûn, Destân-ı Kıssa-i Şâd ile Gam, Hikâyet-i Kızılalma, Hikâyet (Kadı ile Uğrı) and Hikâyet-i Mekr-i Zenân I-VI stories are considered among the realist folk stories. In this study, the situation of minorities and non-Muslims in realist folk stories was examined. Ethnic minorities, slaves and concubines are also included in the subject of the study. While examining the stories; Halk Edebiyatı Araştırmaları 2, Kitab-ı Mensur Realist İstanbul Hikâyeleri (Metinler), Realist Halk Hikâyelerinden Tayyarzâde Hikâyesi ile Hançerli Hanım Hikâyesi Üzerine Bir Tahlil Denemesi, Tıflî Hikâyeleri, Masaldan Romana Sözden Yazıya İstanbul Hikâyeleri and Eski Türk Edebiyatında Mensur Hikâyeler texts were used. The lack of research on minorities and non-Muslims in realist folk stories necessitated this study.

Kaynakça

  • Akçadağ, V. (2008). Realist İstanbul hikâyeleri. Edirne: Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Akova, S. (2012) Balkan Savaşları'ndan günümüze Batı Balkanlar ve kültürlerarası iletişim bağlamında Türkiye ile ilişkiler. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, (Balkan Özel Sayısı-II), 170-201.
  • Alpaslan, G. G. (2002). XIX. yüzyıl yazılı anlatılarında sözlü kültür etkileri. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Alptekin, A. B. (2016). Halk hikâyelerinin motif yapısı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Aytaç, P. (2011). Realist halk hikâyelerinden Tayyarzâde hikâyesi ile Hançerli Hanım hikâyesi üzerine bir tahlil denemesi. Ankara: Berikan Yayınları.
  • Aytaç, P. P. vd. (2012). Kitâb-ı mensûr realist İstanbul hikâyeleri(metinler). Ankara: Berikan Yayınları.
  • Bauman, Z. (2010). Sosyolojik düşünmek. (çev.: Abdullah Yılmaz), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Boratav, P. N. (2018). Halk hikâyeleri ve halk hikâyeciliği. Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • Boratav, P. N. (2019). 100 soruda Türk halk edebiyatı. Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • Çevik, M. (2014). Kültürel değişim, gelenek ve Türk halk hikâyeciliği. Turkish Studies, 9/12, 113-123.
  • Çevik, M. (2015). Televizyon dizileri halk hikâyelerinin modern şekli midir?, Millî Folklor, 27/106, 34-46.
  • Elçin, Ş. (1997). Halk edebiyatı araştırmaları 2. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Elçin, Ş. (2013). Halk edebiyatına giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Eryılmaz, B. (1996). Osmanlı Devleti'nde gayrimüslim tebaanın yönetimi. İstanbul: Risale Yayınları.
  • İnalcık, H. (2018). Osmanlı İmparatorluğu'nun ekonomik ve sosyal tarihi-1. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Kalyoncu, H. (2021). 16.-19. yüzyıl dönemi sosyal yaşamında Osmanlı kadını ve Osmanlı topraklarında yaşamış sanatçıların eserlerine yansımaları. Motif Akademi Halk Bilimi Dergisi, 14 (35), 1104-1128.
  • Kavruk, H. (2016). Eski Türk edebiyatında mensur hikâyeler. Ankara: MEB Yayınları.
  • Köprülü, M. F. (1989). Edebiyat araştırmaları 1. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Nutku, Ö. (1997). Meddahlık ve meddah hikâyeleri. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.
  • Oran, B. (2004). Türkiye'de azınlıklar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Sakaoğlu, S. (2011). Türk gölge oyunu Karagöz. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Sayers, D. S. (2013). Tıflî hikâyeleri. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Soydan, S. (2008). Masaldan romana, sözden yazıya İstanbul hikâyeleri. İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Şeker, M. - Şimşek, F. (2011). Ötekilik bağlamında 'Muhteşem Yüzyıl' dizisinin farklı ideolojideki gazetelerin köşe yazılarına yansımaları. Türkiyat Araştırmaları Dergisi(29), 483-501.
  • Tosun, R. (2009). Cumhuriyet ve azınlıklar (makaleler, incelemeler). Ankara: Berikan Yayınları.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkiye Sahası Türk Halk Bilimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rabia Gökcen Kayabaşı 0000-0002-6147-7916

Veyis Bursa 0000-0003-2964-5104

Erken Görünüm Tarihi 20 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 28 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 16 Sayı: 44

Kaynak Göster

APA Kayabaşı, R. G., & Bursa, V. (2023). REALİST HALK HİKÂYELERİNDE ÖTEKİLER: AZINLIKLAR VE GAYRİMÜSLİMLER. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 16(44), 1563-1583. https://doi.org/10.12981/mahder.1368042