Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bayindir Khan in the Context of Government and Gender in the Book of Dede Korkut

Yıl 2020, Sayı: 5, 221 - 240, 15.06.2020
https://doi.org/10.46250/kulturder.723260

Öz

Gender is a biological feature of
individuals that are inherent in a social sense, but gender can describe loaded
semantic codes are gender roles. Previously, the gender roles that emerged with
the division of labor segments in accordance with the nature of men and women and
reproductive focus were transferred from one generation to the next. In the
context of gender roles over time, while the man usually adopts outdoor works
that require strength and difficulty, the woman remained in the interior.
Therefore, the decomposition of gender roles also affected the construction
processes of social structures. In patriarchal societies where masculinity is
determined as the main gender, social structures were built with masculinity,
which strengthened the relationship between power and masculine gender.
Being
power in the Book of the Dede Korkut means warrior, brutal against his enemies,
generous, protecting and guarding, leader, penetrating every institution of
every stage of society and fulfilling them with the power and authority he
gained from God, and all these powers of power in all sizes Bayındır Han has
come to life through masculine power. So much so that Bayındır Han does not
actually take place in the stories but his weight, authority and power are the
basic scales of the stories. In this study, Bayındır Khan was discussed in the
context of masculine gender and power relationship in the Book of Dede Korkut. In
the Oguz society, how and in what way the gender relations and the social order
idealized by the Turkish tengrisim were achieved by the Bayındır Khan power
were analyzed.

Kaynakça

  • Abdulla, Kamal (2015). Mitten Meddaha Gizli Dede Korkut. (Çev. Ali Duy-maz). İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Abdurrezzak, Ali Osman (2015). “Dede Korkut Kitabı’nda Erkek Kahraman Statüsü”. NWSA-Humanities, 10(3): 94-114.
  • Adams, Carol J. (2013). Etin Cinsel Politikası. (Çev. Güray Tezcan, Mehmet Emin Boyacıoğlu). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Aday, Erdal (2017). “Türklerde Tanrı Anlayışı ve Bayındır Han’a Yansıması”. Akademik Bakış Dergisi, 60: 414-425.
  • Adler, Alfred (1999). Cinsiyetler Arasında İşbirliği. (Çev. Seçkin Selvi). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Adler, Alfred (2004). İnsanın Doğası. (Çev. Ayşen Tekşen Kapkın). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Akbalık, Esra (2014). “Dede Korkut Kitabı’nda Bir Cinsiyet Rejimi Olarak ‘Erkeklik’”. Türkbilig, 27: 105-119.
  • Beauvoir, de Simone (1993). Kadın İkinci Cins Bağımsızlığa Doğru. (Çev. Bertan Onaran). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Beauvoir, de Simone (1993). Kadın İkinci Cins Genç Kızlık Çağı. (Çev. Ber-tan Onaran). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Beauvoir, de Simone (2010). Kadın İkinci Cins Evlilik Çağı. (Çev. Bertan Onaran). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Brizendine, Louann (2011). Erkek Beyni. (Çev. Gül Tonak). İstanbul: Say Yayınları.
  • Brizendine, Louann (2011). Kadın Beyni. (Çev. Zeynep Heyzen Ateş). İstanbul: Say Yayınları.
  • Connel, Raewyn W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. (Çev. Cem Soydemir), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çetinkaya, Gülnaz (2015). “Dede Korkut Hikâyeleri’nde Benlik, Kimlik, Kişilik Üçgeninde Devletlü Oğul, Yiğit ve Eren”. Türkbilig, 30: 79-88.
  • Dökmen, Zehra Y. (2010). Toplumsal Cinsiyet. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Ekici, Metin (2019). Dede Korkut Kitabı Türkistan/Türkmen Sahra Nüshası. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Engels, Friedrich (2003). Ailenin, Özel Mülkiyetin ve Devletin Kökeni. Eriş Yayınları: Ankara.
  • Ergin, Muharrem (2009). Dede Korkut Kitabı. Ankara: TDK Yayınları.
  • Hacımüftüoğlu, Halil (2017). “En Büyük ve Mutlak Otorite: Kral-Tanrı Allah ve Krallığı”. Milel ve Nihal, 14(1): 161-200.
  • İrem Değer, Zeynep (2019). “Dede Korkut Hikayelerinde Erkek Olmanın Eşiğinde Av”. TÜRÜK Uluslararası Dil, Edebiyat ve Halkbilimi Araştırmaları Dergisi, 7 (17): 267-279.
  • Koca, Kürşat ve Serdar Uğurlu (2010). “Dede Korkut Hikâyelerinden Hareketle Türk Kültüründe Erkek Evlat Olarak Oğul Kavramı”. Akademik Bakış Dergisi, 22: 1-10.
  • Kurtuluş, Cengiz vd. (2004). “Hegemonik Erkekliğin Peşinden” Toplum ve Bilim”, 100: 50-70.
  • Lloyd, Genevieve (1996). Erkek Akıl, Batı Felsefesinde Erkek ve Kadın. (Çev. Muttalip Özcan). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Messerschmidt, James W. (2019). Hegemonik Erkeklik. (Ed. Çimen Günay vd.). İstanbul: Özyeğin Üniversitesi Yayınları.
  • Pehlivan, Gürol (2014). Dede Korkut Kitabında Yapı, İdeoloji ve Yeniden Yaratım. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Reed, Evelyn (2012). Kadının Evrimi. (Çev. Şemsa Yeğin). İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Türköne, Mualla (1995). Eski Türk Toplumunun Cinsiyet Kültürü. Ankara: Ark Yayınları.
  • Yalçınkaya, Fatoş (2015). “Geleneği Geleceğe Taşıyan Oğullar: Dede Korkut Kitabı’nda Baba Oğul İlişkisi”. Millî Folklor, 27(107): 60-71.
  • Yücel Çetin, Ayşe (2015). “Dede Korkut Kitabı’nda Baba, Oğul ve Baba Oğul İlişkisi”. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 15(2): 55-63.

Dede Korkut Kitabı’nda İktidar ve Toplumsal Cinsiyet İlişkisi Bağlamında Bayındır Han

Yıl 2020, Sayı: 5, 221 - 240, 15.06.2020
https://doi.org/10.46250/kulturder.723260

Öz

Cinsiyet, bireylerin doğuştan sahip
olduğu biyolojik bir özellik iken cinsiyet rolü, toplumsal bağlamda bu
cinsiyete yüklenen anlamsal kodlar olarak tarif edilebilir. Önceleri iş
bölümlerinin kadın ve erkeğin doğasına uygun olarak ayrışması ve üreme odağında
ortaya çıkan cinsiyet rolleri sonraki zamanlarda kalıplaşarak nesilden nesile
aktarılmıştır. Zamanla cinsiyet rolleri bağlamında erkek, güç ve zorluk gerektiren
çoklukla dış mekân işlerini üstlenirken kadın iç mekânda kalmıştır. Dolayısıyla
cinsiyet rollerinin ayrışması aynı zamanda toplumsal yapıların inşa süreçlerini
de etkilemiştir. Erkekliğin asıl cinsiyet olarak belirlendiği ataerkil
toplumlarda toplumsal yapılar erkeklik ile inşa edilmiş, bu durum da

i
ktidar ve eril cinsiyet ilişkisini
güçlendirmiştir. Dede Korkut Kitabı’nda iktidar olmak savaşçı, düşmanlarına
karşı acımasız, cömert, koruyup kollayan, lider, toplumun her aşamasına her
kurumuna nüfuz eden ve bunları da Tanrı’dan aldığı güç ve yetki ile yerine
getiren demektir ve boylarda iktidarın tüm bu yetkileri Bayındır Han’ın
bünyesinde eril iktidar aracılığıyla hayat bulmuştur. Öyle ki Bayındır Han boylarda
fiilen yer almaz fakat ağırlığı, gücü ve iktidarı ile daima merkezdedir. Bu
çalışmada Dede Korkut Kitabı’nda eril cinsiyet ve iktidar ilişkisi bağlamında
Bayındır Han tartışılmıştır. Oğuz toplumunda cinsiyet ilişkilerinin ve Türk
törelerince idealize edilmiş toplumsal düzenin Bayındır Han iktidarı ile nasıl ve
ne şekilde sağlandığı analiz edilmiştir. 

Kaynakça

  • Abdulla, Kamal (2015). Mitten Meddaha Gizli Dede Korkut. (Çev. Ali Duy-maz). İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Abdurrezzak, Ali Osman (2015). “Dede Korkut Kitabı’nda Erkek Kahraman Statüsü”. NWSA-Humanities, 10(3): 94-114.
  • Adams, Carol J. (2013). Etin Cinsel Politikası. (Çev. Güray Tezcan, Mehmet Emin Boyacıoğlu). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Aday, Erdal (2017). “Türklerde Tanrı Anlayışı ve Bayındır Han’a Yansıması”. Akademik Bakış Dergisi, 60: 414-425.
  • Adler, Alfred (1999). Cinsiyetler Arasında İşbirliği. (Çev. Seçkin Selvi). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Adler, Alfred (2004). İnsanın Doğası. (Çev. Ayşen Tekşen Kapkın). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Akbalık, Esra (2014). “Dede Korkut Kitabı’nda Bir Cinsiyet Rejimi Olarak ‘Erkeklik’”. Türkbilig, 27: 105-119.
  • Beauvoir, de Simone (1993). Kadın İkinci Cins Bağımsızlığa Doğru. (Çev. Bertan Onaran). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Beauvoir, de Simone (1993). Kadın İkinci Cins Genç Kızlık Çağı. (Çev. Ber-tan Onaran). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Beauvoir, de Simone (2010). Kadın İkinci Cins Evlilik Çağı. (Çev. Bertan Onaran). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Brizendine, Louann (2011). Erkek Beyni. (Çev. Gül Tonak). İstanbul: Say Yayınları.
  • Brizendine, Louann (2011). Kadın Beyni. (Çev. Zeynep Heyzen Ateş). İstanbul: Say Yayınları.
  • Connel, Raewyn W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. (Çev. Cem Soydemir), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çetinkaya, Gülnaz (2015). “Dede Korkut Hikâyeleri’nde Benlik, Kimlik, Kişilik Üçgeninde Devletlü Oğul, Yiğit ve Eren”. Türkbilig, 30: 79-88.
  • Dökmen, Zehra Y. (2010). Toplumsal Cinsiyet. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Ekici, Metin (2019). Dede Korkut Kitabı Türkistan/Türkmen Sahra Nüshası. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Engels, Friedrich (2003). Ailenin, Özel Mülkiyetin ve Devletin Kökeni. Eriş Yayınları: Ankara.
  • Ergin, Muharrem (2009). Dede Korkut Kitabı. Ankara: TDK Yayınları.
  • Hacımüftüoğlu, Halil (2017). “En Büyük ve Mutlak Otorite: Kral-Tanrı Allah ve Krallığı”. Milel ve Nihal, 14(1): 161-200.
  • İrem Değer, Zeynep (2019). “Dede Korkut Hikayelerinde Erkek Olmanın Eşiğinde Av”. TÜRÜK Uluslararası Dil, Edebiyat ve Halkbilimi Araştırmaları Dergisi, 7 (17): 267-279.
  • Koca, Kürşat ve Serdar Uğurlu (2010). “Dede Korkut Hikâyelerinden Hareketle Türk Kültüründe Erkek Evlat Olarak Oğul Kavramı”. Akademik Bakış Dergisi, 22: 1-10.
  • Kurtuluş, Cengiz vd. (2004). “Hegemonik Erkekliğin Peşinden” Toplum ve Bilim”, 100: 50-70.
  • Lloyd, Genevieve (1996). Erkek Akıl, Batı Felsefesinde Erkek ve Kadın. (Çev. Muttalip Özcan). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Messerschmidt, James W. (2019). Hegemonik Erkeklik. (Ed. Çimen Günay vd.). İstanbul: Özyeğin Üniversitesi Yayınları.
  • Pehlivan, Gürol (2014). Dede Korkut Kitabında Yapı, İdeoloji ve Yeniden Yaratım. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Reed, Evelyn (2012). Kadının Evrimi. (Çev. Şemsa Yeğin). İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Türköne, Mualla (1995). Eski Türk Toplumunun Cinsiyet Kültürü. Ankara: Ark Yayınları.
  • Yalçınkaya, Fatoş (2015). “Geleneği Geleceğe Taşıyan Oğullar: Dede Korkut Kitabı’nda Baba Oğul İlişkisi”. Millî Folklor, 27(107): 60-71.
  • Yücel Çetin, Ayşe (2015). “Dede Korkut Kitabı’nda Baba, Oğul ve Baba Oğul İlişkisi”. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 15(2): 55-63.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşe Uğureli 0000-0003-2249-0007

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Uğureli, A. (2020). Dede Korkut Kitabı’nda İktidar ve Toplumsal Cinsiyet İlişkisi Bağlamında Bayındır Han. Kültür Araştırmaları Dergisi(5), 221-240. https://doi.org/10.46250/kulturder.723260
AMA Uğureli A. Dede Korkut Kitabı’nda İktidar ve Toplumsal Cinsiyet İlişkisi Bağlamında Bayındır Han. KAD. Haziran 2020;(5):221-240. doi:10.46250/kulturder.723260
Chicago Uğureli, Ayşe. “Dede Korkut Kitabı’nda İktidar Ve Toplumsal Cinsiyet İlişkisi Bağlamında Bayındır Han”. Kültür Araştırmaları Dergisi, sy. 5 (Haziran 2020): 221-40. https://doi.org/10.46250/kulturder.723260.
EndNote Uğureli A (01 Haziran 2020) Dede Korkut Kitabı’nda İktidar ve Toplumsal Cinsiyet İlişkisi Bağlamında Bayındır Han. Kültür Araştırmaları Dergisi 5 221–240.
IEEE A. Uğureli, “Dede Korkut Kitabı’nda İktidar ve Toplumsal Cinsiyet İlişkisi Bağlamında Bayındır Han”, KAD, sy. 5, ss. 221–240, Haziran 2020, doi: 10.46250/kulturder.723260.
ISNAD Uğureli, Ayşe. “Dede Korkut Kitabı’nda İktidar Ve Toplumsal Cinsiyet İlişkisi Bağlamında Bayındır Han”. Kültür Araştırmaları Dergisi 5 (Haziran 2020), 221-240. https://doi.org/10.46250/kulturder.723260.
JAMA Uğureli A. Dede Korkut Kitabı’nda İktidar ve Toplumsal Cinsiyet İlişkisi Bağlamında Bayındır Han. KAD. 2020;:221–240.
MLA Uğureli, Ayşe. “Dede Korkut Kitabı’nda İktidar Ve Toplumsal Cinsiyet İlişkisi Bağlamında Bayındır Han”. Kültür Araştırmaları Dergisi, sy. 5, 2020, ss. 221-40, doi:10.46250/kulturder.723260.
Vancouver Uğureli A. Dede Korkut Kitabı’nda İktidar ve Toplumsal Cinsiyet İlişkisi Bağlamında Bayındır Han. KAD. 2020(5):221-40.