Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Platformu Hakkında Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Görüşleri

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 111 - 130, 30.09.2020
https://doi.org/10.37995/jotcsc.765647

Öz

Bu çalışmada, EBA platformu hakkında Fen Bilimleri öğretmenlerinin görüşleri incelenmiştir. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Bu kapsamda Fen Bilimleri öğretmenlerinin görüşleri Online Anket yardımıyla alınmıştır. MEB’de görev yapan 398 Fen Bilimleri öğretmenine 11 soruluk Öğretmen Görüş Formu yönetilmiştir. “Öğretmen Görüş Formu” soruları alanında uzman 1 Öğretim üyesi, 1 Yüksek lisans mezunu Fen Bilimleri öğretmeni ve 1 Yüksek lisans yapmakta olan Fen Bilimleri öğretmeni tarafından hazırlanmış, ayrıca 1 Ölçme Değerlendirme uzmanından yardım alınmıştır. Öğretmen Görüş Formu’nuniç tutarlılık ile ilişkili güvenirlik düzeyini belirlemekiçin Cronbach Alfa değeri kullanılmış ve bu değer 0,73 olarak bulunmuştur. Araştırmada toplanan veriler SPSS for Windows 22.0 programı yardımıyla analiz edilmiştir. Bu verilerin normal dağılıma uygunluğu, çarpıklık, basıklık ve standart hata değerleri kullanılarak tespit edilmiştir. Araştırmaya katılan adı geçen öğretmenlerin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Platformu Hakkındaki görüşlerini ortaya koymak için betimsel istatistikler yapılmıştır. Verilen cevapların ortalamalarından; yeterli düzeyde en yüksek ortalamaya sahip olan sorunun 4,09 ortalamayla “Öğrencilerime EBA (Eğitim Bilişim Ağı) üzerinden ödevler veriyorum” sorusu, yetersiz düzeyde ortalamaya sahip olan sorunun 2,56 ortalamayla “Diğer ülkelerde kullanılan EBA benzeri Eğitim Platformları hakkında yeterli bilgiye sahibim” sorusunun olduğu saptanmıştır. Bu saptamalar ışığında, pandemi ve benzeri süreçlerde EBA ve benzeri platformların kullanılması ve küresel işbirliğinin artırılması önerilebilir.

Kaynakça

  • Aktay, Y. (2002) Eğitimde küresel imkânlar küreselleşen dünyada eğitimde fırsat eşitliği ve özgürleşim fırsatları üzerine. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2 (1) Mayıs 2002 EDAM, İstanbul.
  • Alaybay, A. (2015). Ortaöğretim Öğretmenlerinin ve Öğrencilerinin Eba (Eğitimde Bilişim Ağı Kullanımına İlişkin Görüşleri Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Alayyar, G. M., Aljeeran, R. K., & Almodaires, A. A. (2018). Information and communication technology and educational policies in primary and secondary education in the Middle East and North African (MENA) region. Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education, 1-21.
  • Altın, H. M. (2014). Öğrenci, öğretmen, yönetici ve veli bakış açısıyla FATİH projesinin incelenmesi Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arslan, Z. (2016). Eğitim Bilişim Ağı’ndaki matematik dersi içeriğine ilişkin öğretmen görüşleri: Trabzon ili örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aslan, R. (2020) Tarihten Günümüze Epidemiler, Pandemiler ve Covid-19. Ayrıntı Dergisi, 8(65): 35-41.
  • Bahçeci, F., & Efe, B. (2018). Lise öğrencilerinin eğitim bilişim ağı (EBA) sitesine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(4), 676-692.
  • Çakmak, Z., ve Taşkıran, C. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin perspektifinden eğitim bilişim ağı (EBA) platformu. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(9), 284-295.
  • Coşkunserçe, O. & İşçitürk, G. B. (2019). Eğitim bilişim ağı (EBA) platformu hakkında öğrencilerin farkındalığının arttırılmasına yönelik bir durum çalışması Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research Education, 7(1), 260-276. doi:10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.12m
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. (4. Baskı). Trabzon: Erol Ofset. Eğitim Bilişim Ağı (EBA). (2020a). Eba tanıtım sunusu. https://www.eba.gov.tr/ders/proxy/VCollabPlayer_v0.0.634/index.html#/main/curriculumResource?resourceID=5e7e85b86dbba38360ff1881a1ac6c3c&resourceTypeID=3&loc=-1 [ Ziyaret tarihi:05.05.2020]
  • Eğitim Bilişim Ağı (EBA). (2020b). Fen bilimleri. http://www.eba.gov.tr/arama?q=fen%20bilimleri [ Ziyaret tarihi: 20.06.2020]
  • Ekici, S., & Yılmaz, B. (2013). FATİH projesi üzerine bir değerlendirme. Türk Kütüphaneciliği, 27(2), 317-339.
  • Ergüney, M. (2015). Uzaktan eğitimin geleceği: MOOC (massive open online course). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 15-22.
  • George, D. & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson
  • İşman, A. (2011). Uzaktan Eğitim, Ankara: Pegem Akademi.
  • Korkmaz, Ö, Kadirhan, M. (2020). EBA İçerikleriyle Harmanlanmış Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi. Trakya Eğitim Dergisi, 10 (1) , 64-75. DOI: 10.24315/tred.529721
  • Kozak, M. (2015). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri, (2. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • McBurnie, (2002).Küreselleşme, GATS ve ulus-aşırı eğitim”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2 (1) Mayıs 2002 EDAM, İstanbul.
  • Mebpersonel (2020). Bakan Selçuk’un öğretmenlere mesajı, https://www.mebpersonel.com/ozel/bakan-ziya-selcuk-tan-ogretmenlere-bu-ulke-icin-h238340.html [ Ziyaret tarihi:22.06.2020]
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2020a). Eğitimde FATİH projesi http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html [ Ziyaret tarihi:05.05.2020]
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2020b). Eba tıklanma oranı https://www.meb.gov.tr/eba-12-milyar-tiklanma-sayisiyla-kendi-rekorunu-guncelledi/haber/20862/tr [Ziyaret tarihi:22.06.2020]
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2020c). Mesleki gelişim programı https://www.meb.gov.tr/turk-egitim-tarihinin-en-buyuk-uzaktan-egitim-mesleki-gelisim-programini-baslatiyoruz/haber/20901/tr [ Ziyaret tarihi:23.06.2020]
  • Nietzsche, F. (1883/2011). Böyle buyurdu Zerdüşt [Also sprach Zarathustra](1. Basım) (F. Dikmen, Editor). Ankara: Tutku Yayınevi. https://tr.wikipedia.org/wiki/B%C3%B6yle_Buyurdu_Zerd%C3%BC%C5%9Ft#/media/Dosya:Also_sprach_Zarathustra.GIF
  • Pala, F. K., Arslan, H. & Özdinç, F. (2016). Eğitim bilişim ağı web sitesinin otantik görevler ve göz izleme ile kullanılabilirliğinin incelenmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 24-38.
  • Saklan, H. (2017). Bazı fen bilimleri öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı (EBA) hakkındaki görüşleri Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat
  • Saklan, H, Ünal, C. (2019). Dijital Eğitim Platformları Arasında EBA’nın Yeri ile İlgili Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38 (1) , 19-34.
  • Timur, B., Yılmaz, Ş. & İşseven, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin eğitim bilişim ağı (EBA) sistemini kullanmalarına yönelik görüşleri. Asian Journal of Instruction, 5(1), 44-54.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim bilişim ağı (EBA) sitesine yönelik olarak öğretmenlerin görüşlerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Tüysüz, C., & Çümen, V. (2016). Eba Ders Web Sitesine İlişkin Ortaokul Öğrencilerinin Görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(27).
  • UNESCO. (2020). Teacher Task Force calls to support 63 million teachers touched by the COVID-19 crisis. UNESCO. Retrieved from https://en.unesco.org/news/teacher-task-force-calls-support-63-million-teachers-touched-covid-19-crisis [erişim tarihi: 19.06.2020]
  • Yağcı, Y. (2009). Zamana Yazılan Sözler. İstanbul: Doruk Yayımcılık. Türk Kütüphaneciliği, 23 (3) , 651-655.
  • Yang, R. & Vidovich, L. (2002) Üniversiteleri küreselleşme bağlamında konumlandırmak. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2 (1) Mayıs 2002 EDAM, İstanbul.
  • WHO. (2020). Naming the coronavirus disease (COVID-19) and the virus that causes it. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/technical guidance/naming-the-coronavirus-disease-(covid-2019)-and-the-virus-that-causes-it [erişim tarihi: 19.06.2020]
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma makaleleri
Yazarlar

Burak Çiftçi 0000-0002-3222-4557

Abdullah Aydın 0000-0002-8741-3451

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Gönderilme Tarihi 7 Temmuz 2020
Kabul Tarihi 7 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çiftçi, B., & Aydın, A. (2020). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Platformu Hakkında Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Görüşleri. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 5(2), 111-130. https://doi.org/10.37995/jotcsc.765647

Cited By