Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dinamik Görsellerle Öğretimin 6. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına Etkisi: Vücudumuzda Sistemler Ünitesi

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 34 - 48, 28.02.2021

Öz

Bu araştırmanın amacı vücudumuzdaki sistemler ünitesinde dinamik görsel kullanımının altıncı sınıf öğrencilerinin başarılarına etkisini belirlemektir. Nicel araştırma yöntemi ile gerçekleştirilen çalışma, deneysel desen temelinde yürütülmüştür. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın deneysel süreci 2019-2020 eğitim öğretim yılında gerçekleştirilmiş olup sekiz hafta sürmüştür. Araştırmanın örneklemini Bayburt il merkezindeki bir devlet okulunda öğrenim görmekte olan 38 altıncı sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Deney grubunda 16 kontrol grubunda ise 22 öğrenci yer almaktadır. Deney grubunda söz konusu ünite dinamik görseller kullanılarak, kontrol grubunda ise öğretim programının ön gördüğü yöntem ile işlenmiştir. Veri toplama aracı olarak, MEB Ölçme ve Değerlendirme Genel Merkezi’nin kazanım sorularından oluşturulan ‘‘Vücudumuzdaki Sistemler Başarı Testi’’ kullanılmıştır. Verilerin analizi bağımlı, bağımsız örneklem t-testi kullanılarak yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre; kontrol ve deney gruplarının “Vücudumuzdaki Sistemler Başarı Testi” son test puanları arasında istatistiksel açıdan anlamlı farklılık bulunmuş ve bu farklılığın deney grubu lehine olduğu tespit edilmiştir. Bu anlamlı farklılıktan yola çıkılarak vücudumuzdaki sistemler ünitesinin öğretimi sürecinde dinamik görsel kullanımının, öğretim programının öngördüğü yönteme göre öğrencilerin akademik başarıları üzerinde daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonuçları temelinde dinamik görsellerin öğrenci başarısını artırmak amacıyla kullanımının yaygınlaştırılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akhigbe, J., ve Ogufere, J. (2020). Effect of Computer Simulation Instructional Strategy on Students’ Attitude and Academic Achievement in Genetics. KIU Journal of Social Sciences, 5(4), 305-315.
  • Apaydın, Z. ve Kandemir, M. A. (2017). Aktif öğrenme yaklaşımı Jigsaw II tekniğinin 4. sınıf fen bilimleri dersine yönelik öğrenci tutumlarına etkisi. Journal of Computer and Education Reasearch, 5(10), 317-334.
  • Arı, E. ve Bayram, H. (2011). Yapılandırmacı yaklaşım ve öğrenme stillerinin laboratuvar uygulamalarında başarı ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi. İlköğretim Online, 10(1), 311-324.
  • Aslan Efe, H., Oral, B., Efe R. ve Öner Sünkür, M. (2011). Fotosentez Ünitesinin Bilgisayar Simülasyonlarıyla Desteklenen İşbirlikli Öğretim Yöntemiyle Öğretiminin Öğrenci Erişi ve Biyoloji Dersine Yönelik Tutuma Etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 313-329.
  • Aydoğan, A. (2019). Simülasyon destekli işbirlikli öğretim yönteminin öğrencilerin akademik başarılarına ve fene yönelik tutumlarına etkisi: DNA ve genetik kod ünitesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Bacanlı, H. (2007). Eğitim Psikolojisi (1. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bayram, K. ve Koçak, N. (2013). Öğretmen adaylarının genel kimya dersindeki erişilerine ve kalıcılık düzeylerine animasyon uygulamalarının etkisi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(12), 167-177.
  • Bedir Erişti, S. D. (2017). Çocuklarda teknoloji odaklı görsel iletişim ve dinamik görsel dinamik görsel iletişim yolu olarak dijital öyküleme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 52, 25-38.
  • Bıçak, F. (2019). Simülasyonlarla zenginleştirilmiş etkileşimli tahta kullanımının fen bilimleri dersinde akademik başarıya etkisi: 6. sınıf kuvvet ve hareket örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Bülbül, O. (2010). 9. sınıf fizik dersi optik ünitesinin bilgisayar destekli öğretiminde kullanılan animasyonların ve simülasyonların akademik başarıya ve akılda kalıcılığa etkisinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 409-422. Büyüköztürk, Ş. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (22. baskı) Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Ceylan, N. (2018). Bilgisayar animasyonları destekli 5E öğrenme modelinin “Tepkimelerde hız ve denge” konusunda akademik başarı üzerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi Kimya Eğitimi Programı, Ankara.
  • Çamloğlu, N. (2014). Yavaş geçişli animasyon tekniğinin öğrencilerin akademik başarılarına, motivasyonlarına ve akademik öz-yeterliliklerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Çepni, S., ve Keleş, E. (2006). Beyin ve öğrenme. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(2), 66-82.
  • Çevik, İ., Keleş, A. ve Keleş, A. (2017). Fen eğitiminde 3d animasyonlar ile soyut konu ve kavramların öğretilmesi. Turkish Studies, 12(6), 197-214.
  • Divarcı, Ö. F. ve Saltan, F. (2017). Multimedya destekli probleme dayalı öğrenme yaklaşımının fen eğitiminde akademik başarıya ve tutuma etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 91-104.
  • Duman, T., ve Peker Ünal, D. (2018). Etkili Öğrenme ve Öğretim. Aral N., Duman, T. (Ed.), Eğitim Psikolojisi içinde (492-526 ss.). Pegem Akademi: Ankara.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri: Yaklaşım, Yöntem ve Teknikler (Geliştirilmiş 2. baskı) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Engin, A. O., Calapoğlu, M. ve Gürbüzoğlu S. (2008). Uzun süreli bellek ve öğrenme. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 251-262.
  • Flores, A., Knaupp, J.E., Middleton, J.A., ve Staley, F.A. (2002). Integration of technology, science, and mathematics in the middle grades: A teacher preparation program. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education. http://www.citejournal.org/volume-2/issue-1 02/mathematics/integration-of technology science-and-mathematics-in-the-middle-grades-a-teacher-preparation-program sayfasından erişilmiştir.
  • Gambari, A. I., Kawu, H. ve Falode, O. C. (2018). Impact of virtual laboratory on the achievement of secondary school chemistry students in homogeneous and heterogeneous collaborative environments. Contemporary Educational Technology, 9(3), 246-63.
  • Genç, G. ve Öksüz, C. (2016). Dinamik matematik yazılımı ile 5. sınıf çokgenler ve dörtgenler konularının öğretilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(3), 1551-1566.
  • Gül, Ş. ve Yeşilyurt, S. (2011). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımına dayalı bilgisayar destekli öğretimin öğrencilerin tutumları ve başarıları üzerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 5(1), 94-115.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (4. baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Güvercin, Z. (2010). Fizik dersinde simülasyon destekli yazılımın öğrencilerin akademik başarısına, tutumlarına ve kalıcılığa olan etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Kaya, H., ve Çevik, A. (2020). Fen Bilimleri Dersinde Kullanılan Bellek Destekleyici Stratejilerin Akademik Başarı ve Kalıcılığa Etkisi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(1), 67-85.
  • Kim, C., Kim M. K., Lee C., Spector J. M. ve DeMeester, K. (2013). Teacher beliefs and technology integration. Teaching and Teacher Education, 29(1), 76-85.
  • Korkmaz O., ve Mahiroğlu A. (2007). Beyin, Bellek ve Öğrenme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 93-104.
  • Kölemen, S. (2018). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşmında araştırmacı sorgulayıcı eğitim ve bilgisayar destekli öğretim metodu ile işlenen fen dersinin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin başarı, öğrenme yaklaşımı ve motivasyona etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Metin, M., ve Bozdoğan, A. E. (2020). Fen bilimleri dersi kapsamında planetaryuma düzenlenen bir gezinin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, ilgi ve motivasyonuna etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 240-260
  • Oktay, S. ve Çakır, R. (2013). Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üst-bilişsel farkındalık düzeylerine etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(3), 3-23.
  • Öner, Y. E., ve Yaman, S. (2020). The Effect of Simulation and Animation Supported 5E Model on Science Achievement and Motivation of Prospective Classroom Teachers. Turkish Journal of Primary Education (TUJPED), 5(2), 183-193.
  • Papestrergiou, M. (2009). Digital game- based learning in high school computer science education: Impact on educational effectiveness and student motivation. Computers & Education, 52(1), 1-12.
  • Prensky, M. (2004). The emerging online life of the digital native. http://www.marcprensky.com/writing/PrenskyThe_Emerging_Online_Life_of_the_Digital_Native-03.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Renshaw, C. E., ve Taylor, H. A. (2000). The Educational effectiveness of computer based instruction. Computers and Geosciences, 26(6), 677-682.
  • Robin, B. R. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory Into Practice, 47, 220-228.
  • Sarıkaya, M., Güven, E., Göksu, V. ve İnce Aka, E. (2010). Yapılandırmacı yaklaşımın öğrencilerin akademik başarı ve bilgilerinin kalıcılığı üzerine etkisi. İlköğretim Online, 9(1), 413-423.
  • Schönborn, J. K. ve Anderson, T. R. (2006). The importance of visual literacy in the education of biochemists. Biochemistry and Molecular Biology Education, 34(2), 94-102.
  • Somyürek, S. (2014). Öğretim sürecinde z kuşağının dikkatini çekme: Artırılmış gerçeklik. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 4(1), 63-80.
  • Şimşek, F. (2017). Fen Bilimleri Dersinde Animasyon ve Simülasyon Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarısı ve Bilgilerin Kalıcılığı Üzerine Etkisi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 3(3), 112-124.
  • Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (6th ed.) Pearson: Boston.
  • Toplu, M. ve Gökçearslan, Ş. (2012). E-öğrenmenin Gelişimi ve İnternetin Eğitimi Sürecine Yansımaları: Gazi Üniversitesi Örneği. Türk Kütüphaneciliği, 26(3), 501-535.
  • Tüfekçi Aslım, S. ve Çevik, H. (2019) Morpa kampüsün öğrenme-öğretme ortamına yönelik etkilerinin incelenmesi. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 54(2), 857-873.
  • Türkoğlu, İ. ve Uzunkoca, F. (2017). İlköğretim 7. sınıflarda ekosistem konusunun öğretiminde geleneksel ve bilgisayar destekli öğretim yöntemlerinin öğrenci başarısına etkisinin karşılaştırılması. Turkish Journal of Educational Studies, 4(2), 78-102.
  • Uğur, B. ve Arkün Kocadere, S. (2016). Öğrenme ve öğretme sürecine BİT entegrasyonu: Bir çevrimiçi öğretmen eğitimi önerisi. XVIII. Akademik Bilişim Konferansı (AB16), 30 Ocak-5 Şubat, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Ünal, G. ve Ergin, Ö. (2006). Buluş yoluyla fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenme yaklaşımlarına ve tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(1), 36-52.
  • Yıldırım, S. ve Kaban, A. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime karşı tutumları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 158- 168.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Makbule Çalışkan 0000-0003-4080-3396

Merve Lütfiye Şentürk 0000-0001-9201-2006

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2021
Kabul Tarihi 27 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çalışkan, M., & Şentürk, M. L. (2021). Dinamik Görsellerle Öğretimin 6. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına Etkisi: Vücudumuzda Sistemler Ünitesi. Öğretmen Eğitimi Ve Öğretim, 2(1), 34-48.