Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İngilizce Dinleme Etkinliklerinde Yaşanan Sorunların Dinleme Öncesi Dil Öğrenme Stratejileri İle Ele Alınması

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 335 - 352, 25.10.2020
https://doi.org/10.31464/jlere.674545

Öz

Dil öğrenen bireyler için dinleme becerisi, dört dil becerisi (dinleme, okuma, konuşma, yazma) arasında edinilmesi gereken en zor beceridir. Bu çalışmada Anadolu Lisesi 9. sınıfta öğrenim gören öğrencilerin İngilizce dinleme becerisinde karşılaştıkları problemlerin, onlara dinleme öncesi dil öğrenme stratejilerini nasıl kullanacakları öğretilerek ortadan kaldırılması amaçlanmaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemleri arasında yer alan eylem araştırması yöntemiyle ele alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar il merkezindeki bir lisede öğrenimlerine devam eden 34 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri, yarı yapılandırılmış görüşme formu, gözlem formu, araştırmacı-uygulayıcı günlükleri ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, betimsel analiz kullanılmıştır. Görüşme ve gözlem formları ile günlüklerden elde edilen veriler, dinleme öncesi dil öğrenme stratejilerini kullanmaya başlayan öğrencilerin dinleme etkinliklerine çok daha motivasyonu yüksek bir şeklide başladığını, bu motivasyonun dinleme sürecini ve dinleme sonrasındaki etkinlikleri olumlu anlamda etkilediğini göstermektedir. Ayrıca dinleme öncesi stratejileri kullanarak dinleme etkinliğini yapan öğrencilerin dinleme esnasında ne yapacaklarını çok daha iyi bildikleri için etkinlikleri çok daha doğru yaptıkları gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Balaban, S. (2016). The effect of summarization as a pre-listening technique at university preparatory classes. American Journal of Educational Research, 4(1), 126-133.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Cahyono, B. Y., & Widiati, U. (2009). The teaching of EFL listening in the Indonesian context: The state of the art. TEFLIN Journal, 20(2), 194-211.
  • Cohen, A. D. (2014). Strategies in learning and using a second language. London: Routledge Longman.
  • Creswell, J. W. & Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into Practice, 39, 124-130.
  • Creswell, J. W. (2003) Research design qualitative, quantitative & mixed method approaches. 2nd Edition, Sage Publications, Inc., Thousand Oaks.
  • Doğan, Y. (2007). İlköğretim ikinci kademede bir dil becerisi olarak dinlemeyi geliştirme çalışmaları. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Erdem, A. (2012). Yapılandırmacı karma öğrenme ortamlarının dinleme ve konuşma becerilerine etkisi. Doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Fidan, M. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin türkçe dersinde kullandıkları dinleme stratejilerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Gilakjani, A. & Ahmadi, A. (2011). A study of factors affecting EFL learners' English listening comprehension and the strategies for improvement. Journal of Language Teaching and Research, 2(5), 977-988.
  • Goh, C. C. M. (2000). A cognitive perspective on language learners' listening comprehension problems. System, 28(1), 55-75.
  • Griffiths, C. (2003). Language learning strategy use and proficiency: The relationship between patterns of reported language learning strategy (LLS) use by speakers of other languages (SOL) and proficiency with implications for the teaching/learning situation. Thesis PhD Education, University of Auckland.
  • Guba, E. G. & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Communication and Technology Journal, 30(4), 233-252.
  • Guo, N. & Wills, R. (2006). An investigation of factors influencing English listening comprehension and possible measures for improvement. AER Journal. http://www.aare.edu.au/05pap/guo05088.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Hedge, T., (2000). Teaching and learning in the language classroom. (1st ed.) Oxford: Oxford University Press.
  • Herron, C. (1994). An investigation of the effectiveness of using an advance organizer to introduce video in the foreign language classroom. Modern Language Journal, 78, 190-198.
  • Hulstijn, J. H. (2003). Connectionist models of language processing and the training of listening skills with the aid of multimedia software. Computer Assisted Language Learning, 16, 413-425.
  • Karimi, F., Chalak, A. & Biria, R. (2019). Pedagogical utility of pre-listening activities for improving iranian elementary EFL learners’ listening comprehension. International Journal of Instruction, 12(1), 1127-1140.
  • Katrancı, M. (2012). Üstbiliş stratejileri öğretiminin dinlediğini anlama becerisine ve dinlemeye yönelik tutuma etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Klein, W. (1996). Language acquisition at different ages. In D. Magnusson (Ed.), Individual development over the lifespan: biological and psychosocial perspectives (pp. 88-108). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Krashen, S. D. (1985). The Input hypothesis. London: Longman.
  • Krefting, L. (1991). Rigor in qualitative research: the assessment of trustworthiness. The American Journal of Occupational Therapy, 45(3), 214-222.
  • Liao, X. (2003). Chinese secondary school EFL teachers’ attitudes towards communicative language teaching and their classroom practices. PhD thesis, University of Auckland.
  • Massahzadeh, M. & Pourmohammadi, M. (2018). On the impact of transcription as a prelistening strategy on efl learners’ listening comprehension ability. International Journal of English Language & Translation Studies, 6(3). 41-45.,
  • Mastropieri, M. A., & Scruggs, T. E. (2004). The inclusive classroom: strategies for effective instruction. NY: Pearson.
  • Mays, N., & Pope, C. (2000). Qualitative research in health care, assessing quality in qualitative research. BMJ, 320, 50-52.
  • Mendelson, D. J., (1994). Learning to listen. USA: Dominie Press.
  • Merriam, S. B. (2009). Nitel araştırma: desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev., 3. baskı). İstanbul: Nobel Yayıncılık.
  • Miller, L. (2003). Developing listening skills with authentic materials. ESL magazine, 6(2), 16-18.
  • Morley, J. M. (2001). Aural comprehension instruction: principles & practices. In M. CeleMurcia (Ed.), Teaching English as L2 or foreign language. London: Longman.
  • O’Malley, J. M. & Chamot, A. U. (1990). Learning Strategies in Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
  • O'Malley, J. M., Chamot, A. U. & Kupper, L. (1989). Listening comprehension strategies in second language acquisition. Applied Linguistics, 10(4), 418-437.
  • O’Malley, J. M. & Chamot, A. U. (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Özgür, B. & Griffiths, C. (2013). Second language motivation. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 70(2013), 1109 – 1114.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation, program evaluation kit. California: Sage Publications.
  • Richards, J. C. (2005). Second thoughts on teaching listening. RELC Journal, 36(1), 85- 92.
  • Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2001). Approaches and methods in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press
  • Rost, M. (1994). Introducing listening. Harmondsworth: Penguin.
  • Rost, M. (2002). Teaching and researching listening. Great Britain: Pearson Education
  • Rubin, J. (1981). Study of cognitive processes in second language learning. Applied Linguistics, 2, 117-131.
  • Sadeghi, F. & Zare, S. (2002). Is listening comprehension influenced by the background knowledge of the learners? A case study of Iranian EFL learners. The linguistics Journal, 1(3), 110-126.
  • Schmidt-Rinehart, B. C. (1994). The effects of topic familiarity on second language listening comprehension. The Modern Language Journal, 78(2), 179-189.
  • Schoen, S. F., & Nolen, J. (2004). Action research: decreasing acting-out behavior and increasing learning. Teaching Exceptional Children, 37(1), 26-29.
  • Tüzel, S. (2013). Sınıf içi gürültünün öğrencilerin dinleme sürecindeki bilişsel performansa etkisi. eğitimde kurama ve uygulama. Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Dergisi, 48, 363-378.
  • Underwood, M. (1989). Teaching listening. London: Longman.
  • Ur, P. (2007). Teaching listening comprehension. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Vandergrift, L. (1997). The cinderella of communication strategies: reception strategies in interactive listening. The Modern Language Journal, 81(4), 494- 505.
  • Vandergrift, L. (1999). Facilitating second language listening comprehension: acquiring successful strategies. ELT Journal, 53(3), 168-176.
  • Yıldız, N., & Kılınç, A. (2015). Dinleme stratejileri öğretiminin beşinci sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama becerilerine Etkisi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi ÖS-II, 17-34.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Emine Akkaş Baysal 0000-0002-5711-0847

Gürbüz Ocak 0000-0001-8568-0364

Yayımlanma Tarihi 25 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 14 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akkaş Baysal, E., & Ocak, G. (2020). İngilizce Dinleme Etkinliklerinde Yaşanan Sorunların Dinleme Öncesi Dil Öğrenme Stratejileri İle Ele Alınması. Journal of Language Education and Research, 6(2), 335-352. https://doi.org/10.31464/jlere.674545

________________________________________________

Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi

https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere

ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research