Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Öğretimi Dersinin Uygulanması Hakkındaki Görüşleri

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 95 - 111, 31.07.2021

Öz

Çalışmanın amacı sınıf eğitimi öğretim programında yer alan V. ve VI. yarıyıl dersleri olan matematik öğretimi I ve matematik öğretimi II derslerindeki uygulamalar hakkında öğretmen adaylarının görüşlerini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda, çalışmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2018-2019 akademik yılında matematik öğretimi I ve II derslerini almış olan 20 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Matematik öğretimi II dersinde, matematik öğretimi I dersinden farklı uygulamalara yer verilmiştir. Çalışmada, veri toplama aracı olarak çalışmanın amacı doğrultusunda hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Form, öğretmen adaylarının matematik öğretimi derslerinin önemi, uygulanış şekilleri ve uygulanmalarına ilişkin önerilerini ele alan sorulardan oluşmaktadır. Toplanan veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre öğretmen adayları tarafından matematik öğretimi derslerinin önemi hakkında fikir sahibi olunduğu, matematik öğretimi derslerinde uygulama yapmak istedikleri, matematik öğretimi I ve II derslerinin yürütücülerinin hedef kitleyi tanıyan alan bilgisine sahip uzmanlar olmaları yönünde beklenti içinde oldukları sonuçlarına ulaşılmıştır. Ulaşılan sonuçlara göre önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Aslan, M. ve Sağlam, M. (2018). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 144-162.
  • Ay, Y., Anagün, Ş. S. ve Demir Z. M. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretiminde okul dışı öğrenme hakkındaki görüşleri. Turkish Studies, 10(15), 103-118.
  • Bakanay, Ç. D. & Çakır, M. (2016). Phenomenology and its reflections on science education research. International Online Journal of Educational Sciences. 8(4), 161-177.
  • Baştürk, S. (6-8 Eylül 2018). Okul öncesi eğitimi programındaki matematik eğitimi dersinin öğretmen adayları bağlamında değerlendirilmesi. International Learning Teaching and Educational Research Congress (ILTER 2018). Bildiri özet kitabı, 12. Amasya: ILTER.
  • Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research desing: Choosing among five approaches. (2nd Press). SAGE Publications.
  • Çekirdekci, S. (2020). Metaphorical perceptions of fourth-grade primary students towards mathematics lesson. International Journal of Psychology and Educational Studies, 7(4), 114-131.
  • Çekirdekci, S. & Toptaş, V. (2019). Hong Kong, Kore, Singapur, Japonya ve Türkiye matematik öğretim programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. 2. Uluslararası Temel Eğitim Kongresi. UTEK 2019 Tam Metin Bildiri Kitabı içinde (1387-1397 ss). Muğla, UTEK 2019
  • Çoban, A. (2002). Matematik dersinin ilköğretim programları ve liselere giriş sınavları açısından değerlendirilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulmuş tam metin bildiri, (16-18 Eylül, 2002). Ankara, ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi.
  • Dağlıoğlu, H. E., Dağlı, H. & Kılıç, N. M. (2014). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının matematik eğitimi dersine karşı tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yıldız International Conference On Educational Research and Social Sciences içinde, (293-304 ss). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, M. F. & Doğan, Z. (2018). Expectations and opinions of pre-service primary teachers towards teaching of mathematics courses. International Online Journal of Educational Sciences, 10(5), 282-296.
  • Ekinci Vural, D. ve Hamurcu, H. (2008). Okul öncesi öğretmen adaylarının fen öğretimi dersine yönelik öz-yeterlik inançları ve görüşleri. İlköğretim Online, 7(2), 456-467.
  • Emiroğlu, H. ve Görgülü, N. (2013). Hukukun matematiksel olarak ifade edilmesi. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 62(1), 73-92.
  • Erbilgin, E. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının ders araştırması hakkındaki görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (21), 69-83.
  • Ersoy, A. ve Öncül, B. (2017). Araştırma yöntemleri denizinde yüzmek: Doktora öğrencilerinin Erasmus yoğun program (Ip) deneyimleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1203-1220.
  • Gürbüz, R., Erdem, E. ve Gülburnu, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin matematik yeterliklerini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2), 255-272.
  • Güveli, E., İpek, A. S., Atasoy, E. ve Güveli, H. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kavramına yönelik metafor algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 140-159.
  • Hacıömeroğlu, G. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimine ilişkin yeterlik ve sınıf yönetimi inançları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 1-18.
  • Johnson, B. ve Christensen, L. (2014). Educational research: quantitative, qualitive, and mixed approaches (5th edition). Amreica: SAGE Publications.
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
  • McColm, G. (2007). A metaphor for mathematics education. Notices of the AMS, 54(4), 499–502.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1,2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: MEB.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (2000). Principles and standards for school mathematics, Reston, VA: Author.
  • Onat Kocabıyık, O. (2016). Olgubilim ve gömülü kuram: Bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
  • Seker, P. T. & Alisinanoglu, F. (2015). Self-efficacy scale of pre-school teachers towards mathematics education in pre-school period. Creative Education, 6, 204-210. Sertöz, S. (2013). Matematiğin aydınlık dünyası, (11. Baskı), Ankara: Tübitak Yayınları.
  • Süral, S. (2015). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmen yetiştirme programındaki derslerin gerekliliği ve işe vurukluk düzeyleri hakkındaki görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 34-43.
  • Şahin, Ç. ve Kartal, O. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının sınıf öğretmeni yetiştirme programı hakkındaki görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 164-179.
  • Tarım, K., Bulut Özsezer, M., S. ve Canbazoğlu, H., B. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik ve matematik öğretimine ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1032-1052.
  • Yenilmez, K. & Can, S. (2006). Matematik öğretimi dersine yönelik görüşler. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 47-59.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, F. & Yıldız, E. (2016). Türkçe öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüven (TPABÖG) algılarının incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, (51), 33-42.
  • Yurtyapan, E., Kandemir, N. & Kandemir, Ş. (2017). Kavram karikatürü destekli fen öğretimi hakkında öğretmen adaylarının görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, 18(2), 738-773.
  • Yüksek Öğretim Kurulu (2018). Sınıf öğretmenliği lisans programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Sinif_Ogretmenligi_Lisans_Programi09042019.pdf adresinden edinilmiştir.

Pre-Service Primary School Teachers' Opinions on the Practice of Teaching of Mathematics Course

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 95 - 111, 31.07.2021

Öz

The aim of the study is to determine the opinions of the pre-service primary teachers about the practice of teaching of mathematics courses I and II which are courses in V and VI semester. For this purpose, phenomenology design was used in qualitative research designs in the study. The study group consists of 20 pre-service primary teachers who have taken teaching of mathematics I and II courses in the 2018-2019 academic year. In the teaching of mathematics II course, different practices from the teaching of mathematics I course were included. In the study, a semi-structured interview form which was prepared in line with the purpose of the study was used as a data collection tool. The form consists of questions addressing pre-service teachers' opinions regarding the importance of the mathematics teaching lessons, the implementation methods of the lessons and their suggestions to practices of the lessons. The collected data were analyzed by content analysis method. According to the findings obtained from the study, it was concluded that the pre-service teachers were aware of the importance of the teaching of mathematics courses, they wanted to practice in teaching of mathematics courses, and they expected the instructors to be experts who knew the target audience. The suggestions have been made according to the results found in the study.

Kaynakça

  • Aslan, M. ve Sağlam, M. (2018). Öğretmenlik uygulaması dersinin öğretmen adaylarının görüşlerine göre değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 144-162.
  • Ay, Y., Anagün, Ş. S. ve Demir Z. M. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretiminde okul dışı öğrenme hakkındaki görüşleri. Turkish Studies, 10(15), 103-118.
  • Bakanay, Ç. D. & Çakır, M. (2016). Phenomenology and its reflections on science education research. International Online Journal of Educational Sciences. 8(4), 161-177.
  • Baştürk, S. (6-8 Eylül 2018). Okul öncesi eğitimi programındaki matematik eğitimi dersinin öğretmen adayları bağlamında değerlendirilmesi. International Learning Teaching and Educational Research Congress (ILTER 2018). Bildiri özet kitabı, 12. Amasya: ILTER.
  • Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research desing: Choosing among five approaches. (2nd Press). SAGE Publications.
  • Çekirdekci, S. (2020). Metaphorical perceptions of fourth-grade primary students towards mathematics lesson. International Journal of Psychology and Educational Studies, 7(4), 114-131.
  • Çekirdekci, S. & Toptaş, V. (2019). Hong Kong, Kore, Singapur, Japonya ve Türkiye matematik öğretim programlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. 2. Uluslararası Temel Eğitim Kongresi. UTEK 2019 Tam Metin Bildiri Kitabı içinde (1387-1397 ss). Muğla, UTEK 2019
  • Çoban, A. (2002). Matematik dersinin ilköğretim programları ve liselere giriş sınavları açısından değerlendirilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulmuş tam metin bildiri, (16-18 Eylül, 2002). Ankara, ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi.
  • Dağlıoğlu, H. E., Dağlı, H. & Kılıç, N. M. (2014). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının matematik eğitimi dersine karşı tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yıldız International Conference On Educational Research and Social Sciences içinde, (293-304 ss). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, M. F. & Doğan, Z. (2018). Expectations and opinions of pre-service primary teachers towards teaching of mathematics courses. International Online Journal of Educational Sciences, 10(5), 282-296.
  • Ekinci Vural, D. ve Hamurcu, H. (2008). Okul öncesi öğretmen adaylarının fen öğretimi dersine yönelik öz-yeterlik inançları ve görüşleri. İlköğretim Online, 7(2), 456-467.
  • Emiroğlu, H. ve Görgülü, N. (2013). Hukukun matematiksel olarak ifade edilmesi. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 62(1), 73-92.
  • Erbilgin, E. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının ders araştırması hakkındaki görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (21), 69-83.
  • Ersoy, A. ve Öncül, B. (2017). Araştırma yöntemleri denizinde yüzmek: Doktora öğrencilerinin Erasmus yoğun program (Ip) deneyimleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(3), 1203-1220.
  • Gürbüz, R., Erdem, E. ve Gülburnu, M. (2013). Sınıf öğretmenlerinin matematik yeterliklerini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2), 255-272.
  • Güveli, E., İpek, A. S., Atasoy, E. ve Güveli, H. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kavramına yönelik metafor algıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(2), 140-159.
  • Hacıömeroğlu, G. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimine ilişkin yeterlik ve sınıf yönetimi inançları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 1-18.
  • Johnson, B. ve Christensen, L. (2014). Educational research: quantitative, qualitive, and mixed approaches (5th edition). Amreica: SAGE Publications.
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.
  • McColm, G. (2007). A metaphor for mathematics education. Notices of the AMS, 54(4), 499–502.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1,2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: MEB.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) (2000). Principles and standards for school mathematics, Reston, VA: Author.
  • Onat Kocabıyık, O. (2016). Olgubilim ve gömülü kuram: Bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
  • Seker, P. T. & Alisinanoglu, F. (2015). Self-efficacy scale of pre-school teachers towards mathematics education in pre-school period. Creative Education, 6, 204-210. Sertöz, S. (2013). Matematiğin aydınlık dünyası, (11. Baskı), Ankara: Tübitak Yayınları.
  • Süral, S. (2015). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmen yetiştirme programındaki derslerin gerekliliği ve işe vurukluk düzeyleri hakkındaki görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 34-43.
  • Şahin, Ç. ve Kartal, O. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının sınıf öğretmeni yetiştirme programı hakkındaki görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 164-179.
  • Tarım, K., Bulut Özsezer, M., S. ve Canbazoğlu, H., B. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik ve matematik öğretimine ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1032-1052.
  • Yenilmez, K. & Can, S. (2006). Matematik öğretimi dersine yönelik görüşler. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 47-59.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, F. & Yıldız, E. (2016). Türkçe öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi özgüven (TPABÖG) algılarının incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, (51), 33-42.
  • Yurtyapan, E., Kandemir, N. & Kandemir, Ş. (2017). Kavram karikatürü destekli fen öğretimi hakkında öğretmen adaylarının görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, 18(2), 738-773.
  • Yüksek Öğretim Kurulu (2018). Sınıf öğretmenliği lisans programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Sinif_Ogretmenligi_Lisans_Programi09042019.pdf adresinden edinilmiştir.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sitki Çekirdekci 0000-0003-4037-2434

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 16 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çekirdekci, S. (2021). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Matematik Öğretimi Dersinin Uygulanması Hakkındaki Görüşleri. International Primary Education Research Journal, 5(2), 95-111.