This study compared the technological pedagogical content knowledge (TPACK) competency of pre-service teachers with their self-efficacy perception towards technology integration, based on various variables; and the correlation between their TPACK competencies and self-efficacy perceptions towards technology integration were examined. The study sample comprised 713 freshmen and senior class students studying at different departments at Ankara University Faculty of Educational Sciences on 2012-2013 academic year spring semester. The data collection tools used in the study were Personal Information Form, Technopedagogical Education Competency Scale and Technology Integration Self Efficacy Scale. At the end of the study, TPACK competencies of pre-service teachers’ studying at first and fourth years and their self-efficacy perceptions towards technology integration were revealed; and these competencies were examined by gender, grade and department variables. In addition, the correlation between pre-service teachers’ TPACK competency levels and self-efficacy perceptions towards technology integration were predicted.
Bu çalışmada öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik içerik bilgisi yeterlikleri ile teknoloji
entegrasyonuna yönelik öz-yeterlik algıları çeşitli değişkenlere göre incelenerek karşılaştırılmış ve teknolojik
pedagojik içerik bilgisi yeterlikleri ile teknoloji entegrasyonuna yönelik öz-yeterlik algıları arasındaki ilişki
belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; 2012-2013 öğretim yılı bahar döneminde Ankara
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesinin çeşitli bölümlerinde bir ve dördüncü sınıfta öğrenim görmekte olan
713 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veriler; kişisel bilgi formu, Teknopedagojik Yeterlikleri
Ölçeği ve Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik Öz-Yeterlik Algısı Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda
bir ve dördüncü sınıftaki öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik içerik bilgisi yeterlik ve teknoloji
entegrasyonuna yönelik öz-yeterlik algıları durumları ortaya konularak, bu yeterlikler cinsiyet, sınıf düzeyi,
bölüm değişkenleri dikkate alınarak incelenmiştir. Ayrıca, öğretmen adaylarının teknoloji entegrasyonuna
yönelik öz-yeterlik algıları ile teknopedagojik yeterlik durumları arasındaki ilişki yordanmaya çalışılmıştır
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 14 Sayı: 4 |