Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yapılandırmacı Öğrenme Ortamları Ölçeğinin Türkçe\'ye Uyarlanması

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 3, 671 - 688, 26.06.2012

Öz

Bu araştırmanın amacı, Taylor, Fraser ve Fisher (1997) tarafından geliştirilen Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Ölçeği’ni (Constructivist Learning Environment Survey-CLES) Türkçe’ye uyarlamak ve ölçeğin geçerlik ve güvenirliğini incelemektir. Araştırmaya, ilköğretim 6. 7. ve 8. sınıfta okuyan 619 öğrenci katılmıştır. Ölçeğin dilsel eşdeğerliğe sahip olduğu görüldükten sonra SPSS 15 ve LISREL 8.5 programları kullanılarak geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Ölçeğin Cronbach-alpha güvenirlik katsayısı .847 olarak bulunurken yapılan doğrulayıcı faktör analizinde ölçeğin orijinal formla uyumlu olduğu görülmüştür Ayrıca ölçeğin düzeltilmiş madde-toplam korelasyonlarının .334 ile .547 arasında değiştiği bulunmuştur. Bu sonuçlara göre uyarlanan ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilmektedir

Kaynakça

  • Akyol, S. (2011). Sosyal Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Tasarımının Öğrenenlerin Akademik Başarılarına Ve Öğrenmenin Kalıcılığına Etkisi (İlköğretim 5. Sınıf Fen Ve Teknoloji dersi). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Aldridge, J. M., Fraser, B. J., & Taylor, P.C. (2000). Constructivist learning environments in cross- national study in Taiwan and Australia. International Journal of Science Education, 22, 37-55.
  • Arısoy, N. (2007), Examınıng 8th Grade Students’ Perceptıon of Learnıng Envıronment of Scıence
  • Classrooms ın Relatıon to Motıvatıonal Belıefs and Attıtudes. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. ODTÜ: Ankara.
  • Bukova-Güzel, E. & Alkan, H. (2005). Yeniden Yapılandırılan İlköğretim Programı Pilot
  • Uygulamasının Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5, 2, 385-425.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş.,Bökeoğlu, Ö. Ç. & Köklü N., (2008). Sosyal Bilimler İçin İstatistik (3. Baskı).
  • Ankara: Pegem A Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2010). Bilimsel
  • Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Pegem A Akademi.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010), Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dryden, M. & Fraser, B. J. (1998). The impact of systemic reform efforts in promoting constructivist approaches in high school science. American Educational Research Association, San Diego CA.
  • Duit, R. & Treagust, D. (1998). B.J. Fraser & K.G. Tobin (Ed). Learning in Science-from behaviourism towards social constructivism and beyond. International Handbook of Science Education. Kluwer Academic Publishers.
  • Fisher, D.L. & Fraser, B.J. (1981). Validity and use of my class ınventory. Science Education, 65, 145-156.
  • Fraser, B.J. (1998). Science learning environments: Assessment, effects and determinants. In B.J. Fraser and K.G. Tobin (Eds.). International handbook of science education. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer.
  • Gay, L. R. & Airasian, P. (2000). Educational Research: Competencies for analysis and application (6th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Güzel, O. (2007), Hıgh School Students’ Perceptıons Of Theır Classroom Learnıng Envıronment, Teachers’ Communıcatıon Behavıours; And Theır Learnıng Strategıes. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. ODTÜ: Ankara.
  • Honebein, P. C., (1998) Seven Goals for the Design of Constructivist Learning Environment, Wilson, B.G. (Ed.). Constructivist Learning Environments. New Jersey: Educational Technology Publications. [Online]: Retrieved on 11-June-2001, at URL: http://www.google.com/books?hl=tr&lr=&id=mpsHa5f712wC&oi=fnd&pg=PA11&dq=seven+ goals+for+the+design+of+constructivist+learning+environments&ots=sX9iChcUOo&sig=ITY_ nWnRXl7AZ1GN1f6YLIXK2kg#v=onepage&q=seven%20goals%20for%20the%20design%20 of%20constructivist%20learning%20environments&f=false
  • Johnson, B., & McClure, R. (2000). How are our graduates teaching? Looking at the learning environments of our graduates’ classrooms. Paper presented at the annual meeting ofthe Association for the Education of Teachers in Science.
  • Karasar N. (2008) Bilimsel Araştırma Yöntemi (17. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keser, Ö. F. & Akdeniz, A.R. (2002). Bütünleştirici Öğrenme Ortamlarının Çoklu Araştırma Yaklaşımıyla Değerlendirilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara.
  • Kim, H.-B., Fisher, D., & Fraser, B. (1999). Assessment and investigation of constructivist science learning environments in Korea. Research in Science and Technological Education, 17, 239- 250.
  • Lee, S., & Fraser, B. J. (2000). The constructivist learning environment of science classrooms in Korea. Paper presented at the 31st Annual Conference of the Australasian Science Education Research Association, Fremantle.
  • Moos, R.H. (1979). Evaluating Educational Environments: Procedures, Measures, Findings and Policy Implications, Jossey-Bass, San Francisco, CA.
  • Özkal, K. (2007). Scientific epistemological beliefs, perceptions of constructivist learning environment and attitude towards science as determinants of students approaches to learning. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. ODTÜ: Ankara.
  • Özkal, K., Tekkaya, C. & Çakıroğlu, J. (2009). İnvestigating 8th Grade Students’ Perceptions Of Constructivist Science Learning Environment, Education and Science, 34, 153, 38-46.
  • Rentoul, A.J. & Fraser, B.J. (1979). Conceptualization of Enquiry-Based or Open Classroom Learning Environments. Journal of Curriculum Studies, 11, 233-245.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Şimşek, Ö. F. (2007), Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş (Temel İlkeler ve LISREL Uygulamaları). Ankara: Ekinoks.
  • Taylor, P., Fraser, B. J. & Fisher, D.L. (1997). Monitoring constructivist classroom learning environments. International Journal of Educational Research, 27, 293-302.
  • Taylor, P. C.,Fraser, B. J. & White, L. R. (1994). CLES An Instrument For Monitoring The Development Of Constructivist Learning Environments, American Educational Research Association, New Orleans.
  • Treagust, D., Harrison. A.G. & Venville, G.J. (1996). Using an analogical teaching approach to engender conceptual change. International Journal of Science Education, 18, 2, 213-229.
  • Tobin, K., & Tippins D. (1993). Constructivism as a referent for teaching and learning. In K. Tobin (Ed.), The practice of constructivism in science education.Washington, DC: AAAS Press.
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi (Genişletilmiş 2. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Uysal, E. (2010). A Modelıng Study: The Interrelatıonshıps Among Elementary Students’ Epıstemologıcal Belıefs, Learnıng Envıroment Perceptıons, Learnıng Approaches And Scıence Achıevement, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. ODTÜ: Ankara.
  • Walberg, H.J. & Anderson, G.J. (1968). Classroom climate and ındividual learning, Journal
  • of Educational Psychology, 59, 414-419.
  • Yılmaz-Tüzün, Ö., Çakıroğlu, J. & Boone. W. J. (2006). Turkish high school student's perceptions of constructivist learning environment in chemistry classrooms and their attitudes toward chemistry. National Association for Research in Science Teaching (NARST), 1-17.
  • Yurdakul, B. (2005). Yapılandırmacılık, (2. Baskı). Demirel Ö. (Ed.), Eğitimde yeni yönelimler, Ankara: Pegem A yayıncılık. Ek 1

Turkish Adaptation of Constructivist Learning Environment Survey

Yıl 2012, Cilt: 11 Sayı: 3, 671 - 688, 26.06.2012

Öz

The purpose of present research is to adapt Constructivist Learning Environment Survey-CLES
developed by Taylor, Fraser and Fisher (1997) into Turkish and test the validity and reliability of the scale. 619
students from primary education 6th, 7th and 8th grades have participated in the study. Subsequent to verifying
the linguistic equivalence of scale, the validity and reliability analyses have been conducted via SPSS 15 and
LISREL 8.5 programs. Cronbach-alpha reliability coefficient of scale has been detected as .847 and
confirmatory factor analysis has been found to be compatible with the original form. Additionally, the scale’s
corrected item-total correlations have been found to be varying between .334 and .547. The obtained findings
suggest that adapted scale is a valid and reliable measurement tool.

Kaynakça

  • Akyol, S. (2011). Sosyal Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Tasarımının Öğrenenlerin Akademik Başarılarına Ve Öğrenmenin Kalıcılığına Etkisi (İlköğretim 5. Sınıf Fen Ve Teknoloji dersi). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Aldridge, J. M., Fraser, B. J., & Taylor, P.C. (2000). Constructivist learning environments in cross- national study in Taiwan and Australia. International Journal of Science Education, 22, 37-55.
  • Arısoy, N. (2007), Examınıng 8th Grade Students’ Perceptıon of Learnıng Envıronment of Scıence
  • Classrooms ın Relatıon to Motıvatıonal Belıefs and Attıtudes. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. ODTÜ: Ankara.
  • Bukova-Güzel, E. & Alkan, H. (2005). Yeniden Yapılandırılan İlköğretim Programı Pilot
  • Uygulamasının Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5, 2, 385-425.
  • Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş.,Bökeoğlu, Ö. Ç. & Köklü N., (2008). Sosyal Bilimler İçin İstatistik (3. Baskı).
  • Ankara: Pegem A Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2010). Bilimsel
  • Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Pegem A Akademi.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010), Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dryden, M. & Fraser, B. J. (1998). The impact of systemic reform efforts in promoting constructivist approaches in high school science. American Educational Research Association, San Diego CA.
  • Duit, R. & Treagust, D. (1998). B.J. Fraser & K.G. Tobin (Ed). Learning in Science-from behaviourism towards social constructivism and beyond. International Handbook of Science Education. Kluwer Academic Publishers.
  • Fisher, D.L. & Fraser, B.J. (1981). Validity and use of my class ınventory. Science Education, 65, 145-156.
  • Fraser, B.J. (1998). Science learning environments: Assessment, effects and determinants. In B.J. Fraser and K.G. Tobin (Eds.). International handbook of science education. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer.
  • Gay, L. R. & Airasian, P. (2000). Educational Research: Competencies for analysis and application (6th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Güzel, O. (2007), Hıgh School Students’ Perceptıons Of Theır Classroom Learnıng Envıronment, Teachers’ Communıcatıon Behavıours; And Theır Learnıng Strategıes. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. ODTÜ: Ankara.
  • Honebein, P. C., (1998) Seven Goals for the Design of Constructivist Learning Environment, Wilson, B.G. (Ed.). Constructivist Learning Environments. New Jersey: Educational Technology Publications. [Online]: Retrieved on 11-June-2001, at URL: http://www.google.com/books?hl=tr&lr=&id=mpsHa5f712wC&oi=fnd&pg=PA11&dq=seven+ goals+for+the+design+of+constructivist+learning+environments&ots=sX9iChcUOo&sig=ITY_ nWnRXl7AZ1GN1f6YLIXK2kg#v=onepage&q=seven%20goals%20for%20the%20design%20 of%20constructivist%20learning%20environments&f=false
  • Johnson, B., & McClure, R. (2000). How are our graduates teaching? Looking at the learning environments of our graduates’ classrooms. Paper presented at the annual meeting ofthe Association for the Education of Teachers in Science.
  • Karasar N. (2008) Bilimsel Araştırma Yöntemi (17. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keser, Ö. F. & Akdeniz, A.R. (2002). Bütünleştirici Öğrenme Ortamlarının Çoklu Araştırma Yaklaşımıyla Değerlendirilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara.
  • Kim, H.-B., Fisher, D., & Fraser, B. (1999). Assessment and investigation of constructivist science learning environments in Korea. Research in Science and Technological Education, 17, 239- 250.
  • Lee, S., & Fraser, B. J. (2000). The constructivist learning environment of science classrooms in Korea. Paper presented at the 31st Annual Conference of the Australasian Science Education Research Association, Fremantle.
  • Moos, R.H. (1979). Evaluating Educational Environments: Procedures, Measures, Findings and Policy Implications, Jossey-Bass, San Francisco, CA.
  • Özkal, K. (2007). Scientific epistemological beliefs, perceptions of constructivist learning environment and attitude towards science as determinants of students approaches to learning. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. ODTÜ: Ankara.
  • Özkal, K., Tekkaya, C. & Çakıroğlu, J. (2009). İnvestigating 8th Grade Students’ Perceptions Of Constructivist Science Learning Environment, Education and Science, 34, 153, 38-46.
  • Rentoul, A.J. & Fraser, B.J. (1979). Conceptualization of Enquiry-Based or Open Classroom Learning Environments. Journal of Curriculum Studies, 11, 233-245.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Şimşek, Ö. F. (2007), Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş (Temel İlkeler ve LISREL Uygulamaları). Ankara: Ekinoks.
  • Taylor, P., Fraser, B. J. & Fisher, D.L. (1997). Monitoring constructivist classroom learning environments. International Journal of Educational Research, 27, 293-302.
  • Taylor, P. C.,Fraser, B. J. & White, L. R. (1994). CLES An Instrument For Monitoring The Development Of Constructivist Learning Environments, American Educational Research Association, New Orleans.
  • Treagust, D., Harrison. A.G. & Venville, G.J. (1996). Using an analogical teaching approach to engender conceptual change. International Journal of Science Education, 18, 2, 213-229.
  • Tobin, K., & Tippins D. (1993). Constructivism as a referent for teaching and learning. In K. Tobin (Ed.), The practice of constructivism in science education.Washington, DC: AAAS Press.
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi (Genişletilmiş 2. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Uysal, E. (2010). A Modelıng Study: The Interrelatıonshıps Among Elementary Students’ Epıstemologıcal Belıefs, Learnıng Envıroment Perceptıons, Learnıng Approaches And Scıence Achıevement, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. ODTÜ: Ankara.
  • Walberg, H.J. & Anderson, G.J. (1968). Classroom climate and ındividual learning, Journal
  • of Educational Psychology, 59, 414-419.
  • Yılmaz-Tüzün, Ö., Çakıroğlu, J. & Boone. W. J. (2006). Turkish high school student's perceptions of constructivist learning environment in chemistry classrooms and their attitudes toward chemistry. National Association for Research in Science Teaching (NARST), 1-17.
  • Yurdakul, B. (2005). Yapılandırmacılık, (2. Baskı). Demirel Ö. (Ed.), Eğitimde yeni yönelimler, Ankara: Pegem A yayıncılık. Ek 1
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Küçüközer Bu kişi benim

V.nilay Kırtak Ad

Leyla Ayverdi

Saliha Eğdir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 11 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Küçüközer, H., Ad, V. K., Ayverdi, L., Eğdir, S. (2012). Yapılandırmacı Öğrenme Ortamları Ölçeğinin Türkçe\’ye Uyarlanması. İlköğretim Online, 11(3), 671-688.
AMA Küçüközer H, Ad VK, Ayverdi L, Eğdir S. Yapılandırmacı Öğrenme Ortamları Ölçeğinin Türkçe\’ye Uyarlanması. İOO. Eylül 2012;11(3):671-688.
Chicago Küçüközer, Hüseyin, V.nilay Kırtak Ad, Leyla Ayverdi, ve Saliha Eğdir. “Yapılandırmacı Öğrenme Ortamları Ölçeğinin Türkçe\’ye Uyarlanması”. İlköğretim Online 11, sy. 3 (Eylül 2012): 671-88.
EndNote Küçüközer H, Ad VK, Ayverdi L, Eğdir S (01 Eylül 2012) Yapılandırmacı Öğrenme Ortamları Ölçeğinin Türkçe\’ye Uyarlanması. İlköğretim Online 11 3 671–688.
IEEE H. Küçüközer, V. K. Ad, L. Ayverdi, ve S. Eğdir, “Yapılandırmacı Öğrenme Ortamları Ölçeğinin Türkçe\’ye Uyarlanması”, İOO, c. 11, sy. 3, ss. 671–688, 2012.
ISNAD Küçüközer, Hüseyin vd. “Yapılandırmacı Öğrenme Ortamları Ölçeğinin Türkçe\’ye Uyarlanması”. İlköğretim Online 11/3 (Eylül 2012), 671-688.
JAMA Küçüközer H, Ad VK, Ayverdi L, Eğdir S. Yapılandırmacı Öğrenme Ortamları Ölçeğinin Türkçe\’ye Uyarlanması. İOO. 2012;11:671–688.
MLA Küçüközer, Hüseyin vd. “Yapılandırmacı Öğrenme Ortamları Ölçeğinin Türkçe\’ye Uyarlanması”. İlköğretim Online, c. 11, sy. 3, 2012, ss. 671-88.
Vancouver Küçüközer H, Ad VK, Ayverdi L, Eğdir S. Yapılandırmacı Öğrenme Ortamları Ölçeğinin Türkçe\’ye Uyarlanması. İOO. 2012;11(3):671-88.