BibTex RIS Kaynak Göster

Küresel Milli Markalaşma ve TURQUALITY® Programı

Yıl 2020, Sayı: 24, 591 - 618, 01.10.2020

Öz

Turkey Türkiye ve Quality Kalite kelimelerinin bir araya gelmesiyle oluşturulan “TURQUALITY®” programı kapsam olarak ihracatı arttırmak için Türk işletmelerine verilen destek ve teşviklerden daha fazlasını ifade etmektedir. Kavramsal olarak incelendiğinde “milli markalaşma” unsurlarını bünyesinde barındıran “TURQUALITY®” programı ile menşe ülke etkisini olumlu yönde değiştirecek uluslararası milli markaların ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Bu çalışmada TURQUALITY® programı milli markalaşma kavramı çerçevesinde incelenerek, programın dünü, bugünü ve geleceği tartışılmıştır. Ayrıca detaylı bir şekilde yapılan literatür taraması ile TURQUALITY® programının etkinliği farklı sektörler açısından değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonunda program ile ilgili işlevsel ve sektörel bazda değişikliklere ihtiyaç duyulduğu ortaya çıkmıştır. Buna ek olarak programa başvuru şartları ve programın geleceği konusunda uzman katılımcılar arasında fikir ayrılıkları ortaya çıksa da programın diğer destek ve teşvik programlarından birçok yönden farklılaştığı ve uluslararası milli marka yaratmada işletmelere olumlu katkısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Açıkel, Z. (2018). Turquality Projesi Kapsamındaki Mobilya Sektörü İşletmelerinin Uluslararası Pazarlardaki Tutundurma Faaliyetle- rinin İncelenmesi, Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 1, (2018), 14-28.
  • Aktepe, C., ve Kavruker, S. (2019). Turquality ve Marka Destek Prog- ramlarının Firmaların Uluslararasılaşma Sürecine Katkıları, İşlet- me Araştırmaları Dergisi, 11 (3), 1823-1839.
  • Askin, S. (2016). Impact of Turquality Model on Branding and Interna- tional Marketing, TEM Journal, Vol: 5, No: 2, pp. 209-2016.
  • Bain, J. (1968). Industrial Organization. Second edition. New York, Lon- don, J. Wiley & Sons, Inc.
  • Çukul, D. ve C. Candan. (2007). An Example for a Branding Program and Its Effects on Turkish Textile Industry, In 7th Global Confe- rence on Business & Economics, Rome, Italy.
  • DE Chernatony, L. (1999). Brand Management Through Narrowing the Gap Between Brand Identity and Brand Reputation, Journal of Marketing Management, Vol: 15, No: 1-3, pp. 157-179.
  • Deneçli, C. (2013). Küresel Markalar, Yerellik ve Kültürel Göstergeler, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, Cilt: 3, Sayı: 1, ss. 1-11.
  • Dinnie, K. (2008). Nation Branding Concepts, Issues, Practice. UK: But- terworth Heinemann.
  • Doyle, P. (1992). Branding, in the Marketing Book. UK: Butterworth Heinemann.
  • Farquhar, P. H. (1989). Managing Brand Equity. Marketing Research, 1(3).
  • Kadat, N., ve Teker, S. (2019). Turquality Devlet Destekleri ve Marka- laşmadaki Önemi. PressAcademia Procedia, 9(1), 220-225.
  • Mete, M., Y. Bozgeyik, ve T. bilge. (2017). Halı Sektöründe İhracat Yapan Firmaların Markalaşma Düzeylerinin Ekonomik Perfor- mans Üzerindeki Etkisi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Der- gisi, Cilt: 16, Sayı: 3, s. 646-663.
  • Mohd Yasin, N., M. Nasser Noor ve O. Mohamad. (2007). Does Image of Country-of-Origin Matter to Brand Equity?, Journal of Product and Brand Management, Vol: 16, No: 1, pp. 38-48.
  • Moilanen, T. and Rainisto, S. (2009). How to Brand Nations, Cities and Destinations, A Planning Book for Place Branding. UK: Palgrave Macmillan.
  • Nas, A. (2017). Branding and National Identity: The Analysis of “Tur- key: Discover The Potential” Campaign, Bilig, No: 83, pp. 201-224.
  • Niss, H. (1996). Country-of-Origin Marketing Over the Product Life Cycle: a Danish case study. European Journal of Marketing, 30(3): 6– 22.
  • Özbaysal, T. ve M. Onay. (2018). Markalaşmanın Uluslararasılaşmaya Etkisi: TURQUALITY® Örneği, Uluslararası İktisadi ve İdari İncele- meler Dergisi, Sayı: 20, s. 181-198.
  • Papadopoulos, N. ve L. Heslop (2002). Country Equity and Country Branding: Problems and prospects. Journal of Brand Management, 9(4–5): 294–314.
  • Roberts, J. ve J. Cayla. (2009). The Sage Handbook of International Marketing. Kotabe M. and Helsen K (Ed). Global Branding. pp. 346-360. London: SAGE Publications.
  • Sarı, Y. (2011). Devlet destekli markalaşma programı Turquality’nin desteklenen işletmeler tarafından değerlendirilmesine yönelik bir araştırma, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yük- sek Lisans Tezi. İstanbul
  • Spyropoulou, S., D. Skarmeas and C. S. Katsikeas, (2011). An Examina- tion of Branding Advantage in Export Ventures, European Journal of Marketing, Vol: 45, Issue: 6, pp. 910-935.
  • Smith, W. R. (1956). Product Differentiation and Market Segmentation as Alternative Marketing Strategies, Journal of Marketing, 21(1), 3- 8.
  • Taç, N. and O. Ağlargöz. (2007). Turquality: An Innovative Unique Model for Making Global Brands out of Turkish Products, Seer Journal for Labour and Social Affairs in Eastern Europe, Vol: 10, No: 1, pp. 127-137.
  • Taylan, E., E. İsmail, S. G. Gümüş ve Y. Akyüz. (2017). Turquality Markalaşma Programı: Gıda İşletmelerinin Profili. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, Cilt: 54, No: 2, 197-205.
  • T.C. Ticaret Bakanlığı, (2019). https://www.turquality.com/
  • T.C. Ticaret Bakanlığı, (2019). https://www.turquality.com/ hakki- mizda T.C. Ticaret Bakanlığı, (2019). https://www.turquality.com/hakkimizda/turquality-nedir.
  • Wernerfelt, B. (1984). A Resource‐Based View of The Firm. Strategic Management Journal. 5(2). 171-180.
  • Yaran, İ (2014). Understanding Brand Building Processes in an Emer- ging Market Context: The Interplay Between Turquality Program and the Turkish Jewellery Companies, Yayınlanmamış Yüksek Li- sans Tezi. ODTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Zou, S. ve S. Stan. (1998). The Determinants of Export Performance: A Review of the Empirical Literature Between 1987 and 1997, Inter- national Marketing Review, Vol: 15, No: 5, pp. 333-356.
  • Zou, S., E. Fang ve S. Zhao. (2003). The Effect of Export Marketing Capabilities on Export Performance: An Investigation of Chinese Exporters, Journal of International Marketing, Vol: 11, No: 4, pp. 32- 55.

National Branding at a Global Scale and TURQUALITY® Program

Yıl 2020, Sayı: 24, 591 - 618, 01.10.2020

Öz

The word “TURQUALITY®” is derived from the words Turkey and Quality. TURQUALITY® program is developed for enhancing Turkish exports by providing state aids, subsidies and promotions to companies. Literally, this program encompasses the elements of national branding and aims to support Turkish companies for improving their country-of-origin effect and national branding efforts. In this study, TURQUALITY® program in align with its past, present and future are assessed in terms of national branding concept. As well, based on an extensive literature review its efficiency is also analyzed for different sectors. As a result, it is put forward that this program requires some functional and sectoral modifications. Additionally, even though there are some disagreements among exports about the application procedure and its future, this program is positioned as distinct as from other state aids, subsidies and promotions. It has several benefits for Turkish companies to build and create their national brands on a global scale.

Kaynakça

  • Açıkel, Z. (2018). Turquality Projesi Kapsamındaki Mobilya Sektörü İşletmelerinin Uluslararası Pazarlardaki Tutundurma Faaliyetle- rinin İncelenmesi, Yönetim, Ekonomi ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 1, (2018), 14-28.
  • Aktepe, C., ve Kavruker, S. (2019). Turquality ve Marka Destek Prog- ramlarının Firmaların Uluslararasılaşma Sürecine Katkıları, İşlet- me Araştırmaları Dergisi, 11 (3), 1823-1839.
  • Askin, S. (2016). Impact of Turquality Model on Branding and Interna- tional Marketing, TEM Journal, Vol: 5, No: 2, pp. 209-2016.
  • Bain, J. (1968). Industrial Organization. Second edition. New York, Lon- don, J. Wiley & Sons, Inc.
  • Çukul, D. ve C. Candan. (2007). An Example for a Branding Program and Its Effects on Turkish Textile Industry, In 7th Global Confe- rence on Business & Economics, Rome, Italy.
  • DE Chernatony, L. (1999). Brand Management Through Narrowing the Gap Between Brand Identity and Brand Reputation, Journal of Marketing Management, Vol: 15, No: 1-3, pp. 157-179.
  • Deneçli, C. (2013). Küresel Markalar, Yerellik ve Kültürel Göstergeler, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, Cilt: 3, Sayı: 1, ss. 1-11.
  • Dinnie, K. (2008). Nation Branding Concepts, Issues, Practice. UK: But- terworth Heinemann.
  • Doyle, P. (1992). Branding, in the Marketing Book. UK: Butterworth Heinemann.
  • Farquhar, P. H. (1989). Managing Brand Equity. Marketing Research, 1(3).
  • Kadat, N., ve Teker, S. (2019). Turquality Devlet Destekleri ve Marka- laşmadaki Önemi. PressAcademia Procedia, 9(1), 220-225.
  • Mete, M., Y. Bozgeyik, ve T. bilge. (2017). Halı Sektöründe İhracat Yapan Firmaların Markalaşma Düzeylerinin Ekonomik Perfor- mans Üzerindeki Etkisi, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Der- gisi, Cilt: 16, Sayı: 3, s. 646-663.
  • Mohd Yasin, N., M. Nasser Noor ve O. Mohamad. (2007). Does Image of Country-of-Origin Matter to Brand Equity?, Journal of Product and Brand Management, Vol: 16, No: 1, pp. 38-48.
  • Moilanen, T. and Rainisto, S. (2009). How to Brand Nations, Cities and Destinations, A Planning Book for Place Branding. UK: Palgrave Macmillan.
  • Nas, A. (2017). Branding and National Identity: The Analysis of “Tur- key: Discover The Potential” Campaign, Bilig, No: 83, pp. 201-224.
  • Niss, H. (1996). Country-of-Origin Marketing Over the Product Life Cycle: a Danish case study. European Journal of Marketing, 30(3): 6– 22.
  • Özbaysal, T. ve M. Onay. (2018). Markalaşmanın Uluslararasılaşmaya Etkisi: TURQUALITY® Örneği, Uluslararası İktisadi ve İdari İncele- meler Dergisi, Sayı: 20, s. 181-198.
  • Papadopoulos, N. ve L. Heslop (2002). Country Equity and Country Branding: Problems and prospects. Journal of Brand Management, 9(4–5): 294–314.
  • Roberts, J. ve J. Cayla. (2009). The Sage Handbook of International Marketing. Kotabe M. and Helsen K (Ed). Global Branding. pp. 346-360. London: SAGE Publications.
  • Sarı, Y. (2011). Devlet destekli markalaşma programı Turquality’nin desteklenen işletmeler tarafından değerlendirilmesine yönelik bir araştırma, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yük- sek Lisans Tezi. İstanbul
  • Spyropoulou, S., D. Skarmeas and C. S. Katsikeas, (2011). An Examina- tion of Branding Advantage in Export Ventures, European Journal of Marketing, Vol: 45, Issue: 6, pp. 910-935.
  • Smith, W. R. (1956). Product Differentiation and Market Segmentation as Alternative Marketing Strategies, Journal of Marketing, 21(1), 3- 8.
  • Taç, N. and O. Ağlargöz. (2007). Turquality: An Innovative Unique Model for Making Global Brands out of Turkish Products, Seer Journal for Labour and Social Affairs in Eastern Europe, Vol: 10, No: 1, pp. 127-137.
  • Taylan, E., E. İsmail, S. G. Gümüş ve Y. Akyüz. (2017). Turquality Markalaşma Programı: Gıda İşletmelerinin Profili. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, Cilt: 54, No: 2, 197-205.
  • T.C. Ticaret Bakanlığı, (2019). https://www.turquality.com/
  • T.C. Ticaret Bakanlığı, (2019). https://www.turquality.com/ hakki- mizda T.C. Ticaret Bakanlığı, (2019). https://www.turquality.com/hakkimizda/turquality-nedir.
  • Wernerfelt, B. (1984). A Resource‐Based View of The Firm. Strategic Management Journal. 5(2). 171-180.
  • Yaran, İ (2014). Understanding Brand Building Processes in an Emer- ging Market Context: The Interplay Between Turquality Program and the Turkish Jewellery Companies, Yayınlanmamış Yüksek Li- sans Tezi. ODTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Zou, S. ve S. Stan. (1998). The Determinants of Export Performance: A Review of the Empirical Literature Between 1987 and 1997, Inter- national Marketing Review, Vol: 15, No: 5, pp. 333-356.
  • Zou, S., E. Fang ve S. Zhao. (2003). The Effect of Export Marketing Capabilities on Export Performance: An Investigation of Chinese Exporters, Journal of International Marketing, Vol: 11, No: 4, pp. 32- 55.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Tuğçe Danacı Ünal Bu kişi benim

Ramazan Nacar

Ayberk Şeker Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Ünal, T. D., Nacar, R., & Şeker, A. (2020). Küresel Milli Markalaşma ve TURQUALITY® Programı. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(24), 591-618.