Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining the Contents of the New Generation Educational Resource OGM-Material Application in terms of Geography Teaching

Yıl 2022, Sayı: 54, 1545 - 1558, 28.12.2022
https://doi.org/10.53444/deubefd.1210745

Öz

In addition to the interaction between the teacher and the learner, the techniques and tools used have a great effect on the permanence of education and training. In this respect, education and training resources are also changing and developing in the rapidly developing and changing world of the 21st century. While classical education tools were used until the end of the 20th century, technological tools made a rapid entry into education tools after 2000. As in all courses and disciplines, the teaching tools used in geography education have changed and diversified. The purpose of this research; It is the examination of the teaching resources of the geography branch of the OGM Material education application, which was developed by the Ministry of National Education General Directorate of Secondary Education, which became one of the teaching resources in the 21st century. The research was carried out in the case study pattern in the qualitative method, and the document analysis method was preferred for data collection. It was observed that there were 26 sub-titles under 6 main titles in the examined OGM Material education application, and 49,586 contents were presented to teachers and students under these titles. It has been determined that the contents of the geography branch are included under all headings except Dynamic applications and Projects. In addition, it was concluded that the geography contents were compatible with the Geography Course Curriculum. In the light of the data and results obtained, it is thought that the OGM Materials education application will increase the diversity of educational resources with course materials such as maps, videos, animations, 3D structures, which are especially needed in geography lessons, and will ensure that the taught subjects are more permanent. For better use of this platform, it is recommended to promote it more to teachers and students and to correct some systemic errors

Kaynakça

  • Ağır, A. (2014). Etkileşimli tahtalar için orta öğretim coğrafya videolarının değerlendirilmesi: öğretmen görüşleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 31-37.
  • Akça, T. (2021). Aydın il merkezinde görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı kullanım alışkanlıklarının belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi), Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Alım, M., ve Girgin, M. (2011). Öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre 9. sınıf coğrafya derslerinde yararlanılan araç-gereçler ile materyal ve öğretim yöntemleri. Doğu Coğrafya Dergisi , 9(12), 25-42.
  • Creswell, J. W. (2020). Nitel araştirma yöntemleri (5.Baskı), M. Bütün and S.B. Demir, Çev.(Eds.). İstanbul: Siyasal Kitapevi.
  • Demir, D., Özdinç, F. & Ünal, E. (2018). eğitim bilişim ağı (EBA) portalına katılımın incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 407-422.
  • Demirkaya, H., ve Tokcan, H. (2006). Coğrafya öğretiminde televizyon ve video kullanımı. Milli Eğitim Dergisi, 35, 287-298. Elçiçek, A. (2019). Eğitim bilişim ağı (EBA) web sitesinin öğretmenler tarafından kullanım sıklığının incelenmesi:
  • Mardin ili Kızıltepe ilçesi örneği (Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Hacıoğlu, A. (2019). 10. Sınıf coğrafya dersi topoğrafya ve kayaçlar konusunun öğretiminde EBA (Eğitim Bilişim Ağı) destekli öğretimin öğrencilerin akademik başarısına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İnanoğlu, A. (2019). Sosyal bilgiler öğretiminde, eğitim bilişim ağını (EBA) kullanmak: Nasıl ve ne kapsamda? (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karabacak, Ş. (2022). Pandemi sürecinde eğitim bilişim ağı (EBA) aracılığıyla gerçekleştirilen ingilizce öğretiminin niteliği: öğretmen, öğrenci ve veli görüşleri (Erzurum ili örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kiriş-Avaroğulları, Ö. (2019). Öğretim Araçları ve Öğretimdeki Yeri. İ. H. Demircioğlu, & İ. Turan içinde, Tarih öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı (4.baskı) (s. 55-63). Ankara: Pegem Akademi.
  • Korkmaz, Ö., ve Tunç, S. (2010). Mesleki-teknik eğitim öğretmenlerinin bilgisayar ve internet temelli öğretim materyallerinden yararlanmaya ilişkin görüşleri . Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 263-276.
  • Korkmaz, Ö., Arıkaya, C., ve Altıntaş, Y. (2019). Öğretmenlerin dijital öğretim materyali geliştirme özyeterlik ölçeğinin geliştirilmesi çalışması. Turkish Journal of Primary Education, 4(2), 40-56.
  • Kuloğlu, M.E. ve Bay, E. (2019). İngilizce öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (Eba) kullanım durumlarının incelenmesi, Milli Eğitim Dergisi, 48(224), 327-351.
  • MEB. (2010). Eğitimde fırsatları artırma teknolojiyiiyileştirme hareketi projesi (FATİH). MEB eğitim teknolojileri genel müdürlüğü: http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php adresinden 25.10.2022 tarihinde alındı
  • MEB. (2013). Milli Eğitim bakanlığı 2012 faaliyet raporu. MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı: https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_07/31123903_meb_faaliyet_raporu_2012.pdf adresinden 18.10.2022 tarihinde alındı MEB. (2018). Ortaöğretim coğrafya dersi öğretim programı (2018). Milli Eğitim Bakanlığı, Talim Tebiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2022). Coğrafya 9 çalışma defteri. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Yardımcı Kaynaklar Eğitim Materyali, Yayın No:8244, Ankara.
  • OGM. (2022). OGM Materyal yeni içerikleri ve yeni yüzü ile yayında. Milli Eğitim Bakanlığı, Ortaöğretim Genel Müdürlüğü: https://ogm.meb.gov.tr/www/ogmmateryalyeniicerikleriveyeniyuzuyleyayinda/icerik/1406 adresinden 21.10.2022 tarihinde alındı
  • OGMmateryal. (2022). Materyal ve İçerik. Ortaöğretim genel müdürlüğü öğretim materyalleri ve içerik geliştirme daire başkanlığı: https://ogmmateryal.eba.gov.tr/ adresinden 22.10.2022 tarihinde alındı
  • Öztaş, S. (2019). Tarih öğretiminde film ve belgesel kullanımı. İ. H. Demircioğlu, & İ. Turan içinde, Tarih öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı (4.baskı) (s. 189-2008). Ankara: Pegem Akademi.
  • Şahin, V., Bilgili, M., ve Kocalar, A. O. (2015). Coğrafya lisans öğrencilerinin eğitimdeki inovasyon ile ilgili görüşleri. Electronic Turkish Studies, 10(11), 1411-1426.
  • Şanlı, C., Sezer, A., ve Pınar, A. (2016). Perceptions of geography teachers to ıntegrating technology to teaching and their practices. Review of International Geographical Education Online, 6(3), 234-252.
  • Tanrıkulu, F. (2017). EBA’nın Türkçe dersi öğrenme alanlarını karşılama yeterliliğine yönelik öğretmen görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(3), 395-416.
  • Taş, A. (2022). Ortaokul öğrencilerinin eğitim bilişim ağı (EBA) sınıf gruplarındaki paylaşımlarının fen bilimleri dersindeki akademik başarılarına, eğitsel sosyal ağ kullanım öz-yeterliklerine ve EBA kullanımına yönelik görüşlerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Antalya.
  • Turan, İ. (2022). Tarih öğretiminde bilişim teknolojileri. İ. H. Demircioğlu, & İ. Turan içinde, Tarih Öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal Tasarımı (4.baskı) (s. 233-249). Ankara: Pegem Akademi.
  • Türker, A. (2016). Coğrafya öğretmeni adaylarının FATİH projesine ilişkin görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 5(3), 16-30.
  • Ünlü, M. (2014). Coğrafya öğretimi. Ankara: Pegem Akademi. Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2022, Sayı: 54, 1545 - 1558, 28.12.2022
https://doi.org/10.53444/deubefd.1210745

Öz

Kaynakça

  • Ağır, A. (2014). Etkileşimli tahtalar için orta öğretim coğrafya videolarının değerlendirilmesi: öğretmen görüşleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 31-37.
  • Akça, T. (2021). Aydın il merkezinde görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı kullanım alışkanlıklarının belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi), Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Alım, M., ve Girgin, M. (2011). Öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre 9. sınıf coğrafya derslerinde yararlanılan araç-gereçler ile materyal ve öğretim yöntemleri. Doğu Coğrafya Dergisi , 9(12), 25-42.
  • Creswell, J. W. (2020). Nitel araştirma yöntemleri (5.Baskı), M. Bütün and S.B. Demir, Çev.(Eds.). İstanbul: Siyasal Kitapevi.
  • Demir, D., Özdinç, F. & Ünal, E. (2018). eğitim bilişim ağı (EBA) portalına katılımın incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 407-422.
  • Demirkaya, H., ve Tokcan, H. (2006). Coğrafya öğretiminde televizyon ve video kullanımı. Milli Eğitim Dergisi, 35, 287-298. Elçiçek, A. (2019). Eğitim bilişim ağı (EBA) web sitesinin öğretmenler tarafından kullanım sıklığının incelenmesi:
  • Mardin ili Kızıltepe ilçesi örneği (Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Hacıoğlu, A. (2019). 10. Sınıf coğrafya dersi topoğrafya ve kayaçlar konusunun öğretiminde EBA (Eğitim Bilişim Ağı) destekli öğretimin öğrencilerin akademik başarısına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İnanoğlu, A. (2019). Sosyal bilgiler öğretiminde, eğitim bilişim ağını (EBA) kullanmak: Nasıl ve ne kapsamda? (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karabacak, Ş. (2022). Pandemi sürecinde eğitim bilişim ağı (EBA) aracılığıyla gerçekleştirilen ingilizce öğretiminin niteliği: öğretmen, öğrenci ve veli görüşleri (Erzurum ili örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kiriş-Avaroğulları, Ö. (2019). Öğretim Araçları ve Öğretimdeki Yeri. İ. H. Demircioğlu, & İ. Turan içinde, Tarih öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı (4.baskı) (s. 55-63). Ankara: Pegem Akademi.
  • Korkmaz, Ö., ve Tunç, S. (2010). Mesleki-teknik eğitim öğretmenlerinin bilgisayar ve internet temelli öğretim materyallerinden yararlanmaya ilişkin görüşleri . Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 263-276.
  • Korkmaz, Ö., Arıkaya, C., ve Altıntaş, Y. (2019). Öğretmenlerin dijital öğretim materyali geliştirme özyeterlik ölçeğinin geliştirilmesi çalışması. Turkish Journal of Primary Education, 4(2), 40-56.
  • Kuloğlu, M.E. ve Bay, E. (2019). İngilizce öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (Eba) kullanım durumlarının incelenmesi, Milli Eğitim Dergisi, 48(224), 327-351.
  • MEB. (2010). Eğitimde fırsatları artırma teknolojiyiiyileştirme hareketi projesi (FATİH). MEB eğitim teknolojileri genel müdürlüğü: http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php adresinden 25.10.2022 tarihinde alındı
  • MEB. (2013). Milli Eğitim bakanlığı 2012 faaliyet raporu. MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı: https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_07/31123903_meb_faaliyet_raporu_2012.pdf adresinden 18.10.2022 tarihinde alındı MEB. (2018). Ortaöğretim coğrafya dersi öğretim programı (2018). Milli Eğitim Bakanlığı, Talim Tebiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2022). Coğrafya 9 çalışma defteri. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Yardımcı Kaynaklar Eğitim Materyali, Yayın No:8244, Ankara.
  • OGM. (2022). OGM Materyal yeni içerikleri ve yeni yüzü ile yayında. Milli Eğitim Bakanlığı, Ortaöğretim Genel Müdürlüğü: https://ogm.meb.gov.tr/www/ogmmateryalyeniicerikleriveyeniyuzuyleyayinda/icerik/1406 adresinden 21.10.2022 tarihinde alındı
  • OGMmateryal. (2022). Materyal ve İçerik. Ortaöğretim genel müdürlüğü öğretim materyalleri ve içerik geliştirme daire başkanlığı: https://ogmmateryal.eba.gov.tr/ adresinden 22.10.2022 tarihinde alındı
  • Öztaş, S. (2019). Tarih öğretiminde film ve belgesel kullanımı. İ. H. Demircioğlu, & İ. Turan içinde, Tarih öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı (4.baskı) (s. 189-2008). Ankara: Pegem Akademi.
  • Şahin, V., Bilgili, M., ve Kocalar, A. O. (2015). Coğrafya lisans öğrencilerinin eğitimdeki inovasyon ile ilgili görüşleri. Electronic Turkish Studies, 10(11), 1411-1426.
  • Şanlı, C., Sezer, A., ve Pınar, A. (2016). Perceptions of geography teachers to ıntegrating technology to teaching and their practices. Review of International Geographical Education Online, 6(3), 234-252.
  • Tanrıkulu, F. (2017). EBA’nın Türkçe dersi öğrenme alanlarını karşılama yeterliliğine yönelik öğretmen görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(3), 395-416.
  • Taş, A. (2022). Ortaokul öğrencilerinin eğitim bilişim ağı (EBA) sınıf gruplarındaki paylaşımlarının fen bilimleri dersindeki akademik başarılarına, eğitsel sosyal ağ kullanım öz-yeterliklerine ve EBA kullanımına yönelik görüşlerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Antalya.
  • Turan, İ. (2022). Tarih öğretiminde bilişim teknolojileri. İ. H. Demircioğlu, & İ. Turan içinde, Tarih Öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal Tasarımı (4.baskı) (s. 233-249). Ankara: Pegem Akademi.
  • Türker, A. (2016). Coğrafya öğretmeni adaylarının FATİH projesine ilişkin görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 5(3), 16-30.
  • Ünlü, M. (2014). Coğrafya öğretimi. Ankara: Pegem Akademi. Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2022, Sayı: 54, 1545 - 1558, 28.12.2022
https://doi.org/10.53444/deubefd.1210745

Öz

Kaynakça

  • Ağır, A. (2014). Etkileşimli tahtalar için orta öğretim coğrafya videolarının değerlendirilmesi: öğretmen görüşleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 31-37.
  • Akça, T. (2021). Aydın il merkezinde görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı kullanım alışkanlıklarının belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi), Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Alım, M., ve Girgin, M. (2011). Öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre 9. sınıf coğrafya derslerinde yararlanılan araç-gereçler ile materyal ve öğretim yöntemleri. Doğu Coğrafya Dergisi , 9(12), 25-42.
  • Creswell, J. W. (2020). Nitel araştirma yöntemleri (5.Baskı), M. Bütün and S.B. Demir, Çev.(Eds.). İstanbul: Siyasal Kitapevi.
  • Demir, D., Özdinç, F. & Ünal, E. (2018). eğitim bilişim ağı (EBA) portalına katılımın incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 407-422.
  • Demirkaya, H., ve Tokcan, H. (2006). Coğrafya öğretiminde televizyon ve video kullanımı. Milli Eğitim Dergisi, 35, 287-298. Elçiçek, A. (2019). Eğitim bilişim ağı (EBA) web sitesinin öğretmenler tarafından kullanım sıklığının incelenmesi:
  • Mardin ili Kızıltepe ilçesi örneği (Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Hacıoğlu, A. (2019). 10. Sınıf coğrafya dersi topoğrafya ve kayaçlar konusunun öğretiminde EBA (Eğitim Bilişim Ağı) destekli öğretimin öğrencilerin akademik başarısına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İnanoğlu, A. (2019). Sosyal bilgiler öğretiminde, eğitim bilişim ağını (EBA) kullanmak: Nasıl ve ne kapsamda? (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karabacak, Ş. (2022). Pandemi sürecinde eğitim bilişim ağı (EBA) aracılığıyla gerçekleştirilen ingilizce öğretiminin niteliği: öğretmen, öğrenci ve veli görüşleri (Erzurum ili örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kiriş-Avaroğulları, Ö. (2019). Öğretim Araçları ve Öğretimdeki Yeri. İ. H. Demircioğlu, & İ. Turan içinde, Tarih öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı (4.baskı) (s. 55-63). Ankara: Pegem Akademi.
  • Korkmaz, Ö., ve Tunç, S. (2010). Mesleki-teknik eğitim öğretmenlerinin bilgisayar ve internet temelli öğretim materyallerinden yararlanmaya ilişkin görüşleri . Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 263-276.
  • Korkmaz, Ö., Arıkaya, C., ve Altıntaş, Y. (2019). Öğretmenlerin dijital öğretim materyali geliştirme özyeterlik ölçeğinin geliştirilmesi çalışması. Turkish Journal of Primary Education, 4(2), 40-56.
  • Kuloğlu, M.E. ve Bay, E. (2019). İngilizce öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (Eba) kullanım durumlarının incelenmesi, Milli Eğitim Dergisi, 48(224), 327-351.
  • MEB. (2010). Eğitimde fırsatları artırma teknolojiyiiyileştirme hareketi projesi (FATİH). MEB eğitim teknolojileri genel müdürlüğü: http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php adresinden 25.10.2022 tarihinde alındı
  • MEB. (2013). Milli Eğitim bakanlığı 2012 faaliyet raporu. MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı: https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_07/31123903_meb_faaliyet_raporu_2012.pdf adresinden 18.10.2022 tarihinde alındı MEB. (2018). Ortaöğretim coğrafya dersi öğretim programı (2018). Milli Eğitim Bakanlığı, Talim Tebiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2022). Coğrafya 9 çalışma defteri. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Yardımcı Kaynaklar Eğitim Materyali, Yayın No:8244, Ankara.
  • OGM. (2022). OGM Materyal yeni içerikleri ve yeni yüzü ile yayında. Milli Eğitim Bakanlığı, Ortaöğretim Genel Müdürlüğü: https://ogm.meb.gov.tr/www/ogmmateryalyeniicerikleriveyeniyuzuyleyayinda/icerik/1406 adresinden 21.10.2022 tarihinde alındı
  • OGMmateryal. (2022). Materyal ve İçerik. Ortaöğretim genel müdürlüğü öğretim materyalleri ve içerik geliştirme daire başkanlığı: https://ogmmateryal.eba.gov.tr/ adresinden 22.10.2022 tarihinde alındı
  • Öztaş, S. (2019). Tarih öğretiminde film ve belgesel kullanımı. İ. H. Demircioğlu, & İ. Turan içinde, Tarih öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı (4.baskı) (s. 189-2008). Ankara: Pegem Akademi.
  • Şahin, V., Bilgili, M., ve Kocalar, A. O. (2015). Coğrafya lisans öğrencilerinin eğitimdeki inovasyon ile ilgili görüşleri. Electronic Turkish Studies, 10(11), 1411-1426.
  • Şanlı, C., Sezer, A., ve Pınar, A. (2016). Perceptions of geography teachers to ıntegrating technology to teaching and their practices. Review of International Geographical Education Online, 6(3), 234-252.
  • Tanrıkulu, F. (2017). EBA’nın Türkçe dersi öğrenme alanlarını karşılama yeterliliğine yönelik öğretmen görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(3), 395-416.
  • Taş, A. (2022). Ortaokul öğrencilerinin eğitim bilişim ağı (EBA) sınıf gruplarındaki paylaşımlarının fen bilimleri dersindeki akademik başarılarına, eğitsel sosyal ağ kullanım öz-yeterliklerine ve EBA kullanımına yönelik görüşlerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Antalya.
  • Turan, İ. (2022). Tarih öğretiminde bilişim teknolojileri. İ. H. Demircioğlu, & İ. Turan içinde, Tarih Öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal Tasarımı (4.baskı) (s. 233-249). Ankara: Pegem Akademi.
  • Türker, A. (2016). Coğrafya öğretmeni adaylarının FATİH projesine ilişkin görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 5(3), 16-30.
  • Ünlü, M. (2014). Coğrafya öğretimi. Ankara: Pegem Akademi. Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Coğrafya Öğretimi Açısından Yeni Nesil Eğitim Kaynağı OGM-Materyal Uygulaması İçeriklerinin İncelenmesi

Yıl 2022, Sayı: 54, 1545 - 1558, 28.12.2022
https://doi.org/10.53444/deubefd.1210745

Öz

Eğitim ve öğretimin kalıcı olmasında öğreten ve öğrenen arasındaki etkileşim yanında kullanılan teknikler ve araçların da etkisi büyüktür. Bu açıdan 21.yüzyılın hızla gelişen ve değişen dünyasında eğitim ve öğretim kaynakları da değişmekte ve gelişmektedir. 20.yüzyıl sonlarına kadar klasik eğitim araçları kullanılırken, 2000 yılından sonra eğitim araçları arasına teknolojik araçlar hızlı bir giriş yapmıştır. Bütün derslerde ve disiplinlerde olduğu gibi coğrafya eğitiminde de kullanılan öğretim araçları değişmiş ve çeşitlenmiştir. Bu araştırmanın amacı; 21.yüzyılda öğretim kaynakları arasına giren Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Genel Müdürlüğü tarafından geliştirilen OGM Materyal eğitim uygulamasının coğrafya branşına ait öğretim kaynaklarının incelenmesidir. Araştırma nitel yöntemde durum çalışması deseninde gerçekleştirilmiş, verilerin toplanması konusunda doküman incelemesi yöntemi tercih edilmiştir. İncelenen OGM Materyal eğitim uygulamasında 6 ana başlık altında 26 alt başlığın olduğu, bu başlıklar altında 49.586 içeriğin öğretmen ve öğrencilere sunulduğu görülmüştür. Coğrafya branşına ait içeriklerin Dinamik uygulamalar ve Projeler dışında bütün başlıklar altında yer aldığı tespit edilmiştir. Ayrıca coğrafya içeriklerinin Coğrafya Dersi Öğretim Programı ile uyumlu olduğu sonucu elde edilmiştir. Elde edilen veriler ve sonuçlar ışığında OGM Materyal eğitim uygulamasının özellikle coğrafya dersinde ihtiyaç duyulan harita, video, animasyon, 3B yapılar gibi ders materyalleri ile eğitim kaynak çeşitliliğini arttıracağı ve öğretilen konuların daha kalıcı olmasını sağlayacağı düşünülmektedir. Bu platformun daha iyi kullanılması için öğretmen ve öğrencilere daha çok tanıtımının yapılması ve sistemsel bazı hataların düzeltilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Ağır, A. (2014). Etkileşimli tahtalar için orta öğretim coğrafya videolarının değerlendirilmesi: öğretmen görüşleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 31-37.
  • Akça, T. (2021). Aydın il merkezinde görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin eğitim bilişim ağı kullanım alışkanlıklarının belirlenmesi (Yüksek Lisans Tezi), Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Alım, M., ve Girgin, M. (2011). Öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre 9. sınıf coğrafya derslerinde yararlanılan araç-gereçler ile materyal ve öğretim yöntemleri. Doğu Coğrafya Dergisi , 9(12), 25-42.
  • Creswell, J. W. (2020). Nitel araştirma yöntemleri (5.Baskı), M. Bütün and S.B. Demir, Çev.(Eds.). İstanbul: Siyasal Kitapevi.
  • Demir, D., Özdinç, F. & Ünal, E. (2018). eğitim bilişim ağı (EBA) portalına katılımın incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 407-422.
  • Demirkaya, H., ve Tokcan, H. (2006). Coğrafya öğretiminde televizyon ve video kullanımı. Milli Eğitim Dergisi, 35, 287-298. Elçiçek, A. (2019). Eğitim bilişim ağı (EBA) web sitesinin öğretmenler tarafından kullanım sıklığının incelenmesi:
  • Mardin ili Kızıltepe ilçesi örneği (Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Hacıoğlu, A. (2019). 10. Sınıf coğrafya dersi topoğrafya ve kayaçlar konusunun öğretiminde EBA (Eğitim Bilişim Ağı) destekli öğretimin öğrencilerin akademik başarısına etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • İnanoğlu, A. (2019). Sosyal bilgiler öğretiminde, eğitim bilişim ağını (EBA) kullanmak: Nasıl ve ne kapsamda? (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karabacak, Ş. (2022). Pandemi sürecinde eğitim bilişim ağı (EBA) aracılığıyla gerçekleştirilen ingilizce öğretiminin niteliği: öğretmen, öğrenci ve veli görüşleri (Erzurum ili örneği) (Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kiriş-Avaroğulları, Ö. (2019). Öğretim Araçları ve Öğretimdeki Yeri. İ. H. Demircioğlu, & İ. Turan içinde, Tarih öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı (4.baskı) (s. 55-63). Ankara: Pegem Akademi.
  • Korkmaz, Ö., ve Tunç, S. (2010). Mesleki-teknik eğitim öğretmenlerinin bilgisayar ve internet temelli öğretim materyallerinden yararlanmaya ilişkin görüşleri . Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 263-276.
  • Korkmaz, Ö., Arıkaya, C., ve Altıntaş, Y. (2019). Öğretmenlerin dijital öğretim materyali geliştirme özyeterlik ölçeğinin geliştirilmesi çalışması. Turkish Journal of Primary Education, 4(2), 40-56.
  • Kuloğlu, M.E. ve Bay, E. (2019). İngilizce öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (Eba) kullanım durumlarının incelenmesi, Milli Eğitim Dergisi, 48(224), 327-351.
  • MEB. (2010). Eğitimde fırsatları artırma teknolojiyiiyileştirme hareketi projesi (FATİH). MEB eğitim teknolojileri genel müdürlüğü: http://fatihprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php adresinden 25.10.2022 tarihinde alındı
  • MEB. (2013). Milli Eğitim bakanlığı 2012 faaliyet raporu. MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı: https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_07/31123903_meb_faaliyet_raporu_2012.pdf adresinden 18.10.2022 tarihinde alındı MEB. (2018). Ortaöğretim coğrafya dersi öğretim programı (2018). Milli Eğitim Bakanlığı, Talim Tebiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2022). Coğrafya 9 çalışma defteri. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Yardımcı Kaynaklar Eğitim Materyali, Yayın No:8244, Ankara.
  • OGM. (2022). OGM Materyal yeni içerikleri ve yeni yüzü ile yayında. Milli Eğitim Bakanlığı, Ortaöğretim Genel Müdürlüğü: https://ogm.meb.gov.tr/www/ogmmateryalyeniicerikleriveyeniyuzuyleyayinda/icerik/1406 adresinden 21.10.2022 tarihinde alındı
  • OGMmateryal. (2022). Materyal ve İçerik. Ortaöğretim genel müdürlüğü öğretim materyalleri ve içerik geliştirme daire başkanlığı: https://ogmmateryal.eba.gov.tr/ adresinden 22.10.2022 tarihinde alındı
  • Öztaş, S. (2019). Tarih öğretiminde film ve belgesel kullanımı. İ. H. Demircioğlu, & İ. Turan içinde, Tarih öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı (4.baskı) (s. 189-2008). Ankara: Pegem Akademi.
  • Şahin, V., Bilgili, M., ve Kocalar, A. O. (2015). Coğrafya lisans öğrencilerinin eğitimdeki inovasyon ile ilgili görüşleri. Electronic Turkish Studies, 10(11), 1411-1426.
  • Şanlı, C., Sezer, A., ve Pınar, A. (2016). Perceptions of geography teachers to ıntegrating technology to teaching and their practices. Review of International Geographical Education Online, 6(3), 234-252.
  • Tanrıkulu, F. (2017). EBA’nın Türkçe dersi öğrenme alanlarını karşılama yeterliliğine yönelik öğretmen görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(3), 395-416.
  • Taş, A. (2022). Ortaokul öğrencilerinin eğitim bilişim ağı (EBA) sınıf gruplarındaki paylaşımlarının fen bilimleri dersindeki akademik başarılarına, eğitsel sosyal ağ kullanım öz-yeterliklerine ve EBA kullanımına yönelik görüşlerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Antalya.
  • Turan, İ. (2022). Tarih öğretiminde bilişim teknolojileri. İ. H. Demircioğlu, & İ. Turan içinde, Tarih Öğretiminde öğretim teknolojileri ve materyal Tasarımı (4.baskı) (s. 233-249). Ankara: Pegem Akademi.
  • Türker, A. (2016). Coğrafya öğretmeni adaylarının FATİH projesine ilişkin görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 5(3), 16-30.
  • Ünlü, M. (2014). Coğrafya öğretimi. Ankara: Pegem Akademi. Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ziya İnce 0000-0001-7389-8083

Murat Mücahit Yentür 0000-0003-4382-7502

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 54

Kaynak Göster

APA İnce, Z., & Yentür, M. M. (2022). Coğrafya Öğretimi Açısından Yeni Nesil Eğitim Kaynağı OGM-Materyal Uygulaması İçeriklerinin İncelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(54), 1545-1558. https://doi.org/10.53444/deubefd.1210745