Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Biyotaklit Konusunun 8. Sınıf Teknoloji ve Tasarım Dersinde İşlenmesinin Öğrenciler Üzerindeki Etkileri

Yıl 2022, Cilt: 11 Sayı: 2, 38 - 55, 30.12.2022

Öz

Bu araştırmada, doğada bulunan stratejiler, sistemler ve ilkelerden ilham alarak karşılaşılan problemlere çözüm bulmak için teknolojiler üretmek anlamına gelen biyotaklit konusunun 8. sınıf Teknoloji ve Tasarım dersinde işlenmesinin öğrenciler üzerindeki etkilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Diyarbakır ilinin Sur ilçesine bağlı bir köyde bulunan ilköğretim okulunun 8. sınıfında öğrenim gören 12 kız ve 7 erkek olmak üzere toplamda 19 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma verileri; yapılandırılmamış gözlem, yarı yapılandırılmış görüşme (odak grup görüşme), araştırmacı günlükleri ve öğrencilerin tasarım çalışmalarından elde edilmiş ve elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre; Teknoloji ve Tasarım dersinde öğrencilerin biyotaklit konusuyla doğanın problemleri çözmede geliştirdiği sistemleri insanların örnek almasının yararlı olacağı yönünde bilgi, farkındalık ve anlayış geliştirdiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca biyotaklit konusu çerçevesinde öğrencilerin doğada birebir inceleme yapmalarıyla doğanın modellerine karşı ilgi ve merakları artmış ve yaşadıkları çevreye daha bilinçli bakmaya başlamışlardır. Bununla birlikte öğrencilerin biyotaklitin teknolojiye, hayatımızı kolaylaştırmaya ve zorluklarımızı çözmeye büyük katkısı olduğu yönünde farkındalık geliştirdiği; biyotaklit konusuyla doğaya olan duyarlılıklarının arttığı, doğayı korumak ve geri dönüşüm fikirleri geliştirme konusunda bilinçlenmeye başladığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Alawad, A. A. & Mahgoub, Y. M. (2014, February). The Impact of teaching biomimicry to enhance thinking skills for students of art education in higher education. International Teacher Education Conference 2014, 263-268, Dubai, UAE.
  • Badarnah, L. & Kadri, U. (2014). A methodology for the generation of biomimetic design concepts. Architectural Science Review, 1-14. http://dx.doi.org/10.1080/00038628.2014.922458
  • Bar-Cohen Y. (2005, July). Biomimetics: Biologically inspired technology. II Eccomas Thematic Conference on Smart Structures And Materials 2005, Lisbon, Portugal. https://www.researchgate.net/publication/242526086_Biomimetics_biologically_inspired_technology
  • Bar-Cohen, Y. (2006). Biomimetics-using nature to inspire human innovation, Bioinspiration Biomimetics, 1(1), P1–P12. https://www.researchgate.net/publication/6168631_Biomimetics_-_Using_nature_to_inspire_human_innovation
  • Benyus, J. M. (1997). Biomimicry: Innovations inspired by nature. New York: Perennial.
  • Benyus, J. M. (2009). Biomimicry: Innovation inspired by nature. HarperCollins e-books.
  • Eisner, E. W. (2002). The arts and the creation of mind. New Haven & London: Yale University Press.
  • Eryılmaz, H. (2015). Biyomimikri ve ergonomi: Tasarımda doğadan yenilikçi ilham. Süleyman Demirel Üniversitesi Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 3(3), 469-474. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jesd/issue/20874/224067
  • Fiorentino, C. & Montana-Hoyos, C. (2014). The emerging discipline of biomimicry as a paradigm shift towards design for resilience. The International Journal of Designed Objects, 8(1), 1-15. https://www.researchgate.net/publication/272089367_The_Emerging_Discipline_of_Biomimicry_as_a_Paradigm_Shift_towards_Design_for_Resilience
  • Fu, K., Moreno, D., Yang, M. & Wood, K. L. (2014). Bio-inspired design: An overview investigating open questions from the broader field of design-by-analogy. Journal of Mechanical Design, 136(11): 111102. https://doi.org/10.1115/1.4028289
  • Gamage, A. & Hyde, R. (2012). A model based on biomimicry to enhance ecologically sustainable design, Architectural Science Review, 55(3), 224-235. http://dx.doi.org/10.1080/00038628.2012.709406

The Effects of Biomimicry Applications on Students in 8th Class Technology and Design Course

Yıl 2022, Cilt: 11 Sayı: 2, 38 - 55, 30.12.2022

Öz

The aim of this research is to determine the effects of biomimicry, which has an important role in gaining problem-solving skills by modelling the nature, in the scope of Technology and Design course, on students. One of the qualitative research methods, action research design, was used in the study. The study was conducted with 19 students (12 girls and 7 boys) at 8th grade in a primary school located in a village in Sur district of Diyarbakır province, in 2020-2021 academic year. Research data are obtained from unstructured observations, semi-structured interviews (focus group interview), researcher diaries and students' design studies. Descriptive analysis was used for the analysis of data. According to the findings of the research; It was concluded that in the Technology and Design course, students developed knowledge, awareness, and understanding that it would be beneficial for people to take the systems developed by nature as an example in solving problems with the subject of biomimicry. In addition, within the framework of the subject of biomimicry, students' interest and curiosity about the models of nature increased, and they started to look more consciously towards the environment they live in. In addition, students developed awareness that biomimicry contributes greatly to technology, making our lives easier and solving our difficulties; It has been concluded that with the subject of biomimicry, their sensitivity to nature has increased, and they have started to become conscious about protecting nature and developing recycling ideas.

Kaynakça

  • Alawad, A. A. & Mahgoub, Y. M. (2014, February). The Impact of teaching biomimicry to enhance thinking skills for students of art education in higher education. International Teacher Education Conference 2014, 263-268, Dubai, UAE.
  • Badarnah, L. & Kadri, U. (2014). A methodology for the generation of biomimetic design concepts. Architectural Science Review, 1-14. http://dx.doi.org/10.1080/00038628.2014.922458
  • Bar-Cohen Y. (2005, July). Biomimetics: Biologically inspired technology. II Eccomas Thematic Conference on Smart Structures And Materials 2005, Lisbon, Portugal. https://www.researchgate.net/publication/242526086_Biomimetics_biologically_inspired_technology
  • Bar-Cohen, Y. (2006). Biomimetics-using nature to inspire human innovation, Bioinspiration Biomimetics, 1(1), P1–P12. https://www.researchgate.net/publication/6168631_Biomimetics_-_Using_nature_to_inspire_human_innovation
  • Benyus, J. M. (1997). Biomimicry: Innovations inspired by nature. New York: Perennial.
  • Benyus, J. M. (2009). Biomimicry: Innovation inspired by nature. HarperCollins e-books.
  • Eisner, E. W. (2002). The arts and the creation of mind. New Haven & London: Yale University Press.
  • Eryılmaz, H. (2015). Biyomimikri ve ergonomi: Tasarımda doğadan yenilikçi ilham. Süleyman Demirel Üniversitesi Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 3(3), 469-474. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jesd/issue/20874/224067
  • Fiorentino, C. & Montana-Hoyos, C. (2014). The emerging discipline of biomimicry as a paradigm shift towards design for resilience. The International Journal of Designed Objects, 8(1), 1-15. https://www.researchgate.net/publication/272089367_The_Emerging_Discipline_of_Biomimicry_as_a_Paradigm_Shift_towards_Design_for_Resilience
  • Fu, K., Moreno, D., Yang, M. & Wood, K. L. (2014). Bio-inspired design: An overview investigating open questions from the broader field of design-by-analogy. Journal of Mechanical Design, 136(11): 111102. https://doi.org/10.1115/1.4028289
  • Gamage, A. & Hyde, R. (2012). A model based on biomimicry to enhance ecologically sustainable design, Architectural Science Review, 55(3), 224-235. http://dx.doi.org/10.1080/00038628.2012.709406
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Belkız Sürgü 0000-0001-6807-3044

Nurhayat Güneş 0000-0001-6627-4934

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sürgü, B., & Güneş, N. (2022). Biyotaklit Konusunun 8. Sınıf Teknoloji ve Tasarım Dersinde İşlenmesinin Öğrenciler Üzerindeki Etkileri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 38-55.
AMA Sürgü B, Güneş N. Biyotaklit Konusunun 8. Sınıf Teknoloji ve Tasarım Dersinde İşlenmesinin Öğrenciler Üzerindeki Etkileri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Aralık 2022;11(2):38-55.
Chicago Sürgü, Belkız, ve Nurhayat Güneş. “Biyotaklit Konusunun 8. Sınıf Teknoloji Ve Tasarım Dersinde İşlenmesinin Öğrenciler Üzerindeki Etkileri”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11, sy. 2 (Aralık 2022): 38-55.
EndNote Sürgü B, Güneş N (01 Aralık 2022) Biyotaklit Konusunun 8. Sınıf Teknoloji ve Tasarım Dersinde İşlenmesinin Öğrenciler Üzerindeki Etkileri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11 2 38–55.
IEEE B. Sürgü ve N. Güneş, “Biyotaklit Konusunun 8. Sınıf Teknoloji ve Tasarım Dersinde İşlenmesinin Öğrenciler Üzerindeki Etkileri”, Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 11, sy. 2, ss. 38–55, 2022.
ISNAD Sürgü, Belkız - Güneş, Nurhayat. “Biyotaklit Konusunun 8. Sınıf Teknoloji Ve Tasarım Dersinde İşlenmesinin Öğrenciler Üzerindeki Etkileri”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11/2 (Aralık 2022), 38-55.
JAMA Sürgü B, Güneş N. Biyotaklit Konusunun 8. Sınıf Teknoloji ve Tasarım Dersinde İşlenmesinin Öğrenciler Üzerindeki Etkileri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2022;11:38–55.
MLA Sürgü, Belkız ve Nurhayat Güneş. “Biyotaklit Konusunun 8. Sınıf Teknoloji Ve Tasarım Dersinde İşlenmesinin Öğrenciler Üzerindeki Etkileri”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 11, sy. 2, 2022, ss. 38-55.
Vancouver Sürgü B, Güneş N. Biyotaklit Konusunun 8. Sınıf Teknoloji ve Tasarım Dersinde İşlenmesinin Öğrenciler Üzerindeki Etkileri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2022;11(2):38-55.

Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)