Bu araştırmanın amacı, okul müdürlerine yönelik okul
liderliği ölçeği geliştirmektir. Ölçek geliştirme çalışmasında Brauckmann ve
Pashiardis (2010) çalışmalarındaki liderlikle ilgili yargılar ile liderlik
literatürü incelenerek farklı liderlik ölçeklerinde yer alan yargılardan
yararlanılmış ve madde havuzu oluşturulmuştur.
Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışması Sivas ili merkez ilçelerinde
çalışan birinci çalışma grubu 270; ikinci çalışma grubu 380 olmak üzere iki
farklı örneklem üzerinden incelenmiştir. Ölçeğin okul liderliğini betimlemesi
ve ölçmesi açısından kapsamı ve içeriği açısından incelenmesi için birinci grup
çalışma grubu ile öncelikle açımlayıcı faktör analizi (AFA) yapılmıştır. AFA sonuçlarına göre ölçeğin üç faktörlü
olduğu ve ölçeğe ilişkin açıklanan toplam varyansın %64.58 olduğu ortaya
çıkmıştır. İkinci çalışma grubu üzerinden ise doğrulayıcı faktöre analizi (DFA)
yapılmıştır. DFA sonucuna göre ölçeğin uyum iyiliği değerlerinin
RMSEA=.08; RMR =.29; GFI =.79; CFI =
.98; NFI =.97; NNFI= .98; AGFI= .79 olduğu ve kabul edilir değer aralığında
olduğu görülmüştür. Ölçeğin güvenirliği için yapılan Cronbach Alfa ve Spearman
Brown iki yarı testi güvenirlik katsayılarının, .80’nin üzerinde değerlere
sahip olduğu hesaplanmıştır. Birinci
çalışma grubu üzerinden açımlanan ölçeğin ikinci çalışma grubu üzerinden
doğrulandığı anlaşılmıştır. Okul liderliği ölçeği üç faktörlü 5’li likert
olarak derecelendirilmiş 31 maddelik olup geçerliği ve güvenirliği test
edilmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)