The aim of this research is to
examine the structural relationships between metacognitive thinking skills,
critical thinking standards and academic self-efficacy of teacher candidates.
The research was carried out according to the relational survey method and
structural equation modelling was done in the analysis of the data. The data of
the study were obtained from 244 teacher candidates. Personal information form,
Critical Thinking Standards Scale, Metacognitive Thinking Scale and Academic
Self-Efficacy Scale were used as data collection tools in the study. The
findings of the research show that the teacher candidates have a positive moderate
relationship between critical thinking standards and metacognitive thinking
skills. There appears to be a positive low level of relationship between
critical thinking standards and academic self-efficacy. There appears to be a
positive moderate relationship between metacognitive thinking skills and
academic self-efficacy. Various suggestions have been made to investigators and
researchers in the findings obtained from the research.
: teacher candidates critical thinking metacognitive thinking academic self-efficacy
Bu araştırmanın amacı; öğretmen adaylarının üstbilişsel düşünme
becerileri ile eleştirel düşünme standartları ve akademik öz-yeterlikleri
arasındaki yapısal ilişkileri incelemektir. Araştırma ilişkisel tarama
yöntemine göre yürütülmüş olup, verilerin analizinde yapısal eşitlik
modellemesi yapılmıştır. Araştırmanın verileri 244 öğretmen adayından elde
edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak; kişisel bilgiler formu,
Eleştirel Düşünme Standartları Ölçeği, Üstbilişsel Düşünme Ölçeği ve Akademik
Öz-Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma bulguları öğretmen adaylarının
eleştirel düşünme standartları ile üstbilişsel düşünme becerileri arasında
pozitif yönlü orta düzeyde, eleştirel düşünme standartları ile akademik
öz-yeterlikleri arasında pozitif yönlü düşük düzeyde, üstbilişsel düşünme
becerileri ile akademik öz-yeterlikleri arasında pozitif yönlü orta düzeyde bir
ilişkinin olduğunu göstermektedir. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında
uygulayıcılara ve araştırmacılara yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
öğretmen adayları eleştirel düşünme üstbilişsel düşünme akademik öz-yeterlik
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 4 |