Görüş Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ACİL ÇAĞRI MERKEZLERİ ARACILIĞIYLA SUÇ İHBARI YAPILMASI

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 745 - 760, 27.12.2022
https://doi.org/10.54704/akdhfd.1149734

Öz

Yangın, kaza, yaralanma, suç gibi olaylar yaşandığında zarar görenler acil yardıma ihtiyaç duyabilmektedir. Doğrudan zarar gören kişiler veya acil durumdan haberdar olan üçüncü kişilerin, ilgili kamu kurumlarından teknolojik haberleşme sistemlerini kullanarak yardım talep etmesi acil çağrı olarak adlandırılmaktadır. Ülkemizde kolluk, sağlık ve itfaiye gibi derhal müdahale gerektiren kamu hizmetlerine hızlı ve kolay erişim sağlamak için kullanılan acil çağrılar, valiliklere bağlı acil çağrı merkezlerinden yönetilmektedir. Acil çağrı hizmetleri kişilerin temel hak ve hürriyetlerini korumayı hedeflediği gibi bu hizmetler, çok sayıda kişiye zarar verebilecek olayların önlenmesine de katkı sağlayabilmektedir. Acil çağrı merkezlerine yapılan taleplerin önemli bir kısmını, kolluğu ilgilendiren suç ihbarları oluşturmaktadır. Buna ek olarak acil çağrıların tek merkezden yönetildiğinden dolayı yangın, kaza, afet gibi suç dışında kalan idare hukuku kapsamında kalan idari kolluk faaliyetleriyle ve kamu hizmetleriyle ilgili acil durumlar için de ihbar yapılabilmektedir. Suç ihbarları dahil tüm ihbarların tek merkezden aynı usule göre yönetilmesi durumunda suç ihbarına ilişkin temel hükümlere aykırılık oluşturabileceği değerlendirilmektedir. Bu çalışmada öğretide ele alınmamış olan acil çağrı merkezlerinde suç ihbarıyla ilgili yapılan işlemler, adli kolluk faaliyetlerine ilişkin temel hükümler açısından incelenmiş olup suç ihbarlarıyla ilgili gözetilmesi gereken özel durumlar beş konuda ele alınmıştır.

Kaynakça

  • Acil Çağrı Merkezi, Hakkımızda”, Erişim Tarihi: Aralık 30, 2021, https://www.112.gov.tr/hakkimizda.
  • Ashby, Matthew P. J., “Changes in Police Calls for Service During the Early Months of the 2020 Coronavirus Pandemic”, Policing 14, S: 4 (2020), 1054–1072.
  • Çağlayan, Ramazan, İdare Hukuku Dersleri. Ankara: Adalet Yayınevi, 2019.
  • Ekşi, Ali, Kamu Hizmetinden Yararlanma Hakkı Çerçevesinde Acil Çağrı Merkezlerinin Yönetimi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Yüksek Lisans Tezi, 2010.
  • Ekşi, Ali, “Kamu Hizmetinde Etkililik Ve Etkinlik Tartışmaları Bağlamında 112 Acil Çağrı Hizmetlerinin Kötüye Kullanımı”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 18, S: 3 (2016), 387-408.
  • Gözler, Kemal ve Kaplan, Gürsel, İdare Hukuku Dersleri. Bursa: Ekin Yayınevi, 2021.
  • İçişleri Bakanlığı, 2020 Yılı İdare Faaliyet Raporu, Erişim Tarihi: Şubat 15 2022, https://www.icisleri.gov.tr/kurumlar/icisleri.gov.tr/IcSite/strateji/OYA/oooyya/oyaoya/2020YILI-IDARE-FAALIYET-RAPORU_10-Mart_kucuk-site-oya.pdf.
  • Mazerolle, Lorraine, Rogan, Dennis, Frank, James, Christine Famega ve John E. Eck, Managing Citizen Calls to the Police: An Assessment of Non-Emergency Call Systems. National Institute of Justice, 2001.
  • Özbek, Veli, Doğan, Koray, Bacaksız, Pınar ve Tepe, İlker, Ceza Muhakemesi Hukuku. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2017.
  • Tan, Turgut ve Bayazıt, Bahar, İdare Hukuku. Ankara: Turhan Kitabevi, 2021.
  • Türk Dil Kurumu, “İhbar”, Güncel Türkçe Sözlük, Erişim Tarihi: Ocak 30, 2022, https://sozluk.gov.tr/.
  • Wade, Natalie ve Macpherson, Alice, Call Taking Basics for Emergency Services–Police Communications. Kwantlen Polytechnic University KORA: Kwantlen Open Resource Access, 2016.
  • Yenisey, Feridun ve Nuhoğlu, Ayşe, Ceza Muhakemesi Hukuku Ders Kitabı(İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları No: 11, 2014.
  • Yurtcan, Erdener, Ceza Yargılaması Hukuku( Ankara: Adalet Yayınevi, 2018.
  • Yüksel, Metin, “Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin Yaşamın ve Sağlığın Korunması ile İlgili Olarak Taraf Devletlere Yüklediği Pozitif Yükümlülükler”, Uluslararası İlişkiler 7, S: 27 (2010), 111-132.

CRIME REPORTING VIA EMERGENCY CALL CENTER

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 745 - 760, 27.12.2022
https://doi.org/10.54704/akdhfd.1149734

Öz

In the events such as fire, accident, injury or crime, the injured may need urgent help. The request for help by technological communication systems from the relevant institutions is called an emergency call. Emergency calls, which are used to provide quick and easy access to public services that require immediate intervention. While emergency call services aim to protect fundamental rights and freedoms of individuals, these services can also contribute to prevention of events that may harm many people. An important part of requests made to emergency call centers(ECC) consists of crime reports concerning law enforcement. In addition, since emergency calls are managed from a single center, notifications can also be made for emergencies related to public services that fall under the scope of administrative law. It is considered that if all reports, including crime reports, are managed from an ECC according to same procedure, it may constitute a violation of basic provisions regarding crime reporting. In this study, procedures regarding crime reporting in ECC, which were not covered in the doctrine, were examined in terms of the basic provisions regarding judicial law enforcement activities, and the special cases to be observed regarding crime reports were discussed in five subjects.

Kaynakça

  • Acil Çağrı Merkezi, Hakkımızda”, Erişim Tarihi: Aralık 30, 2021, https://www.112.gov.tr/hakkimizda.
  • Ashby, Matthew P. J., “Changes in Police Calls for Service During the Early Months of the 2020 Coronavirus Pandemic”, Policing 14, S: 4 (2020), 1054–1072.
  • Çağlayan, Ramazan, İdare Hukuku Dersleri. Ankara: Adalet Yayınevi, 2019.
  • Ekşi, Ali, Kamu Hizmetinden Yararlanma Hakkı Çerçevesinde Acil Çağrı Merkezlerinin Yönetimi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Yüksek Lisans Tezi, 2010.
  • Ekşi, Ali, “Kamu Hizmetinde Etkililik Ve Etkinlik Tartışmaları Bağlamında 112 Acil Çağrı Hizmetlerinin Kötüye Kullanımı”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 18, S: 3 (2016), 387-408.
  • Gözler, Kemal ve Kaplan, Gürsel, İdare Hukuku Dersleri. Bursa: Ekin Yayınevi, 2021.
  • İçişleri Bakanlığı, 2020 Yılı İdare Faaliyet Raporu, Erişim Tarihi: Şubat 15 2022, https://www.icisleri.gov.tr/kurumlar/icisleri.gov.tr/IcSite/strateji/OYA/oooyya/oyaoya/2020YILI-IDARE-FAALIYET-RAPORU_10-Mart_kucuk-site-oya.pdf.
  • Mazerolle, Lorraine, Rogan, Dennis, Frank, James, Christine Famega ve John E. Eck, Managing Citizen Calls to the Police: An Assessment of Non-Emergency Call Systems. National Institute of Justice, 2001.
  • Özbek, Veli, Doğan, Koray, Bacaksız, Pınar ve Tepe, İlker, Ceza Muhakemesi Hukuku. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2017.
  • Tan, Turgut ve Bayazıt, Bahar, İdare Hukuku. Ankara: Turhan Kitabevi, 2021.
  • Türk Dil Kurumu, “İhbar”, Güncel Türkçe Sözlük, Erişim Tarihi: Ocak 30, 2022, https://sozluk.gov.tr/.
  • Wade, Natalie ve Macpherson, Alice, Call Taking Basics for Emergency Services–Police Communications. Kwantlen Polytechnic University KORA: Kwantlen Open Resource Access, 2016.
  • Yenisey, Feridun ve Nuhoğlu, Ayşe, Ceza Muhakemesi Hukuku Ders Kitabı(İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları No: 11, 2014.
  • Yurtcan, Erdener, Ceza Yargılaması Hukuku( Ankara: Adalet Yayınevi, 2018.
  • Yüksel, Metin, “Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin Yaşamın ve Sağlığın Korunması ile İlgili Olarak Taraf Devletlere Yüklediği Pozitif Yükümlülükler”, Uluslararası İlişkiler 7, S: 27 (2010), 111-132.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hukuk
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Enver Kaşlı 0000-0001-7738-1233

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaşlı, E. (2022). ACİL ÇAĞRI MERKEZLERİ ARACILIĞIYLA SUÇ İHBARI YAPILMASI. Akdeniz Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 12(2), 745-760. https://doi.org/10.54704/akdhfd.1149734

24280This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.