The study examined whether the perceptions of competence of preschool teachers working in kindergarten classes of primary schools and independent kindergartens under the Ministry of National Education in Adana province regarding literacy preparation activities varied according to the variables of teachers' age, gender, professional seniority, type of school worked in, and the age group of the children the teachers worked with. The sample of the study consisted of 332 preschool teachers working in independent kindergartens affiliated with the Ministry of National Education and kindergarten classes affiliated with primary schools located within the borders of Adana province's Center, Çukurova, Seyhan and Yüreğir districts in the fall semester of the 2020-2021 academic year. SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) 23.0 package program was used in the statistical analysis of the data. Categorical measurements were summarized as numbers and percentages, and continuous measurements were summarized as mean and standard deviation (median and minimum-maximum where necessary). The skewness and kurtosis values of the scale scores were examined in order to determine whether the parameters in the study showed a normal distribution. In the normally distributed parameters, independent student t-test was used in the two-group analysis, and Oneway ANOVA test was used in the analysis of more than two groups. In the case of variables with more than two groups, Tukey test was used as a Post Hoc test to determine the source of the difference between the groups. Pearson and Spearman’srho correlation tests were used to determine the relationship between the scales. The statistical significance level was taken as 0.05 in all tests. Suggestions were made based on the research findings and findings.
Yapılan araştırmada Adana ilinde Millî Eğitim Bakanlığı bünyesinde ilkokulların anasınıflarında ve bağımsız anaokullarında görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin okuma yazmaya hazırlık çalışmalarına ilişkin yeterlilik algılarının öğretmenlerin yaş, cinsiyet, mesleki kıdem, çalışılan okul türü ve öğretmenlerim çalıştıkları çocukların yaş grubu değişkenlerine göre değişiklik gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini, 2020-2021 eğitim öğretim yılı güz döneminde Adana ili Merkez, Çukurova, Seyhan ve Yüreğir ilçe sınırları içerisinde yer alan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bağımsız anaokulları ve ilkokullara bağlı anasınıflarında görev yapan 332 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Verilerin istatistiksel analizinde SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) 23.0 paket programı kullanılmıştır. Kategorik ölçümler sayı ve yüzde olarak, sürekli ölçümler ortalama ve standart sapma (gerekli yerlerde medyan ve minimum-maksimum) olarak özetlenmiştir. Çalışmada yer alan parametrelerin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemede ölçek skorlarının çarpıklık ve basıklık değerlerine bakılmıştır. Normal dağılım gösteren parametrelerde ikili grup analizlerinde bağımsız student t-testi, ikiden fazla grup analizlerinde Oneway ANOVA testi kullanılmıştır. Değişkenlerden ikiden fazla grup olanların gruplar arasındaki farklılığın kaynağını belirlemede Post Hoc testlerinden Tukey testine başvurulmuştur. Ölçekler arasındaki ilişkinin belirlenmesinde Pearson ve Spearman’srho korelasyon testi kullanılmıştır. Tüm testlerde istatistiksel önemlilik düzeyi 0.05 olarak alınmıştır. Araştırma bulguları ve bulgulara dayalı olarak önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024Cilt: 8 Sayı: 2 |