Bu çalışmanın amacı, Aksaray ilinde görev yapan sosyal bilgiler öğretmenlerinin iş tatmini düzeylerine etki eden faktörlerin çeşitli değişkenlere göre incelenmesidir. Bu çalışma nicel bir araştırma olup, deseni ilişkisel tarama modelidir. Veri toplamak amacıyla, Hackman ve Oldman (1975) tarafından geliştirilmiş olan 14 maddelik “İş Tatmini Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmaya 200 sosyal bilgiler öğretmeni katılmıştır. Öğretmenlerin bir kısmı ile yüz yüze görüşülerek veriler toplanmıştır. Bazı öğretmenlerle internet bağlantısı yardımı ile iletişim kurulmuştur. Verilerin analizinde, SPSS 22 paket programı kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi yapılırken, bağımsız gruplar arası t-Testi ve varyans analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; sosyal bilgiler öğretmenlerinin iş tatmini düzeylerinin; yaş, cinsiyet, çalışma süresi, okul türü, atanmak için beklenen yıl, memleketlerinde görev yapma durumu ve eğitim durumu değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. Unvan değişkenine göre, sosyal bilgiler öğretmenlerinin iş tatminlerinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Farklı branşlarda görev yapan öğretmenlerin de araştırmalara dahil edilmesiyle, öğretmenlerin iş tatminini etkileyen bireysel, örgütsel ve çevresel değişkenlere ilişkin daha kapsamlı çalışmaların yapılması faydalı olabilir.
The aim of this study is to examine the factors affecting the job satisfaction levels of social studies teachers working in Aksaray according to various variables. This study is a quantitative research and its design is a relational screening model. The 14-item “Job Satisfaction Scale” developed by Hackman and Oldman (1975) was used to collect data. The aim of this study is to examine the factors affecting the job satisfaction levels of social studies teachers working in Aksaray according to various variables. This study is a quantitative research and its design is a relational screening model. The 14-item “Job Satisfaction Scale” developed by Hackman and Oldman (1975) was used to collect data. 200 social studies teachers participated in the research. Data were collected through face-to-face interviews with social studies teachers. Data were collected, by communicating with some teachers over the Internet. SPSS 22 package program was used in the analysis of the data. While analyzing the data obtained in the study, independent intergroup t-Test and analysises of variance were used. As a result of the research; job satisfaction levels of social studies teachers; It was determined that there were statistically significant differences according to the variables of age, gender, working time, school type, expected year to be appointed, working status in their hometown and educational status. According to the title variable, it was determined that there was no statistically significant difference in the job satisfaction of social studies teachers. With the inclusion of teachers working in different branches into the research; It may be beneficial to conduct more comprehensive studies on individual, organizational and environmental variables that affect teachers' job satisfaction.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Acceptance Date | June 19, 2023 |
Published in Issue | Year 2023Volume: 7 Issue: 1 |