Çin’in Wuhan eyaletinde yeni bir virüs olarak ortaya çıkan Covid-19 salgını, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye için de bir tehdit unsuru olmuştur. Tüm dünyada etkisini günden güne arttırarak ciddi boyutlara ulaşan bu salgın ile birlikte bireysel, toplumsal, kültürel ve ekonomik sorunlardan kaçmak ise neredeyse güç bir duruma gelmiştir. İnsan sağlığını olumsuz etkileyen bu salgın aynı zamanda sektörler için de kaçınılmaz bir kriz unsuru olmuştur. Sektörler, kimi zaman çalışmalarında zorlu süreçten geçerek satışlarında ve kâr oranlarında ciddi düşüşler yaşamıştır. Bununla birlikte işletme varlıkları yok olma tehlikesi ile karşı karşıya kalmıştır. Bu süreçten en çok etkilenen kitlelerden biri de tüketiciler olmuştur. Tüketiciler salgın kriziyle karşılaşmaları neticesinde yaşam tarzlarına yeniden yön vermiştir. İstek ve ihtiyaçlarını yeniden şekillendiren tüketiciler, kontrollü harcamalar yaparak finansal konulara daha çok önem vermeye başlamıştır. Yatırım kararlarının ön plana çıktığı bu dönemde, tüketicilerin satın alma davranışlarında ciddi değişimler gözlemlenmiştir. Satın alma davranışlarındaki en belirgin değişiklik, tüketicilerin fiziksel satın almanın yerine çevrimiçi satın almayı tercih etmesi ve stok yapma eğiliminin artışı olmuştur. Bu çalışma ile birlikte son yıllarda ortaya çıkan ve tüm dünyada etkisi halen devam eden korona virüs salgınının, tüketicilerin satın alma davranışı üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın amacı doğrultusunda nicel bir araştırma yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak birincil kaynaklardan olan anket yöntemine başvurulmuştur. Çevrimiçi olarak hazırlanan anket 422 adet katılımcılıya ulaştırılarak veriler toplanmaya çalışılmıştır. Yapılan anket sonucunda toplanan veriler SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) programına aktarılarak gerekli analizler yapılmıştır. Analizler sonucunda elde edilen verilere uygun frekans tabloları oluşturularak hipotezler test edilmiştir. Sonraki aşamada analizlerin sonuçları tablo halinde sunularak yorumlanmıştır. Sonuç bölümünde araştırmaya ilişkin genel değerlendirmelere yer verilerek çalışma tamamlanmıştır.
As a result of outbreaks known as a significant risk hazard in many parts of the world, people have been affected psychologically, personally, socially and culturally. For centuries, societies have been struggling with various epidemics. Due to the high infectious properties, the effect of these diseases, which spread quickly to the masses, can sometimes be long-lasting. Epidemics have affected societies in many ways. For this reason, it has been inevitable that epidemics will also have a negative impact on consumer life. The Covid-19 pandemic, which has great repercussions today, clearly demonstrates the importance of this negative change with its great impact on consumer behavior. Proceeding from this, consumers facing the epidemic crisis, how and to what extent they direct their behavior is an important issue. The main problem of this research is to determine what kind of changes can occur in the purchasing behavior of consumers facing an epidemic crisis and the details of these changes. The aim of this study is to determine the effect of the Covid-19 pandemic on the physical and online purchasing behaviors of consumers. For this purpose, the opinions of the participants about the degree to which demographic factors and the current epidemic have an impact on consumer purchasing behavior have been studied. It is thought that the evaluation of the Covid-19 epidemic, which emerged as a new epidemic type, in terms of consumer behavior will make an important contribution to the literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Acceptance Date | December 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2022Volume: 6 Issue: 2 |