Research Article
BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KENDİNİ AÇMA DAVRANIŞLARININ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ VE KİMLİK SÜREÇLERİNE GÖRE İNCELENMESİ

Year 2020, , 64 - 77, 30.06.2020
https://doi.org/10.38122/ased.713069

Abstract

Kişiler arasında sağlıklı ilişkilerin kurulması ve sürdürülmesi, çeşitli iletişim becerilerinin etkili olarak kullanılmasına bağlıdır. Bu iletişim becerilerinden biri olan kendini açma, kişilerin daha doyurucu ve sağlıklı ilişkiler kurabilmelerini sağlar. Kendini açma, bireyin karşısındaki kişiye kendi ile ilgili sözel bilgi verme veya bireyin kendisini bilinçli olarak başkasına tanıtması olarak tanımlanabilir. Bu çalışmanın amacı, kişilik özelliklerinin ve kimlik boyutlarının üniversiteli öğrencilerinin kendini açma davranışlarını ne yönde yordadığını belirlemektir. Araştırma grubu, 282 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır (% 67.4 kadın, % 32.6’si erkek ). Verilerin analizinde Pearson Kolerasyon katsayısı ve regresyon modeli kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, dışa dönük kişilik özeliğinin kendini açma miktarını anlamlı olarak yordadığı, kişilik özelliklerinden uyumluluk, dışa dönüklük, sorumluluk duygusal denge dürüstlüğü anlamlı olarak yordadığı; deneyimi anlamlı olarak yordamamıştır. Kimlik gelişim boyutlarından genişlemesine araştırma ve saplantılı araştırma dürüstlüğü anlamlı olarak yordadığı; bağlanma yapma, bağlanma özdeşleşme ve derinlemesine araştırma ise yordamamıştır.

References

  • Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469–480.
  • Ataşalar, J. (1996). Üniversite Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerine Cinsiyet ve Yaşlarına Göre Kendini Açma Davranışları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Berry, J. W., Poortinga, Y. H., Breugelmans, S. M., Chasiotis, A. & Sam, D. L. (2015). Kültürlerarası psikoloji: Araştırma ve uygulamalar.(Leman Pınar Tosun Çev.). Ankara: Nobel.
  • Burger, J.M. (2016). Kişilik. (İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu Çev.). İstanbul: Kaknüs.
  • Çetinkaya, B. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Kendini Açma Davranışları İle Bağlanma Stilleri Arasındaki İlişki. Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Çetinkaya, B. & AKBABA, S. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Kendini Açma Davranışları İle Bağlanma Stilleri Arasındaki İlişki. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (4). 11 Ocak tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/pub/ksbd/issue/16227/169935 sayfasından erişilmiştir.
  • Chen, B. & Marcus, J. (2012). Students’ self-presentation on Facebook: An examination of personality and selfconstrual factors. Computers in Human Behavior, 28:2091- 2099.
  • Costa Jr, P. T. & McCrae, R. R. (1995). Domains and facets: Hierarchical personality assessment using the Revised NEO Personality Inventory. Journal of Personality Assessment, 64(1), 21-50.
  • Costa, P.T. & McCrae, R.R. (1992). NEO-PI-R, Professional Manual. Psychological Assessment Resources, Inc. Florida.
  • Costa Jr, P. T., McCrae, R. R., Zonderman, A.B., Barbano, H. E., Lebowitz, B. & Larson, D. M. (1986). Cross-sectional studies of personality in a national sample: II. Stability in neuroticism, extraversion, and openness. Psychology and Aging, 1(2), 144.
  • Cozby, P. C. (1973). Self-disclosure: A literature review. Psychological Bulletin, 79(2), 73.
  • Digman, J. M. (1990). Personality structure: Emergence of the five-factor model. Annual Review of Psychology, 41(1), 417-440.
  • Gültekin, F. (2001). Lise Öğrencilerinin Kendini Açma Davranışlarının Kimlik Gelişim Düzeyleri Açısından İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1);231-240.
  • Greene, K., Derlega, VJ. & Mathews A. (2006). Self-disclosure in personal relationships. Vangelisti, AL. & Perlman D. (Ed.), The Cambridge Handbook of Personal Relationships (pp. 409-427). New York: Cambridge University Press.
  • Jourard, S. M. & Jaffe, P. E. (1970). Influence of an interviewer's disclosure on the self- disclosing behavior of interviewees. Journal of Counseling Psychology, 17(3), 252.
  • Kumar, R. (2011). Araştırma yöntemleri. Ankara: Edge Akademi
  • Leung, L. (2002). Loneliness, self-disclosure, and ICQ (“I Seek You”) use. CyberPsychology & Behavior, 5:241-251.
  • Luyckx, K., Schwartz, SJ., Berzonsky, M., Soenens, B., Vansteekiste, M., Smith, I. & Goossens, L. (2008). Capturing ruminative exploration: extending the four- dimensional model of identity formation in late adolescence. Journal of Research in Personality, 42:58-82.
  • Luyckx, K., Schwartz, SJ., Soenens, B., Vansteenkiste, M. & Goossens, L. (2010). The path from identity commitments to adjustment: motivational underpinnings and mediating mechanisms. Journal of Counseling & Development; 88:52-60.
  • McAdams, DP. & Olson, BD. (2010). Personality development: continuity and change over the life course. Annu. Rev. Psycho., 61:517- 542.
  • McCrae, R. R. & Costa, P.T. (1989). Reinterpreting the Myers-Briggs type indicator from the perspective of the five-factor model of personality. Journal of Personality, 57, 17-40.
  • McCrae, RR. & Costa, PT. (2003). Personality in adulthood. The Guilford Press, 48-63.
  • McCrae, R. R. & Costa, P. T. (1987). Validation of the five-factor model of personality across instruments and observers. Journal of Personality and Social Psychology, 52(1), 81.
  • McCrae, R. R. & John, O. P. (1992). An introduction to the five-factor model and its applications. Journal of Personality, 60(2), 175-215.
  • McShane, S.L. & Von Glinow, M.A. (2005). Organizational Behavior: Emerging Knowledge and Practice for the Real World. New York: McGraw Hill Irwin.
  • Morsünbül, Ü. (2005). Ergenlikte kimlik statülerinin bağlanma stilleri, cinsiyet ve eğitim düzeyi açısından incelenmesi. Yüksek lisan tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Morsünbül, Ü. & Çok, F. (2014). Kimlik gelişiminin boyutları ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Düşünen Adam: The Journal Of Psychiatry And Neurological Sciences,27, 316-322
  • Morsünbül, Ü. (2014). The validity and reliability study of the Turkish version of quick big five personality test. Düşünen Adam The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences, 27, 316-322
  • Morsünbül, Ü. (2011). Ergenlikte özerkliğin ve kimlik biçimlenmesinin öznel iyi oluş üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı, Ankara.
  • Neuman, G. A. & Wright, J. (1999). Team effectiveness: Beyond skills and cognitive ability. Journal of Applied Psychology, 84 (3), 376- 389.
  • Nosko, A., Wood, E. & Molema, S. (2010). All about me: Disclosure in online social networking profiles: The case of Facebook. Computers in Human Behavior, 26:406-418.
  • Nur Şahin G. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Kendini Açma, Öznel İyi Oluş Ve Algiladiklari Sosyal Destek Düzeylerinin Karşilaştirilmasi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Öksüz, E., Mersin, S., Türker, T.(2017). Kendini açma ölçeğinin üniversite öğrencilerinde Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 18(6), 586- 593.
  • Punyanunt-Carter, N. M. (2006). An analysis of college students' self-disclosure behaviors on the Internet. College Student Journal, 40:329-331.
  • Schug, J., Yuki, M. & Maddux, W. (2010). Relational mobility explains between-and within- culture differences in self-disclosure to close friends. Psychological Science, 21:1471-1478.
  • Selçuk Z. (1989). Üniversite öğrencilerinin kendini açma davranışları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Stuart, GW. (2009). Therapeutic nurse-patient relationship. Stuart, GW. (Ed.), Principles and Practice of Psychiatric Nursing, (pp. 17-26). St. Louis, Missouri: Evolve.
  • Taddei S. &Contena B. (2013). Privacy, trust and control: Which relationships with online self-disclosure? Computers in Human Behavior; 29:821-826.
  • Uygur, S . (2018). Yaşam Doyumunun Yordanmasında Kendini Açma Ve Sosyal Desteğin Rolü. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 2 (1) , 16-33 . 11 Ocak 2020 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/pub/uead/issue/36657/392363 sayfasından erişilmiştir.
  • Vangelisti, A. L.& Perlman D. (Eds.) (2006).The cambridge handbook of personal relationships. New York: Cambridge University Press.
  • Vermulst, A. A., & Gerris, J. R. M. (2005). QBF: Quick Big Five Persoonlijkheidstest Handleiding (Quick Big Five Personality Test Manual). Leeuwarden: LDC.
  • Walker, L. S. & Wright, P. H. (1976). Self-disclosure in friendship. Perceptual and Motor Skills, 42(3), 735-742.
  • Wei M., Russell D. W. &Zakalik R. A. (2005). Adult attachment, social self-efficacy, self- disclosure, loneliness, and subsequent depression for freshman college students: A longitudinal study. Journal of Counseling Psychology; 52:602.
  • Wheeless, LR. & Grotz, J. (1976). Conceptualization and measurement of reported self- disclosure. Human Communication Research, 2:338-346.
  • Wheeless, LR. (1978). A follow-up study of the relationships among trust, disclosure, and interpersonal solidarity. Human Communication Research, 4:143-157.

THE INVESTIGATION OF THE UNIVERSITY STUDENTS’ SELF-DISCLOSURE BEHAVIORS IN TERMS OF PERSONALITY TRAITS AND IDENTITY PROCESESS

Year 2020, , 64 - 77, 30.06.2020
https://doi.org/10.38122/ased.713069

Abstract

Healthy interpersonal communication’s establishing and sustaining depend on using variety communication skills’ effective. Self-disclosure provides people to establish more satisfying and healthy relationships that from this one of the communication skills. The aim of this study that to determine how personality traits and identity dimensions predict university students' self-disclosure behavior. Research group consist of 282 university students (% 67.4 female, % 32.6 male). The Pearson correlation and regression model were used in the analysis of the data. According to findings, extroverted personality predicted significantly the amount of self-disclosure, self-compliance, extroversion, responsibility, emotional balance honesty predicted; It was concluded that it predicted the experience significantly. Furthermore, it has significantly predicted integrity research and obsessive research honesty from identity development dimensions; however, it was concluded that attachment, attachment identification and in-depth research did not predict.

References

  • Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469–480.
  • Ataşalar, J. (1996). Üniversite Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerine Cinsiyet ve Yaşlarına Göre Kendini Açma Davranışları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Berry, J. W., Poortinga, Y. H., Breugelmans, S. M., Chasiotis, A. & Sam, D. L. (2015). Kültürlerarası psikoloji: Araştırma ve uygulamalar.(Leman Pınar Tosun Çev.). Ankara: Nobel.
  • Burger, J.M. (2016). Kişilik. (İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu Çev.). İstanbul: Kaknüs.
  • Çetinkaya, B. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Kendini Açma Davranışları İle Bağlanma Stilleri Arasındaki İlişki. Doktora tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Çetinkaya, B. & AKBABA, S. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Kendini Açma Davranışları İle Bağlanma Stilleri Arasındaki İlişki. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (4). 11 Ocak tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/pub/ksbd/issue/16227/169935 sayfasından erişilmiştir.
  • Chen, B. & Marcus, J. (2012). Students’ self-presentation on Facebook: An examination of personality and selfconstrual factors. Computers in Human Behavior, 28:2091- 2099.
  • Costa Jr, P. T. & McCrae, R. R. (1995). Domains and facets: Hierarchical personality assessment using the Revised NEO Personality Inventory. Journal of Personality Assessment, 64(1), 21-50.
  • Costa, P.T. & McCrae, R.R. (1992). NEO-PI-R, Professional Manual. Psychological Assessment Resources, Inc. Florida.
  • Costa Jr, P. T., McCrae, R. R., Zonderman, A.B., Barbano, H. E., Lebowitz, B. & Larson, D. M. (1986). Cross-sectional studies of personality in a national sample: II. Stability in neuroticism, extraversion, and openness. Psychology and Aging, 1(2), 144.
  • Cozby, P. C. (1973). Self-disclosure: A literature review. Psychological Bulletin, 79(2), 73.
  • Digman, J. M. (1990). Personality structure: Emergence of the five-factor model. Annual Review of Psychology, 41(1), 417-440.
  • Gültekin, F. (2001). Lise Öğrencilerinin Kendini Açma Davranışlarının Kimlik Gelişim Düzeyleri Açısından İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1);231-240.
  • Greene, K., Derlega, VJ. & Mathews A. (2006). Self-disclosure in personal relationships. Vangelisti, AL. & Perlman D. (Ed.), The Cambridge Handbook of Personal Relationships (pp. 409-427). New York: Cambridge University Press.
  • Jourard, S. M. & Jaffe, P. E. (1970). Influence of an interviewer's disclosure on the self- disclosing behavior of interviewees. Journal of Counseling Psychology, 17(3), 252.
  • Kumar, R. (2011). Araştırma yöntemleri. Ankara: Edge Akademi
  • Leung, L. (2002). Loneliness, self-disclosure, and ICQ (“I Seek You”) use. CyberPsychology & Behavior, 5:241-251.
  • Luyckx, K., Schwartz, SJ., Berzonsky, M., Soenens, B., Vansteekiste, M., Smith, I. & Goossens, L. (2008). Capturing ruminative exploration: extending the four- dimensional model of identity formation in late adolescence. Journal of Research in Personality, 42:58-82.
  • Luyckx, K., Schwartz, SJ., Soenens, B., Vansteenkiste, M. & Goossens, L. (2010). The path from identity commitments to adjustment: motivational underpinnings and mediating mechanisms. Journal of Counseling & Development; 88:52-60.
  • McAdams, DP. & Olson, BD. (2010). Personality development: continuity and change over the life course. Annu. Rev. Psycho., 61:517- 542.
  • McCrae, R. R. & Costa, P.T. (1989). Reinterpreting the Myers-Briggs type indicator from the perspective of the five-factor model of personality. Journal of Personality, 57, 17-40.
  • McCrae, RR. & Costa, PT. (2003). Personality in adulthood. The Guilford Press, 48-63.
  • McCrae, R. R. & Costa, P. T. (1987). Validation of the five-factor model of personality across instruments and observers. Journal of Personality and Social Psychology, 52(1), 81.
  • McCrae, R. R. & John, O. P. (1992). An introduction to the five-factor model and its applications. Journal of Personality, 60(2), 175-215.
  • McShane, S.L. & Von Glinow, M.A. (2005). Organizational Behavior: Emerging Knowledge and Practice for the Real World. New York: McGraw Hill Irwin.
  • Morsünbül, Ü. (2005). Ergenlikte kimlik statülerinin bağlanma stilleri, cinsiyet ve eğitim düzeyi açısından incelenmesi. Yüksek lisan tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Morsünbül, Ü. & Çok, F. (2014). Kimlik gelişiminin boyutları ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Düşünen Adam: The Journal Of Psychiatry And Neurological Sciences,27, 316-322
  • Morsünbül, Ü. (2014). The validity and reliability study of the Turkish version of quick big five personality test. Düşünen Adam The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences, 27, 316-322
  • Morsünbül, Ü. (2011). Ergenlikte özerkliğin ve kimlik biçimlenmesinin öznel iyi oluş üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı, Ankara.
  • Neuman, G. A. & Wright, J. (1999). Team effectiveness: Beyond skills and cognitive ability. Journal of Applied Psychology, 84 (3), 376- 389.
  • Nosko, A., Wood, E. & Molema, S. (2010). All about me: Disclosure in online social networking profiles: The case of Facebook. Computers in Human Behavior, 26:406-418.
  • Nur Şahin G. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Kendini Açma, Öznel İyi Oluş Ve Algiladiklari Sosyal Destek Düzeylerinin Karşilaştirilmasi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Öksüz, E., Mersin, S., Türker, T.(2017). Kendini açma ölçeğinin üniversite öğrencilerinde Türkçe geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 18(6), 586- 593.
  • Punyanunt-Carter, N. M. (2006). An analysis of college students' self-disclosure behaviors on the Internet. College Student Journal, 40:329-331.
  • Schug, J., Yuki, M. & Maddux, W. (2010). Relational mobility explains between-and within- culture differences in self-disclosure to close friends. Psychological Science, 21:1471-1478.
  • Selçuk Z. (1989). Üniversite öğrencilerinin kendini açma davranışları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Stuart, GW. (2009). Therapeutic nurse-patient relationship. Stuart, GW. (Ed.), Principles and Practice of Psychiatric Nursing, (pp. 17-26). St. Louis, Missouri: Evolve.
  • Taddei S. &Contena B. (2013). Privacy, trust and control: Which relationships with online self-disclosure? Computers in Human Behavior; 29:821-826.
  • Uygur, S . (2018). Yaşam Doyumunun Yordanmasında Kendini Açma Ve Sosyal Desteğin Rolü. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 2 (1) , 16-33 . 11 Ocak 2020 tarihinde https://dergipark.org.tr/tr/pub/uead/issue/36657/392363 sayfasından erişilmiştir.
  • Vangelisti, A. L.& Perlman D. (Eds.) (2006).The cambridge handbook of personal relationships. New York: Cambridge University Press.
  • Vermulst, A. A., & Gerris, J. R. M. (2005). QBF: Quick Big Five Persoonlijkheidstest Handleiding (Quick Big Five Personality Test Manual). Leeuwarden: LDC.
  • Walker, L. S. & Wright, P. H. (1976). Self-disclosure in friendship. Perceptual and Motor Skills, 42(3), 735-742.
  • Wei M., Russell D. W. &Zakalik R. A. (2005). Adult attachment, social self-efficacy, self- disclosure, loneliness, and subsequent depression for freshman college students: A longitudinal study. Journal of Counseling Psychology; 52:602.
  • Wheeless, LR. & Grotz, J. (1976). Conceptualization and measurement of reported self- disclosure. Human Communication Research, 2:338-346.
  • Wheeless, LR. (1978). A follow-up study of the relationships among trust, disclosure, and interpersonal solidarity. Human Communication Research, 4:143-157.
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Yunus Bedir

Denis Ata

Merve Südemen

Ahmet Taner Şener

Ümit Morsünbül

Publication Date June 30, 2020
Acceptance Date June 17, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Bedir, Y., Ata, D., Südemen, M., Şener, A. T., et al. (2020). THE INVESTIGATION OF THE UNIVERSITY STUDENTS’ SELF-DISCLOSURE BEHAVIORS IN TERMS OF PERSONALITY TRAITS AND IDENTITY PROCESESS. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 64-77. https://doi.org/10.38122/ased.713069
AMA Bedir Y, Ata D, Südemen M, Şener AT, Morsünbül Ü. THE INVESTIGATION OF THE UNIVERSITY STUDENTS’ SELF-DISCLOSURE BEHAVIORS IN TERMS OF PERSONALITY TRAITS AND IDENTITY PROCESESS. ASED. June 2020;4(1):64-77. doi:10.38122/ased.713069
Chicago Bedir, Yunus, Denis Ata, Merve Südemen, Ahmet Taner Şener, and Ümit Morsünbül. “THE INVESTIGATION OF THE UNIVERSITY STUDENTS’ SELF-DISCLOSURE BEHAVIORS IN TERMS OF PERSONALITY TRAITS AND IDENTITY PROCESESS”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4, no. 1 (June 2020): 64-77. https://doi.org/10.38122/ased.713069.
EndNote Bedir Y, Ata D, Südemen M, Şener AT, Morsünbül Ü (June 1, 2020) THE INVESTIGATION OF THE UNIVERSITY STUDENTS’ SELF-DISCLOSURE BEHAVIORS IN TERMS OF PERSONALITY TRAITS AND IDENTITY PROCESESS. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4 1 64–77.
IEEE Y. Bedir, D. Ata, M. Südemen, A. T. Şener, and Ü. Morsünbül, “THE INVESTIGATION OF THE UNIVERSITY STUDENTS’ SELF-DISCLOSURE BEHAVIORS IN TERMS OF PERSONALITY TRAITS AND IDENTITY PROCESESS”, ASED, vol. 4, no. 1, pp. 64–77, 2020, doi: 10.38122/ased.713069.
ISNAD Bedir, Yunus et al. “THE INVESTIGATION OF THE UNIVERSITY STUDENTS’ SELF-DISCLOSURE BEHAVIORS IN TERMS OF PERSONALITY TRAITS AND IDENTITY PROCESESS”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4/1 (June 2020), 64-77. https://doi.org/10.38122/ased.713069.
JAMA Bedir Y, Ata D, Südemen M, Şener AT, Morsünbül Ü. THE INVESTIGATION OF THE UNIVERSITY STUDENTS’ SELF-DISCLOSURE BEHAVIORS IN TERMS OF PERSONALITY TRAITS AND IDENTITY PROCESESS. ASED. 2020;4:64–77.
MLA Bedir, Yunus et al. “THE INVESTIGATION OF THE UNIVERSITY STUDENTS’ SELF-DISCLOSURE BEHAVIORS IN TERMS OF PERSONALITY TRAITS AND IDENTITY PROCESESS”. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 4, no. 1, 2020, pp. 64-77, doi:10.38122/ased.713069.
Vancouver Bedir Y, Ata D, Südemen M, Şener AT, Morsünbül Ü. THE INVESTIGATION OF THE UNIVERSITY STUDENTS’ SELF-DISCLOSURE BEHAVIORS IN TERMS OF PERSONALITY TRAITS AND IDENTITY PROCESESS. ASED. 2020;4(1):64-77.