Libraries have been the ones that have been told and preserved throughout history. It can be included in all areas of use. Therefore, considering the existence of libraries, it is important to maintain the libraries' libraries. Libraries can only serve to be used for information and information available for use as a book. It can be evaluated in terms of examining historical libraries, which have material value for the future. It is more accurate than can be predicted in a proportional way, especially since it precedes the beginning of the appropriate language. Children will receive their education early. They will be in these roles outside of schools. Libraries can have sections of languages with path. From this section of the book of language memory through services/programs to be developed. Children's meeting with libraries in the early period will enable them to get acquainted with the book early. Because language skills that cannot be developed as a child emerge as a problem in the future. It is possible to see this in the studies conducted in the literature and in the problems in reading comprehension that arise in central exams. Children's acquaintance with libraries at an early age will provide an opportunity for early intervention in the problem of reading comprehension that may arise in the future. Our work; This study was conducted to reveal the views of children who are users of children's libraries and the parents who will accompany them, about children's libraries. With the result, it is aimed to gain ideas for the development of services that will enable more children and parents to visit libraries. Knowing how the services to be developed for users will affect the number of visitors to the library and what kind of expectations the users have will also contribute to the change in children's libraries.and separated by commas, It should be between 250 and 350 words. The abstract text should be written in 11-point font and single-spaced. Key words should be between 3 and 5 words below the abstract. Key words should be written in lowercase letters and separated by commas, The abstract text should be written in 11-point font and single-spaced. Key words should be between 3 and 5 words below the abstract. Key words should be written in lowercase letters and separated by commas.
Kütüphaneler, tarih boyunca bilginin öğrenildiği ve korunduğu mekânlar olmuştur. Değişen ve gelişen teknolojinin hayatımıza dâhil ettiği unsurlar, kütüphaneleri de doğrudan etkilemektedir. Bundan dolayı kütüphanelerin de mevcut koşullar bağlamında değişime uğraması, kütüphanelerin varlığının devamı konusunda önem kazanmaktadır. Kütüphaneler sadece bilgi edinilen ve kitap ödünç verilen mekânlar olmaktan çıkarılıp toplumun ihtiyacına cevap verecek şekilde hizmet edebilmelidir. Geleceğin teminatı olan çocukların ihtiyacına göre kütüphanelerin değişime uğraması toplumun geleceği için önemlidir. Özellikle de çocukların dil becerilerinin erken dönemde geliştirilmesi, çocukların geleceğini doğru orantıda etkileyeceğinden doğru orantıda toplumun geleceğini de etkileyecektir. Çocukların erken dönemde aldığı sosyal ve akademik eğitimler, yarınlarımızı etkileyeceğinden bu eğitimleri okullar dışında da çocuğun sosyal hayatında devam ettirmek, eğitimin kalıcılığını artıracaktır. Okullar dışında bu rolü üstlenecek kurumların başında çocuk kütüphaneleri gelmektedir. Kütüphaneler aracılığı ile dil becerilerinin geliştirilmesi mümkündür. Dil becerilerinin geliştirilmesi amacıyla geliştirilecek olan hizmetler/programlar bu sürece katkı sağlayacaktır. Çocukların erken dönemde kütüphanelerle tanışması, kitapla da erken tanışmasını sağlayacaktır. Çünkü çocuk iken geliştirilemeyen dil becerileri, kişilerin ileriki dönemlerinde bir problem olarak ortaya çıkmaktadır. Bunu literatürde yapılan çalışmalarda ve merkezi sınavlarda ortaya çıkan okuduğunu anlama konusundaki problemlerde görmek mümkünüdür. Çocukların kütüphaneler ile erken yaşta tanışması, ileride ortaya çıkabilecek okuduğunu anlamama sorununa erken müdahaleye fırsat verecektir. Çalışma; çocuk kütüphanelerinin kullanıcıları olan çocuklar ve onlara eşlik edecek olan velilerin, çocuk kütüphaneleri ile ilgili görüşlerinin ortaya çıkarılması amacıyla yapılmıştır. Ortaya çıkan sonuç ile kütüphaneleri daha fazla çocuk ve velinin ziyaret etmesini sağlayacak olan hizmetlerin geliştirilmesi için fikir edinilmesi amaçlanmıştır. Kullanıcılar için geliştirilecek hizmetlerin, kütüphaneye gelecek olan ziyaretçi sayısını ne oranda etkileyeceği ve kullanıcıların ne tür beklentilerinin olduğunu bilmek, çocuk kütüphanelerinin değişimine de katkı sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2023 |
Acceptance Date | December 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |